Na een wasbeurt is een van mijn outdoor jassen ( merrel) iets minder goed waterdicht geworden. Dat was even minder fijn net, met de hond uitlaten..
Nu was ik benieuwd waar jullie je jas(sen) mee impregneren? Iets voor na t wassen, of gooi je er iets bij tijdens de was? Ik was wel op 30 of 40 graden delicate was dus dat kan t niet zijn...
Marije_jiplover
Geplaatst: 06-10-19 18:22
Ik was mijn outdoorjas met wasspul van Nikwax. En eens in de zoveel wasbeurten daarna nog een keer met impregneermiddel van Nikwax.
Dat impregneermiddel gaat ook in het wasmiddelbakje en dan nog eens een was draaien. Wij hebben zelfs een speciaal outdoorwas/impregneerprogramma op de wasmachine zitten.
Je hebt bij de Action ook een spuitbus om waterdicht te maken zag ik. Misschien is dat iets?
Anoniem
Geplaatst: 06-10-19 18:40
chanicha schreef:
Je hebt bij de Action ook een spuitbus om waterdicht te maken zag ik. Misschien is dat iets?
Kan Zeker, was benieuwd wat anderen gebruiken en ervaringen.
Marie111
Geplaatst: 06-10-19 18:44
Staat er niks in het waslabel over hoe je de jas moet wassen?
Is het een "ademende" jas? Als je die met bijvoorbeeld Harmisol gaat behandelen is dat effect weg.
Voor outdoorjassen is er speciaal wasmiddel te koop. Hebben ze dat niet aangeraden toen hé de jas kocht? Ik heb bijvoorbeeld jassen van de ANWB en daar geven ze eigenlijk altijd gelijk advies over het wassen.
Daar verkopen ze middelen van Granger. Volgens mij verkopen ze dat ook bij Bever.
Ik spray mijn jas en paardendekens in met impregneer spray voor tenten van de outdoor winkel. Werkt prima.
Bagheera_206
Geplaatst: 06-10-19 19:39
Ik was mijn Gore-Tex kleding met Tech Wash van Nikwax en daarna impregneer met TX-Direct ook van Nikwax.
Volgens de handleiding en wasvoorschriften zou je het dan nog in de droger op lage temperatuur kunnen gooien om het waterafstotende laagje nog een handje te helpen.
Bagheera, dat kan idd Mijn Mammut met Gore-tex droog ik na elke wasbeurt met Nikwax, sinds ik weet dat dat kan en dat dat het waterdichte membraan bevordert. Wij hebben een speciale stand op de combi wasmachine/droger "voorzichtig drogen" en die gebruik ik daarvoor.
Wij hebben een combinatie wasdroger, omdat manlief geen afstand kon doen van de droger, maar we 'm in de winter in minder dan 10% van de wassen ook gebruiken. Zo scheelt 't wel heel veel ruimte in huis Maar na impregneren laten drogen in de buurt van een warmtebron, of in een goed verwarde ruimte, werkt ook prima.
Bagheera_206
Geplaatst: 03-03-20 15:49
Ik zie dat er nu ook een milieuvriendelijkere variant is om te impregneren. Moet ik maar eens keertje kopen en uitproberen of heeft er al iemand ervaring met het wassen van Gore-Tex met OrganoTex?