Desinfecteren/ ontsmetten rijlaarzen en cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMazzel

Desinfecteren/ ontsmetten rijlaarzen en cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 18:15

Sorry als het verkeerd staat of er al eerder een topic over is geweest.

Wie heeft ervaring met het desinfecteren van leer (schoenen en chaps) en een cap (suede)?
Na 5 weken stage in het buitenland en daar een infectie op de paarden wil ik graag mijn spullen ontsmetten / desinfecteren voor ik weer alles gebruik bij mijn eigen paard.

Wie o wie heeft de tip voor mij? :D

Britta31

Re: Desinfecteren/ ontsmetten rijlaarzen en cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:31

In de vriezer?Ik weet niet of dat met leer kan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:58

Dettol?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 19:05

Bel je veearts even of je angst gegrond is.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 08:11

Bedankt voor de reacties!

@Britta31, weet dat het met kleding theoretisch gezien zou moeten werken. Ik ga het eens opzoeken :P

@Jolliegirl, dankjewel

@Nabster, die dierenarts op het bedrijf kon niet 100% uitsluiten wat het was. Dus ik denk dat een dierenarts dat hier ook niet kan zonder verdere informatie...

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:28

Je hebt sprays die 99% bacterien en virussen doden, voor textiel en schoenen en dergelijke. Zou dat wat zijn?

Ik woon niet in NL dus weet niet zeker waar ze te koop zijn, misschien bij Bol? Hier verkopen ze het in de kluswinkels of supermarkt.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:30

Misschien met een stoomreiniger of de stoom uit een stoomstrijkijzer?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:31

Mijn moeder stoomde het vroeger met zo'n coupeuse-stomer. Flink heet en een paar minuten goed stomen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:35

Als je niet weet waardoor de infectie veroorzaakt werd (virus/bacterie/schimmel) is het ook niet echt mogelijk om een goed middel te noemen om te ontsmetten.

Belangrijkste is overigens om eerst goed te reinigen, laarzen dus met water en leerzeep, alle zand/mest er helemaal goed af, cap is al lastiger om die goed te reinigen.

Wanneer er nog zichtbaar/onzichtbaar vuil aan het materiaal zit, zal een ontsmettingsmiddel altijd verminderd werkzaam zijn.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 07:30

Wederom bedankt voor de reacties!

Ik ga even kijken naar een spray en eventuele mogelijkheid voor stomen.

@Marije_jiplover, goed schoonmaken was ik van plan ja!

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:49

Jolliegirl schreef:
Dettol?

Van Dettol wordt vaak gedacht dat deze inderdaad desinfecteerd, maar dit is niet zo. In reclames zeggen ze tegenwoordig ook "hygiënisch schoonmaken" ipv "desinfecteren"

Verder kun je thermisch of chemisch desinfecteren, maar dat is afhankelijk van wat het materiaal aan kan.. Thermisch desinfecteren, dus door middel van warmte (stoom zoals al genoemd) bij minimaal 90 graden is de voorkeur, uiteraard na reiniging. Maar voor je laarzen en cap is dat misschien niet zo fijn...

Ik zou ook aan een dierenarts vragen wat er mogelijk is volgens hen, zij zullen ook vaker kleding en laarzen moeten ontsmetten/ desinfecteren omdat ze bij veel (zieke) dieren komen

Joriehien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:44

Ontsmetten kan op verschillende manieren, namelijk:
-Chemisch: dit is dus met een ontsmettingsmiddel
-Fysisch: op een natuurlijke wijze door bijvoorbeeld met: hitte, flamberen, stoom of UV-straling

Er bestaan verschillende soorten ontsmettingsmiddelen die je kunt gebruiken met elk een eigen werkwijze en voor- en nadelen. Denk hier bij aan:
-Moeten een N-nummer hebben (wettelijk bepaald)
-Milieuvriendelijk?
-Breed spectrum (dood veel verschillende soorten bacteriën)
-Moet je persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken of niet? (ogen, luchtwegen, etc.)
-Is het corrosief? (bijt materialen stuk)
Het is maar net wat je persoonlijk prettig vind in gebruik.
Let wel op, dit is hier ook al gezegd: als je ontsmet met een ontsmettingsmiddel moet je je spullen van te voren wel optisch reinigen, (on)zichtbaar vuil zal de werking van het ontsmettingsmiddel sterk verminderen.

Fysisch reinigen is ook een optie. Natuurlijk is het logisch dat je je spullen niet gaat flamberen, haha. Dit doen ze bijvoorbeeld bij staal. Maar hitte door middel van stoom en UV-straling zijn een goede optie en zullen je spullen het minst aantasten en is ook nog eens beter voor het milieu.

Hopelijk heb je hier iets aan! :)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:00

Je cap kan waarschijnlijk met VirkonS schoongemaakt worden. Heb ik wel eens succesvol met suede chaps en schoenen gedaan, was geen probleem.
Of het ook op leer kan weet ik niet zeker, dat kun je misschien met iets kleins proberen?

Het wordt oa gebruikt in veebedrijven voor voetbaden om besmettingen tegen te gaan, dus ik verwacht eigenlijk dat schoenen dat wel kunnen hebben.

Het is een breed spectrum middel dat veel (bekende) ziekteverwekkers doodt.

UV-straling zoals hierboven genoemd is trouwens echt een hele fijne, milieuvriendelijke optie; moet je het wel tot je beschikking hebben in juiste sterkte.