Paard door hek gegaan, wie moet betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bollebuik

Paard door hek gegaan, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 09:12

Mijn paard is van het weekend toen hij buiten gezet werd door/tegen het hek van de paddock gerend omdat hij niet op tijd meer kon stoppen.. gelukkig mankeert hij niks en is alleen het hout kapot. Maar nu vraag ik me af, wie hoort dit te betalen? Het buiten zetten wordt los gedaan, waardoor ze dus een heel stuk kunnen galoperen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paard door hek gegaan, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:13

Jouw paard toch? Neem aan dat ze hem met jouw toestemming buiten zetten dus ook jouw verantwoordelijkheid imo (maar ik ben geen jurist)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:13

Wat staat er in je stallingscontract?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:15

Polly schreef:
Jouw paard toch? Neem aan dat ze hem met jouw toestemming buiten zetten dus ook jouw verantwoordelijkheid imo (maar ik ben geen jurist)

Maar er is ook zoiets als bedrijfsrisico.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:15

Lijkt me ook wel het risico van de stal eigenaar. Kapot hout hoort daarbij

Die van mij maakt ook wel eens wat kapot het als sommige andere paarden op stal. Betaal er nooit extra voor

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:40

Volgens de wet is de eigenaar van een dier verantwoordelijk voor ALLE schade die en dier maakt. Er is een uitzondering maar die is niet op jou geval van toepassing.

Dus tenzij jouw stalhouder zegt joh laat maar ik ben verzekerd oid, moet jij betalen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:43

Wat zegt je stalbaas ervan?

Als mijn paard door het hek gaat door zo'n reden, durf ik bijna zeker te zeggend dat het niet eens in ze opkomt om dit door mij te laten betalen.

Wettelijk gezien moet jij het waarschijnlijk betalen. Jouw paard, jou verantwoordelijkheid. Voor alles wat die doet.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:54

Gypsy schreef:
Volgens de wet is de eigenaar van een dier verantwoordelijk voor ALLE schade die en dier maakt. Er is een uitzondering maar die is niet op jou geval van toepassing.

Dus tenzij jouw stalhouder zegt joh laat maar ik ben verzekerd oid, moet jij betalen.

Weet je dit vanwege juridische kennis? Want volgens mij geldt dit idd als bijvoorbeeld je bijrijdster iets overkomt door jouw paard. Maar is dat ook zo als je betaald voor je stalling en de eigenaar van de stal de paarden dus tegen betaling binnen en buitenzet? Je hebt geen invloed op de manier waarop hij dit doet tenslotte?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:22

Ik vind eigenlijk dat dat de risico is van de stalling. Tenzij je bij iemand particulier staat en andere afspraken hebt.

Wat als je de vraag omdraait. Wat als er wel een stuk hout in je paard gespietst was. Wie was dan verantwoordelijk voor de kosten. Zij gooien je paard los over het erf.
Denk overleg met de eigenaar waar je staat

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:49

Mijn paard heeft onlangs schade gemaakt aan een ander paard. WA verzekering deed totaal niet moeilijk. Ik ga zelf altijd uit van dat ik verantwoordelijk ben voor wat mijn paard aanricht. Dus ook bij een kapot hek zou ik m'n verzekering vragen het uit te keren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:01

Mijn indertijd paard had ook ooit schade gemaakt, maar dat moest ik (via de verzekering) betalen. De eigenaar heeft er verder nooit wat aan gerepareerd en nu jaren later zie je de schade nog steeds, wat ik dan wel weer vreemd vind, maar de verantwoording lag in ieder geval wel bij mij. Op dat moment reed ook iemand anders met haar, maar de eigenaar van het paard blijft aansprakelijk.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:04

DatBenIkNou schreef:
Gypsy schreef:

Weet je dit vanwege juridische kennis? Want volgens mij geldt dit idd als bijvoorbeeld je bijrijdster iets overkomt door jouw paard. Maar is dat ook zo als je betaald voor je stalling en de eigenaar van de stal de paarden dus tegen betaling binnen en buitenzet? Je hebt geen invloed op de manier waarop hij dit doet tenslotte?

https://www.juridisch-advies-boonstra.n ... or-dieren/

Hier staat wat uitleg. Idd juridische opleiding.

Je kan dit idd wel via je wa verzekering doen vaak.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:08

Betaal je stalling ?
Dan is het het risico van de staleigenaar.
Ik heb dit ook wel eens nagevraagd bij mijn verzekering omdat ik destijds een paard had met losse achterbenen.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:25

staleigenaar en zij zijn ervoor verzekerd.
zij zetten je paard toch ook buiten (los), zelfde als de waterbak die eraf ligt.

wanneer jij je paard loslaat en hij maakt schade is het overigens wel netjes dit te melden
en eventueel in overleg via de WA te verhalen, dat kan altijd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:46

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:57

Bij ons is dit in het stallingcontract opgenomen. Valt bij ons onder mijn WA. Het is toen wij het contract aangingen meerdere keren benadrukt om bij mijn verzekering te checken of de schade die mijn paard aanricht daadwerkelijk gedekt is. Dit is bij sommige verzekeringen nog wel eens een dingetje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:50

Je Zou uit vriendelijkheid kunnen aanbieden fiftyfifty te doen...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:55

Gypsy, even uit jouw linkje: Ook al is uw dier weggelopen, dan kunt u nog aansprakelijk worden gesteld op basis van artikel 6:179 BW. Verder zijn mede-bezitters hoofdelijk aansprakelijk en indien het dier wordt gebruikt in de uitoefening van een bedrijf, dan rust de aansprakelijkheid op degene die het bedrijf uitoefent.

Ik lees dat toch zo dat bedrijven daar zelf voor verzekerd zouden zijn?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:04

DatBenIkNou schreef:
Gypsy, even uit jouw linkje: Ook al is uw dier weggelopen, dan kunt u nog aansprakelijk worden gesteld op basis van artikel 6:179 BW. Verder zijn mede-bezitters hoofdelijk aansprakelijk en indien het dier wordt gebruikt in de uitoefening van een bedrijf, dan rust de aansprakelijkheid op degene die het bedrijf uitoefent.

Ik lees dat toch zo dat bedrijven daar zelf voor verzekerd zouden zijn?

Dat lees je niet goed, dat laatste zinnetje gaat over als je les hebt met je paard van een instructeur die een bedrijf heeft (dus: professioneel lesgeeft). Daarom is het zo belangrijk om daarvoor een goede verzekering af te sluiten.

Ik ben geen jurist, maar heb wel een juridische achtergrond. Voor zover ik weet is de eigenaar van het paard aansprakelijk, die gaat er mee akkoord dat de pensioneigenaar het paard op die manier naar de wei laat lopen. De vernieling die het paard daarbij aanricht is voor rekening van de eigenaar.
Alleen als aangetoond kan worden dat de pensioneigenaar iets deed of naliet waardoor dit veroorzaakt werd, kan een deel van de schuld daar neergelegd worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:32

Wat achterom zegt idd.

Kijk, hoe je het verder met je verzekering oplost is natuurlijk een tweede he. Dat jouw verzekering het niet dekt betekend niet dat je niet aansprakelijk bent. Of als je stalhouder er zelf voor verzekerd is, dan heb je mazzel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:33

DatBenIkNou schreef:
Gypsy schreef:

Ja en nee. Als jouw paard een deuk in iemands auto trapt. Ben jij wel deels aansprakelijk.

Er is altijd een eigen risico aansprakelijkheid bij betrokkenen boven de 14 jaar. Dus laat jij een bijrijder van 15 jaar op je paard rijden dan ben je nooit volledig aansprakelijk omdat de ruiter bij vol verstand op het paard stapt.
Hetzelfde geldt denk ik hier.
Staleigenaar kiest ervoor om de paarden op deze manier buiten te 'zetten'. Dus je bent als eigenaar nooit 100% aansprakelijk. Althans, de verzekering keert niet 100% uit.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:48

Maar ik leg net uit, wat de verzekering doet, heeft niks! Te maken met wel of niet aansprakelijk zijn.

De enigste uitzondering is die waarbij je bv word aangevallen en je hond de aanvaller bijt (binnen normale proporties) waarop deze afdruipt. In zo'n geval mag je namelijk jezelf verdedigen. De wetgever heeft niet gewild dat de aanvaller jou aansprakelijk zou kunnen stellen voor deze schade. Vandaar de moeilijk geformuleerde uitzondering.

Als jouw paard een deuk in een auto trapt ben jij 100 procent aansprakelijk, ongeacht de leeftijd van je bijrijder.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:19

Mijn merrie heeft ooit een deuk in een auto getrapt. Verzekering keerde 100% uit.

Humn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 05:26

Als je een beetje handig bent kun je het ook zelf proberen te repareren.
Mijn Bels(900kg) is wel zo handig dat die door het hek liep, doet die normaal nooit...Doet hij ook niet. Iedereen lachen en lol er in..Zelf het hek gerepareerd en iedereen weer blij.

Aan gezien paarden onder huisdieren vallen (let wel even navragen/vermelden bij je verzekering) is er wel wat bij de verzekering aan schade te verhalen.
Vaak is er in goed overleg toch wel uit te komen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:49

Als het maar 1 plank is, dan zou ik er niet moeilijk over doen. Wat kost nou 1 plank. Een tientje? Denk niet eens dat het boven je eigen risico bedrag uit komt. Gewoon de stalbaas helpen met een nieuwe plank weer vastmaken. Hij zal je waarschijnlijk niets erom vragen.