Met twee paarden op concours.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Met twee paarden op concours.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 12:22

Ik heb twee menpaarden waarmee ik apart wil gaan starten. Eentje in de B de andere in de L.

Zo moeten samen op de trailer en dat is net het grote vraagstuk. Hoe blijft eentje rustig als de andere weggaat om te losrijden en een proef te lopen.
Ik zoek dus een ervaringen van mensen die dit ook doen. En hoe hou je eentje rustig (vooral de oudste) als de andere weg is.

Laurievc

Re: Met twee paarden op concours.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:24

Hooi voor hun neus en weggaan :) Ik doe daar niet moeilijk over. Mijne staan 5 min te schrapen, roepen, ... Maar daarna rustig.

ADeeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:27

Idd wat Laurivc zegt, tweede paard op de trailer met hooi voor de neus. Dan is het even roepen totdat je buiten “hoorbereik” bent en dan is het eten toch belangrijker.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:28

Thuis alvast dat gaan trainen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Hier heb ik er regelmatig 3 mee en dat ik er 2 weghaal bijv.
Bij nieuwe of jonkies laat ik altijd nog even iemand bij de trailer staan om in te kunnen grijpen zo nodig (uit het zicht).

En idd zakje hooi ophangen.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:50

Idd afleiding op trailer..

Als het toch problemen zou geven bij het paard wat moet blijven staan..
Je kan beide paarden er tegelijk af halen en met het paard wat er op moet blijven staan even een rondje wandelen, dit tot de ander uit het zicht is en dan weer op de trailer zetten.
Voor als het echt gedoe zou geven, dit heeft bij ons iig geholpen.
Dit na 2 keer afgebouwd naar wel 1 laten staan en er zelf even bij blijven. Nu gaat het al heel lang prima.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:51

Hoe zijn ze thuis als je de één meeneemt en de ander thuis laat?
Niks aan de hand? Dan op wedstrijd ook niet als er hooi voor hun neus hangt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:52

Inderdaad hooi ophangen voor hun neus. Mijn jongste maakte er ook altijd een groot drama van, maar tijdens de indoordag van de shetlandermenritten ben ik gewoon weggelopen met zijn vriend. Eerst even mijn moeder erbij gelaten en die liep steeds verder weg. We hadden vanuit binnen gewoon zicht op hem, maar voor hem waren we uit het zicht en toen ging ie gewoon vreten. Hetzelfde gebeurde ook andersom bij mijn oudste. En toch moeten ze beide urenlang als idioten roepen als ik ze thuis van elkaar scheidt, dan roept degene die achterblijft net zolang totdat ik weer terug ben met het vriendje. En daar hebben ze ook gewoon vers hooi op het moment dat ik het vriendje meeneem, dus dat snap ik dan weer niet helemaal :o?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:11

gewoon doen. Hooinet erbij.

Ik doe het regelmatig met verschillende pony's. Wel eens wat gestamp en gegil gehad maar nu staan
ze allemaal rustig als ik er een weg haal.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:30

yarrah schreef:
Ik heb twee menpaarden waarmee ik apart wil gaan starten. Eentje in de B de andere in de L.

Zo moeten samen op de trailer en dat is net het grote vraagstuk. Hoe blijft eentje rustig als de andere weggaat om te losrijden en een proef te lopen.
Ik zoek dus een ervaringen van mensen die dit ook doen. En hoe hou je eentje rustig (vooral de oudste) als de andere weg is.

Gewoon geoefend... Naar de rijvereniging waar ik normaal onder de man met paarden na elkaar heen ging, ze op de trailer gekwakt en ze omstebeurt gereden. Eerste paar keer leverde dat wat herrie op (gillen en af en toe stampen), maar ze hadden al snel door dat vriendje vanzelf weer terug kwam en dat er dan gewisseld werd en we vervolgens naar huis gingen. Op concour idem. Ik rij doorgaans met de trailer in mijn eentje dus voor mij was het een must dat ze los van elkaar en samen te laden en lossen en op trailer te laten staan waren.
En nee, helemaal stil is het ook niet, wordt echt wel eens naar elkaar geroepen. En uiteraard heb ik altijd net vol met eten voor hun snufferds hangen, bij die van mij gaat liefde door de maag.

En voordat ze op de trailer gescheiden werden het thuis geprobeerd, want ook in de wei neem ik wel eens de een of de ander mee...

B en L wordt nog wel eens vlak na elkaar gereden, hou er rekening mee dat 2 paarden starten soms lastig is, omdat je met inrijden, omspannen etc. zit.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 15:01

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga gewoon eerst thuis oefenen. Voor de rest zullen we wel zien. Proberen dus en als het niet lukt ga ik gewoon weer naar huis.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:23

Ik haalde ze er altijd beiden af en dan daarna eentje weer erop na het opzadelen.
Dan was er niets aan de hand.