Hoe wandelen met sterk nieuw paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tesss84

Hoe wandelen met sterk nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 11:21

Hoi allemaal,

Ik zie meerdere topics over een paard laten wennen. Toch wil ik graag wat meer tips en adviezen gericht op mijn specifieke situatie.

Ik sta op het punt een prachtige grote ruin te kopen van 1.89m groot. Ik ben zelf 1.83m en wat zwaarder dus we passen mooi bij elkaar. Hij is relaxed en nuchter, vergevingsgezind zeg maar. Ik wil een plan hebben om hem te leren kennen en daarbij lees ik overal dat wandelen een goede manier is. Maar de eerste keer weet ik natuurlijk niet hoe hij reageert, en met 1.89m schoft en een partij spieren waar je duizelig van wordt, vraag ik mij af hoe ik dat het beste kan aanpakken.

Ik denk aan een hoofdstel met hengstenketting aan een lange lijn. Dan heb ik net iets meer te zeggen.

Plan is als volgt;
Eerste twee dagen op stal laten en tussendoor naar de poetsplaats om te poetsen. Veel aanwezig zijn en veel met hem praten.
De derde dag even loslaten in de binnenbak met mij erbij. Even uit laten razen en hem uitnodigen om bij mij te komen (belonen met wat lekkers).
Op deze manier vertrouwen en band opbouwen. De dagen erop los laten in de binnenbak en ‘gehoorzaamheidsoefeningen’ doen. Daarna uitbreiden richting de weide. Ik blijf erbij en kom regelmatig kijken, iets lekkers geven als hij ingaat op mijn uitnodiging.
Daarna longeren en kijken hoe hij het doet aan de hand. Dan rustig aan rijden opbouwen en veel plezier hebben!!

Maarrrrr... het wandelen; wanneer doe ik dat en hoe? En of ik het nou wil of niet; ik zal in het begin nerveus zijn omdat ik heel goed weet dat ik het verlies als het op kracht aankomt!

Tips en adviezen over mijn plan en het wandelen zijn van harte welkom!!! Gooi d’r maar in

Amyyy

Re: Hoe wandelen met sterk nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:25

Waarom zou je hem op stal laten? Gewoon meteen naar buiten doen. Ja, als je hem gaat ophokken en dan wandelen kan hij wel eens sterk gaan doen, maar dat vind ik niet gek als je een paard 2 dagen op stal laat staan.

Ook met een pony van 1.40 zal je het 'verliezen' als het op kracht aan komt, wat een pony, een shetlander nog wel. Paarden zijn gewoon veel sterker dan ons.

Gewoon lekker bezig gaan met je paard, geen gekke dingen doen en zorgen dat er de eerste tijd iemand bij is die er verstand van heeft en kan helpen als het nodig is.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:26

Begrijp in het goed dat je hem 2 dagen op stal wil laten staan en alleen eruit om te poetsen?
Dan gaat hij denk ik juist stuiteren.
Komt hij ook niet buiten in een paddock of zo?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:26

Als het op kracht aan komt verlies ik van mijn fjord van 1,45 ook hoor! Gewoon doen. In het begin niet te ver weg, en een route uitzoeken waar er zo min mogelijk mis kan gaan. Ik zou voor wandelen altijd de voorkeur aan een halster geven dan aan een hoofdstel. Hengstenketting zou je evt mee kunnen nemen, maar deze creeren bij veel paarden juist ook spanning.

Je kan bv ook naar een touwhalster kijken. Deze werken relatief scherp in op de neus

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:27

Lekker naar buiten met het dier, minstens 8 uur en lekker in de kudde!

Vervolgens simpelweg grondwerkles gaan nemen, goed voor jullie band, jouw zelfverzekerdheid en zijn gedrag.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:29

Waarom ga je er nu al vanuit dat het paard sterk gaat zijn omdat hij groot is.

Het klinkt mij eerder alsof je bang bent. Maar als je bang bent moet je al niet aan een eigen paard beginnen imo. Maar dat is een andere discussie.

Gewoon lekker vanaf het eerste moment al gaan wandelen, lonheren rijden (als hij goed ingereden is enz.) Gewoon doen wat normaal is. Maak er geen punt van.

fjordnina

Zoek direct een goede grondwerkinstructrice, want dat is het punt waar je je zorgen over maakt. Niemand wint het van zijn paard op kracht, wel op duidelikheid en leiderschap.

Verder zeker geen 2 dagen laten staan op stal en een wandelingetje naar de poetsplaats, dat paard gaat op dag 3 compleet uit zijn dak. Pak de normale routine direct op evt. uitgezonderd het rijden. Wel gewoon op stal, wel gewoon de wei op, wel gewoon poetsen en longeren. Vraag zijn aandacht bij jou, daarmee bouw je meer vertrouwen op dan hem omzichtig benaderen, dan heeft hij geen idee wat hij met je moet.
Verder gewoon werken met een halster en touw en evt. een zweepje mee. Ik neem aan dat je geen probleempaard hebt gekocht, een gewoon gemiddeld paard is prima te corrigeren met een halster en touw.

Aanvulling: ga pas van het erf af als jij je zeker voelt, anders is de kans op gevaarlijke situaties groot.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 13-03-19 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperZodiaX

Ik zou je nieuwe paard niet eerst 2 dagen op stal laten staan. Dan heb je kans dat hij op dag 3 echt een bommetje is.

Mijn planning is meestal als volgt:

Dag van aankomst, even los in de paddock paar uur en poetsen, verder niets.
Dag 2 in de paddock, aan de longe licht laten werken en aansluitend wat grondwerk/wandelen (als de ergste energie er dus uit is).
Dag 3 in de loszetservice mee, dus dagdeel buiten, en wat grondwerk met aansluitend kort rijden.
Dag 4 in de loszet mee, rijden.
Dag 5 loszetservice, vrije dag met alleen kort wat grondwerk en lekker uitgebreid poetsen.
Zoiets..
En als je het niet vertrouwd idd even hoofdstel met hengstenketting.

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 11:31

Ik lees juist dat stalrust goed is de eerste twee dagen. Jullie zeggen dus; gelijk met de routine mee tot zover mogelijk? Mijn instructeur is ook de stalhouder (kleine pensionstal) dus hij is er iedere dag, de hele dag bij.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:31

Wandelen na het werk (en inderdaad vanaf de eerste dag beweging!). Na het werk wandelen is een beloning, rustmoment, uitpuffen. En vanaf het eerste moment duidelijk maken wat jouw regels zijn: op jou letten, jou niet omver lopen, jou niet voorbij lopen, afstand van jou houden. Maar dat zijn de normale dingen in de omgang. Grondwerk werkt ook daarbij. Vraag anders iemand mee met het eerste wandelen. Dan babbel je wat en dat ontspant jou ook.

Wandelen niet aan het halster maar hoofdstel met bit en longe eraan, zo deed ik het. Later had ik een soort africhtingshalster (een aansluitend halster met ketting in de neus verwerkt, erg fijn om zonder bit in te kunnen wandelen).

Maak het niet groter in je hoofd dan wat het is: aan elkaar wennen, hij moet wennen aan de omgeving (hoewel sommige paarden vanaf het eerste moment doen alsof ze er al jaren zijn :-) ), en een wandeling is een wandeling.
Laatst bijgewerkt door stefje op 13-03-19 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:32

Toen ik mijn paardje ophaalde heb ik haar na de rit even in de bak gelaten (terwijl ik de trailer opruimde).
Daarna in de wei.
Volgende dag ben ik gaan rijden in de bak en buiten een stukje uitstappen.

Gewoon in het ritme wat de vorige eigenaresse ook had.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:32

Hij kan vanaf het begin wel in de paddock of wei. Misschien eerst nog even van de andere door een draadje gescheiden maar als het goed gaat ook wel bij de andere.

Als hij niet in de paddock gaat zou ik hem de eerste 2 dagen zeker wel even longeren. Beweging is echt belangrijk.
Als je je nog niet zeker genoeg voelt vraag dan hulp aan je instructrice of ene stalgenoot met ervaring.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:33

Als het paard al die tijd gewoon in 'training' heeft gestaan/gereden is dan lijkt het mij niet verstandig het paard eerst een tijd stil te zetten. Dan worden ze juist heel druk. Ik zou gewoon vragen wat de personen van wie je hem koopt met hem hebben gedaan en dat de eerste periode aanhouden. Een paard went het snelst om maar gewoon te doen alsof het normaal is. Dat je niet dag 1 gaat rijden kan ik begrijpen, maar als het paard al die tijd gewend is om meerdere malen per week te rijden kan je dat best dezelfde week nog oppakken.

Vooral niet gaan stilzetten en niks ermee doen, dan krijg je één bonk energie en zou ik maar hardloopschoenen in plaats van wandelschoenen aantrekken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:33

Gewoon lekker mee naar buiten. Stalrust is onzin. Helemaal omdat hij dan zijn energie niet kwijt kan.
En qua sterkte, ik verlies het ook van mijn shet en mini-paard dus daar moet je niet mee bezig zijn. Lekker naar buiten en wandelen eerst oefenen. Dit kan ook gewoon in de bak. Dan pas naar buiten.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:36

Paarden op stal houden 24/7 is sowieso niet goed maar dat is een ander discussie punt. Gewoon gaan wandelen gok dat het geen veulen is gezien de grootte dus het paard zal al gewend zijn om gewoon mee te lopen met je en opgevoed zijn (hoop ik). En zou dingen in je hoofd zeker niet moeilijker maken dan dat het is, als het voor jou normaal is zal het paard dat gewoon aannemen van je. Heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht zoals jij doet toen ik vorig jaar een onbeleerde 4 jarige kocht. Die ging gelijk in de stal routine mee.

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 11:38

Klinkt knullig mijn bericht.. ik heb jaren lang leasepaarden gehad. Die stonden op stal en bleven daar ook. Die kende ik dus al.
Dit wordt mijn eerste echte eigen paard en ineens realiseer ik me dat ik zoveel niet weet!

Goed; niet gelijk rijden maar wel direct beweging en leiderschap vaststellen. Grondwerk heb ik al een instructeur voor die er direct bij betrokken is.

Ik merk dat ik het spannend vind omdat alles nieuw is en on het dan niet goed te doen.

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 11:44

Peelie schreef:
Waarom ga je er nu al vanuit dat het paard sterk gaat zijn omdat hij groot is.

Het klinkt mij eerder alsof je bang bent. Maar als je bang bent moet je al niet aan een eigen paard beginnen imo. Maar dat is een andere discussie.

Gewoon lekker vanaf het eerste moment al gaan wandelen, lonheren rijden (als hij goed ingereden is enz.) Gewoon doen wat normaal is. Maak er geen punt van.

Even reageren; bang van het paard niet, wel om van alles verkeerd te doen. Dat ken ik ook niet van mezelf maar dit is anders. Een eigen paard ‘ruil’ je niet even in, snap je? Daarmee versterk ik mijn onzekerheid of ik dit allemaal wel snap en kan. Ik heb gelukkig veel mensen om me heen die dit vaker doen maar ja, ik ben wel een beetje nerveus naast mijn grote blijdschap!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:45

Op zich is het helemaal niet slecht voorzichtig te zijn en na te denken over wat mis kan gaan, maar je moet proberen dat vanuit je ratio te doen en niet vanuit je gevoel (niet gemakkelijk, ik weet het), omdat je dit anders op je paard kan overbrengen.

Ook ik zeg; lekker de wei op zo snel als kan en dan samen tussendoor spelenderwijs de omgeving (piste en wandelpaden) verkennen zodat je erop kan zodra je ziet dat hij het zich niet te zeer aantrekt. Het aanpassingsvermogen van paarden is erg individueel, dus je kan er best geen datum op kleven, tenzij het echt heel lang gaat duren. Meestal merk je het echt wel als je paard stilaan gaat ontspannen in de routine en dat is het moment om iets nieuws zoals rijden te introduceren.

Succes en vooral ook nog even; gefeliciteerd!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:45

Weet je zeker dat dit paard dan het paard voor jou is op dit moment? Uit je berichten lees ik ook wat onzekerheid, juist door zijn grootte. Nu hou je een paard van 1.60 ook niet, maar misschien voel je je daar wel fijner bij.

Voor de rest ga ik mee met m'n voorgangers, geen stalrust! Ik zou niet weten waar het voor helpt, buiten dat je paard er druk van kan worden. Liever direct met het regime mee (dus naar buiten, eventueel extra lijntjes spannen als hij niet direct in de groep kan/mag), dan wennen ze ook direct aan de gewoontes op stal. Daarnaast zou ik in de bak wat grondwerk doen

Ik zou er niet direct mee van het erf af gaan wandelen. Leer je paard eerst eens kennen, hoe reageert hij op verkeerd, op 'gekke' dingen etc. En ook, hoe kan je hem begeleiden bij schrik. Als dat allemaal fijn en vertrouwt voelt, het paard z'n erf als 'thuis' kent, dan zou ik pas naar buiten gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:46

Gewoon beschouwen als je zoveelste leasepaard, je hebt beschikking over een binnenbak, neem aan dat het paard goed beleerd is dus hup, opzadelen, even longeren en er op. Zorgen dat je dit even samen met je stalhouder doet. Meteen mee laten draaien in de routine en niet te veel pamperen. Ga er van uit dat je er voor aankoop ook een paar keer op hebt gereden dus doorpakken en rijden, daar heb je hem voor. Ik snap dat het spannend is maar het is een paard, net als al die anderen die je gereden hebt. En zeker ga je sommige dingen verkeerd doen, dat hebben zelfs oude rotten nog maar laat je daar niet door tegenhouden want dan kom je nooit aan rijden toe. En de grootte, tja, zelfs een shet is sterker dan een mens.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 13-03-19 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:46

Tesss84 schreef:
Klinkt knullig mijn bericht.. ik heb jaren lang leasepaarden gehad. Die stonden op stal en bleven daar ook. Die kende ik dus al.
Dit wordt mijn eerste echte eigen paard en ineens realiseer ik me dat ik zoveel niet weet!

Goed; niet gelijk rijden maar wel direct beweging en leiderschap vaststellen. Grondwerk heb ik al een instructeur voor die er direct bij betrokken is.

Ik merk dat ik het spannend vind omdat alles nieuw is en on het dan niet goed te doen.

Als je instructeur ook de stalhouder is zou ik je aanraden om hem je gewoon de eerste periode te laten begeleiden, nog niet eens zo zeer iedere keer hulp. Alleen wel laten aanraden wat je het beste kan doen. Hij ziet het paard en kent jou.

En als het paard gewend is 5 à 6 dagen per week gereden te worden dan zou ik gewoon dag 3 longeren en daarna eventjes gaan rijden. Ook op die manier wen je aan elkaar, je hoeft niet direct uren te rijden maar gewoon even 10 minuten. Anders wordt de drempel voor jezelf ook steeds hoger.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:48

Tesss84 schreef:
Ik lees juist dat stalrust goed is de eerste twee dagen. Jullie zeggen dus; gelijk met de routine mee tot zover mogelijk? Mijn instructeur is ook de stalhouder (kleine pensionstal) dus hij is er iedere dag, de hele dag bij.

Als je ondersteboven gelopen wil worden moet je het doen. Adviseert je instructeur/stalhouder dat ook? Of heb je dat van iemand anders gehoord?

Gewoon gelijk mee in het ritme en aankijken hoe hij reageert. Ik doe er de dag na aankomst al gelijk wat mee, kan ook lekker voor ze zijn om even ergens anders op te focussen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:01

Tesss84 schreef:

Een paard moet zijn energie kwijt kunnen.Dus een paard dagen op stal laten staan is heel slecht,dan krijgt hij stalmoed. Daarbij kunnen ze er ook koliek van krijgen,stijf worden,etc. Het beste is geregeld los. Niet meteen in de kudde maar eerst apart waar hij wel anderen kan zien.Of in de bak of waar dan ook,maar hij moet wel kunnen bewegen.Nadat hij zich heeft kunnen uitkuren in vrije beweging zal hij rustig zijn en in de stemming om te gaan gehoorzamen.Althans, met het merendeel van de paarden is dit zo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:01

Die onzekerheid is herkenbaar hoor!

Lekker kalm aan de eerste periode is wel goed. Ik zou hem ook lekker met rust laten, verhuizen is heel ingrijpend! Maar niet in eenzame opsluiting op stal. Juist naar buiten zodat hij zelf zijn beweging kan pakken.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:10

fjordnina schreef:
Zoek direct een goede grondwerkinstructrice, want dat is het punt waar je je zorgen over maakt. Niemand wint het van zijn paard op kracht, wel op duidelikheid en leiderschap.

Verder zeker geen 2 dagen laten staan op stal en een wandelingetje naar de poetsplaats, dat paard gaat op dag 3 compleet uit zijn dak. Pak de normale routine direct op evt. uitgezonderd het rijden. Wel gewoon op stal, wel gewoon de wei op, wel gewoon poetsen en longeren. Vraag zijn aandacht bij jou, daarmee bouw je meer vertrouwen op dan hem omzichtig benaderen, dan heeft hij geen idee wat hij met je moet.
Verder gewoon werken met een halster en touw en evt. een zweepje mee. Ik neem aan dat je geen probleempaard hebt gekocht, een gewoon gemiddeld paard is prima te corrigeren met een halster en touw.

Aanvulling: ga pas van het erf af als jij je zeker voelt, anders is de kans op gevaarlijke situaties groot.

Hier kan ik helemaal in mee gaan en vooral de laatste zin is een heel belangrijke.

Je kunt nog zoveel hulpmiddelen en trucjes gebruiken, maar op kracht ga je het verliezen en veel paarden hebben dat binnen no-time door. Als jij op kracht gaat inzetten heb je niet alleen kans dat je vooral heel veel ruzie met je paard gaat krijgen, het paard zal jou ook niet als de leider zien en die plek zelf willen gaan invullen.

stefje schreef:
Wandelen niet aan het halster maar hoofdstel met bit en longe eraan, zo deed ik het. Later had ik een soort africhtingshalster (een aansluitend halster met ketting in de neus verwerkt, erg fijn om zonder bit in te kunnen wandelen).

Een africhtingshalster is in mijn ogen net als een een hengstenketting alleen een tool die je in uitzonderlijke gevallen soms moet gebruiken. Meteen met het "scherpe" materiaal starten is mijns inziens echt omgekeerde wereld. Als leiderschap en communicatie goed opgebouwd worden heb je dit niet nodig. Ook is mijn ervaring dat, zoals hier eerder al werd benoemd, paarden juist ook heftiger kunnen gaan reageren door het gebruik van scherpe middelen.

TS: Het is oke om het spannend te vinden, zo je eerste eigen paard. Je gaat over van alles nadenken, en afvragen, wat te doen als dit, wat te doen als dat. Echter, die spanning en twijfel kun je heel makkelijk op je paard over brengen en hij zal daar op zijn manier op reageren. De ene zal het leiderschap zelf proberen te nemen, de ander zal leiderschap gaan zoeken en in angst schieten als ze het niet krijgen. Dat je het paard hebt gekocht betekend niet automatisch dat het paard jou ook als de leider ziet, daarvoor is training, voornamelijk grondwerk, en veel tijd samen besteden om elkaar te leren kennen.

Zoals gezegd, niet op stal opsluiten. Wat was zn ritme en routine hiervoor? Probeer daar zoveel mogelijk op aan te sluiten maar het is absoluut niet erg om het alleen in de eerste maanden wat simpeler te houden zodat er tijd is voor het paard om te wennen aan de nieuwe stal, omgeving en baas. Die tijd ga jij namelijk ook nodig hebben om te wennen aan je paard en hem te leren lezen. Meteen rijden hoeft mijns inziens niet, als je zorgt dat hij zn basisbehoeften vervult krijgt. Dat is kort door de bocht gezegd zorgen dat hij sociaal contact heeft, beweging krijgt (de weide of de paddock in) en genoeg voer. Een verhuizing is net als voor een mens ook voor een paard best ingrijpend. Zorg dat je hem in die periode niet overvraagd, wees ook aanwezig zonder iets te willen en laat hem vooral eerst lekker aarden. Grondwerken in deze perode is een heel mooie manier om het paard met jou, en jij met het paard, kennis te laten maken.