Ik ben een streber, ik wil te snel, te veel.
Maar eigenlijk ook helemaal niet, volgen jullie mij nog
Laten we even voorop stellen dat ik mijn paard hier niet mee lastig val (denk/hoop ik
)Maar ik kan mijzelf, en soms ook mijn omgeving (instructrice) er wel mee in de weg zitten.
Ik ben geen Z-amazone, ik ben geen Anky. Dát hoeft van mij ook allemaal niet. Een stukje talent van ruiter en paard spelen daarin natuurlijk toch een belangrijke rol. Maar ik ben wel een streber, ik wil beter worden, ik wil mijn paard alles leren en het liefst gister... Dat is natuurlijk onmogelijk!
Na een lange tijd er tussenuit te zijn geweest (ongeveer 6 jaar niet gereden en 10 jaar geen wedstrijden, wel een tijdje van het mennen geproefd) ben ik sinds begin dit jaar weer met een jonge pony begonnen. Eigenlijk mag ik nergens over klagen. Het gaat fantastisch! Ze is nu 5 of 6 maanden onder het zadel. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt, ik ga in mijn eentje met de trailer met haar naar les en naar de vereniging. In stap en draf gaat het keurig! Maar de galop is onbevestigd en voor mijn gevoel krijg ik het niet opgelost. Ik wil het graag opgelost hebben zodat we kunnen beginnen met wedstrijden rijden. Mijn instructrice geeft aan dat alles écht goed komt, dat ik de positieve dingen moet blijven inzien en niet moet stilstaan bij dingen die nog even niet lijken te lukken, dat we al zo veel bereikt hebben, enzovoort.
En ze heeft gelijk! Ik mag helemaal niet klagen! We hebben zelfs al 2 winstpuntjes behaald bij ons eerste wedstrijdje. Maar de wedstrijd daarna was een grote teleurstelling. Hoewel iedereen die dag beroerde punten kreeg, en mijn stalgenoot zich er daardoor makkelijker bij neer kon leggen, ben ik van mening dat je ook bij een strenge jury gewoon winst moet kunnen rijden. Anders is het niet goed genoeg! En zo zat ik mezelf tóch weer in de weg.
Terwijl ik zou moeten denken: ponylief is net zadelmak, mee naar ander terrein, inclusief mijn spanningen, en heeft zich toch netjes gedragen en goed ingezet!
Anderzijds ben ik dus ook wel heel trots op wat we al bereikt hebben, ik vind mijn pony de braafste en liefste! Ik weet dat ze snel leert en ik weet ook dat het tijd nodig heeft. Maar waarom accepteer ik dat niet? Ik kan dus momenten heel trots zijn, en momenten heel onzeker worden van mijn eigen streberigheid. Iedereen zegt; "je legt de lat veel te hoog voor jezelf" of "het is maar een B proef".
Maar ik wil de lat ook graag hoog leggen! ik vind dat goed, ik wil doelen stellen, ik wil verder komen. Maar tegelijkertijd word ik er ook onzeker door.
Wie is met mij? Wie herkent dit? Wat doen jullie er aan? Of accepteren jullie het? En waarmee hebben jullie het meeste last, alleen met wedstrijden? of ook in trainingen?
heel herkenbaar ook.
.
.
vervelend!!