Mijn KWPNer van inmiddels 8 is onbeleerd. Als driejarige ben ik begonnen met longeren incl. zadel en hoofdstel. Daar ben ik gestopt. Er is nooit gehangen of wat dan ook.
Hij is nogal gecompliceerd, of althans voor mij. Hij is erg angstig en wat 10x goed gaat kan de 11e keer resulteren in totale paniek. Als hij dan in die paniekmodus zit is er geen kans meer op contact. Hij is "weg". Dit kan zelfs in vrijheid gebeuren. Zo onstnapte vorig jaar zijn beste vriend en hij ging mee. Ze stonden samen op een stuk weide waar zij eigenlijk niet mochten staan en dit was voldoende voor een totale overprikkeling. Hij is een keer of 10? kort langs mij gestormd en de 11e keer zag hij mij staan. Meteen totale rust. Ik heb hem aan zijn manen gepakt en rustig in de goede weide gezet. Hij ziet je gewoon niet meer in zo'n bui.
Ik ben niet zo handig en niet zo stoer meer als vroeger. Daarom wil ik hem sowieso niet zelf beleren. Maar al een tijdje twijfel ik of beleren wel verstandig is. Er zal ongetwijfeld een ruiter te vinden zijn die blijft plakken. Maar wordt dit ooit een fijn rijpaard? Ik heb geen ambities om wedstrijden te rijden. Ik wil samen met mijn vriend het bos in.
Vriend vindt dat wij het moeten proberen. Misschien is het een leuk rijpaard en als je het niet probeert dan weet je het nooit. Klopt. Maar veel geld investeren in een paard dat ik nooit kan rijden vind ik zonde. Overigens hebben een aantal trainers aangegeven niet aan hem te willen beginnen. Het is niet zo dat mijn gedachten onredelijk zijn. De dame die hem vorig jaar heeft geladen had meteen een klik en ziet er wel wat in. Ik heb eventueel wel iemand die ik kan vragen hem te beleren.
Wat zou Bokt doen? Proberen en zien waar het schip strand? Lekker laten staan?
Iemand hier een succesverhaal van een paard dat veranderde onder het zadel?
Ik vermoed dat als hij een duidelijke taak heeft hij in positieve zin kan veranderen. Het is een paard met een enorme will to please. Hij doet alles voor zijn mens totdat hij in zijn vluchtmodus schiet. Hierdoor is hij wel eenkennig. Wat ik met hem kan is voor anderen niet mogelijk.
Overige info:
- staat 24/7 buiten in stabiele kudde met onbeperkt voer
- opsluiten maakt hem enorm instabiel en nerveus
- fysiek gezond; op de foto en bij verschillende 'paten' geweest
- gaat niet weg, het is mijn vriend en ik heb er nog 2 om te rijden
Wie veegt mijn twijfels van tafel? Ik ben klaar met mijn besluiteloosheid.