Nep PROK-certificaat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Markev

Nep PROK-certificaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 21:33

Hallo,

Ik ben nieuw hier op Bokt. Een vriendin raadde mij aan hier mijn probleem te plaatsen.

Ik heb een paard gekocht, mijn eerste eigen paard! Superleuk, maar nu zijn er toch wat problemen. Ik ben blijkbaar naïef geweest.

Een van die problemen is, dat er blijkbaar een nep PROK-certificaat is afgegeven door een dierenarts, en door de verkoper bij het paard is meegegeven. Het blijkt dat het niet van het KWPN komt en dat het KWPN voor dit paard ook nooit foto's heeft ontvangen. Het lijkt wel erg op een PROK-certificaat, maar het wijkt ook hier en daar af.

Heeft iemand ook zoiets meegemaakt? Of zoiets geks wat helemaal niet klopt?

Ik begreep dat je ook een persoonlijk berichtje kunt versturen als je niet wil dat iedereen meeleest, dat vind ik natuurlijk ook prima!

Dank je wel!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:39

Hoe lang heb je het paard al? En heb je hem zelf nog laten röntgenologisch laten keuren?

Maar verder nee nooit mee gemaakt. Ik zou een paard wat ik zou kopen even opzoeken in de KWPN database. Dan weet je zeker of het paard PROK is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:41

Wablief? Goh naïef, is dat zo? Ik zou mss een vals ook niet van een echt kunnen onderscheiden ...

Heb je het paard particulier gekocht of via een handelaar? Heb je het paard zelf nog laten keuren? Maar als ik het goed begrijp, heb je geen CD met X-rays ontvangen?
En hoe ben je achter het bedrog gekomen? Op welke termijn na de aankoop?

Sorry voor de vele vragen, ik probeer een totaalbeeld te krijgen.

Ik hoop voor jou dat het paardje verder wel gezond is en aan je wensen voldoet.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:58

Heb je dan helemaal geen certificaat of keuringsrapport ontvangen TS? Heb je een foto van het nep PROK-certificaat. Officieel hoort er ook een röntgenologisch rapport bij te zitten waarop staat wat de bevindingen zijn. Hoe ben je erachter gekomen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:02

Lukasje schreef:
Wablief? Goh naïef, is dat zo? Ik zou mss een vals ook niet van een echt kunnen onderscheiden ...

Als je niet bekend bent in het stamboek is het niet zo heel vreemd dat je het niet helemaal weet.

Maar als een paard PROK is(en dus een PROK certificaat heeft) dan staat dat op het stamboekpapier en is het te vinden in de KWPN database.

Overigens...als een paard PROK is betekend het niet dat een paard ook slaagt voor een röntgenologische sportkeuring. Er is een redelijk grote overlap. Maar een sportkeuring is uitgebreider.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 12-03-19 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Markev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 22:03

Superfijn dat jullie meedenken! Het gaat me nu even om de PROK en het neppe certificaat.

Ik ben vooral benieuwd of er meer mensen ervaringen hebben met door een dierenarts uitgegeven "certificaten" die wel erg op een PROK-certificaat lijken.

Ik kan niet teveel uit wijden, want ik ben er nog mee bezig... Ik kan dus ook geen foto plaatsen van het nep certificaat, sorry

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:05

Markev schreef:
Superfijn dat jullie meedenken! Het gaat me nu even om de PROK en het neppe certificaat.

Ik ben vooral benieuwd of er meer mensen ervaringen hebben met door een dierenarts uitgegeven "certificaten" die wel erg op een PROK-certificaat lijken.

Ik kan niet teveel uit wijden, want ik ben er nog mee bezig... Ik kan dus ook geen foto plaatsen van het nep certificaat, sorry

Hoe heet het paard?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:07

Dat zou dan fraude zijn en ik neem aan dat je dan bezig bent met een goede jurist.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:07

Ik heb er nog nooit van gehoord.

Het heeft namelijk niet echt veel zin. Het komt altijd uit.
Het stamboek geeft het certificaat af en noteert het op het stamboekpapier.

Een paard met certificaat en zonder prok op het stamboekpapier is geen prok.

Als de merrie Elite is weet je zeker dat ze ook PROK is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:08

Markev schreef:

Kan je via PB een foto van het stamboekpapier sturen?

Markev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 22:09

Het paard blijkt dus niet gePROKt. Dat heeft het KWPN bevestigd. Ik kan er helaas niet verder op ingaan, ben er nog mee bezig. Kan geen naam geven etc.

NatasjavE

Re: Nep PROK-certificaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:11

Dan zou ik inderdaad het advies van Babootje opvolgen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:16

Paard gekocht bij particulier, of bij bedrijf/handelaar?
Want in geval van het laatste valt eea onder consumentenrecht, en sta je op voorhand al sterk tov de verkoper

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:27

Ik begrijp wel dat alles erg gevoelig ligt en je niet meteen alles hier open en bloot wil leggen maar bv de vraag naar particulier of via handelaar gekocht, is om wat Punz schrijft en daar kunnen mss sommigen je hier dan weer wel wegwijs in maken?

Markev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 22:35

Ja, ik heb een goede jurist en we zijn nu vooral geïnteresseerd of er meer mensen zijn die zoiets hebben meegemaakt, dat zou helpen. Dat hoeft niet hier openbaar maar mag ook via een persoonlijk bericht...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:36

Markev schreef:
Ja, ik heb een goede jurist en we zijn nu vooral geïnteresseerd of er meer mensen zijn die zoiets hebben meegemaakt, dat zou helpen. Dat hoeft niet hier openbaar maar mag ook via een persoonlijk bericht...

Als jij een goede jurist zou hebben dan hoef je dit hier niet te vragen. Ik geloof er eigenlijk helemaal niets van.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:37

Fijn dat je een goede jurist hebt! Zelf heb ik het -gelukkig- nog niet meegemaakt. Veel succes gewenst!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:38

janderegelaa schreef:
Markev schreef:

Als jij een goede jurist zou hebben dan hoef je dit hier niet te vragen. Ik geloof er eigenlijk helemaal niets van.

Jouw reacties zijn euh ... nogal apart vind ik >;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:41

Dat mag jij vinden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:26

Tja een prokcertificaat vervalsen is een vrij zinloze vervalsing. Ik kan me ook niet voorstellen dat een gerenommeerde paardenkliniek dit zal doen.

En het is zinloos omdat het certificaat opzich er niet zo veel toe doet.(behalve uiteraard dat het fijn is als de merrie gezond is) Het gaat erom dat een merrie voor predikaat verhoging in aanmerking kan komem Op haar papier staat dan PROK of zelfs Elite als we het over een keurmerrie hebben.

Wat overigens wel veel gebeurt is dat de uitslagformulier van een PROK keuring voor een PROK certificaat wordt aangezien. Maar als dat formulier niet wordt opgestuurd of erger dat er bemerkingen opstaan waardoor de merrie niet PROK wordt....dat heb je er niet zo veel aan.

Afbeelding

Willekeurig stamboekpapier van een paard wat ik verder niet ken.

Maar links bovenin staat bij predikaat wat ik bedoel. Het overhandigen van een certificaat is leuk. Maar als het niet bij de merrie is bijgeschreven niks waard.

Een PROK keuring mag niet door iedere willekeurige dierenarts gedaan worden. Diegene die het mogen doen zullen er niet snel mee gaan rommelen. Want als het uitkomt raken ze veel klanten kwijt.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:55

Ik kan me niet voorstellen dat het vervalste certificaat bij een da vandaan komt. DA heeft nl niks te maken met de beoordeling. Deze maakt enkel de foto’s en stuurt ze op naar de PROKcommissie. Lijkt me eerder een trucje van de handelaar. Niet elke praktijk mag PROK foto’s maken en als ze dingen vervalsen en dit wordt bekend, hoeven ze nooit weer PROK foto’s te maken.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:14

NatasjavE schreef:

Met de invoering van het D-OC predikaat kunnen inmiddels ook merries die geen prok zijn elite worden dus bovenstaande is niet juist.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:48

janderegelaa schreef:
Markev schreef:

Waarom zou je niet om ervaringen mogen vragen?
Ook al heb je een goede jurist.
Wie weet heeft die persoon dit trucje wel vaker uitgehaald. Met meer mensen sta je vaak wel sterker. En kun je kosten delen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 07:43

Hindo2 schreef:
NatasjavE schreef:

Met de invoering van het D-OC predikaat kunnen inmiddels ook merries die geen prok zijn elite worden dus bovenstaande is niet juist.

Je hebt inderdaad gelijk.D-OC wordt een merrie ook Elite mee.

Blijft dat een vrij zinloos is om een PROK certificaat te vervalsen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:51

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.