Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

- dat als een paard iets spannend vindt, of ergens gestrest van raakt, wanneer jij dat van hem vraagt en het nieuw is, dat je hem dat toch in alle rust moet blijven vragen tot hij reageert, waarop je alle druk meteen loslaat wanneer hij reageert. Anders leert hij toch niet dat die spanning niet nodig blijkt te zijn? Hoe kijk jij hier tegenaan? Er zijn natuurlijk nog andere manieren om een paard iets te leren, via een andere weg, maar wat vind je van deze benadering? D_M_L schreef:@Tamary, daar ben ik het mee eens!
@troi, bedankt voor het plaatje. Inderdaad een duidelijke illustratie!
@HippoLogic, in paniek vind ik ook te ver gaan. Maar ik beschouw dat als iets anders dan het ervaren van stress. Ik vind -niet uit veel ervaring gesproken, maar op basis van de kleine ervaringen die ik heb opgedaan- dat als een paard iets spannend vindt, of ergens gestrest van raakt, wanneer jij dat van hem vraagt en het nieuw is, dat je hem dat toch in alle rust moet blijven vragen tot hij reageert, waarop je alle druk meteen loslaat wanneer hij reageert. Anders leert hij toch niet dat die spanning niet nodig blijkt te zijn? Hoe kijk jij hier tegenaan? Er zijn natuurlijk nog andere manieren om een paard iets te leren, via een andere weg, maar wat vind je van deze benadering?

D_M_L schreef:@Kelly_ann, als ik het goed begrijp vind jij het dus goed om even door spanning heen te prikken en door te vragen, zodat je daarna kan belonen? Zijn reactie was inderdaad trekken, tot een paar keer toe zelfs wegrennen. Later werd deze reactie minder en hield hij zijn lijf gespannen en probeerde hij af en toe te trekken.
HippoLogic schreef:Ik hou alle paarden altijd 'under threshold' . 'Over threshold' is in paniek en dan leren ze ook niets, maar ze associëren nog wel! Dus of het de trailer was, of de vrachtwagen die zo eng was, dat onthouden ze wel. Logisch want dat is een overlevingsstrategie.
Als een paard 'niet wil' heeft hij een goede reden. Ik zoek altijd de reden uit en dat bespaard veel tijd, stress en frustratie (bij mens en dier). Maar niet iedereen kan dat....
[***] schreef:Interessant allemaal. Ik ben ook van het principe werken 'under threshold' maar ik zit me wel af te vragen of je op die manier wel alles kan aanleren. Zou het soms niet nodig zijn om naar die threshold toe te werken, misschien zelfs licht erover (zwaar erover is sowieso een no go uiteraard) om te laten merken dat ze er niet dood van gaan en ze dat best kunnen? Of kan je alles aanleren door ver under threshold te blijven?
. Ik voelde hoe ze op slot dreigde te gaan. Dus toen ben ik er af gesprongen en heb mijn hoofd in de auto band gelegd terwijl ik met mijn hand de band overal aanraakte. Toen kwam ze op mijn vragen voetje voor voetje om heeeeeeel voorzichtig met haar neus de band aan te raken. Toen hebben we aan de hand geoefend om er van alle kanten langs te lopen. Toen pas er op gegaan en was het over. Maar zo iets was toen al zelden.
. Gelijk ben ik er van af gesprongen en heb mijn armen om zijn nek heen geslagen en bleef zo paar minuten staan tot ik voelde dat hij de spanning afvloeide (Hercule doodsbang is echt heel erg eng want hij blaast zich op). Toen heb ik hem laten kijken paar minuten. Toen gevraagd of we voorwaarts konden en met los halstertouw danste hij vrijwillig zonder enige dwang achter mij aan. Mooi gezicht hoor een ruin die opeens weer een hengst lijkt
.
, maar wel volkomen over de mik. Zeldzaam dit. Toen zag ik de jagers in het veld aankomen, die wel heel dichtbij waren. Zonder een woord te zetten maak ik me twee keer zo groot als het ware en ik ga kaarsrecht voor mijn twee paarden staan. Ik hoorde hercule een grote zucht van opluchting slaken en Polie begon gelijk te briesen
. Mijn man zei dat het een hilarisch gezicht was drie wezens die strak de zelfde kant uit keken en daar zeer fier stonden zo van: "waag het niet". En de jagers→ die draaiden zich om
D_M_L schreef:Hoi bokkers,
Een paard iets aanleren kan soms heftige reacties opleveren, zoals vanmiddag met onze shet ook het geval was. Het riep heel veel spanning bij hem op toen hij aan de longe moest galopperen, maar toch wilde ik hem daar even doorheen zetten. Naar mijn mening moet een paard zien en ervaren dat de daadwerkelijke actie helemaal niet zo eng is als ze dachten, omdat 'het baasje' stopt met vragen/drijven, wat dan ook, wanneer het paard reageert, en er dan rust is. Soms moet je paarden dan dus even laten uitrazen wanneer ze ergens van schrikken of heftig op reageren, om hen vervolgens te laten zien dat er ontspanning is wanneer ze het gewoon doen, en het schrikken niet nodig is.
Ik heb ook weleens het idee dat mensen hier anders tegenaan kijken, en ze het paard zo veel mogelijk stress willen besparen, en dus meteen een stap terugzetten wanneer een paard ergens heftig op reageert, en het dan nog 'te vroeg' vinden om een bepaald iets te oefenen.
Ik snap dat dit heel erg gebonden is aan de context van de oefening, maar hoe kijken jullie hier tegenaan? Is het oké als een paard een oefening heel spannend vindt, je hem daar in doorzet, en vervolgens de ontspanning laat zien, of moet je een paard eigenlijk nooit blootstellen aan oefeningen waar voor hem stress bij komt kijken omdat hij er dan dus nog niet klaar voor is?
Ben benieuwd!
Koper schreef:Ik heb er eentje gehad waarbij de balans nogal nauw kwam. Als je te ver onder zijn drempel bleef verveelde hij zich en dan nam hij zelf het heft in handen. Duwde je 'm iets te ver door dan blokkeerde hij in zijn hoofd en was je 'm kwijt.