M-kür zo in orde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

M-kür zo in orde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 15:19

Hi!

Even een brutaal vraagje, ik kon hier nog niet echt een topic over vinden (maar misschien heb ik met mijn neus gekeken).

Ik heb mijn moed vergaart en ga over een paar maanden een Kür op muziek rijden, in de klasse M. Ik heb dit alleen nog nooit eerder gedaan. Ik heb mijn kür inmiddels al af, volgens de richtlijnen van de KNHS, ik ben alleen heel bang dat ik ze misschien verkeerd heb geïnterpreteerd. Het zou zo jammer zijn als ik dan nadat ik mijn kür heb gereden, te horen krijg dat ik de onderdelen niet goed in mijn proef heb verwerkt.

Is er misschien iemand op Bokt die voor mij even naar mijn kür wilt kijken en zijn oordeel wilt geven?

Dit is de kür:

Afbeelding

(keuze voor travers in stap is bewust)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:21

Nouja daar ga je al.. Travers moet verplicht in draf. In stap levert je 2x een 0 op.

DreamGuide

Re: M-kür zo in orde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 15:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:38

Die vraag heb ik de knhs al eens gesteld.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:39

Mis ook volte 10 meter in gallop

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 15:45

@Yvank_, oh okay, vreemd dat ze het dan zo in het protocol laten staan... moet ik dat inderdaad even aanpassen.

@Jillz1, dat was inderdaad ook zoiets waar ik over twijfelde, dacht dat ze misschien minimaal 10 meter volte in galop wilden zien, maar ze bedoelen dus echt een volte 10 meter.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:48

Ik mis de keertwendingen om de achterhand.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 15:49

maria1990 schreef:
Ik mis de keertwendingen om de achterhand.

Die wordt niet gevraagd :)

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:53

Je hebt m1-m2 dus jij zit dan in de M1? :)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 15:56

Het gaat om de M kür, dus dat is M1 en M2 samengevoegd. Keertwending om de achterhand zit normaal wel in de M2 proeven maar wordt niet gevraagd in het voorschrift van de KNHS voor de kür.

Qua wedstrijdniveau rijden we nu in de M1, maar alle oefeningen voor de M2 kunnen we al ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:04

Volgens mij is ook je eerste contragalop niet lang zat, gebroken lijn telt (telde?) niet als 40 meter. Travers in draf en volte 10 meter in galop zijn al genoemd.

En in het algemeen: ik vind het nu heel erg op een gewone proef lijken, het leuke van een kur is juist dat je ook van de hoefslag af mag en echt je eigen proef mag maken. Wel slim om het enigzins symmetrisch en voorspelbaar te houden want dat is voor een jury beter te beoordelen dan dat ze jouw lijnen steeds 'kwijt' zijn.

Succes!!

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:13

Hoi! Leuk dat je een kür gaat rijden, spannend! :)
Maar om antwoord te geven op je vraag, deze kür voldoet niet aan de eisen.

Hierbij nog even de eisen:
Afbeelding

Het staat er misschien niet duidelijk beschreven, maar de travers moet in draf gereden worden. Dat is ook logisch, gezien deze in het M2 in draf gevraagd wordt.

Daarnaast rij je te weinig meters uitgestrekte stap, van B naar E is inderdaad 20 meter, maar gezien je bij E al meteen een andere oefening wilt gaan rijden gaan er meters van de uitgestrekte stap af waarin je je paard verzamelt. Beter rij je deze oefening nog tot een volgende letter door. Daarnaast komen uitgestrekte gangen over de diagonaal vaak mooier tot hun recht.

Je rijdt ook geen voltes 10 meter in galop, deze kun je simpel ergens tussen stoppen. Ook rij je onvoldoende meters contragalop. Je rijdt een keer een gebroken lijn, dit is te minimaal. De andere kant rij je wel een rechtsomkeert en ga je daarna een stuk hoefslag volgen neem ik aan? Dit stuk klopt sowieso niet, want dan rij je in de contra en dan ga je van hand veranderen weer?

Ik vind dat je heel veel tijdverspilling in de galop hebt, als in hoefslag volgen en eigenlijk niks doen. Bijv. na je volte XC ga je eerst een ronde hoefslag volgen, en daarna pas een ronde verder een rechtsomkeert.

Ook ga je wijken? Voor het wijken krijg je geen cijfers, het is heel erg zonde om de weinige tijd die je hebt (want het moet binnen 5 minuten klaar zijn) te stoppen in oefeningen onder niveau waar je geen cijfer voor krijgt. :?
Daarnaast rij je veel simpele lijnen. Bij punt 18 en 19 krijg je ook een cijfer voor hoe moeilijk je proef is etc. Je zou hier echt veel meer winst op kunnen behalen. Je proef is nu erg simpel en lijkt op reguliere proeven. Ik kan wel wat moeilijkere lijnen voor je verzinnen als je hier zelf niet uit komt! ;)

Je hebt dus nog even werk aan de winkel! En hoe zit het met de muziek?