Bomen in weiland, afstand akker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Bomen in weiland, afstand akker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 16:44

Ik wil verschillende soorten bomen langs de rand van ons weiland zetten. Nu hebben we grotendeels akker ernaast liggen. Welke afstand zou ik aan moeten houden om te voorkomen dat de boer mijn boomwortels gaat omploegen? of is die kans vrij klein omdat de wortels onder "ploegniveau" zitten?

Maar het idee is dus we dat de bomen "langs de rand" staan en niet 10 m naar binnen.

rina

Re: Bomen in weiland, afstand akker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:51

Op akkers geld sowieso zwengelrecht. En die is 50 cm. Maar wortels van bomen gaan in alle richtingen en zullen echt niet onder ploegniveau blijven.
Persoonlijk ik zou eerst een sloot leggen en aan de binnenkant daarvan de bomen planten. Dan heb je denk ik het minste risico dat de wortels over de akker groeien.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 16:54

Dat zwengelrecht hebben we al met de omheining gedaan, dus dat zit wel goed (en wordt ruim gebruik van gemaakt....)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:57

Dat hangt een beetje van het soort bomen af. De wortels van een boom beslaan ongeveer eenzelfde oppervlak als de kroon. De meeste echt grote bomen hebben met gemak een cirkel van 10 meter doorsnee met wortels.
Oppervlakkig wortelende bomen zoals bv beuken en berken, zal je dus ook zeker 3-4 meters uit de rand moeten houden.
Bomen waarvan de wortels wat sneller de diepte in gaan, kan je wat meer op de rand zetten.

Hou er ook rekening mee dat de wortels ook voedsel en water uit de grond halen, en dat je buurman dus een verminderde opbrengst heeft langs de rand van z'n perceel, en ook mogelijk last van schaduw.
En als hij met een beetje grote tractor langs komt, zal hij de onderste takken meenemen zolang de bomen nog geen stam van 3-4 meter hebben geproduceerd.

Om geen ruzie te krijgen zou ik eigenlijk toch wel 2 meter uit de rand aanraden.en diep wortelende bomen (walnoten bv).
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 31-03-19 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:57

Bij ons zit er denk ik 2 a 3 meter tussen de bomen en de omheining.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 17:19

Gelukkig valt de schaduw ook weer mee, aangezien mijn weiland aan de noord/west kant van zijn akker zit, dus hoogstens wat minder avondzon.

Nadeel dat walnoot wel een grote kruin kan hebben en dan heb je het probleem van het beschadigen van het bladerdek.