slachtoffers gezocht oplichter verkoper Hannoveraanse merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gee

slachtoffers gezocht oplichter verkoper Hannoveraanse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 18:25

Mag ik hier zulk een oproep plaatsen?
Ik ben op zoek naar eventuele slachtoffers of mensen, die gereageerd hebben op een advertentie voor een 6 jarige bruine Hannoveraanse merrie. (niet op bokt.markt)
De advertentie was om te beginnen in slecht Nederlands opgesteld. De handelaar zou in België zitten, maar van het paard waren er op die site meerdere advertenties en dan zat de handelaar iedere keer ergens anders in Nederland of België.
Mijn bijrijdster heeft toch voor info geappt. Die kreeg ze ook. Wederom slecht Nederlands. Duidelijk Google vertaling. Hij vroeg om vreemde informatie. Toen stuurde hij meer foto's van het paard als ook van haar papieren op, röntgen foto's en rijfilmpjes. Top paard, goede afstamming, maar belachelijk lage prijs. (zogenaamd omdat hij over 2 weken naar Australie verhuisd)
De vragen van zijn kant vonden we vreemd: Foto en adres van de stal, wat haar adres en beroep zou zijn, enz. Daar uiteraard niet op ingegaan, maar zelf een verhaal verzonnen en geen info gegeven. Het paard bekijken zou lastig zijn, want die zou in Zwitserland staan. Het paard zou zonder extra kosten naar je toe gestuurd worden. :j (yeah right)
Omdat we een foto van het paspoort hebben met alle info van het paard, heb ik intussen met het Hannoveraanse stamboek in Duitsland contact opgenomen. Daar bleek vorig jaar al iemand ook navraag gedaan te hebben. Deze Duitse vermoedde ook oplichting en zij kende iemand die geld overgemaakt heeft en uiteraard nooit het paard gekregen heeft. Haar heb ik ook gesproken en zij had meer info. Zo gaf de verkoper zich toen uit als vrouw. Hij is al meerder jaren actief met of dit paard, maar ook met andere.

Daarna heb ik zelf contact met de verkoper opgenomen en mij voorgedaan als een andere partij die interesse heeft. De app berichten waren precies hetzelfde als aan mijn bijrijdster en mijn eigen vragen werden niet beantwoord.
Bij kritische vragen wil hij het nr van de zogenaamde dierenarts geven, die het paard gekeurd heeft. Nee, bellen kan niet. Alleen appen. Is vast een tweede nummer van hem.
Een eigendomsbewijs heeft hij tot nu toe nog niet kunnen tonen.

Via Google heb ik de advertentie op diverse Europese sites gevonden en eentje zelfs in het Spaans op een Amerikaanse website. Elke keer zit de verkoper (met andere naam) en het paard (zelfde naam, zelfde fotos) ergens anders. Het tel nr. is ook altijd hetzelfde. Hij wil niet dat je belt, zogenaamd omdat hij stottert. :D

Nu ben ik zelf geen slachtoffer en ik ga ook zeker geen geld overmaken. Ik kan dus geen aangifte doen en de politie kan hier dus ook nog niets mee. Toch wil ik graag in contact komen met anderen, die soortgelijks meegemaakt hebben. Hoe meer info ik kan verzamelen, hoe meer kans dat er toch onderzoek naar gedaan wordt. (mijn bijrijdster had het al over Alberto Stegeman :D )
De betreffende Nederlandse website heb ik al gewaarschuwd, maar de advertenties staan er nog steeds.

Heeft dus iemand soortgelijks meegemaakt?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 18:48

Dit soort scam is al zo oud als het internet :')
Veelal Nigerianen of uit andere Afrikaanse landen afkomstig.
1x googlen en je bent er al achter. Sowieso, als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat vaak ook ;)

Gee

Re: slachtoffers gezocht oplichter verkoper Hannoveraanse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 18:50

Inderdaad. Snap dan ook niet dat er mensen intrappen, maar toch heb ik in Duitsland al 2 personen gevonden.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:26

dit soort oplichting is met auto's ook vaak gebeurd, vaste prik is dat de eigenaar gaat emigreren en daarom de auto of nu het paard niet kan meenemen en idd eerst geld overmaken, is niet te bekijken zo'n auto, maar wordt naar je opgestuurd / verscheept als je het geld hebt overgemaakt, bij sites als Ebay wordt dit soort oplichting ook omschreven en waarschuwen ze ervoor, wel eerste keer dat ik het hoor over een paard.

Jans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:50

Je kunt dit soort dingen en praktijken helaas niet bestrijden of voorkomen. Het enige wat je kunt doen, is zorgen dat die advertenties van de sites verdwijnen. Zelfs marktplaats staat vol met dit soort oplichters.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:32

Ja. Met mijn caravan meegemaakt. Laten gaan, kan je toch niks aan doen.