Vrachtwagen laadprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ratjetoe

Vrachtwagen laadprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 10:31

Ik heb een laaddingetje.....

Normaal gesproken lopen paarden makkelijker de vrachtwagen op als de trailer, maar ik heb er nu eentje hier staan die zeker niet makkelijker de vrachtwagen oploopt.

Trailer is te doen, wel met een beetje aandacht en liefde, maar de vrachtwagen is echt een bridge to far. We hebben een vrij jonge vrachtwagen, dus mooi licht van binnen en goede gripvaste klep dus dat zou goed moeten zijn.

Hij loopt al erg moeilijk de klep op (2 passen) en blijft halverwege staan en wil echt niet meer verder, behalve flink de achteruit in. Ik weet zeker dat er nooit geen gekkigheid mee is gebeurt, ik heb hem als groen paard zo uit de wei gekocht waar hij is geboren (destijds in de trailer opgehaald wat goed ging).

Hij is wel erg groot en bijvoorbeeld een iets lagere staldeur of smalle gang of verschillende kleuren bodem, bijv van gras naar zand vind hij ook niet erg fijn, lees supereng! Dus het moeilijke laden ligt wel wat in het verlengde.

Het is een heel goed en fijn paard, maar het zou voor hem en mij ook fijn zijn als het laden eenvoudig gaat.

Nu weet ik dat er honderden zijn die trailerlaadtrainingen geven, maar bestaat er zoiets ook voor vrachtwagens?

PreHungaro

Re: Vrachtwagen laadprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:53

Mensen die je kunnen helpen met trailerladen kunnen je ook vast helpen met vrachtwagen laden. Lijkt me dat dat niet echt heel anders is.

Zo te lezen heeft jouw paard last van bodemvrees. Je zou zelf al kunnen oefenen met dingen op de grond zoals een zeiltje of een tapijt om hem wat zekerder te maken. Deze zou je ook eens op een dicht pallet kunnen leggen om zo de hoogte alvast wat te oefenen.

Besteed er even wat aandacht aan en je zult merken dat het laden straks vanzelf gaat. Nu even investeren heeft heel veel voordelen voor de toekomst ;-)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:58

Is de vrachtwagen niet te licht vanbinnen?
Ik heb ooit het verhaal gehoord van iemand die zijn oude vrachtwagen ingeruild had voor een hele mooie nieuwe vrachtwagen. Paard wat altijd vrolijk de vrachtwagen inliep ging nu volop in de remmen. Alles blonk en weerkaatste te hard. Zogauw het een beetje vuil was ging het beter :)
Anders een ander paard er eerst opzetten?

Ratjetoe

Re: Vrachtwagen laadprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 11:05

Keeyzie, hij heeft idd wat bodemvrees. Grote mond, maar klein hartje is bij hem echt het geval. Maar dat is een goeie om hem wat meer zekerheid te geven!

Sclimpre, wat grappig dat je dat zegt, in onze oude vrachtwagen met simpele houten klep liep hij wel iets eenvoudiger op! Maar goed, die is er niet meer, dus ik vrees toch echt dat hij het met de nieuwe moet doen!

Ander paard erop kan ik nog wel proberen, maar hij vindt het eng om als ie dan staat, dat het schot dichtgaat en vliegt eigenlijk liever direct er weer af....
Waar ik een beetje bang voor ben is als de ander dan wat ongedurig gaat staan stampen, hij er helemaal niet meer op durft.....

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:59

Ja, dat is waar, het paard dat je er als eerste opzet moet heel rustig en ontspannen blijven staan, en dan nog liefst met veel smaak zijn hooi blijven eten. Anders heb je er ook niks aan.
Als hij er direct weer wil afvliegen zou ik hem op de vrachtwagen zetten, wortel geven, schot niet dichtdoen en er onmiddellijk weer afhalen. En dan stilaan opbouwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 18:04

Ratjetoe schreef:
Ik heb een laaddingetje.....

Normaal gesproken lopen paarden makkelijker de vrachtwagen op als de trailer, maar ik heb er nu eentje hier staan die zeker niet makkelijker de vrachtwagen oploopt.

Trailer is te doen, wel met een beetje aandacht en liefde, maar de vrachtwagen is echt een bridge to far. We hebben een vrij jonge vrachtwagen, dus mooi licht van binnen en goede gripvaste klep dus dat zou goed moeten zijn.

Hij loopt al erg moeilijk de klep op (2 passen) en blijft halverwege staan en wil echt niet meer verder, behalve flink de achteruit in. Ik weet zeker dat er nooit geen gekkigheid mee is gebeurt, ik heb hem als groen paard zo uit de wei gekocht waar hij is geboren (destijds in de trailer opgehaald wat goed ging).

Hij is wel erg groot en bijvoorbeeld een iets lagere staldeur of smalle gang of verschillende kleuren bodem, bijv van gras naar zand vind hij ook niet erg fijn, lees supereng! Dus het moeilijke laden ligt wel wat in het verlengde.

Het is een heel goed en fijn paard, maar het zou voor hem en mij ook fijn zijn als het laden eenvoudig gaat.

Nu weet ik dat er honderden zijn die trailerlaadtrainingen geven, maar bestaat er zoiets ook voor vrachtwagens?

Weet je zeker dat paard z'n ogen wel goed zijn?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 19:41

keeyzie schreef:
Mensen die je kunnen helpen met trailerladen kunnen je ook vast helpen met vrachtwagen laden. Lijkt me dat dat niet echt heel anders is.

Zo te lezen heeft jouw paard last van bodemvrees. Je zou zelf al kunnen oefenen met dingen op de grond zoals een zeiltje of een tapijt om hem wat zekerder te maken. Deze zou je ook eens op een dicht pallet kunnen leggen om zo de hoogte alvast wat te oefenen.

Besteed er even wat aandacht aan en je zult merken dat het laden straks vanzelf gaat. Nu even investeren heeft heel veel voordelen voor de toekomst ;-)

Dit inderdaad! Ga eens oefenen met verschillende ondergronden, zet m ook eens een keer achteruit de stal in (mits dat kan en paard niet op ijzers staat en aan drempeltje kan blijven hangen). Daag m uit met obstakels zoals bijv twee hindernissen naast elkaar met zeiltjes erover, bouw een doorgang daarmee of simuleer een trailer.
Ga over balkjes vooruit achteruit zijwaarts, leer m waar zn voeten zijn.
Dan wordt je paard zekerder en dan ga je pas met de vrachtwagen oefenen.
Erop en even staan en weer eraf, rondje lopen en er weer op. Iets langer staan, beetje voer en op jouw commando er weer af. Dit steeds verder uitbouwen. Schot open en dicht als hij braaf blijft staan. Dat ook steeds langer.
Maak het leuk voor hem in die vrachtwagen.

Succes met oefenen.