Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ibbel schreef:Bowo: het zijn idd meestal koeien die ook voor western worden gebruikt, maar er worden juist (ook) beginnersclinics gegeven óm paarden van hun angst af te helpen. Zo'n koeienclinic is dus uitermate geschikt om paarden te leren dat koeien voor ze weglopen, ik zou het zeker doen.
Riel schreef:Ibbel schreef:Bowo: het zijn idd meestal koeien die ook voor western worden gebruikt, maar er worden juist (ook) beginnersclinics gegeven óm paarden van hun angst af te helpen. Zo'n koeienclinic is dus uitermate geschikt om paarden te leren dat koeien voor ze weglopen, ik zou het zeker doen.
Het lijkt mij inderdaad een mooi idee om aan zoiets deel te nemen. Je wordt er alleen maar een betere ruiter van. Wie weet vind je paard het zelfs en ga je dit meer willen doen als hij het spelletje door heeft!
Wat je daarbij kan doen is met je paard gaan grazen in de buurt van een koeienwei. Dit samen met een ander paard. Zo raakt hij toch aan de koeien gewend.
De oude eigenaresse herkent dit niet? Span jij je misschien onbewust op als je koeien in een wei ziet (eventueel door een eerdere schrikreactie van je paard en/of andere paard?) Wat doet ze met een andere ruiter (die meer ervaren is dan jij)?
Swanzie schreef:Gewoon gaan oefenen met langs een wei rijden. De kunst is alleen om niet door te duwen als de spanning te hoog is.
Dus... paard richting koeienweide laten lopen, spanning loopt op (maar nog niet extreem), stoppen... zo lang blijven stilstaan totdat de spanning minder wordt, stapjes vooruit.. weer stoppen bij stijgen van de spanning... wachten totdat de spanning weer zakt enzovoorts
En dit liefst dagelijks oefenen
mairead schreef:Mijn Fjord heeft de clinic in Escharen vorig jaar gedaan met mn bijrijdster.
Dit jaar wil ik zelf met mn Fjord en mn bijrijdster op 1 van de paarden daar.
Het is erg leuk. Mijn Fjord is überhaupt niet bang voor koeien. Maar sommige van de andere paarden die van buitenaf meededen waren wel wat angstig. Sommigen van die paarden zag je ook echt groeien in het werk!
Moet wel zeggen dat als je paard volledig in blinde paniek raakt en er kans bestaat dat je echt de controle verliest, je mss niet met deze clinic moet beginnen. Er zijn nl meer ruiters (stuk of 8 totaal was t bij ons) in de bak waarmee je wel rekening moet kunnen houden.
Dan kan je mss beter iets zoeken met een kleinere groep (of samen met 1 andere deelnemer met een paard wat niet bang is).
Vanuit de Working Equitation wordt ook met koeien gewerkt. Dat gaat er allemaal wat rustiger aan toe als in de Western, heb ik begrepen. Dus in die hoek kan je t ook nog zoeken.
IsabelleN schreef:Eens met Knert. Hier ook een keer een hele dag met een koeienclinic meegedaan, paard was eind van dag rustig tussen de koeien. Eerste de beste buitenrit thuis: compleet overstuur toen we koeien tegenkwamen, echt finaal niet meer te benaderen. Dus: drie pinken van de buurman een maandje te logeren gehad, samen op stal en in het land. Nog steeds gaat het paard niet graag langs een weiland met koeien, maar het is nu veel beter te hanteren. Misschien ook iets voor jou, of juist jouw pony een tijdje in het land tussen koeien?
Nienkje_H schreef:Bij ons ook een panisch paard. Bonte koeien zijn het aller gevaarlijkst. Van die caramel kleurige en egaal zwarte vallen nog mee.
In de zomer staat er bont vee naast zijn wei. Echt aangrenzend.
Het blijft dood eng. En voor ons dan ook als je hem moet ophalen uit die wei (met dus de koeien ernaast) want owee als een koe dan opstaat, of wandelt of naar hem kijkt. Dan speert hij in paniek weg.
Niet zo fijn als je hem aan zijn halster aan het meenemen bent.

doordat hij in de gaten kreeg dat de koeien (kalveren zijn t eigenlijk) van hem wegliepen bij t drijven groeide zijn zelfvertrouwen. En ook omdat de andere paarden in de groep rustig bleven (de meeste dan
)
) de eerste dgn was mn paard toch nog best wel vh padje af en durfde niet in de buurt vd kalveren te komen. Na een paar dgn durfde hij steeds meer. De kalveren waren altijd heel rustig, en hij had heel veel steun aan zijn weidemaatje die al gewend was aan koeien
dus na een tijdje vond hij ze niet meer eng en durfde hij zelfs met ze te neuzen
maar veel sneller weer rustig. Tijdens een buitenrit flipt hij ook niet meer bij t zien v koeien, wel nog kijken maar goed, als dat alles is vergeleken hoe t eerst was anouk257 schreef:Nienkje_H schreef:Bij ons ook een panisch paard. Bonte koeien zijn het aller gevaarlijkst. Van die caramel kleurige en egaal zwarte vallen nog mee.
In de zomer staat er bont vee naast zijn wei. Echt aangrenzend.
Het blijft dood eng. En voor ons dan ook als je hem moet ophalen uit die wei (met dus de koeien ernaast) want owee als een koe dan opstaat, of wandelt of naar hem kijkt. Dan speert hij in paniek weg.
Niet zo fijn als je hem aan zijn halster aan het meenemen bent.
Ja echt vooral de bonte idd! Ik denk dat ik mijn andere paard maar een koeiendeken op ga doen