Rijden met een gebroken rib?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Rijden met een gebroken rib?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 11:03

Door de griep en het hoestrn heb ik mn rib gebroken.
Ik vroeg me af of er mensen zijn die gewoon hebben paardgereden met een gebroken rib en hoe dat is afafgelopen?

SweetVanille

Re: Rijden met een gebroken rib?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:04

Zou gewoon even logisch nadenken en rust nemen. Des te eerder ben je hersteld

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:06

Lijkt me niet bepaald een goed plan tenzij je houdt van vrijwillig pijnlijden.

Rust houden en niet rijden lijkt me toch wel verstandiger. Des te sneller is het over

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:07

Luisteren naar je lichaam zou ik zeggen. Een gebroken rib lijkt me nou niet bepaald prettig.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:10

Wat was het advies van de arts die de breuk constateerde?

Equisync

Ik heb een spier van mijn ribben gescheurd of gekneusd gehad en heb weken vrijwillig niet gereden, dus een gebroken rib zou ikecht niet mee rijden. Jeetje wat een pijn.

Anoniem

Doet het je geen pijn dan?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 11:17

ja er staat 6 weken niet sporten voor....maar ben net begonnen met mn nieuwe bijrijdpaard door te rijden en het ging nu met zo lekker kan wel janken van de ellende

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:20

Chezshir77 schreef:
ja er staat 6 weken niet sporten voor....maar ben net begonnen met mn nieuwe bijrijdpaard door te rijden en het ging nu met zo lekker kan wel janken van de ellende

Ik heb mijn ribben gekneusd gehad en en scheur in mijn lever.

Diezelfde ribben die ik gekneusd had hebben er voor gezorgd dat mijn lever niet helemaal doorgescheurd is maar dat het ingekapseld is gebleven.

Ik zou dus gewoon lekker rust nemen. Want als je nu valt heb je dikke kans dat jouw eigen ribben de boel perforeren. En dan kun je helemaal niks meer voorlopig.

Zes weken wachten is niet het einde van de wereld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:41

1 April? :P
Ik hoop het in iedergeval wel. Ga maar gewoon een beetje longeren en wandelen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 12:24

nee het is echt geen grap! Bem gewoon niet zo snel van het opgeven heb al zoveel gemankeerd!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:29

Zou het niet doen,
Heb vorig jaar 6 ribben gebroken.
Niet meer gereden. Maar toch permanente schade door toch te snel weer iets tendoen

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:30

Luisteren naar de arts, die heeft ervoor gestudeerd.
Een gebroken rib herstelt snel mits die nog op het andere stuk zit.
Als jij geen rust houdt kan de rib naar binnen klappen met alle gevolgen van dien.

elsyie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:32

Ik heb mijn rib dubbel gebroken gehad. Ik zat na een week alweer op het paard. Pijn deed het zeker maar was goed te managen met de pijnstilling. Was het verstandig, daar zijn de meningen over verdeeld Ik heb er echter geen spijt van. En tot de dag vandaag geen verdere lichamelijke klachten (9jr geleden) Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe de breuk is, ik had een 'schone' breuk. Het zal zeker een ander verhaal zijn als de breuk niet netjes aansluit. Ik kon er geen extra schade mee aanrichten anders dat het pijn deed. Kortom zelf alle argumenten afwegen en bereid zijn om eventuele consequenties te accepteren.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:50

ik heb vorig jaar februari mn rib gebroken gehad; onderuit gegaan in het bos met paard en al en helaas lande ik net op die ene boomwortel die naast het pad boven de grond uitpiepte.
Eerste week heb ik niet gereden toen, maar ben na een week (net als elsyie) er weer opgestapt.
Op zich viel de pijn mee, behalve onverwachte bewegingen vanuit het paard waren niet tof, maar verder was het prima te doen. Idd niet verstandig, maar goed, ik had zoiets van 'ik probeer het gewoon en doet het toch teveel pijn kan ik altijd nog langer wachten'....eerste weken wel het alleen bij voornamelijk stap en rustige arbeidsdraf gehouden en rustige stapritjes door het bos. Echte training was nog wel te pijnlijk om dat een half uur of langer vol te houden.
Hier was ook sprake van een mooie cleane breuk, waar in principe weinig mis mee kon gaan.

Maar.....met een paard wat nog in het doorrij stadium zit, zou ik toch er naast blijven. Vallen is wel het laatste wat je wil voorlopig (sowieso niet natuurlijk, maar nu helemaal uit den boze) en met een paard wat nog doorgereden moet worden is die kans toch wat groter dan met een doodbraaf ervaren paard.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:54

Even aan de arts vragen.

Ik mocht met gekneusde ribben alles doen ook al deed het zeer en heb dus ook gewoon gereden. Wat op het op- en afstappen na best ging.

MAAR gekneusd is niet hetzelfde als gebroken. En iedere breuk is anders.

Gewoon even vragen dus....

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:14

Kijk echt goed uit, ook ik ben zo'n eigenwijs die gewoon doorgaat en veel sneller weer op het paard zit als eigenlijk goed voor je is...
Dat is altijd wel goed gegaan tot de laatste keer en ik mijn heup brak na een kleine miscommunicatie en een oxer die in de weg stond :=

Ook toen heb ik me binnen afzienbare tijd weer op mijn pony getakeld. Dát was echter de druppel en ondervind na bijna een jaar nog steeds last van mijn heup -O-

Wijsheid komt met de jaren denk ik dan maar en ga de volgende keer me maar netjes aan de termijn houden die de arts me opgeeft, die heup is denk niet meer te redden maar met de rest van mn lijf moet ik nog wat jaren doen :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:29

Ik heb jaren geleden een rib gebroken door stom op straat te vallen. Na 2 weken was ik het echt beu niet te kunnen paardrijden en heb ik een spuit laten zetten door een sportarts. Dat op zich deed wel behoorlijk pijn, maar vanaf dan ben ik weer wel gaan rijden met een ribband om.
Ondertussen ben ik een paar jaartjes ouder en wat liever voor mijn lijf en zou ik het toch iets langer laten herstellen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:45

Ja, gereden met een gebroken rib ;) . Ik dacht dat ik de ribben licht gekneusd had en ben dus na een tijdje rust weer gaan rijden. Dat was niet echt fijn en na foto's bleek er dus inderdaad een breuk te zitten. Is verder prima geheeld.
Deze keer was de breuk niet extreem pijnlijk, vandaar dat is weer op een paard was geklommen. Eerder ook een rib gebroken en toen wist ik niet waar ik het zoeken moest van de pijn; het kan dus nogal verschillen qua pijn, afhankelijk van waar de gebroken rib zit en waar en hoe die gebroken is.

Rust is beter!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:58

3 jaar geleden heb ik ook twee gebroken ribben en een klaplong gehad, door een val van mijn paard. Mensen zeiden, oh je kunt maanden niet rijden. De dokter zei je mag alles, je merkt zelf wel wat zeer doet, als je maar niet valt. Dus na 2,5 week zat ik er weer op. Paardrijden deed niet zeer, alleen opstappen even, autorijden bijvoorbeeld wel (door de stuurbeweging). En slapen/liggen deed heel zeer, maar ja daar kom je niet onderuit. Maar heb het rijden dus wel gewoon gedaan en ging goed. Alles genas ook snel. Alleen vallen zou dus niet goed geweest zijn, maar dat kan ook van de trap of stoeprand (ik wel tenminste..).

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:09

Tuurlijk kan je wel met een breuk rijden +:)+ Voor de mensen die het niet snappen dit is sarcasme

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:12

6 weken niet sporten is dus 6 weken niet rijden. Jammer maar helaas.

Feromisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:52

Ik zou het niet doen, zo kan je de breuk verergeren.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:04

Ik heb vorig jaar 3 ribben gebroken gehad en het laatste waar ik aan dacht was paardrijden. Heb me een week verplaatst met een rolstoel, 2 weken op bed gelegen en vaak gehuild van de pijn (ondanks morfine).

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:14

Deed liggen dan niet juist meer zeer? Bij mij was in bed liggen juist het zwaarst. Maar ligt er denk ik ook aan welke en waar je ze gebroken hebt. Ik had de onderste twee en dan aan de zij/achterkant.