Friese merrie slaat met been onder buik tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipeert

Friese merrie slaat met been onder buik tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 23:54

Heeyy,

Ik heb sinds vorig jaar een verzorg paard. Het is een friese merrie van 9 jaar oud en had 5 maanden geleden een veulen gekregen. (des tijds) door omstandigheden kon ik 3 maanden niet op haar rijden.

Dit probleem speelde zelfs al voor het veulen.
Als we op haar gaan rijden zet ze geen stap. Max 1 of 2 stappen. Maar als je haar aandrukt dan slaat ze met 1 been onder haar buik en begint ze te licht te bokken.
Er zijn in totaal 3 mensen die op haar rijden ik ben de lichtste van die drie.

Het zadel is op maat gemaakt en nog geen half jaar oud.
Bit loos heb ik nog niet geprobeerd met haar.
Ik weet niet hoe ze aan de longeer lijn reageert op het zadel.

Heeft iemand misschien tips?

troi

Re: Friese merrie slaat met been onder buik tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:00

Hoe reageer jij als ze protesteerd?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:02

Gekke vraag misschien, maar is ze wel zadelmak en/of ingereden?

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 00:06

annepaardoes schreef:
Gekke vraag misschien, maar is ze wel zadelmak en/of ingereden?

Ja.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:07

Wat zegt de eigenaar hiervan? Snapt ze de hulpen wel?

Heeft er überhaupt wel eens iemand op kunnen rijden?

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 00:11

Amber_anne schreef:

Ik heb 1x een buiten rit op haar gemaakt. toen deed ze alles. Alleen wij hebben geen bak dus ik rij in het weiland. toen deed ze geen stap. Maar het was voor een periode dat haar gezondheid achteruit ging.
Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 00:12

Kiwipeert schreef:
Amber_anne schreef:

Ik heb 1x een buiten rit op haar gemaakt. toen deed ze alles. Alleen wij hebben geen bak dus ik rij in het weiland. toen deed ze geen stap. Maar het was voor een periode dat haar gezondheid achteruit ging.
Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Ze is verder gewoon goed ingereden. ze snapt ook alle hulpen.

Amber_anne

Re: Friese merrie slaat met been onder buik tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:14

Als het paard alles snapt zou het slaan idd een teken van pijn kunnen zijn. Heb je geen goede instructeur die kan komen kijken ?

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 00:18

Amber_anne schreef:
Als het paard alles snapt zou het slaan idd een teken van pijn kunnen zijn. Heb je geen goede instructeur die kan komen kijken ?

We laten als het land weer droog is wel een instructeur komen voor les.
Ik wil nu weer rustig opbouwen want ze is heel veel afgevallen door veulen en wormen (ze is nu weer op goed gewicht gelukkig)
Ben nu bezig met longeren en grondwerk. Binnenkort het zadel erop en wil bit loos gaan rijden als ze er goed op reageert.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:22

Absoluut niet als kritiek bedoeld maar zonder iets meer te vertellen is het flink gissen naar wat er allemaal mogelijk kan zijn en daar ben jij denk ik ook niet meteen bij geholpen. En dat zou dan juist weer jammer zijn. Mijn eerste reactie was bijvoorbeeld; maagzweer? Lang niet alle paarden vertonen alle tekenen van een maagzweer, maar het komt wel degelijk veel voor. Tegelijkertijd, symptomen die kunnen wijzen op maagzweer overlappen ook met heel veel andere zaken. Het kan dus wijzen op een lichamelijk probleem maar ook heel goed op een gedragsprobleem of juist psychisch ongemak.

Wat is haar karakter aan de hand en in de kudde. Hoe gedraagt ze zich bij het poetsen (aanraken voor- en onderzijde buik)? Deed ze dit ook bij eerdere eigenaren? Sinds wanneer vertoond ze het gedrag en zijn er in de periode of kort daarvoor veranderingen geweest in voer/huisvesting/training/samenstelling kudde/etc. Wat is haar huidig voer- en trainingsschema? Dergelijke info schept een gedetailleerder beeld van de merrie en haar leven, waardoor er iets gerichter meegedacht kan worden. Sowieso sterkte bij deze, ik hoop voor je dat het iets kleins en makkelijk oplosbaars is en niet iets dat wijst op een groter probleem. Sterkte!

Edit: ik lees nu ook dat ze een periode van wormenbesmetting heeft gehad waardoor ze flink is afgevallen. Dat is al een flink lichamelijk ongemak en de kans dat haar gedrag destijds vlak voordat ze gediagnosticeerd werd te maken had met dat ze eigenlijk al ziek was. Dat ze het nu nog vertoond kan reden zijn om nog eens goed te kijken of ze inmiddels inderdaad helemaal hersteld is of toch nog wat tijd nodig heeft. Maar nogmaals, het is gissen zo. ;)

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 00:30

Serenity350 schreef:
Absoluut niet als kritiek bedoeld maar zonder iets meer te vertellen is het flink gissen naar wat er allemaal mogelijk kan zijn en daar ben jij denk ik ook niet meteen bij geholpen. En dat zou dan juist weer jammer zijn. Mijn eerste reactie was bijvoorbeeld; maagzweer? Lang niet alle paarden vertonen alle tekenen van een maagzweer, maar het komt wel degelijk veel voor. Tegelijkertijd, symptomen die kunnen wijzen op maagzweer overlappen ook met heel veel andere zaken. Het kan dus wijzen op een lichamelijk probleem maar ook heel goed op een gedragsprobleem of juist psychisch ongemak.

Wat is haar karakter aan de hand en in de kudde. Hoe gedraagt ze zich bij het poetsen (aanraken voor- en onderzijde buik)? Deed ze dit ook bij eerdere eigenaren? Sinds wanneer vertoond ze het gedrag en zijn er in de periode of kort daarvoor veranderingen geweest in voer/huisvesting/training/samenstelling kudde/etc. Wat is haar huidig voer- en trainingsschema? Dergelijke info schept een gedetailleerder beeld van de merrie en haar leven, waardoor er iets gerichter meegedacht kan worden. Sowieso sterkte bij deze, ik hoop voor je dat het iets kleins en makkelijk oplosbaars is en niet iets dat wijst op een groter probleem. Sterkte!

Het maakt mij niet veel uit. Ik wil het beste voor haar natuurlijk. Het is niet mijn paard maar een verzorg paard. Ik geef problemen door aan de eigenaar en hij kijkt er naar samen met de veearts als hij langs komt voor de koeien.

Toen ik voor het laatst op haar heb gereden was 3 maanden terug. Ze kreeg een korte tijd daarna wormen of ze had ze toen al. Ze is daar is daar nu van af.
Na 3 maanden goed verzorgen en behandelen kijkt ze vrolijker uit haar ogen en ze is heel enthousiast over alles. Ik wil binnenkort een zadel op haar leggen en een stukje wandelen. om te kijken hoe het gaat.

Maagzweer zou kunnen. Als de veearts weer langs komt vraag ik gelijk of hij even naar haar kan kijken voor maagzweer enz.

Tijdens het opzadelen doet ze alles met liefde.
Ze geeft nergens reactie op ook niet bij het aanslingeren (3 maand geleden dan).

Ze is heel vriendelijk bij het poetsen onder haar buik geeft ze geen reactie (ik poets daar op het moment niet veel omdat ze opgezette klieren heeft doordat het veulen niet meer drinkt veearts zei dat het vanzelf weg ging en ze slinken al)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:51

Kiwipeert schreef:
Toen ik voor het laatst op haar heb gereden was 3 maanden terug. Ze kreeg een korte tijd daarna wormen of ze had ze toen al. Ze is daar is daar nu van af.
Na 3 maanden goed verzorgen en behandelen kijkt ze vrolijker uit haar ogen en ze is heel enthousiast over alles. Ik wil binnenkort een zadel op haar leggen en een stukje wandelen. om te kijken hoe het gaat.

Maagzweer zou kunnen. Als de veearts weer langs komt vraag ik gelijk of hij even naar haar kan kijken voor maagzweer enz.

Ze geeft nergens reactie op ook niet bij het aanslingeren (3 maand geleden dan).

Ze is heel vriendelijk bij het poetsen onder haar buik geeft ze geen reactie (ik poets daar op het moment niet veel omdat ze opgezette klieren heeft doordat het veulen niet meer drinkt veearts zei dat het vanzelf weg ging en ze slinken al)

Je gaf ook aan dat buitenrijden goed ging, maar in de weide ze geen stap verzet. Reed je de buitenrit met een ander paard erbij?

Zomaar even wat gedachten; ik moest bijvoorbeeld ook terugdenken aan mijn eerste pony. In de bak niet vooruit te krijgen en ook echt geen pretje om op te moeten zitten, ging je naar buiten dan was het ineens duidelijk dat er echt wel 75% arabier in zat en konden we heerlijk samen toeren. ;) Wat het was, tjah, gissen, want ook jaaaaren geleden toen ik nog een pennymeisje was en het echt niet erg vond dat ik een goed excuus had om naar buiten te gaan ipv die "saaie" manege lessen te volgen. ;)

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 01:31

Serenity350 schreef:
Kiwipeert schreef:

Je gaf ook aan dat buitenrijden goed ging, maar in de weide ze geen stap verzet. Reed je de buitenrit met een ander paard erbij?

Zomaar even wat gedachten; ik moest bijvoorbeeld ook terugdenken aan mijn eerste pony. In de bak niet vooruit te krijgen en ook echt geen pretje om op te moeten zitten, ging je naar buiten dan was het ineens duidelijk dat er echt wel 75% arabier in zat en konden we heerlijk samen toeren. ;) Wat het was, tjah, gissen, want ook jaaaaren geleden toen ik nog een pennymeisje was en het echt niet erg vond dat ik een goed excuus had om naar buiten te gaan ipv die "saaie" manege lessen te volgen. ;)

Hmm het zoi best kunnen dat ze buiten rijden veel leuker vind dan in het weiland.

In het weiland staat ze met haar familie (dochter en ruin man)