Registratieboekje Hulp gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anita_dewit

Registratieboekje Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 14:16

Beste mensen, ik zit met een probleempje.

Ik heb voor onbepaalde tijd een pony te leen en die staat bij mij aan huis. Nu heb al een paar keer een veearts laten komen omdat ik haar niet mag vervoeren maar voor het enten heb ik bv ók het boekje nodig. Ik las op de site van de rijksoverheid dat je als houder, ik dus in dit geval, verplicht bent om het boekje te kunnen overleggen. Ik ben dus nu illegaal bezig en dus strafbaar.
De eigenaresse wil dat boekje echter niet geven. De reden hiervan weet ik niet. Ze zegt iedere keer als ik er om vraag dat ze het op de bus zal doen, of dat ze langs zal komen om het te brengen. Maar de pony staat nu al een half jaar bij bij en ik heb nog dat boekje niet.
Wat kan ik doen? Heeft iemand een idee?

LoveBodin

Re: Registratieboekje Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:18

Het paspoort bedoel je?
Je bent inderdaad in overtreding zonder het paspoort.
Ik zou of het paard terugbrengen of zorgen dat je dat paspoort wel krijgt. Het zijn geen leuke boetes heb ik gehoord .

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:19

Als het paspoort niet naar de pony komt, moet de pony maar naar het paspoort.

Veel mensen denken dat het paspoort ook een eigendomsbewijs is, vandaar misschien de terughoudendheid om het bij de pony te laten. Dat is het echter niet. Misschien dat een verzorg contractje waarin nadrukkelijk staat dat huidige eigenaar ook eigenaar blijft haar zorgen wegneemt?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:20

Het paspoort moet ten alle tijden bij het paard zijn.

De eigenaresse wilt het misschien niet geven omdat ze bang is het paard te verliezen maar het paspoort is geen eigendomsbewijs.

Krijg je het niet, paard terug brengen, wat doe je als hij met spoed ergens heen moet of, jij controle krijgt, het is geen boete van een paar tientjes en ze controleren echt..

anita_dewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 14:31

Precies, daar ben ik dus ook achter gekomen. En idd als het boekje niet naar de pony komt, moet de pony naar het boekje, hoe sneu dat voor de verzorgster dan ook is.

Bedankt voor jullie snelle reacties.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:22

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:53

Ik ga mee met alle bovenstaande reacties.
Paspoort is absoluut geen eigendomsbewijs (sterker nog, dat staat ook gewoon in het paspoort zelf vermeld).
Leg het uit, stel desnoods een klein contract op met daarin de vaststelling dat betreffende pony echt van de eigenaar is, maar gestald en verzorgd wordt bij jou.

Overigens; als jij je paard op pension ergens zet, wordt ook geëist dat het paspoort wordt overgedragen aan de stalhouder/pensionhouder, inderdaad i.v.m. strenge controles en hoge boetes. Er werd/wordt nogal wel eens gesjoemeld met paspoorten.
In principe mag en kan een DA geen enting zetten of medicatie voorschrijven als dit niet in het paspoort kan worden opgetekend met sticker, datum en handtekening DA er bij.
En inderdaad; heel officieel gezien mag het paard niet eens over de weg vervoerd worden als er geen paspoort bij zit. Uiteraard zal dit waarschijnlijk niet zomaar gecontroleerd worden, maar ik begrijp heel goed dat je dat risico niet wil nemen.

Dus, eigenaar bovenstaand uit leggen, "eisen" dat paspoort z.s.m. jou kant op komt, anders jullie afspraak beëindigen en paard terugbrengen.