maximale temperatuur voor vervoer paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

maximale temperatuur voor vervoer paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 20:37

Tropische temperaturen komen er weer aan en dan moet je je paard vervoeren :(
Wat is de maximale buitentemperatuur voor vervoer van een paard en is een maximale temperatuur waarboven wedstrijden afgelast worden?

Ineke2

Re: maximale temperatuur voor vervoer paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:43

Dat bepaald iedereen zelf, maar met een beetje gezond verstand zou ik overdag bij 25 graden of hoger niet meer vervoeren voor een wedstrijd.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 20:49

Merci :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:54

Eens met Ineke. En wat veel paardeneigenaren sowieso zouden moeten overwegen is om helemaal geen wedstrijd(en) te rijden bij 25 graden of meer. Ik snap werkelijk niet waarom er juist in de zomer allemaal wedstrijden gehouden worden in plaats van in de winter (wanneer het voor het paard juist veel fijner is om beweging te hebben).

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:02

Hangt ook van de trailer af. In aluminium trailer is zelfs doorgaans koeler dan buiten. Een houten zwarte trailer wordt juist snik heet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:03

Shenavallie schreef:
Eens met Ineke. En wat veel paardeneigenaren sowieso zouden moeten overwegen is om helemaal geen wedstrijd(en) te rijden bij 25 graden of meer. Ik snap werkelijk niet waarom er juist in de zomer allemaal wedstrijden gehouden worden in plaats van in de winter (wanneer het voor het paard juist veel fijner is om beweging te hebben).

Haha in de winter zijn er ook genoeg wedstrijden hoor :D

Alleen niet iedereen heeft dan de mogelijkheid om fatsoenlijke te trainen, dus zal je in de winter minder mensen op wedstrijd zien/horen gaan.

Ik zie niet echt een maximale temperatuur aan het vervoeren van een paard. Ik denk dat menig paard bij de verwachte temperaturen van volgende week het liefst de hele dag op een rijdende trailer staat. Raampjes open, lekker windje over het lijf.

Rijden daarentegen is het ding waar je je druk over moet maken. En niet elke 25 graden is even benauwend. Dagen waarop de lucht zeer drukkend is en er onweer verwacht wordt, neig ik eerder naar afmelden dan dagen waarop het de verwachting is dat de temperatuur in de (heldere!) nacht weer richting de 12-15 graden gaat. Dan is de warmte voor mens en dier veel makkelijker te handelen.

En uiteraard moet je goed kijken naar hoe je paard met de warmte overweg kan. Hoe reageert hij op trainen in die warmte, dus zonder de druk en stress van een andere omgeving en een gespannen ruiter...

Persoonlijk let ik er niet echt op of wedstrijden afgelast worden. Als ik het te gek vind, dan meld ik me af. Jammer van het startgeld, maar de gezondheid van mijn paard gaat voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:04

Volgende week word het tropisch en ik zei vroeger rustig wedstrijden af. Wanneer het een langere periode echt warm is dan wennen de meeste paarden er wel aan maar nu gaat het van 20 morgen naar bijna 40 volgende week. Iedereen die een hart heeft vraagt dan weinig van zijn dieren. Zowel paard als hond . Paarden voelen zich niet voor niets het prettigst bij 15 gr of minder.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-06-19 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:04

Ik denk eerlijk gezegd dat mensen met plannen die ze door laten gaan dit hier toch niet gaan melden :o
Mijn paard is in ieder geval nog nooit minder enthousiast of sloom geweest op wedstrijd, ook niet bij 30+. En dat zonder sporen en zweep :+

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:07

Vorige zomer ben ik met 29 graden naar huis gegaan. Toen was het al 20:00 uur. Langer wachten kon helaas niet. 1,5 uur heeft mijn paard in de trailer gestaan. Met raampjes en zeil open. Is een aluminium trailer. Hij kwam er thuis kurkdroog uit en had zelfs geen mega dorst. Twee slokjes water en dat was het.

Viel mij dus alles mee. Zou er wel voor kiezen om de spits/ files te vermijden.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 21:32

Ik vraag het ook niet voor mezelf maar voor m’n paard. Mijn paard gaat zondag mee naar de EK carroussel en eerlijk gezegd zie ik tegen de komende week op. Vandaar dat ik een beetje een richtlijn wil hebben voor het moment dat ik zeg: jammer maar helaas, maar m’n manneke blijft thuis...

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:34

dorothea schreef:
Ik vraag het ook niet voor mezelf maar voor m’n paard. Mijn paard gaat zondag mee naar de EK carroussel en eerlijk gezegd zie ik tegen de komende week op. Vandaar dat ik een beetje een richtlijn wil hebben voor het moment dat ik zeg: jammer maar helaas, maar m’n manneke blijft thuis...

Ik ga zondag gewoon nog een cross rijden, het raakt geeneens boven de 30 graden. Sterker nog, tot 12:00 is het nog maar 23 graden.
(Voor mensen die zich geroepen voelen, aanvallen geen behoefte aan.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:36

dorothea schreef:

Vergeet niet ook om jezelf te denken... Het is jouw paard, jouw beslissing...

Ik heb ooit de 'fout' gemaakt om mijn paard uit te lenen voor Horse Event, man man man, ik heb de hele dag medelijden met dat dier gehad. Was niet warm ofzo, maar hij wist niet wat hem overkwam. Vreemde ruiter, vreemde omgang, semi-vreemde omgeving in meerdere opzichten.
Daar heb ik me redelijk rot over gevoeld...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:37

Dat hangt van zoveel factoren af. De belangrijkste is hoe je paard het ervaart. Mijn indruk is dat de ruiters er meestal meer last van hebben dan de dieren.
Zorg voor voldoende water en schaduw (als het kan). Voor mijn zwarte paard nam ik op een zonnige dag een wit laken mee tegen de zon.
Dat helpt echt.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:46

Bij ons op stal wordt er op warme dagen ook een tuinslang klaar gelegd zodat je hem even af kan spuiten :).

Wat vinden jullie trouwens de max temperatuur voor een ritje naar de kliniek?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:47

Voor mij hangt het af van de locatie waar je heen gaat. Dat reizen is niet zo'n probleem als je maar kunt blijven rijden (rijwind koelt af).
Maar kun je op het wedstrijdterrein in de schaduw staan? Is er plek om je paard goed (en veel) te koelen? Moet je op het heetst van de dag rijden? Hoe doet jouw paard het in de hitte normaal gesproken? Wat is zijn conditie? Dat zou voor mij allemaal meespelen in mijn beslissing.
Voelt het niet goed, dan ga ik niet :) . Maar dat kan voor het ene paard al bij 20 graden zijn en bij de ander bij 30.

Wat hierboven ook al gezegd wordt: het is wel weer een grote omslag nu van 20 naar bijna 40.
En verkijk je niet op wat hitte met een paardenlijf doet. Een paard heeft veel grotere spieren die veel verder van het huidoppervlak vandaan liggen dan bij ons mensen. Een paard kan dus veel moeilijker zijn hitte kwijt. Een paard blijft langer heet. Er treedt veel sneller spierschade door oververhitting op dan wij denken of verwachten. Simpele biomechanica.
Het antwoord:
Koelen koelen koelen.
En in hitte niet te zware dingen vragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:10

Zondag valt het misschien wel mee, 25 graden is prima te doen. Bij de action kun je eventueel van die koeldoeken kopen voor honden . Handig om op de nek van je paard te leggen. En van de trailer halen , op de trailer de deur open en wanneer je paard geen druktemaker is kan het prima.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:59

CRos95 schreef:
Wat vinden jullie trouwens de max temperatuur voor een ritje naar de kliniek?

Grinnik daar zat ik vanmiddag nog over na te denken. Ik werk nl bij een DA en wij hebben voor komende dinsdag en woensdag klanten staan op de paardenafdeling (mijn DA is overigens aan het afbouwen, hij wil aan het einde van dit jaar met pensioen, daarom werkt hij nog maar een aantal dagen in de week ;) ) Maar ik had ook al zoiets van, de dinsdag is zo uit mijn hoofd een controle voor een peesblessure, en woensdag staan er ook een paar voor de hoefsmid die dan bij ons komt. Maar eerlijk ik hoop erop dat de mensen toch verstandig gaan zijn en afzeggen. Ze geven hier voor de omgeving voor dinsdag 32 graden en woensdag zelfs 34. Imo zo lang het geen spoedgeval is zou ik niet gaan en verzetten. Mss morgen toch maar eens met baas overleggen of we ze verzetten naar eind van de week, of volgende week. Hoefsmid zit een beetje vast op die woensdag.
Kwa wedstrijden was ik altijd zo, als het mij al te warm was ging ik niet op het paard. Of het moest al in Winschoten zijn, die binnenbak is geisoleerd. Rijd western en dat is ook zomers bijna altijd binnen. Dressuur ed. of een buiten wedstrijd, jammer voor het startgeld maar mijn paard gaat voor. Een temperatuur hang ik er niet aan, maar als het vies zwoel en drukkend is is zelfs 23 graden al teveel.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:51

Ik had maandag een afspraak op de kliniek, ruim een uur rijden op het heetst van de dag en op terugweg filetijd, met 35 graden heb ik maar afgebeld net

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 00:13

Als het paard doorgaans rustig op de trailer staat zou mijn paard gewoon met plezier in de trailer staan. Daar is het minder warm dan op stal of in de wei door de rijwind. Op wedstrijd houd ik wel rekening met losrijden met de temperatuur. Veel knutselen in stap om hem toch goed los en aan het been te maken en maar een paar sprongen voor hij de ring in moet. Het parcours is doorgaans een minuut en het niveau is voor hem een makkie. Door zijn hele korte vacht heeft hij het met 15 graden nu eigenlijk al koud. Met 35 graden loopt hij nog gewoon te spelen in de wei en dat duurt ook veel langer dan die minuut in het parcours.

Ik heb sneller last van de warmte dan mijn paard. Met die warme kleren en cap kan ik mijn warmte niet kwijt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 05:20

Het is overigens de 30ste (foutje), maar ik heb een paard met een matige conditie en er moet rond 13.00 uur gereden worden. Ik ben me dus een beetje aan het voorbereiden, maar het grootste probleem zal de wedstrijd zelf zijn dus...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 05:51

dorothea schreef:
Het is overigens de 30ste (foutje), maar ik heb een paard met een matige conditie en er moet rond 13.00 uur gereden worden. Ik ben me dus een beetje aan het voorbereiden, maar het grootste probleem zal de wedstrijd zelf zijn dus...

Bij twijfel (in dit geval conditie), niet doen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 10:30

Het grootste probleem is dat ik het vervelend vind om mijn vriendin teleur te stellen, maar mijn paard is nog altijd belangrijker dan een teleurgestelde ruiter. Hij gaat het echt niet trekken. Generale op 28 juni, dan wordt het volgens buienradar 29 graden...dan sowieso al niet...we zullen zien, maar ik ga haar er wel vast op voorbereiden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:38

dorothea schreef:

Maar carrousel is een team sport. Je kan toch niet zomaar een paard thuis laten?

Gaan jullie met trailers of met een veewagen?
In een veewagen kunnen vaak veel ramen open. Of er is een airco.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:44

De 30e wordt 23 graden voorspeld..

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:05

Ik heb me vorig jaar verbaasd toen er in een hittegolf tijdens een internationaal concours hier in de buurt gewoon volop gestart werd. Ik vond dat eigenlijk best wel pittig voor die paarden, het was toen ook echt warm. Maar ja the show must go on blijkbaar.