Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:09

Petrichor schreef:
Joh wat heftig, nu maar hopen dat het goed komt! Laat je de uitslag nog even weten?


Hij heeft 45 maanden en TBS gekregen. Dat is 9 maanden langer dan in eerste aanleg *\o/*
Hij kan binnen 2 weken nog in cassatie gaan dus het is nog even duimen :)

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:35

Ik heb weer een kleine overwinning gehad vandaag! Voor het eerst over een balkje gedraafd. Waarom ik juist op dit idee kwam terwijl ik met barebackpad aan het rijden was, geen idee. :') Maar hij was geweldig braaf en het was zo leuk. Volgende keer met zadel gaan we voor een paar balkjes achter elkaar. *\o/*

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:09

Ooh wat fijn Susanne, kan je nu ook je eigen paard kopen of weet je dat pas over 2 weken? :D

Britt wat goed! Als het goed voelt moet je het direct doen anders krijg je achteraf spijt. En dat je nu met bbp reed bevestigd alleen maar dat je wel heel veel vertrouwen had!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:27

Petrichor schreef:
Ooh wat fijn Susanne, kan je nu ook je eigen paard kopen of weet je dat pas over 2 weken? :D

Britt wat goed! Als het goed voelt moet je het direct doen anders krijg je achteraf spijt. En dat je nu met bbp reed bevestigd alleen maar dat je wel heel veel vertrouwen had!


Weet ik over 2 weken! Als hij in cassatie gaat duurt het nog jaren :(

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 08:57

Ook ik heb mijzelf gisteren weer wat overwonnen, buitenritje gemaakt met die wind dus redelijk fris paard.
Paar keer was ze geschrokken maar gelukkig ben ik er achter gekomen dat ze geen rare fratsen uithaalt behalve een pasje opzij of in de freeze stand staan.
Ze was ook dribbelig etc maar alsnog een prima ritje met wel wat spanning van mij, hopelijk volgende keer beter.

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 09:48

Helaas ligt het bij ons al een tijdje stil qua rijden... Menda loopt niet lekker en we gaan vrijdag maar naar Emmeloord -O-

The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:39

Oh yee :( ik duim voor je.

Ik had men eerste spannende ervaring met het buiten wandelen. Ik moet nog steeds aan de hand omwille van blessure opbouw. Alles ging goed, geen probleem met verkeer etc, tot er plots achter ons een koets aankwam. Het geluid van die 2 hoeven, maakte van mijn paard even een monster. Hij werd helemaal wild, staart in de lucht, roepen etc. Hij was niet meer kalm te krijgen. Heb hem gewoon even in een wei moeten duwen om de koets en auto's zonder gevaar te laten passeren. En dan denk ik altijd dat ik blij ben dat ik dat dus aan de hand voor heb, want dan heb hem de baas. Onder het zadel, geen idee wat er gebeurt zou zijn. Dan heb ik gewoon teveel stress om zelf nog helder na te denken

The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:47

Gisteren dit nog geplaatst, vandaag was gewoonweg drama. Ik denk dat ik men plannen om hem onder het zadel buiten te gaan wandelen gewoon ergens diep ga wegstoppen.

Vandaag met een stalgenoot aan de hand met hem naar buiten. Zij ging me helpen en wat lesgeven. We waren weg, en hij begon zich druk te maken. Om niets eigenlijk, hij had gewoon genoeg van het wandelen. Brullen, weer de baas beginnen spelen. Stalgenootje heeft hem overgenomen, en daarna leek het beter te gaan, hij leek zich te kalmeren. Tot hij gewoon stalgenoot omver gelopen heeft en dus gewoon ervandoor gegaan is. Gewoon de baan op, gelukkig net tussen 2 auto's door en niet tegen een auto. De achterste auto is er achter blijven rijden op een kalme manier, zodat hij de terug weg afsneed voor hem. Onderweg een fiets gekregen van nog iemand. En dan heb ik iemand van stal kunnen bellen die hem langs de andere kant tegemoet kwam met de fiets

En nu, staat meneer daar met 2 gloeiend warme benen, want we waren nog aan het wandelen van zijn peesblessure.. Geen idee wat het morgen gaat zijn. Ik had beter een tennisracket gekocht. Ik wil er helemaal al niet meer met gaan wandelen.

Ik begrijp het ook niet. zet er 4 muren rond en dat is het braafste paard ter wereld, en haal die muren weg en ik heb gewoon een duivel die iedereen omver loopt.. En ik kan momenteel niemand extern laten komen omwille van Rhino. Zucht :')

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:26

Wat vervelend zeg! Ik kan me voorstellen dat dit je vertrouwen even een flinke tik geeft...even vraagje: gezien z’n peesblessure: wat kan en mag hij nu bewegen? Want ik kan me voorstellen dat hij niet even lekker kan uitrazen aan de longe of onder het zadel? En hoe loop je met m? Met een halster om of met hoofdstel? Ik heb een periode gehad dat als ik m’n paard aan de hand mee naar buiten nam richting bos, hij strontvervelend ging doen. Vervolgens even hoofdstel in zo mak als een lam...alsof hij dan dacht o we gaan aan t werk oid....ik loop overigens nu gewoon met n halster om naar het bos. En als hij echt zo gevaarlijk doet zou ik m misschien zelfs even bijzetten en/of een hengstenketting gebruiken...hij mag onder geen beding voor jou uitlopen. Hij was nu zonder ander paard?

The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:31

Nee, hij mag buiten niet uitrazen. Hij mag nog geen galop doen, dus uitrazen is inderdaad heel moeilijk. Onder het zadel rij ik nog niet met hem, dus alles wat ik met hem doe is aan de hand.

Ik had in het begin met bit gedaan, omdat ik weet dat hij zo in duivel modus kan gaan. Maar die stalgenoot had al een paar keer mee geweest en ze zei dat dat onnodig was. En nu dus weg met halster. Maar ik zei nog dat hij echt een duivel kan zijn, maar dat komt er altijd na een paar keer uit, niet meteen.

Maar nu met halster dus :( en hij wist wat hij kon dus

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:55

Nou ja, hoe ontzettend balen ook dat dit is gebeurd: gezien de ‘weinige’ beweging die je paard nu krijgt is het wel verklaarbaar dat het gebeurd is... :(:) andere prikkels buiten en misschien ook een andere leiderschap vanuit jou en je stalgenoot kunnen hebben bijgedragen. Als je paard lichamelijk meer mag en dus beter z’n energie kwijt kan kun je dit weer gaan oefenen toch? En dan gewoon lekker een bit in, veiligheid voor alles hoor... ;)

The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:59

Ja, hij staat wel op de weide natuurlijk maar dat is inderdaad niet hetzelfde. Ik hoop dat hij morgen 'oke' is, want de kogel was echt gloeiend waar de peesblessure zat

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:34

Oei dat is niet fijn Cat, je angst level gaat van dat soort gekkigheid sky high. Ook voor je paard niet fijn zo met de blessure, heb je de pezen even goed koud afgespoeld? Ik zou de volgende keer toch echt weer een hoofdstel om doen met wandelen en een longeerlijn eraan die eventueel door de bitringen en over het hoofd kan zodat je meer controle hebt.

The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:39

Ja, de pezen goed gekoeld en dan de ice gel erop. Maar hij stond er ook maat beteuterd bij.

Ja, men zelfvertrouwen krijgt gewoon een knauw want dit doet hij dus ook als hij erop zit. Hij vind dat het anders moet en dan neemt hij het bit vast en stormt ervandoor. Inderdaad, nu even weer enkele weken aan de kant en dan zien we wel weer, maar bit gaat er idd in

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:45

Nou met de pezen heb je goed gedaan, meer kan je er niet aan doen helaas. Maar dat loopt ook vast wel los. :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wat 'schrik' van jouw verhaal. Iedereen is hier angstig en bang maar dat zit vaak wat meer in het hoofd. Bij jou is het zo dat het paard echt gevaarlijk gedrag vertoond. Is het niet handig gezien jij bang bent voor de hele situatie (heel erg logisch) dat je professionele hulp zoekt met dit paard voor dat er ongelukken gebeuren? :)

En ben je ook bang bij een ander braaf paard of alleen bij dit paard?

The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:52

Ja maar die professionele hulp mag nu niet komen van de staleigenaar ivm Rhino, en dit was een stalgenootje die zelf al een opleiding gedaan had met grondwerk en die dus me al een paar keer hielp. En ik dacht altijd dat 'zijn gedrag' vaak aan mij lag. Maar nu had ik hem niet eens vast maar stond op een afstandje te zien. En dit is iets wat ik wel als patroon gezien heb. Binnen een omheining van 4 'muren', doet hij alles wat je vraagt, is hij zo mak als een lammetje en kan je hem zelfs een kleuter geven. Maar kom je buiten, dan lijkt het alsof hij de eerste keer even aankijkt wat je doet, en de 2de keer hang je er aan voor de moeite. En het is niet aan de hand, onder het zadel doet hij dit dus ook. Als er een ander paard bij is, hangt het ervan af hoe geduldig hij is met dat ander paard, want anders is hij dus ook weg. Maar nu zo de baan op, dat is echt doodangsten uitslaan als je die auto's ziet...

Het is men eigen paard (nu al 9 jaar) en voor hem had ik dit niet. Nu ondertussen met hem ben ik veel meer op men hoede buiten gewoon. En omdat ik toen ik hem net had, hij buiten onder het zadel 2x gaan lopen is met me, en me eraf gegooid had, durfde ik met hem niet meer buiten. Maar nu met de pezen had de dierenarts gezegd dat een wandelpaard ideaal voor hem zou zijn, dus ik dacht: misschien zit het in men hoofd, en hij is toch wat ouder en wijzer nu? :') Boy ...

Inshaya
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:53

Ik ben nieuw hier maar ik herken die angst heel erg. Als kind heb ik jarenlang les gehad op een manege en had daar altijd heel veel plezier in. Paarden waren mijn lust en mijn leven. Op een gegeven moment ben ik een keer heel hard gevallen tijdens een strandrit en later ook een keer meegemaakt dat het paard waar ik op zat op hol sloeg en een hele drukke weg op rende omdat er een paar gastjes met scooters hem aan het schrikken maakten. Dat was echt doodeng. Sindsdien heb ik niet meer gereden. Ik vind het zo jammer dat ik die angst heb ontwikkeld want ik mis het rijden echt en het lijkt me zo leuk om weer een keer buitenrit te maken.

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:56

The_Cat schreef:
Ja maar die professionele hulp mag nu niet komen van de staleigenaar ivm Rhino, en dit was een stalgenootje die zelf al een opleiding gedaan had met grondwerk en die dus me al een paar keer hielp. En ik dacht altijd dat 'zijn gedrag' vaak aan mij lag. Maar nu had ik hem niet eens vast maar stond op een afstandje te zien. En dit is iets wat ik wel als patroon gezien heb. Binnen een omheining van 4 'muren', doet hij alles wat je vraagt, is hij zo mak als een lammetje en kan je hem zelfs een kleuter geven. Maar kom je buiten, dan lijkt het alsof hij de eerste keer even aankijkt wat je doet, en de 2de keer hang je er aan voor de moeite. En het is niet aan de hand, onder het zadel doet hij dit dus ook. Als er een ander paard bij is, hangt het ervan af hoe geduldig hij is met dat ander paard, want anders is hij dus ook weg. Maar nu zo de baan op, dat is echt doodangsten uitslaan als je die auto's ziet...

Het is men eigen paard (nu al 9 jaar) en voor hem had ik dit niet. Nu ondertussen met hem ben ik veel meer op men hoede buiten gewoon. En omdat ik toen ik hem net had, hij buiten onder het zadel 2x gaan lopen is met me, en me eraf gegooid had, durfde ik met hem niet meer buiten. Maar nu met de pezen had de dierenarts gezegd dat een wandelpaard ideaal voor hem zou zijn, dus ik dacht: misschien zit het in men hoofd, en hij is toch wat ouder en wijzer nu? :') Boy ...

Hoe ouder hoe gekker toch? :') Op het erf heb je dit probleem dus niet? Alleen zodra je het erf verlaat? Kan het zijn dat jouw houding/ leiderschap daar ook veranderd? En wat nou als je het tzt elke dag gewoon eens 5 meter van het erf afgaat en dan weer terug?

Feike2502
Berichten: 107
Geregistreerd: 17-03-21

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:51

Ik ben nieuw hier, maar ik herken zoveel dingen. Zelf heb ik een jonge fries die echt geweldig is. Zo relaxed en super braaf. Ik ga er wel elke keer weer op omdat ik dat zo ontzettend graag wil, echter kan ik de knop niet omzetten en volledig ontspannen en relaxed rijden. Hoe hebben jullie de knop wel omgezet? Of moet ik meer geduld hebben? Er is niet iets specifieks gebeurd waardoor deze angst is ontstaan. Maar wel echt heel erg vervelend, en ik ben er zo mee bezig. Hoor graag jullie tips, dat ik het "JEEHAA" gevoel weer krijg.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:33

Hoi Feike! Bij mij is het inderdaad geduld geweest, en heel, heel veel doen (dus rijden). Vertrouwen moet toch groeien, en helaas is het wel zo dat een negatieve ervaring altijd zwaarder weegt dan al die positieve. Bij mij is het met de tijd beter gegaan, bij iedere keer dat hij "kijkerig" is (echt een lachertje als ik het vergelijk met andere paarden, maar ik word al zenuwachtig als heel intens naar iets gaat turen :')), of dat hij hinnikt naar de rest, of dat er een brommer langsrijdt, en als hij dan niets doet, denk ik zie je wel! Ik heb gewoon een braaf paard. Op een gegeven moment ga je er dan op vertrouwen dat hij over het algemeen geen rare dingen doet. :)
Het komt goed! Ik durf nu ook weer aan een lang teugeltje te draven, was maanden geleden nog geen sprake van.

(Oh, en mijn airvest helpt ook heel goed bij mij)

Feike2502
Berichten: 107
Geregistreerd: 17-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:54

Britt_xxx schreef:
Hoi Feike! Bij mij is het inderdaad geduld geweest, en heel, heel veel doen (dus rijden). Vertrouwen moet toch groeien, en helaas is het wel zo dat een negatieve ervaring altijd zwaarder weegt dan al die positieve. Bij mij is het met de tijd beter gegaan, bij iedere keer dat hij "kijkerig" is (echt een lachertje als ik het vergelijk met andere paarden, maar ik word al zenuwachtig als heel intens naar iets gaat turen :')), of dat hij hinnikt naar de rest, of dat er een brommer langsrijdt, en als hij dan niets doet, denk ik zie je wel! Ik heb gewoon een braaf paard. Op een gegeven moment ga je er dan op vertrouwen dat hij over het algemeen geen rare dingen doet. :)
Het komt goed! Ik durf nu ook weer aan een lang teugeltje te draven, was maanden geleden nog geen sprake van.

(Oh, en mijn airvest helpt ook heel goed bij mij)


Ik heb zelf ook een protector (maar dat doet niet zo veel) lastige blijf ik vinden dat ik WEET dat ze braaf is maar dat ik dat als ik erop zit helaas niet VOEL.....
Ga proberen geduld te hebben :-)

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:25

Ik rij inmiddels al ruim 2 weken rond zonder angst! Hoe ik dat heb gedaan: eigenlijk aan mijzelf vragen waarom ben ik bang? En hier ook een gericht antwoord op geven. Dan vragen wat kan ik aan mijn angst doen? En voor jezelf weer antwoorden. En zo net zolang door gaan tot je eindelijk voor jezelf duidelijk hebt waarom je nou eigenlijk bang bent.

Ik kwam er achter dat ik bang was voor het onbekende wat kan gebeuren tijdens het paardrijden. Niet om op een paard te rijden, want als ik de garantie zou krijgen dat er niks gebeurd zou ik ook niet bang zijn om op een paard te rijden. Ben ik dan bang om van het paard af te vallen? Nee ook niet, want ik ben nog nooit van dit paard afgevallen. Ben ik dan bang dat mijn paard van iets schrikt? Dat was duidelijk een ja, want dan schrik in mijzelf ook dood. Uiteindelijk blijkt dat ik bang ben om geen controle te hebben over de situatie, dat was makkelijk op te lossen door bakwerk mee te nemen op buitenrit. Gewoon aan de teugel over de rug, tempo wisselingen, schouderbinnenwaarts, wijken etc. Dan heb ik opeens wel de controle en bepaal ik wat er gebeurd. Daardoor is mijn angst nu weg.

Het gaat nu zelfs zo goed dat ik vandaag voor het eerst over een drukke zandweg ben gereden waar de kans op heel groot verkeer aanwezig is. Deze weg heb ik nooit durven nemen, maar nu wel zonder angst!

Feike2502
Berichten: 107
Geregistreerd: 17-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:57

Petrichor schreef:
Ik rij inmiddels al ruim 2 weken rond zonder angst! Hoe ik dat heb gedaan: eigenlijk aan mijzelf vragen waarom ben ik bang? En hier ook een gericht antwoord op geven. Dan vragen wat kan ik aan mijn angst doen? En voor jezelf weer antwoorden. En zo net zolang door gaan tot je eindelijk voor jezelf duidelijk hebt waarom je nou eigenlijk bang bent.

Ik kwam er achter dat ik bang was voor het onbekende wat kan gebeuren tijdens het paardrijden. Niet om op een paard te rijden, want als ik de garantie zou krijgen dat er niks gebeurd zou ik ook niet bang zijn om op een paard te rijden. Ben ik dan bang om van het paard af te vallen? Nee ook niet, want ik ben nog nooit van dit paard afgevallen. Ben ik dan bang dat mijn paard van iets schrikt? Dat was duidelijk een ja, want dan schrik in mijzelf ook dood. Uiteindelijk blijkt dat ik bang ben om geen controle te hebben over de situatie, dat was makkelijk op te lossen door bakwerk mee te nemen op buitenrit. Gewoon aan de teugel over de rug, tempo wisselingen, schouderbinnenwaarts, wijken etc. Dan heb ik opeens wel de controle en bepaal ik wat er gebeurd. Daardoor is mijn angst nu weg.

Het gaat nu zelfs zo goed dat ik vandaag voor het eerst over een drukke zandweg ben gereden waar de kans op heel groot verkeer aanwezig is. Deze weg heb ik nooit durven nemen, maar nu wel zonder angst!


Ik begrijp je punt en bij mij gaat het grotendeels ook om controle....maar mijn paardje is nog niet zo lang onder het zadel dus al die oefeningen zijn nog totaal niet aan de orde helaas. Maar misschien kan ik er iets mee. Dank je wel.
Echter wel echt super knap van je dat je dat dan toch hebt weten te bereiken. Ik vind het heel lastig in mijn hoofd, het omdenken, maar goed om te lezen dat het echt wel mogelijk is!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34710
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:58

Het is idd controle. Om 2 redenen, als jij gericht aan het rijden bent, dus voorwaarts, overgangen, wendingen, etc zodat je paard op jou let, ben je zelf ook alleen gefocussed daarop. Je paard schrikt minder snel, want moet op jou letten. En je bent zelf heel geconcentreerd bezig. Dus hebt dan ook minder kans om te luisteren naar je innerlijke stem die in je oor fluistert wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Lekker aan de slag samen werkt dus 2 kanten op.

Wij hebben een ander paard sinds onze verhuizing. Hij is zoveel relaxter geworden. Hadden we veel eerder moeten doen.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:19

Petrichor, wat goed dat dat gelukt is!

Bij mij werkt die methode niet zo goed omdat het volgens mij alleen maar als oplossing aangeeft dat ik vooral helemaal niet op het paard moet stappen omdat het gewoon een gevaarlijke hobby is.

Maar voor mij werkt het vooral om de tijd te nemen. (En dat weet ik gelukkig.)

Dat mocht ik ook meteen uitproberen, want mijn vaste manegepaard was kreupel. (Vorige week voor het eerst weer mijn eigen les gehad op mijn eigen tijd en mijn 'eigen' paard, en dat was helemaal vertrouwd maar dat duurde dus niet zo lang.)
Omdat het ook nog wel even gaat duren voor ze weer hersteld is (als... ik heb daar niet zoveel vertrouwen in) was er dus overleg over het alternatief: een nieuw paard dat nog niet verder in onze lessen gelopen heeft en waar ik nog nooit op gereden heb of zelfs maar ken. Heel erg spannend moet ik zeggen. En de eerste reactie van het paard toen ik aankwam met het halster was weglopen, dus dat stelt toch ook niet meteen gerust.
Maar tegelijkertijd denk ik: ik was wel nieuwsgierig om het aan te gaan. Ik had misschien ook wel op een van de vertrouwde paarden gekund, maar iets in mij was toch ook wel nieuwsgierig.

Daarna was het erop zitten en stappen wel echt meer dan genoeg voor mij... maar dat is gelukt. En dat geeft dan in elk geval wel genoeg vertrouwen om te kijken of ik volgende keer 1 stapje verder kan. (Jammer dat volgende week weer uitvalt, maar goed, je kunt niet alles hebben.)