Paard heel bang voor koeien, heeft een koeienclinic nut?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anouk257

Paard heel bang voor koeien, heeft een koeienclinic nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 17:49

Hallo allemaal,
Mijn paard is heel bang voor koeien en als we op buitenrit gaan en ze komt koeien tegen dan wordt ze helemaal gek. Ze begint dan te snuiven en zet het op een rennen, ook als de koeien alleen maar rustig in de wei liggen. We hebben al geprobeerd om er langsop te lopen en haar rustig te laten kijken. Ook heb ik al geprobeerd om haar de andere kant op te laten kijken als we de koeien naderen maar het helpt allemaal niet. Dat terwijl mijn paard bijna nooit bang is. Als ze wel bang is volgt ze me normaal gewoon en als ze iets dan een paar keer heeft gezien is het goed. Met de koeien is dat heel anders, terwijl we al minstens 20 keer langs dezelfde koeien op zijn gekomen.
Ik heb haar oude eigenaresse al benaderd maar zij weet ook niet waar het vandaan komt. Ik weet nu echt niet meer wat ik hieraan kan doen. Is er iemand die goede tips heeft of weet hoe ik dit kan oplossen? Ook zag ik op bokt iets over een koeienclinic staan, is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij hier wat meer over kan vertellen? Waar zou ik deze clinicus evt kunnen volgen en wat was het resultaat?

Groetjes Anouk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:01

Mijn pony had het nooit op koeien. Waren we lekker aan het draven en dan ging ze met een grote boog om de koeien heen. Wij hebben een keer met een clinic meegedaan. In het begin vonden we het beide spannend maar ze had al snel door dat de koeien aan de kant gingen voor haar. Op het einde werd ze zelfs vrij fanatiek. Dus ja een clinic kan zeker helpen. Al zou ik dan wel kijken of ze met een groep mee kan doen die het vaker hebben gedaan. Dan heeft ze steun aan de andere paarden.

Ik volgde de clinic toen in oud gastel. En in escharen kun je ook met koeien werken.

Bij ons was het zo dat we in het begin gewoon wat warm stapten. Daarna stonden we in een kring en kregen we uitleg over de basis. Daarna mochten we een voor een de kudde inrijden en de koe afzonderen van de groep. Uiteindelijk reden we vrij tussen de koeien door en kon je oefenen
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 09-03-19 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Re: Paard heel bang voor koeien, heeft een koeienclinic nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:03

Ik denk dat met een koeienclinic de westerntak met koeien wordt bedoeld? Waar je bijvoorbeeld 1 koe moet scheiden van de kudde.
Lijkt me niet verstandig om met een paard dat zo bang is met een kudde koeien vast te zitten in een bak...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:08

Bowo: het zijn idd meestal koeien die ook voor western worden gebruikt, maar er worden juist (ook) beginnersclinics gegeven óm paarden van hun angst af te helpen. Zo'n koeienclinic is dus uitermate geschikt om paarden te leren dat koeien voor ze weglopen, ik zou het zeker doen.

Daarnaast zijn er idd ook 'echte' koeienwerkclinics voor Westernruiters - hoewel er in NL weinig tot geen koeienwedstrijden zijn (en zeker geen calf roping ed, dat mag niet van de DB)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:33

Keer vragen of je met je pony bij een semi open stal (met jongvee) mag lopen.
Doe het niet bij Melkkoeien.

Op die manier wen je haar aan die loeiende voervoeters.

Mijn oude pony was heel bang voor koeien en heeft uiteindelijk gewoon op de boerderij gestaan.
Alles went, maar wel met een goed plan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:37

Ja, maar wel bij de juiste man, als je contact op neemt met Ton Duivenvoorden kan die je zéker helpen.
Ik heb daar veel paarden van hun angst zien afkomen, maar ook andere mensen zien "prutsen" bij clinics die zeker wel verstand hadden van hoe je met koeien moet werken maar niet hoe je goed met angstige paarden moet omgaan!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:03

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:58

Kan zeker nuttig zijn! Maar geef vooraf even aan dat je daarvoor komt dan kunnen ze jullie daar goed in begeleiden. Ik heb het bij een paar paarden gezien en eigenlijk zie je dat ze vrij rap doorkrijgen dat de koeien voor ze weglopen en dan wordt het een leuk spelletje!

anouk257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 10:46

Dankjewel voor jullie reacties! Ik denk dat ik dan maar eens in Escharen ga informeren, want dat ligt hier in de buurt

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:33

Gewoon gaan oefenen met langs een wei rijden. De kunst is alleen om niet door te duwen als de spanning te hoog is.
Dus... paard richting koeienweide laten lopen, spanning loopt op (maar nog niet extreem), stoppen... zo lang blijven stilstaan totdat de spanning minder wordt, stapjes vooruit.. weer stoppen bij stijgen van de spanning... wachten totdat de spanning weer zakt enzovoorts
En dit liefst dagelijks oefenen

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:12

Mijn Fjord heeft de clinic in Escharen vorig jaar gedaan met mn bijrijdster.
Dit jaar wil ik zelf met mn Fjord en mn bijrijdster op 1 van de paarden daar.
Het is erg leuk. Mijn Fjord is überhaupt niet bang voor koeien. Maar sommige van de andere paarden die van buitenaf meededen waren wel wat angstig. Sommigen van die paarden zag je ook echt groeien in het werk!

Moet wel zeggen dat als je paard volledig in blinde paniek raakt en er kans bestaat dat je echt de controle verliest, je mss niet met deze clinic moet beginnen. Er zijn nl meer ruiters (stuk of 8 totaal was t bij ons) in de bak waarmee je wel rekening moet kunnen houden.
Dan kan je mss beter iets zoeken met een kleinere groep (of samen met 1 andere deelnemer met een paard wat niet bang is).

Vanuit de Working Equitation wordt ook met koeien gewerkt. Dat gaat er allemaal wat rustiger aan toe als in de Western, heb ik begrepen. Dus in die hoek kan je t ook nog zoeken.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:14

Ibbel schreef:
Bowo: het zijn idd meestal koeien die ook voor western worden gebruikt, maar er worden juist (ook) beginnersclinics gegeven óm paarden van hun angst af te helpen. Zo'n koeienclinic is dus uitermate geschikt om paarden te leren dat koeien voor ze weglopen, ik zou het zeker doen.

Het lijkt mij inderdaad een mooi idee om aan zoiets deel te nemen. Je wordt er alleen maar een betere ruiter van. Wie weet vind je paard het zelfs en ga je dit meer willen doen als hij het spelletje door heeft!

Wat je daarbij kan doen is met je paard gaan grazen in de buurt van een koeienwei. Dit samen met een ander paard. Zo raakt hij toch aan de koeien gewend.

De oude eigenaresse herkent dit niet? Span jij je misschien onbewust op als je koeien in een wei ziet (eventueel door een eerdere schrikreactie van je paard en/of andere paard?) Wat doet ze met een andere ruiter (die meer ervaren is dan jij)?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:25

Ik kan je de clinic in escharen zeker aanraden. Je word ontzettend geholpen door Wendy. Alleen starten deze pas weer rond mei.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:50

Eens met Knert. Hier ook een keer een hele dag met een koeienclinic meegedaan, paard was eind van dag rustig tussen de koeien. Eerste de beste buitenrit thuis: compleet overstuur toen we koeien tegenkwamen, echt finaal niet meer te benaderen. Dus: drie pinken van de buurman een maandje te logeren gehad, samen op stal en in het land. Nog steeds gaat het paard niet graag langs een weiland met koeien, maar het is nu veel beter te hanteren. Misschien ook iets voor jou, of juist jouw pony een tijdje in het land tussen koeien?

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:18

Bij ons ook een panisch paard. Bonte koeien zijn het aller gevaarlijkst. Van die caramel kleurige en egaal zwarte vallen nog mee.
In de zomer staat er bont vee naast zijn wei. Echt aangrenzend.
Het blijft dood eng. En voor ons dan ook als je hem moet ophalen uit die wei (met dus de koeien ernaast) want owee als een koe dan opstaat, of wandelt of naar hem kijkt. Dan speert hij in paniek weg.
Niet zo fijn als je hem aan zijn halster aan het meenemen bent.

anouk257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 18:37

Riel schreef:
Ibbel schreef:

Het lijkt mij inderdaad een mooi idee om aan zoiets deel te nemen. Je wordt er alleen maar een betere ruiter van. Wie weet vind je paard het zelfs en ga je dit meer willen doen als hij het spelletje door heeft!

Wat je daarbij kan doen is met je paard gaan grazen in de buurt van een koeienwei. Dit samen met een ander paard. Zo raakt hij toch aan de koeien gewend.

De oude eigenaresse herkent dit niet? Span jij je misschien onbewust op als je koeien in een wei ziet (eventueel door een eerdere schrikreactie van je paard en/of andere paard?) Wat doet ze met een andere ruiter (die meer ervaren is dan jij)?

De oude eigenaresse kon zich eigenlijk ook niet echt herinneren dat ze ooit koeien waren tegengekomen, dus misschien heeft mijn paard ze gewoon nog niet zo vaak gezien. Ik heb niet echt het idee dat ik zelf gespannen wordt maar het zou natuurlijk best kunnen. Bij alle andere ruiters die bij ons op haar gereden hebben reageert ze eigenlijk wel hetzelfde

anouk257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 18:41

Swanzie schreef:
Gewoon gaan oefenen met langs een wei rijden. De kunst is alleen om niet door te duwen als de spanning te hoog is.
Dus... paard richting koeienweide laten lopen, spanning loopt op (maar nog niet extreem), stoppen... zo lang blijven stilstaan totdat de spanning minder wordt, stapjes vooruit.. weer stoppen bij stijgen van de spanning... wachten totdat de spanning weer zakt enzovoorts
En dit liefst dagelijks oefenen

Dit kan ik opzich best proberen. Punt is alleen dat de koeien hier in de buurt vlak naast de weg staan en ik het niet zo fijn vind om met haar te oefenen als er ook auto's rijden.

anouk257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 18:45

mairead schreef:
Mijn Fjord heeft de clinic in Escharen vorig jaar gedaan met mn bijrijdster.
Dit jaar wil ik zelf met mn Fjord en mn bijrijdster op 1 van de paarden daar.
Het is erg leuk. Mijn Fjord is überhaupt niet bang voor koeien. Maar sommige van de andere paarden die van buitenaf meededen waren wel wat angstig. Sommigen van die paarden zag je ook echt groeien in het werk!

Moet wel zeggen dat als je paard volledig in blinde paniek raakt en er kans bestaat dat je echt de controle verliest, je mss niet met deze clinic moet beginnen. Er zijn nl meer ruiters (stuk of 8 totaal was t bij ons) in de bak waarmee je wel rekening moet kunnen houden.
Dan kan je mss beter iets zoeken met een kleinere groep (of samen met 1 andere deelnemer met een paard wat niet bang is).

Vanuit de Working Equitation wordt ook met koeien gewerkt. Dat gaat er allemaal wat rustiger aan toe als in de Western, heb ik begrepen. Dus in die hoek kan je t ook nog zoeken.

Fijn dat je goede ervaringen met de clinic hebt! Ik denk opzich dat ik mijn paard wel in de hand kan houden, zeker als de andere paarden rustig zijn, maar ik zal het wel even overleggen met Wendy wat er mogelijk is

anouk257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 18:47

IsabelleN schreef:
Eens met Knert. Hier ook een keer een hele dag met een koeienclinic meegedaan, paard was eind van dag rustig tussen de koeien. Eerste de beste buitenrit thuis: compleet overstuur toen we koeien tegenkwamen, echt finaal niet meer te benaderen. Dus: drie pinken van de buurman een maandje te logeren gehad, samen op stal en in het land. Nog steeds gaat het paard niet graag langs een weiland met koeien, maar het is nu veel beter te hanteren. Misschien ook iets voor jou, of juist jouw pony een tijdje in het land tussen koeien?

Dat is miss ook nog wel een idee. Ze heeft al wel eens een paar dagen naast een weiland met koeien gestaan maar dat heeft dus nog niet echt geholpen :')

anouk257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 18:49

Nienkje_H schreef:
Bij ons ook een panisch paard. Bonte koeien zijn het aller gevaarlijkst. Van die caramel kleurige en egaal zwarte vallen nog mee.
Het blijft dood eng. En voor ons dan ook als je hem moet ophalen uit die wei (met dus de koeien ernaast) want owee als een koe dan opstaat, of wandelt of naar hem kijkt. Dan speert hij in paniek weg.

Ja echt vooral de bonte idd! Ik denk dat ik mijn andere paard maar een koeiendeken op ga doen :+

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:52

Ik heb ook goede ervaringen in Escharen! De spanning was enorm hoog in bet begin, ook al stonden de koeien aan de andere kant van de bak. Toen er vervolgens 1tje op een ander sprong en dus een hoge koe had kon het echt niet meer :+

We zijn eerst achter een ervaren paard gegaan dat rustig de koeien dreef, en uiteindelijk zijn we zelf de kudde door gereden! Het kan dus zeker helpen!

Alleen een koe op een andere blijft nog een dingetje voor die van mij _O-

Koeien over het algemeen op buitenrit gaan steeds beter, het blijft een stukje oefenen.. bij mij zijn schapen nu een ding, zijn daar ook clinics voor?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:59

Mijne had dat ook. Kwam vooral door die scary koe naast de buitenbak die het leuk vond om achter die ene struik te loeien net op t moment dat wij er langs kwamen gggrrr sindsdien moest mn paard helemaal nix meer van koeien weten _-:(

Heb m toen een keer meegenomen naar zo’n clinic bij Wendy v Osch in Escharen, en zijn angst was duidelijk afgenomen daarna hoewel hij nog wel op zn hoede bleef >;) doordat hij in de gaten kreeg dat de koeien (kalveren zijn t eigenlijk) van hem wegliepen bij t drijven groeide zijn zelfvertrouwen. En ook omdat de andere paarden in de groep rustig bleven (de meeste dan :P )

Daarna zijn we naar het buitengebied verhuist, en zette de buurman op mijn verzoek een stel v zijn kalveren naast mijn paard in de wei (voornamelijk om t hoge gras bij te werken :P ) de eerste dgn was mn paard toch nog best wel vh padje af en durfde niet in de buurt vd kalveren te komen. Na een paar dgn durfde hij steeds meer. De kalveren waren altijd heel rustig, en hij had heel veel steun aan zijn weidemaatje die al gewend was aan koeien 8-) dus na een tijdje vond hij ze niet meer eng en durfde hij zelfs met ze te neuzen :))

Maar toen deze groep kalveren werd vervangen door een andere groep was mn paard wel weer even vh padje af :oo maar veel sneller weer rustig. Tijdens een buitenrit flipt hij ook niet meer bij t zien v koeien, wel nog kijken maar goed, als dat alles is vergeleken hoe t eerst was

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:04

De koeien clinics bij Wendy beginnen volgens mij pas in juni of juli. Dat was vorig jaar het geval. Ik ga elk jaar een keer en dan op een lespaard. Ik zie dan ook altijd eigen paarden, ook die het eng vinden maar ze kunnen dan steun vinden aan een lespaard die het al kent en dan gaat het eigenlijk altijd goed.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 07:56

anouk257 schreef:
Nienkje_H schreef:

Ja echt vooral de bonte idd! Ik denk dat ik mijn andere paard maar een koeiendeken op ga doen :+

In Escharen gebruiken ze juist die effen bruine koeien. Moet je vragen of ze die ook even een bont dekentje om doet, hahah. :P

Mijn Fjord heeft jaren op een stal naast bonte koeien gestaan. Die liepen dan weleens naast t weiland en de bak. Dat is toch de beste manier om er aan te wennen denk ik. Al vond mijn Fjord t al vanaf t begin normaal. Enige wat ze deed toen ze ze voor t eerst zag, was heel hard hinneken naar die koeien. :')
Ze was al snel dikke maatjes met ze en dan stonden ze naast elkaar te grazen (zat soms alleen een hek of lint tussen).