jong paard alleen buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisalovekira

jong paard alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 13:41

hallo iedereen *\o/*

ik denk dat er al topics over geweest zijn en ik heb deze ook opgezocht en gelezen maar ik wou toch nog even graag mijn persoonlijk verhaal doen.

ik heb een haflinger ruin van 4 jaar waarmee ik al 2 jaar aan de hand wandelingen mee ga doen. dit gaat ook super goed maar nu wij bezig zijn stilletjes aan onder het zadel wil ik graag buitenritten doen alleen. we hebben al enkele buiten ritten met andere paardjes gemaakt en ik merk dat hij het heel moeilijk vind om mij niet meer naast zich op de grond te hebben. ik merk dat hij daardoor het andere paard gaat kopiëren zonder zelf echt na te denken of het wel echt zo eng is of niet. nu waren we de laatste keer buiten gaan wandelen met eentje waar hij in de kudde niet zo vaak mee samen staat en nu ging dat veel beter en had hij meer die zelfzekerheid dan daarvoor. nu zijn we al enkele keren samen met ons 2tjes op stap geweest aan de hand en dit gaat ook heel goed. maar als ik het dan probeer dat ik stukjes er op zit en hij vind iets eng zet hij zijn rem op en gaat overal naartoe behalve rechtdoor.

hoe kan ik dit nie juist oplossen? ik weet dat hij dat zeker in zijn mars heeft om alleen op stap te gaan.
nu moet ik wel ff melden. ik ben zelf een kleine stress kip om alleen op wandel te gaan hoe gaan jullie hier mee om? met de slechte dinges da kunnen gebeuren? paard op hol, er af vallen of noem maar op.

het is echt mijn aller grootste doel dit te kunnen doen samen met hem.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 13:48

Kan er niet iemand naast lopen of fietsen? Kan soms veel steun geven. Op de duur als het goed gaat kan je steeds meer afstand houden en meer 'zelf rijden', dat bouw je dan op. Is er ook gelijk iemand bij als het wél fout gaat, want die kans is groter dan wanneer je paard het allemaal wel kent.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 13:50

Ik heb ook een tijdje een jongere pony gereden. Eerst vooral met een ander paard mee naar buiten.
Wat bij haar hielp was om op sommige stukken voorop te lopen met haar. Is het dan toch eng, dan kan het paard wat mee is haar er doorheen helpen. (Of ze vinden het beiden eng :+)
Op een gegeven moment merkte ik dat ze meer zelfvertrouwen kreeg en konden we ook alleen op pad. Soms vond ze dan alsnog dingen spannend. Als ik merkte dat ze er echt niet langs ging stapte ik even af :-)

lisalovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 13:52

Mikkiej schreef:
Ik heb ook een tijdje een jongere pony gereden. Eerst vooral met een ander paard mee naar buiten.
Wat bij haar hielp was om op sommige stukken voorop te lopen met haar. Is het dan toch eng, dan kan het paard wat mee is haar er doorheen helpen. (Of ze vinden het beiden eng :+)
Op een gegeven moment merkte ik dat ze meer zelfvertrouwen kreeg en konden we ook alleen op pad. Soms vond ze dan alsnog dingen spannend. Als ik merkte dat ze er echt niet langs ging stapte ik even af :-)

Het is wel zo dat hij nu absoluut niet meer plakt aan het andere paard en hij gewoon op zijn eentje met een afstand goed kan wandelen zelfzeker genoeg.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 13:54

idd,hier vroeger ook altijd heel veel samen gaan rijden en steeds meer kop trekken.
in het begin wou mijn paard bv zelfs geen koptrekken. doordat ze groeide,begon dit steeds beter te gaan.

sommige paarden zijn daar gewoon een stuk onzekerder in,anderen gaan gewoon en zien het wel.

je kan je enkel aanpassen aan het karakter van je paard,zo'n paarden hebben tijd nodig en vaak ook enorm veel morele steun om te groeien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 13:55

Ik heb mijn paarden aan huis en als ik dus ga rijden dan ga ik alleen op pad. Ook met mijn jonge paarden. Als het spannend is stap ik gerust af, soms al van te voren zoals bij het oversteken van een drukke weg of in een situatie waarvan ik inschat dat ze dat wel eens lastig kunnen vinden. Als het dan allemaal weer goed is dan stap ik op.

Ik vind er naast wandelen ook prima en gezien ik veel grondwerk doe met mijn paarden is dat voor hun een hele vertrouwde positie. Na verloop van tijd hoef je steeds minder vaak af te stappen.

Mungbean

Re: jong paard alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 18:48

Als je zelf bang bent dat het mis gaat dan gaat het je niet lukken, dat merkt je paard meteen. Juist als een paard gaat draaien is het zaak om kalm en zelfverzekerd te blijven motiveren.
Daarnaast klinkt het alsof hij gewoon nog niet geweldig aan de hulp staat en daar kun je ook gewoon thuis aan werken.
Je hoeft ook niet gelijk een hele buitenrit te maken, begin eens domweg met een stukje buiten uitstappen.

Kaatje_S

Re: jong paard alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 19:09

Als ie iemand op de grond zo goed kent zou ik idd ook zeggen naar buiten gaan met zowel iemand erop als iemand ernaast

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:14

Jessix schreef:
Ik heb mijn paarden aan huis en als ik dus ga rijden dan ga ik alleen op pad. Ook met mijn jonge paarden. Als het spannend is stap ik gerust af, soms al van te voren zoals bij het oversteken van een drukke weg of in een situatie waarvan ik inschat dat ze dat wel eens lastig kunnen vinden. Als het dan allemaal weer goed is dan stap ik op.

Ik vind er naast wandelen ook prima en gezien ik veel grondwerk doe met mijn paarden is dat voor hun een hele vertrouwde positie. Na verloop van tijd hoef je steeds minder vaak af te stappen.

Precies dit. Zeker bij een jonkie is er naast wandelen absoluut geen schande. Het is hoe dan ook spannend voor een paard om alleen op pad te gaan als ze het nog niet gewend zijn. Ik heb met mijn jonkie in het begin vooral kleine bekende stukjes alleen gedaan, of heen gewandeld en op de terugweg gereden en dat steeds verder uitbreiden. Ze moeten leren dat ze altijd weer thuis komen, hoe ver je ze ook mee neemt. Ik heb eigenlijk nooit noemenswaardige problemen met mijn jonkie gehad, vooral door het rustige opbouwen en accepteren dat het spannend is. Hij wordt volgende maand 6 en ik kan hem al een jaar zonder problemen overal alleen heen rijden.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 22:26

lisalovekira schreef:
Mikkiej schreef:

Het is wel zo dat hij nu absoluut niet meer plakt aan het andere paard en hij gewoon op zijn eentje met een afstand goed kan wandelen zelfzeker genoeg.

In dat geval is hij denk ik nog onzeker in spannende situaties. Zoals hierboven genoemd, als je zo’n situatie ziet aankomen, afstappen en er naast lopen. Dat is tenslotte een vertrouwd voor je paard.
En idd klein beginnen. Niet meteen een grote rit verwachten.

Ik moest altijd een half uur rijden naar het bos. In het begin kwam mijn rij-maatje met trailer en paard naar de boerderij waar de pony stond. Later konden we dat stuk alleen rijden en kwamen we haar tegen in het bos. Dit heeft al met al een jaar geduurd (ongeveer 1 buitenrit per maand) en tussendoor vaak buiten uitstappen of een mini rondje van een half uurtje rijden