Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jetta schreef:Natuurlijk moet je paard ontzettend wenne aan de nieuwe situatie en dat geeft jou de verantwoordelijkheid om zeer consequent te zijn. Het is helemaal niet raar om z.s.m. te beginnen met lessen vanaf de grond, grondwerk dus, om de basis aan de hand er direct goed in te trainen. Je paard ervaart jou nog niet als de persoon die hij moet volgen en die hij kan vertrouwen. Heel logisch, maar daar moet wel aan gewerkt gaan worden. Succes met je nieuwe paard!
Niet opgeven, gewoon doorzetten, desnoods even met hulp van hengstenketting. Voor hem is alles nieuw en zo te lezen is hij er erg gelukkig mee
https://www.youtube.com/watch?v=R_V64iUnc6Y Tesss84 schreef:Nu geniet hij enorm van alle drukte en aandacht en vooral de andere paarden om zich heen. Dit maakt hem heel kijkerig omdat hij niet meer weet waar hij moet kijken, maar ook heel onoplettend en dominant.
Chiren schreef:Ik zou hem eerst eens een week of 6 vrij geven en laten wennen aan de nieuwe situatie, dier is helemaal vereenzaamd geweest. Laat hem eerst maar eens paard zijn en bij komen, dan ga je er ongetwijfeld een heel leuk paard aan hebben.
Apple schreef:Week of 6 vrij geven zou ik zeker niet doen.
Ben dusniet de enige die hier zo over denk. Ik vind het ook echt een heel fout advies en je maakt dan van iets kleins een groot ding. En dat is rijden en naar buiten gaan helemaal niet. Dat moet je uitstralen en heb jij een paard dat liever in de bak rijdt, dan doe je dat. Een merens voelt zich het fijnste buiten in de natuur en die moeten gewoon eventjes lekker mogen spetteren, die vind het vreselijk in de bak, maar andersom kan dus ook afhankelijk van je paard.Punz schreef:Ja, dat denk ik dus ook en ook je tweede deel van je berichtHet probleem zit juist in de momenten daarom heen, het gewoon simpelweg het paard naar de wei brengen.
Shae schreef:Ik denk dat hij gewoon mega enthousiast is. Dus ik zou met dit paard gewoon heel liefdevol, en super consequent via positieve beloning en zo nodig via straffen plezier gaan maken. Ik denk echt dat het binnen een dag is opgelost als je er je tijd voor pakt en als jij in je binnenste begrip voor je paard hebt, dat had ik dus zeker voor die jonge hengst die Hercule heette, dan voelt het paard dat als je hem straft dat dit te maken heeft met jouw veiligheid maar dat je gewoon van je paard houdt en dat hij moet luusteren. Op hetmoement dat hij dat laatste door heeft, zal jouw paard nog meer van je gaan houden (klinkt gek hé) omdat je hem zijn "mama" terug geeft die ook eiste van haar kind dat het normaal deed en luusterde binnen door haar bepaalde grenzen.Denk je dat hij dominant lijkt omdat hij bazig doet, of is hij gewoon mega enthousiast en nieuwsgierig?
en ik ben juist heel blij dat hij veel te druk is om zich bezig te houden met mij. Dat is gezond en heel erg paard, maar graag pas als ik zeg dat het mag omdat ik veilig aan de andere kant van het hek sta.Tesss84 schreef:Hoi allemaal!
Jullie hebben mij al eerder goede raad gegeven dus we proberen het nogmaals;
Een week geleden is mijn nieuwe paard op stal gekomen. Hij stond de laatste 6 jaar volledig alleen en en werd de laatste 3 jaar enkel thuis gereden. Hij is dus niet meer echt gewend aan andere mensen en dieren om zich heen.
Nu geniet hij enorm van alle drukte en aandacht en vooral de andere paarden om zich heen. Dit maakt hem heel kijkerig omdat hij niet meer weet waar hij moet kijken, maar ook heel onoplettend en dominant. Hij heeft totaal geen oog voor mij op de grond. Hinniken, hoofd en staart omhoog.. maar zodra ik in het zadel zit zakt hij met zijn hoofd, begint te kauwen en loopt geweldig. Dan heeft hij super veel respect voor mij en werklust. Daarbij is hij heel erg braaf en zeer attent!
Het probleem is de grond.. ik breng hem sinds vandaag naar de weide met een hengstenketting omdat hij mijn instructeur al een stuk heeft meegesleept de weide op. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij ook op de grond attent, respectvol en gefocust blijft op mij? Touwhalster al geprobeerd, met touw tegen borst slaan maakt totaal geen indruk en de zweep juist teveel. Oh, niet geheel onbelangrijk; hij is 1.83m schoft dus hij kijkt letterlijk over me heen en hoofd laag houden lukt niet buiten.
Tips zijn welkom!
verder doet hij het goed en goed gedrag wordt beloond. Clickertraining ben ik me in aan het verdiepen maar ik vermoed dat hij over een korte tijd precies snapt wat de bedoeling is! Ik ga hem even de tijd geven om het zelf te doen zolang er een stijgende lijn in zit en hij zich in ieder geval kan beheersen zodat hij er niet tussenuit knijpt! Thnx allemaal!! Ik word steeds blijer met m’n grote puppy
Tesss84 schreef:Ik merkte vandaag dat hij braver wordt naarmate ik hem tijdens het rijden harder laat werken. Hij lijkt hierdoor meer respect voor me te krijgen. Hij was vandaag met in de weide zetten en eruit halen hartstikke braaf en liep lekker met het hoofd laag. Ook na het rijden even losgelaten in de buitenbak zodat hij kon rollen maar hij bleef alleen maar in mijn buurt. Ik ging door de bak lopen en hij liep mee. Halthouden deed hij goed maar had een pas eerder gemogen want hij kruipt in mijn nekverder doet hij het goed en goed gedrag wordt beloond. Clickertraining ben ik me in aan het verdiepen maar ik vermoed dat hij over een korte tijd precies snapt wat de bedoeling is! Ik ga hem even de tijd geven om het zelf te doen zolang er een stijgende lijn in zit en hij zich in ieder geval kan beheersen zodat hij er niet tussenuit knijpt! Thnx allemaal!! Ik word steeds blijer met m’n grote puppy
Tesss84 schreef:Oh ja.. hij heeft nog nooit grondwerk gedaan, ook bij zijn vorige eigenaar niet. Hij snapt daar dus niets van. Rijden wel, dat begrijpt hij heel erg goed. Ja, wennen mag en alert zijn ook! Maar vergeten dat er iemand naast staat absoluut niet! En klopt, hij ziet nog niemand, behalve zichzelf als leider.