Aanvallen tijdens longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LauraaS

Aanvallen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 16:11

Sinds kort heb ik een verzorg shetlander. Hij is heel lief, alleen als ik hem wil longeren komt die naar me toe en soms probeert die me zelfs aan te vallen.

Ik probeer dan consequent te blijven maar hij is niet onder de indruk van mij, en ook niet van de zweep.

Voor de rest is die niet echt gewend aan een hoofdstel en longeersingel dus met dubbele lijnen longeren is op dit moment geen optie.

Heeft iemand tips?

Jorex

Re: Aanvallen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:12

Er hulp bij halen, dit moet je zeker niet alleen willen oplossen. Kennelijk staat de shet boven je, dus ik zou er een volwassene bij halen die je helpt en de shet op zijn plaats zet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:15

Inderdaad hulp zoeken. Als hij nog verder gaat loopt hij je straks echt ondersteboven en dat moet je echt niet hebben.

Ik zou niet naar de brokjes en knuffel brigade gaan, maar echt even iemand die hem duidelijk vertelt dat dit echt NIET de bedoeling is.

horselovexl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:55

LauraaS schreef:
Sinds kort heb ik een verzorg shetlander. Hij is heel lief, alleen als ik hem wil longeren komt die naar me toe en soms probeert die me zelfs aan te vallen.

Ik probeer dan consequent te blijven maar hij is niet onder de indruk van mij, en ook niet van de zweep.

Voor de rest is die niet echt gewend aan een hoofdstel en longeersingel dus met dubbele lijnen longeren is op dit moment geen optie.

Heeft iemand tips?

Harder slaan. Een halster met ring op de neus ipv eronder schijnt te zorgen voor meer controle. Als je twijfelt aan jezelf het een ander laten doen. Je mag liefzijn voor je paard, maar hij moet ook lief zijn voor jou

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:11

horselovexl schreef:
Harder slaan. Een halster met ring op de neus ipv eronder schijnt te zorgen voor meer controle. Als je twijfelt aan jezelf het een ander laten doen. Je mag liefzijn voor je paard, maar hij moet ook lief zijn voor jou

Harder slaan is NOOIT de oplossing! En zo'n halster met een ring op de neus(riem) noemen we een kaptoom.
TS: Probeer in ieder geval altijd stevig in je schoenen te blijven staan, en probeer achter de schouder van je pony te blijven. Verder is het natuurlijk nooit verkeerd om iemand mee te laten kijken.
Het klinkt ook een beetje of de pony nog veel moet leren. Probeer eens om eerst met hem mee te lopen op de volte, en duw hem dan aan zijn schouder steeds verder naar buiten, zodat hij uiteindelijk op een volte loopt en jij steeds meer in het midden kan blijven. Succes!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:29

horselovexl schreef:

Ja dit is wel écht de beste tip die je kan geven 8)7 Niet dus! Slaan is geen oplossing als je niet weet waarom de pony dit doet..

Ik zou iemand vragen met veel ervaring, bijvoorbeeld een instructrice zodat die je kan helpen. Misschien doe je iets niet helemaal goed en snapt je pony je daardoor niet.. Of kent je pony het helemaal niet dus moet het nog helemaal leren. Het is dan handig als iemand dat leert die veel ervaring heeft, het is heel belangrijk om iets goed aan te leren, dan heb je er nog jaren plezier van.
Het kan ook zijn dat de pony ergens pijn heeft, en daarom zo doet.
Slaan is dan zeker niet de oplossing en alleen maar heel zielig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:35

horselovexl schreef:
LauraaS schreef:

Heeft iemand tips?

Jij doet je naam wel eer aan... >;)

Harder slaan is niet de oplossing, kan zomaar zijn dat de shet dan ook harder gaat aanvallen omdat hij dat niet pikt.

Haal er een ervaren iemand bij die met je meekijkt en je kan helpen en evt corrigeren. En dan bij voorkeur op korte termijn voordat er wat gebeurt.

horselovexl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:45

nessinator schreef:
horselovexl schreef:

Harder slaan is NOOIT de oplossing! En zo'n halster met een ring op de neus(riem) noemen we een kaptoom.
TS: Probeer in ieder geval altijd stevig in je schoenen te blijven staan, en probeer achter de schouder van je pony te blijven. Verder is het natuurlijk nooit verkeerd om iemand mee te laten kijken.
Het klinkt ook een beetje of de pony nog veel moet leren. Probeer eens om eerst met hem mee te lopen op de volte, en duw hem dan aan zijn schouder steeds verder naar buiten, zodat hij uiteindelijk op een volte loopt en jij steeds meer in het midden kan blijven. Succes!

Als mijn paard aanvalt kan je gewoon niet hebben. Slaan zeker een oplossing. Kijk maar eens naar een merrie met vervelend veulen. Die bijten gewoon terug. Het zijn dieren die werken met conditionering. Gedrag + slecht gevolg = gedrag zal stoppen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:53

horselovexl schreef:
nessinator schreef:

Als mijn paard aanvalt kan je gewoon niet hebben. Slaan zeker een oplossing. Kijk maar eens naar een merrie met vervelend veulen. Die bijten gewoon terug. Het zijn dieren die werken met conditionering. Gedrag + slecht gevolg = gedrag zal stoppen.

Met het grote verschil dat een merrie én signalen geeft, en daarna op het exacte moment het veulen slaat. En zeker dat laatste is voor mensen onwijs moeilijk. 9vd10 keer zijn we te laat en snapt het paard het niet. Waardoor het paard nog vervelender wordt, want hij wordt niet gestraft voor slecht gedrag, hij wordt "random" gestraft. Hij legt die link dan niet.
Straffen werkt enkel op de juiste tijd. 1seconde later ben je te laat en heeft het geen zin meer.
En ja, er zijn zeker wel echte paardenmensen die die timing hebben. Maar die zijn onwijs zeldzaam.

met longeren komen er wel meerdere paarden een beetje dominant naar het midden lopen. Dat is 9vd 10 keer geen probleem dat aan het paard ligt: het snapt het gewoon niet, en gaat even kijken wat wel kan. Dan heb je iemand met ervaring nodig die het paard uitlegt wat wél de bedoeling is. Straffen zonder te zeggen wat de bedoeling is, is ook nutteloos. Als jij iets probeert en ik zeg NEE en sla je, dan snap je het toch niet? Als ik echter uitleg wat de bedoeling is, en jou ook meldt dat je het goed doet, dan accepteer je het ook makkelijker als ik zeg joh dit mag echt niet. Alleen zeggen wat niet mag heeft gewoon geen zin.

TS heeft gewoon niet het overwicht op dit paardje om hem te corrigeren. Een klap geven kan helpen, maar de kans is groter dat het paard het niet snapt en nog harder inkomt. Zo'n machtsspel wil je niet. Daarom moet er iemand bij komen die het paard duidelijk kan maken wat wel de bedoeling is (dus normaal longeren, met een hoofdstel, evt dubbele lijnen/bijzetteugels), en hoe dat werkt.

horselovexl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:58

Guys... als een paard aanvalt mag dat nooit. Ze mogen aangeven iets niet te willen. Mogen ergens van schrikken. Ze mogen laten merken dat ze pijn hebben. Maar aanvallen is niet goed te praten en moet bestraft worden. Als dat duidelijk is, is het voor zowel eigenaar als paard het prettigs. Een paard moet gewoon weten wat wel en wat niet.

Ik heb paarden ingereden die na even een flinke ruzie niet meer lelijk deden tegen mensen. Ze laten dan op een andere manier zien dat er iets niet klopt.
Laatst bijgewerkt door horselovexl op 21-03-19 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:03

horselovexl schreef:

Klopt maar dan moet je wel een feilloze timing hebben. Heb je dat niet dan heeft je paard het wel en dan hoop ik voor je dat je dat na kunt vertellen.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:04

horselovexl schreef:
Guys... als een paard aanvalt mag dat nooit. Ze mogen aangeven iets niet te willen. Mogen ergens van schrikken. Ze mogen laten merken dat ze pijn hebben. Maar aanvallen is niet goed te praten en moet bestraft worden. Als dat duidelijk is, is het voor zowel eigenaar als paard het prettigs. Een paard moet gewoon weten wat wel en wat niet.

Ik geef mijn paarden ook zeker weleens een tik, maar als je de situatie niet weet; je weet niet of de pony het doet omdat hij iets niet snapt of echt ergens pijn heeft. Kan je dit advies imo gewoon niet geven..
TS is 13 jaar en moet dus nog veel leren, een beter advies is dan om er een ervaren iemand bij te halen die haar kan helpen..
Tuurlijk mag een paard nooit aanvallen, maar je kent de situatie niet en je weet inderdaad niet of TS dit goed kan timen. Nogmaals ze is 13 jaar dus moet nog veel leren, dat is niet erg maar met zulke tips verpest je zo'n pony..

horselovexl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:08

annibel schreef:
horselovexl schreef:

Ik geef mijn paarden ook zeker weleens een tik, maar als je de situatie niet weet; je weet niet of de pony het doet omdat hij iets niet snapt of echt ergens pijn heeft. Kan je dit advies imo gewoon niet geven..
TS is 13 jaar en moet dus nog veel leren, een beter advies is dan om er een ervaren iemand bij te halen die haar kan helpen..
Tuurlijk mag een paard nooit aanvallen, maar je kent de situatie niet en je weet inderdaad niet of TS dit goed kan timen. Nogmaals ze is 13 jaar dus moet nog veel leren, dat is niet erg maar met zulke tips verpest je zo'n pony..

Tuurlijk moet er hulp bij. Het paard heeft misschien ergens last van of wil gewoon niet. Maar aanvallen is op geen enkele manier gerechtvaardigt. Als het dan zover komt moet dat gewoon bestraft worden.

cissy schreef:
horselovexl schreef:

Klopt maar dan moet je wel een feilloze timing hebben. Heb je dat niet dan heeft je paard het wel en dan hoop ik voor je dat je dat na kunt vertellen.

Daarom zeg ik ook dat als de eigenaar twijfelt aan zichzelf een ander dit moet doen..
Laatst bijgewerkt door C_arola op 25-03-19 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:11

horselovexl schreef:

Ik heb paarden ingereden die na even een flinke ruzie niet meer lelijk deden tegen mensen. Ze laten dan op een andere manier zien dat er iets niet klopt.

Maar voordat een paard daadwerkelijk aanvalt heeft hij al veel meer signalen gegeven. Die kunnen herkennen is soms lastig, daarom ga ik ook volop in het advies mee dat goede hulp, iemand met ervaring hierin en die stevig in zn schoenen staat, essentieel is.

Daarnaast zou ik je vooral adviseren even niet te longeren, maar puur te richten op de basis, in hoeverre aanvaardt/erkent de pony jouw leiderschap. Leidoefeningen, vooruit, achteruit, persoonlijke ruimte. Als er daar namelijk iets niet goed zit zul je dat steeds weer tegenkomen in andere oefeningen.

Daarnaast kun je samen met goede hulp ook gaan richten op de vraag; waarom valt de pony je aan. Ik ken een aantal situaties waarin een pony dit deed omdat ze zo wanhopig werd vanuit het niet snappen wat ze moest doen. Net als dat kinderen soms uit de band springen maar eigenlijk gewoon een grote hulpvraag hebben. Kent de pony de oefeningen, de hulpen, weet ze wat de bedoeling is. Misschien geeft de pony al wel tijdens het werken steeds vaker aan het niet te snappen of je leiderschap niet te erkennen, als je deze signalen dan negeert kun je inderdaad soms extreme reacties krijgen.

Zoek hulp, bekijk of de basis goed zit, en bouw het daarna rustig verder uit. Als iets goed gaat, stoppen, belonen, en klaar. Dat is misschien nog wel het moeilijkste maar ook het belangrijkste.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:24

Veel mensen staan niet goed, en nodigen met hun lichaam het paard al uit om naar binnen te komen. Wie weet kan je daar al winst uit halen.
Mijn verzorgshet snapte het longeren eerst ook helemaal niet. Natuurlijk begin je dan klein, en nodig je steeds meer uit om de cirkel te vergroten. Als hij dan eens naar me toe wilde draaien, hielp het om een brul te geven en hard met 1 been op de grond te stampen in zijn richting. Al meteen bij het eerste stapje binnen mijn denkbeeldige lijn.
Het klinkt wat gek, maar dat lijkt een beetje op wat een ander paard ook zou doen om hem te vertellen afstand te nemen. Heb ik maar een paar keertjes hoeven doen.. Maar ik moet zeggen dat die niet aanviel. Hij is gewoon een beetje ondeugend :).

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 22:05

Is het een hengst of een ruin? Hengsten die jou nog niet zien als hun leider gaan sneller de confrontatie met je aan gaan.
Het kan zeker zijn dat hij ergens pijn heeft of je niet begrijpt maar het kan ook zijn dat hij zich teveel de man voelt en dus kijkt hoezeer jij het meent en wel een waardig leider bent. Maar daar zou ik hulp voor/bij zoeken.

Leer hem sowieso eerst om de longe te kennen. Je kan bv de longe aan het halster klikken, hou hem wel vast niet vast klikken en je longe gewoon laten hangen want als hij bij een volgende stap schrikt of spannend vind wil je hem wel vast hebben, je gaat naast hem staan ter hoogte van de schouder en laat het uiteinde van de longe voorzichtig over zijn rug op de grond zakken (tot hij dus aan de andere kant van je paardje op de grond komt) gaat dat goed laat je de longe nog verder zakken tot er zo een twee drie meter ligt. Dan ga je voorzicht/rustig voorruit met hem en wandel je S-jes (slalom) eerst kleine bochtjes waarbij je paardje net de longe voelt en dan direct de andere kant op zodat de longe zijn bil niet meer raakt. Terug raken, druk eraf, terug raken, druk eraf,... Naar mate hij dat oké vind kan je de S-jes "scherper" maken. Beide kanten oefenen, dus ook andere kant gaan staan en langs daar de longe achter de schoft naar de grond...
Als je onzeker bent om dat te proberen sowieso iemand bijhalen.

isabellerode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:41

Rustig blijven en duidelijk zijn

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:49

Ik denk inderdaad dat het het beste is om er eens een ervaren paarden mens bij te halen. Welke regio zit je? Misschien kan een bokker je op weg helpen?

Je moet even leren hoe je een paard goed van je weg kan sturen en houden.
De plek waar je staat, hoe je beweegt en je timing zijn alles.
En ja, dan kan het best zijn dat je proberen vrij makkelijk is opgelost. En als deze shet dan nog probeert aan te vallen kan hij absoluut een mep voor zijn donder krijgen. Maar ook daarin is het secondewerk of je bent te laat.

Dus, zoek goede hulp!!!

Mama2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:46

Zo te lezen heeft jouw Shetlander wei of respect.
Doet die dit alleen met longeren?

Het belangrijkste is om hem respect naar jou te leren. Ik denk dat het voor jou verstandig is om hulp te vragen hiermee.

Veel succes!