B-vrachtwagen importeren Nederland --> België

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

B-vrachtwagen importeren Nederland --> België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 10:20

Hallo,

Weet iemand wat het kost om een B-vrachtwagen te importeren vanuit Nederland naar België? Of hoe dat dit berekend wordt?
En welke extra formaliteiten hiervoor nog moeten geregeld worden? Extra keuring ook, etc..?

Dankjewel voor de reactie!

MelissaV

Re: B-vrachtwagen importeren Nederland --> België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:44

Zit er een Europese typegoedkeuring op?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:56

Je verzekeringsagent moet hierop kunnen antwoorden. Of anders de keuringsdienst of DIV.
Wij hebben destijds een vrachtwagen gekocht in NL. We moesten langs de dounane voor papieren, wagen moest gewogen worden en dan kregen we Belgische papieren van de invoerder.
De wetgeving verandert voortdurend, dus je moet echt wel raad vragen aan een professional.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 23-04-19 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 10:59

@MelissaV Dat weet ik niet, dat zal ik moeten navragen. Wat is dat precies?

@Sclimpre Sowieso ga ik me nog professioneel bevragen; ik wou hier eerst alvast eens polsen naar ervaringen etc...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:13

Dat is een algemene goedkeuring, als die er op zit kun je hem normaal gewoon inschrijven.
Als die er niet op zit moet je of via de dealer aan een gelijkvormigheidsattest geraken of hij moet gekeurd worden als alleenstaand geval.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:58

MelissaV schreef:
Dat is een algemene goedkeuring, als die er op zit kun je hem normaal gewoon inschrijven.
Als die er niet op zit moet je of via de dealer aan een gelijkvormigheidsattest geraken of hij moet gekeurd worden als alleenstaand geval.

Tegenwoordig krijg je een NL-versie van het gelijkvormigheidsattest bij je auto. Dat papier, tesamen met de auto-dokumenten, moet in principe voldoende zijn om de auto in te voeren.
De verkoper zal dat formulier al bij de auto hebben, vraag 'm om een kopie. Dat dokument staat namelijk op naam van de eigenaar.

Daarnaast kan ook de RDW (www.rdw.nl) je helpen voor de Nederlandse kant van dit verhaal.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:10

Het hangt er een beetje vanaf welke papieren er al bij zitten.
In NL is er één document (sla me dood, ik weet niet meer het welke... ik zou durven zeggen conformiteitsbewijs maar ben niet zeker) dat er niet bij zit en dat we in BE wel nodig hebben. Op zich geen probleem, want je kan het gewoon opvragen bij de Belgische dealer. Alleen heb ik dus een Fripaan en daar is geen Belgische dealer van.
Ik moest dus
- naar de douane ivm import
- importeren op exportplaten en binnen de 14 dagen naar de keuring owv verzekering
- wagen helemaal meten, weten, controleren, ... heeft 3 uur geduurd
- via de verzekeringsagent de nodige papieren aanvragen (is bij ons meegevallen, kleine maand, maar schijnt soms ellendig lang te duren)
- met de papieren terug naar de douane
- verzekering aanvragen
- terug naar de keuring