Vraag: Band met Verzorgpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberFaye

Vraag: Band met Verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 18:25

Besteeee mede paarden-enponylovers,

Ik ben Amber en ik heb sinds setpember 2018 een verzorgpony. Ik ga er twee dagen per week heen, op dinsdag en donderdag. Op dinsdag rijd ik meestal en op donderdag poets ik hem en zet ik hem in de paddock.

Hoewel ik hem al lang verzorg, en het prima gaat, mis ik iets. Ik heb het gevoel dat we niet echt een band hebben. Hij trekt me zo maar mee, loopt alleen achter me aan als ik snoepjes heb, staat zomaar stil als we aan het wandelen zijn, loopt dwars door me heen of hij begint met zijn been te slaan als hij aandacht wil. Ik mag echter wel al bij hem zitten als hij aan het liggen is in de paddock, voor hem. Ik heb nog nooit naast hem geprobeerd, ook staat hij altijd bij de deur en luistert hij soms naar commando's als draf of stap of galop als ik erop zit.

Ik vind hem echt een hele leuke pony, maar ik merk dat ik minder enthousiast ben dan op het begin, omdat het gewoon niet klikt. Het lijkt alsof alles om eten draait en ik gewoon zijn slaaf ben ofzo.

Hebben jullie misschien tips om mijn band te versterken met hem?

groetjes Amber

AmberFaye

Re: Vraag: Band met Verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 18:26

Ik poets hem op dinsdag ook, en soms rijd ik helemaal niet en soms beide dagen. Ligt aan mijn tijd, en hoe hij zich gedraagt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:27

Kijk of iemand (bij voorkeur een instructrice) je kan helpen met grondwerk, want hij is nu jouw leider in plaats van andersom. Dan zal jullie band ook beter worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:29

Staat hij bij iemand waar niet veel mensen komen? Of staat hij op een stal/manege waar veel mensen hem door de handen hebben?
Dus werken en rijden er naast de eigenaar en jij nog andere mensen mee?

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:29

Wat je zou kunnen proberen is grondwerk! Dit helpt meteen om ervoor te zorgen dat hij niet meer door je heen loopt en dat hij naar jou luistert. Je kunt genoeg filmpjes op youtube hiervan vinden, dus ik zou dat eens proberen. En dan om te beginnen gewoon het met jou meelopen!

Let wel op met er bij zitten met liggen, dat je juist niet voor hem gaat zitten. Als hij opeens op staat kan hij tegen je aan stoten. Dus ga er altijd naast zitten!

AmberFaye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 18:36

@Binkie_Eline
Wel op genoeg afstand natuurlijk, dat ik net bij zn neus kan xD
Grondwerk is toch vooral met een soort longeren maar dat jij er schuin achter staat of naast? Maar ik ga het wel opzoeken, dankje @Selina jij ook. Ik ga denk ik het eerst op internet zoeken omdat onze manege best wel op geld verdienen is gericht, dus een les kost al snel veel geld en dat heb ik helaas niet

AmberFaye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 18:37

@Bubblewrap Hij staat op een plek waar wel veel mensen komen, maar naast ik rijd alleen zijzelf erop, en haar moeder longeert hem soms. Voor de rest niemand volgens mij

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:44

Ik zou niet zomaar wat gaan aanklooien met grondwerk, maar dan iemand zoeken die je daar in kan begeleiden dus een instructrice in grondwerk. Grondwerk is veel meer dan 'longeren'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:45

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:46

AmberFaye schreef:
@Binkie_Eline
Wel op genoeg afstand natuurlijk, dat ik net bij zn neus kan xD
Grondwerk is toch vooral met een soort longeren maar dat jij er schuin achter staat of naast? Maar ik ga het wel opzoeken, dankje @Selina jij ook. Ik ga denk ik het eerst op internet zoeken omdat onze manege best wel op geld verdienen is gericht, dus een les kost al snel veel geld en dat heb ik helaas niet

Grondwerk is veel meer dan dat! Denk maar aan bijvoorbeeld gewoon het netjes naast jou lopen, dat jij hem begeleidt en niet hij jou. Dit kan je uitbreiden naar tussen balkjes doorlopen, achteruit door balkjes enzovoorts. Wat jij bedoelt is loswerken, dit kan ook, maar daarvoor zou ik eerst grondwerk gaan doen. Het beste met iemand die er verstand van heeft en jou les kan geven, maar het netjes naast jou lopen kan je zelf al oefenen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:49

AmberFaye schreef:
Besteeee mede paarden-enponylovers,

Ik ben Amber en ik heb sinds setpember 2018 een verzorgpony. Ik ga er twee dagen per week heen, op dinsdag en donderdag. Op dinsdag rijd ik meestal en op donderdag poets ik hem en zet ik hem in de paddock.

Hoewel ik hem al lang verzorg, en het prima gaat, mis ik iets. Ik heb het gevoel dat we niet echt een band hebben. Hij trekt me zo maar mee, loopt alleen achter me aan als ik snoepjes heb, staat zomaar stil als we aan het wandelen zijn, loopt dwars door me heen of hij begint met zijn been te slaan als hij aandacht wil. Ik mag echter wel al bij hem zitten als hij aan het liggen is in de paddock, voor hem. Ik heb nog nooit naast hem geprobeerd, ook staat hij altijd bij de deur en luistert hij soms naar commando's als draf of stap of galop als ik erop zit.

Ik vind hem echt een hele leuke pony, maar ik merk dat ik minder enthousiast ben dan op het begin, omdat het gewoon niet klikt. Het lijkt alsof alles om eten draait en ik gewoon zijn slaaf ben ofzo.

Hebben jullie misschien tips om mijn band te versterken met hem?

groetjes Amber

Wat voor ras is de pony? Er zijn gewoon slimme eigenwijze ponies die liefhebbende mensen als hun slaaf gebruiken,om lekkers te krijgen enzo. Waarschijnlijk houdt hij toch wel van je hoor,op zijn manier.

AmberFaye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 19:13

@anjali (hoe antwoord je iets op die manier?) Het is een haflinger, dus het zit ook wel een beetje in zijn aard volgens mij.

AmberFaye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 19:16

@hamsterfan @Bubblewrap @Binkie_Eline nee idd. Ik heb het opgezocht en het is idd onverstandig om zelf zomaar te beginnen. Ik ga een paar mensen vragen die er hopelijk meer verstand van hebben of ze me willen helpen, maar omdat ik alleen op dinsdag en donderdag kan en pas in de avond (meestal) is het wat lastiger.

Hebben jullie misschien nog wat tips voor dingen die ik zelf kan doen (ik ga die link sowieso bekijken dankjewel! En ook filmpjes op internet)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 01:58

Vraag of de eigenaren van de pony je een paar keer willen helpen, ik denk dat het dan al heel snel een stuk beter gaat +:)+ .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 06:11

Mss moet je ook accepteren dat de pony zo is. Ik heb 2 merries die doen alles voor eten. Als er lekker hooi ligt hebben ze geen interesse in mij terwijl mijn ruin altijd gezellig komt kijken als ik de wei uitmest. Maar als er iets spannends of nieuws gebeurt dan vertrouwen we elkaar.

Jouw aandacht vragen met zijn been en je meesleuren zijn opvoedkundige zaken. Vraag de eigenaar je eens te helpen om dit te voorkomen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:29

AmberFaye schreef:
@anjali (hoe antwoord je iets op die manier?) Het is een haflinger, dus het zit ook wel een beetje in zijn aard volgens mij.

Dat vemoedde ik al! Maar ze zijn wel trouw hoor.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:45

Ik denk dat je iets strenger moet worden.
Je bent, goed bedoeld, zo lief voor de haflinger, dat hij er misbruik van kan maken.
Als hij bv door je heen wil lopen en jou meesleuren, dat mag hij niet doen.
Geef eens een goede brul als hij dat doet.
Het is trouwens lastig uitleggen zoiets, je moet het van iemand leren in de praktijk.