Mijn paard wil niet alleen achterblijven op de trailer. HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexandra72

Mijn paard wil niet alleen achterblijven op de trailer. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 13:41

Hallo allemaal,
Ik ga sinds kort samen met mijn dochter en haar paard naar concoursen. Ik vind het gezelliger dan alleen gaan en ook mijn paard lijkt blij met wat gezelschap in de trailer.
Hier zit nu ook net het probleem.
Als we het paard van mijn dochter afladen en mijn paard blijft alleen achter in de trailer dan breekt de hel los.
Ze draait letterlijk helemaal door.
Van alles al geprobeerd hooinet, voeren, boos worden, poos bij haar in trailer blijven staan, negeren .....etc maar niets helpt. Wie heeft de goeden tip.
Want zo kunnen we echt niet samen op concour.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:06

Allebij afladen en pas als eerste paard uit zicht weg is na wat gras eten weer inladen. Kan helpen maar geen garantie uiteraard.
Paniek paard eerst uitladen zodat hij geen kans heeft om in een stress staat te raken waaruit hij weer kalmeren moet.

Gini

Re: Mijn paard wil niet alleen achterblijven op de trailer. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:08

Dit heel veel oefenen op momenten dat je je volledig kunt focussen om op dit probleem te trainen. Op wedstrijd heb je andere prioriteiten en dat maakt dat de omstandigheden niet ideaal zijn om dit te oefenen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:16

Gewoon er aan wennen dat je het paard vastzet aan de buitenkant van de trailer

Alexandra72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 14:26

Gini schreef:
Dit heel veel oefenen op momenten dat je je volledig kunt focussen om op dit probleem te trainen. Op wedstrijd heb je andere prioriteiten en dat maakt dat de omstandigheden niet ideaal zijn om dit te oefenen.

Hoe kan ik dit oefenen? ik ben door mijn ideeën heen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:34

Hetzelfde wat je nu doet, maar in gecontroleerde omstandigheden. En de oefening in kleine stapjes onderverdelen. Nu vraag je eigenlijk al heel veel van het achterblijvende paard. Zijn vriendje is namelijk volledig uit het zicht voor ongeveer een uur lang. Dat is hetzelfde als een kind dat je leert zwemmen, meteen in het diepe te gooien en verwachten dat die 10 baantjes trekt.

Oefen dit dus sowieso thuis in een vertrouwde omgeving en zorg dat het paard nog in het zicht blijft. Stap 1 zou bij mij zijn: het ene paard eruit halen en na 10 seconden er terug op zetten. En dit een paar keer doen. Die tijd bouw je dan geleidelijk aan uit. Pas wanneer dit goed gaat, ga je oefenen met het brave paard weg te leiden van de trailer (maar nog niet uit het zicht van de achterblijver). Dit op het begin ook heel miniem houden, een paar meter van de trailer weg is voldoende. Dit bouw je ook weer op. Uiteindelijk ga je een keertje uit het zicht van de achterblijver. Ook hier weer geleidelijk opbouwen. Wanneer dit goed gaat, kan je op vreemd terrein gaan oefenen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:29

Thuis oefenen.
Pony uitladen, rondje lopen. Inladen klaar.

Dag 2
Pony uitladen rondje lopen. Inladen klaar. Zo doorgaan tot jou paard rustig is

Vervolgens. Pony uitladen. Verder weg lopen. Pony terug.

En zo ga je door. Het moet een gewoonte worden.

Dit deed ik ook met mijn paard met verlatingsangst op stal. Hij staat nu 5 dagen op boxrust en braaf!

Alexandra72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 12:26

Bedankt voor de tips!
Ik ben al aan het trainen en ik hoop dat het gaat lukken.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:08

Ik heb ook 1 paard dat niet graag alleen staat. Meestal vraag ik aan bekende personen die ik ken op wedstrijd of hun paard even bij mijn paard zet terwijl ik met 2de paard even moet springen. Ofwel,zet ik mijn paard tijdelijk op kamion bij andere paarden tot ik klaar ben met 2de paard. Ik rij wel bij LRV en daar is het soms dat men lang moet wachten tussen de proeven door.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:13

Wat hier helpt, paniek paard weg halen van de trailer, dan andere paard weg en paniek paard weer terug.