Oude pony verhuizen en matchen met nieuw maatje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Oude pony verhuizen en matchen met nieuw maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 13:40

Sinds een tijdje zijn vriend en ik op zoek naar een huisje buitenaf, en.. het lijkt dat het allemaal doorgaat! Bod is geaccepteerd en alles wordt in gang gezet. Mooie van dit plekje is dat er ruimte is voor paarden aan huis, er zit weiland bij, inloopstal en een paddock. Nu heb ik sinds bijna 18 jaar een haflingermerrie, Cindy, zij is inmiddels 29. Ze staat 24/7 buiten, ook met inloopstal, paddock en weiland. Qua omstandigheden zal er voor haar niet zoveel veranderen.
Waar ik me vooral zorgen over maak.. We staan nu zo'n 6 jaar samen met een goede vriendin van me en haar fries, en Cindy en die fries staan dag en nacht samen (overdag op de wei staan er meerdere paarden bij, 's nachts staan ze met z'n tweeen op de paddock met inloopstal). Vooral mijn merrie is erg gehecht aan de fries. Daarnaast is ze best een onderdanige pony. Als er nieuwe pony's bij ons op de wei komen is ze eerst superboos, gaat ze echt opjagen. Maar meestal na een weekje draaien de rollen om en is zij weer helemaal onderaan in de rang. Ze hangt dan heel erg aan de fries, die haar ook een beetje beschermt heb ik het idee.

Nu ga ik haar dus verhuizen naar 120km verderop, lange trailerrit dus stress. Dan komt ze op een vreemde plek, en mist ze ook nog eens haar beste maatje.

Hoe pak ik dit aan? Ik wilde een shetlander erbij nemen als maatje, en op den duur, als Cindy helemaal gesetteld is en goed met de shetlander kan eens kijken naar een nieuwe haflinger om mee te rijden. Maar kies ik dan een superonderdanige shetlander? Een hele sociale? Waar vind ik die uberhaupt? Hoe pak ik de kennismaking aan, eerst Cindy op het nieuwe plekje laten wennen voor een paar uurtjes en dan de shet erbij met draadje ertussen? Of juist eerst de shet en dan Cindy erbij?

Duurt allemaal nog een paar maand, maar maak me er nu al druk over :Y) Ook omdat ze gewoon al echt oud is, eigenlijk wil ik haar voor zoveel mogelijk stress behoeden maar het is ook al jaren een droom om haar nog echt aan huis te hebben.

karuna
Drukke kabouter

Re: Oude pony verhuizen en matchen met nieuw maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:41

Het mooiste zou zijn als je op de plek waar ze nu staat haar nieuwe maatje zou kunnen voorstellen al. Dan kunnen ze samen verhuizen als de tijd daar is.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 13:45

karuna schreef:
Het mooiste zou zijn als je op de plek waar ze nu staat haar nieuwe maatje zou kunnen voorstellen al. Dan kunnen ze samen verhuizen als de tijd daar is.

Ja, daar heb ik ook over na zitten denken. Maar, ze heeft aan alle andere pony's een hekel zolang de fries erbij is. Bijvoorbeeld, sinds een jaar staat er een hele leuke shet bij ons op de wei. Ze heeft echt een hekel aan die shet, maar zodra de fries de wei uit gaan om te rijden bijvoorbeeld, kan ze ineens goed met die shet over weg. Dan staan ze samen uit een hooinet eten. Dus ze hangt ontzettend aan de fries, zolang die erbij is gaat ze (volgens mij) met geen 1 andere pony overweg kunnen. Of is dit een hele kromme redenatie?
Lastige is ook wel weer, stel ik koop er al eerder een shet bij. Die moet dan bij Cindy en de fries op de paddock. De paddock is heel ruim, maar natuurlijk niet zo groot als een hele wei. Cindy heeft niet meer de beste benen, als ze dan de shet gaat opjagen op de paddock ben ik wellicht nog verder van huis met peesblessures enzo.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:48

Voorzichtig introduceren, anders heel gemeen maar de fries langzaam losweken en vervangen voor een nieuw maatje dat meeverhuisd. Dus op een gegeven moment s nachts met nieuwe maatje ipv fries. Vooraf lijkt me de fijnste optie. Desnoods paddock afzetten met een hoger draadje waar shet onderdoor kan maar zij niet?

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:49

Misschien gelijk een haflingerjaarling, toekomstgericht.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:52

Of je laat ze staan waar ze nu staat en ze mag haar oude dag op een vertrouwde plek doorbrengen met haar maatje de fries.
Of je verhuist ze mee, zet er een andere pony bij en zie hoe het loopt.
Meer kan je niet doen volgens mij.
Of 2 paarden goed samengaan is nooit van tevoren in te schatten.
Voor hetzelfde geld is het meteen dikke mik. Maar je kan ook pech hebben dat ze elkaar echt niet moeten :+

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 13:52

karuna schreef:
Voorzichtig introduceren, anders heel gemeen maar de fries langzaam losweken en vervangen voor een nieuw maatje dat meeverhuisd. Dus op een gegeven moment s nachts met nieuwe maatje ipv fries. Vooraf lijkt me de fijnste optie. Desnoods paddock afzetten met een hoger draadje waar shet onderdoor kan maar zij niet?

De fries weghalen van de paddock kan ik niet maken tegenover mijn vriendin. Maar paddock afzetten met een draadje ertussen is nog wel een idee ja! Dan kan de shet weg, kan Cindy wennen. Verhuizen we, herkent ze de shet aan wie ze eigenlijk een hekel heeft maarja, ze heeft niks anders. Das nog wel een idee!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 13:52

Birgit01 schreef:
Misschien gelijk een haflingerjaarling, toekomstgericht.

Hmm nee, ik ben geen held met rijden dus zoek tzt later een hele brave haflinger die alles al kent :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:54

Weghalen misschien niet aardig, maar als je haflinger weggaat staat fries s nachts alleen in de paddock. Vandaar de gedachte, kan die ook vast wennen aan een nieuw maatje

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 13:55

Pandora2 schreef:
Of je laat ze staan waar ze nu staat en ze mag haar oude dag op een vertrouwde plek doorbrengen met haar maatje de fries.
Of je verhuist ze mee, zet er een andere pony bij en zie hoe het loopt.
Meer kan je niet doen volgens mij.
Of 2 paarden goed samengaan is nooit van tevoren in te schatten.
Voor hetzelfde geld is het meteen dikke mik. Maar je kan ook pech hebben dat ze elkaar echt niet moeten :+

Laten staan is geen optie. Ze wordt steeds ouder, heeft steeds meer zorg nodig. Juist daarom is aan huis zo handig, nog even en we moeten meerdere malen per dag slobber voeren. Als ik 120km verderop woon gaat dat 'm niet worden. En de zorg uit handen geven durf ik ook niet eigenlijk. Ze hangt ook best wel aan mij, als ik lang op vakantie ben wordt ze echt een beetje sipjes.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:56

Ik zou kijken voor alvast een nieuwe rijpony.
En dan samen direct op de nieuwe plek.
Wij zijn verhuisd met ons oude koppeltje en een nieuw paard.
Ze hebben met zijn allen op de vrachtwagen gestaan en daarna in de box.
Zo een nacht naast elkaar laten staan en de volgende dag buiten.
De introductie is zo uitstekend gegaan.
Iedereen is toch van slag....dan maar meteen alles.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 13:56

karuna schreef:
Weghalen misschien niet aardig, maar als je haflinger weggaat staat fries s nachts alleen in de paddock. Vandaar de gedachte, kan die ook vast wennen aan een nieuw maatje

De fries blijft gewoon op de paddock, ook als we weg zijn, maar daar zal een stalgenootje bij komen. Wellicht een van onze weidegenootjes. Alleen op de paddock is gewoon sneu, ze zien geen andere paarden ook. Dat wil mijn vriendin ook niet weet ik al.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 13:58

mirim schreef:
Ik zou kijken voor alvast een nieuwe rijpony.
En dan samen direct op de nieuwe plek.
Wij zijn verhuisd met ons oude koppeltje en een nieuw paard.
Ze hebben met zijn allen op de vrachtwagen gestaan en daarna in de box.
Zo een nacht naast elkaar laten staan en de volgende dag buiten.
De introductie is zo uitstekend gegaan.
Iedereen is toch van slag....dan maar meteen alles.

Hmm ja nieuwe rijpony is verleidelijk maaar wil eerst zelf ook kijken hoe het is om paarden aan huis te hebben enzo. Misschien valt het zo tegen dat die rijpony er helemaal nooit komt en dat ik ga bijrijden ofzo :Y) En dan nog, als ik alleen een rijpony erbij koop dan zou Cindy alsnog alleen staan als ik ga buitenrijden (want: ik wil weer uren gaan buitenrijden met de nieuwe pony is het idee). Dus er moet hoe dan ook een shetje komen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:58

Is het geen optie om je paardje gewoon lekker te laten staan waar ze staat? Dat lijkt me voor haar het fijnst eigenlijk.
Mocht dit geen optie zijn dan is het toch gewoon echt een kwestie van inladen en op de nieuwe plek zetten. En dan het liefst met een paard die van nature een ‘leider’ is. Die zal haar veiligheid bieden zonder te overdreven bezig zijn met het leiderschap innemen en benadrukken.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:59

Ik zou juist 2 vreemde pony's tegelijk introduceren op de nieuwe plek.

Vaak zoeken ze dan automatisch steun bij elkaar.

Een onderdanige zou ik niet doen, iemand moet de leiding nemen / steun geven.

Zoek juist een sociale/ vriendelijke die haar steun biedt.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:01

Wij hebben laatst 2 paarden uit een kudde van 4 verhuisd, de minst goede match qua paarden kwamen samen te staan op een nieuwe plek. Grappig was dat echt vanaf moment 1 op de nieuwe plek dikke vriendinnen waren, bij gebrek aan beter vonden ze elkaar toch wel leuk blijkbaar, en haalden ze wel veel steun uit elkaars gezelschap.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:02

Een oudje verhuizen is altijd moeilijk. Ik moest een paar jaar geleden nog met mijn 36 jarige aan de sleep toen mijn stalling ermee stopte. Gelukkig kon ik lopen, opladen zag ik niet zitten.
Ze bleef wel samen met haar twee maatjes en het is allemaal heel goed gegaan.

Vooraf heb ik (een kleine dosis om het uur) stressless van Primeval gegeven. Haalt net even de scherpe randjes eraf en werkt absoluut niet zoals bijv. Tranquigel.
Kan me goed voorstellen dat je er tegenop ziet! Ik zou ze op de huidige plek introduceren en als de tijd er is ze verhuizen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 14:02

Laten staan is geen optie nee.
Maar maatje introduceren op de huidige paddock versus pas op de nieuwe plek is dus de afweging.

V.w.b. leider, klinkt idd logisch.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 14:03

fleur_yen schreef:
Wij hebben laatst 2 paarden uit een kudde van 4 verhuisd, de minst goede match qua paarden kwamen samen te staan op een nieuwe plek. Grappig was dat echt vanaf moment 1 op de nieuwe plek dikke vriendinnen waren, bij gebrek aan beter vonden ze elkaar toch wel leuk blijkbaar, en haalden ze wel veel steun uit elkaars gezelschap.

Ja precies dit zou ik misschien kunnen bereiken als ik er nu al een shetlander bij zou gooien. Dan heeft ze er nu wellicht een hekel aan. Samen verhuizen, en op de nieuwe plek zitten ze dan samen opgescheept haha

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:03

Ik zou de 2 pony's ook tegelijk introduceren op de nieuwe plek.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 14:04

Jemawi schreef:
Een oudje verhuizen is altijd moeilijk. Ik moest een paar jaar geleden nog met mijn 36 jarige aan de sleep toen mijn stalling ermee stopte. Gelukkig kon ik lopen, opladen zag ik niet zitten.
Ze bleef wel samen met haar twee maatjes en het is allemaal heel goed gegaan.

Vooraf heb ik (een kleine dosis om het uur) stressless van Primeval gegeven. Haalt net even de scherpe randjes eraf en werkt absoluut niet zoals bijv. Tranquigel.
Kan me goed voorstellen dat je er tegenop ziet! Ik zou ze op de huidige plek introduceren en als de tijd er is ze verhuizen.

Iets kalmerends is wel een goeie ja. Vooral voor de trailerrit.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:08

Ik heb een pony van 22. Zijn maatje is op 8 oktober overleden.
Ik heb ook net als jullie een huis gekocht en kon ze toen aan huis hebben.
Ik had dus een pony over en er moest een nieuw vriendje bij.
Ik heb heel bewust ervoor gekozen om ze op de nieuwe plek te introduceren.
Dit was in het begin heel lastig gezien de nieuwe pony nog helemaal niet in handen was geweest en dus hele pure paardentaal sprak zegmaar en mijn eigen pony heel veel aan mij hing.
Na een week was dit al goed en nu zijn ze onafscheidelijk. Ik vind introduceren op een nieuwe plek het beste idee.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:08

Mloes schreef:
Bijvoorbeeld, sinds een jaar staat er een hele leuke shet bij ons op de wei. Ze heeft echt een hekel aan die shet, maar zodra de fries de wei uit gaan om te rijden bijvoorbeeld, kan ze ineens goed met die shet over weg. Dan staan ze samen uit een hooinet eten.

Is er misschien een heel klein kansje dat deze te koop komt? Dan zou je hen samen kunnen verhuizen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 14:09

Sclimpre schreef:
Mloes schreef:
Bijvoorbeeld, sinds een jaar staat er een hele leuke shet bij ons op de wei. Ze heeft echt een hekel aan die shet, maar zodra de fries de wei uit gaan om te rijden bijvoorbeeld, kan ze ineens goed met die shet over weg. Dan staan ze samen uit een hooinet eten.

Is er misschien een heel klein kansje dat deze te koop komt? Dan zou je hen samen kunnen verhuizen.

Haha nee! Baasje is veel te gek op deze pony. Zou wel heel leuk zijn want zo'n onwijs leuk beestje!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:12

Ik zou toch laten weten dat je geinteresseerd bent :+
Wij zijn op die manier al 2x aan een paard geraakt, weliswaar na een hele poos wachten.