Paarden willen niet scheiden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

abukir

Paarden willen niet scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 15:16

Hoi bokkers,
Sinds 2 maanden heb ik de luxe dat ik mijn paard aan huis heb kunnen zetten.
Maar omdat ik vind dat een paard niet alleen hoort te staan heb ik er een rustige merrie bij gekocht...een opknappertje).
De eerste weken reed ik voornamelijk samen met mijn nicht die hier( gran Canaria) voor stage 5 maanden verbleef.
En omdat we in de bergen zitten kan je hier heerlijk naar buiten wat ook zonder problemen ging.En de paarden kunnen het ook super vinden met elkaar.
Een beetje TE , want nu mijn nicht weg is kan ik dus niet op 1 vd 2 rijden omdat ze niet willen scheiden.
Stom en miss beetje eigen schuld had dat meteen moeten oefenen maar niet echt bij stil gestaan.
Heb al van alles geprobeerd..met eten...iemand erbij blijven om te kalmeren ...op stal gezet..in de paddock gezet... rustig op t terrein rijden zodat ze elkaar nog wel kunnen zien om t te wennen,maar niks helpt(.
Een hoop stress en kans op verwondingen en dat wil ik voorkomen.
Nu zat ik te denken miss toch maar een shetje of een ezel erbij te zetten zodat er niet 1 alleen achter blijft.
Maar zou dit de oplossing zijn?? Iemand ervaring hiermee?? Of tips?? Graag want ben een beetje radeloos..
Groetjes Marcha,Farallón en Engañosa

Azmay

Re: Paarden willen niet scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:18

Bij mij heet heel veel oefenen en langzaam opbouwen echt geholpen, maar dat kostte we 2 jaar.
Er zijn methodes die in zelfvertrouwen van het paard investeren en ze zo rustig krijgen, zoeken op herdbound op youtube zal daar wel veel tips over geven.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:20

Klinkt erg bekend, zodra paard van mij en mijn zus in 1 weide staan kan de andere niks beginnen want ze breken gewoon de wei/hekken af. Nu hebben wij ze uit elkaar gehaald en met andere pension paarden gezet.
Duurde wel ruim een maand voor ze allebei rustig op wei stonden zonder te zoeken naar de ander.

Snap dat dat bij jou thuis niet mogelijk is en ik denk dat een pony/paard of dergelijke erbij dan een goede oplossing zou zijn.

En anders proberen om ze apart op de wei te laten? Dus niet samen neerzetten.

Wij hebben overigens alleen dit probleem met die van ons samen. Met alle andere paarden hechten ze zich ook wel maar niet zo extreem dat je er niks meer mee kan. Nu kunnen we beide gewoon rijden/poetsen als we dat willen
Laatst bijgewerkt door marlonFloris op 03-03-19 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:20

Probleem inderdaad. De kuddegeest van paarden heeft soms nadelen :+
Een 3e erbij zetten is de beste oplossing denk ik. Shetje kan, ezeltje zou ik niet snel doen.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 15:26

Met mijn ruin heb ik een hechte band en zou ik met trainen miss met de juiste begeleiding ver komen . Maar de merrie heb ik net dus zal wat lastiger zijn. En zodra ze langer stil staan ,ook al staan ze los worden ze wel energieker.
Het is gewoon dom had t achteraf kunnen weten maar is nu te laat helaas en zoek je beste oplossing dan maar en denk dat trainen te lang gaat duren. Van de week met om en om wassen was t al een hoop gestress.Dus jullie denken dat iets erbij nog wel kan helpen??

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:29

Ze staan er ook nog maar heel kort, en zijn nog lang niet gewend. Klein beginnen, eentje meenemen, nog in zicht en borstelen, dingen doen. Weer terugzetten. De ander meenemen, dito. Dan wekelijks uitbouwen, afwisselen, eentje op stal zetten met hooi, niet wachten tot de pleuris uitbreekt, maar die tijd opbouwen, en wat met de ander gaan doen. Ze leren na verloop van tijd dat de ander weer terugkomt.
Een derde erbij kan inderdaad helpen. Ezeltje kan maar let even goed op wormen, en eigenlijk willen 1 ezeltjes liever een ander ezeltje. ;)

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:33

Heeft tijd nodig maar ze wennen eraan. In het begin waren die van mij ook onrustig als ik met een weg ging. Nu staan ze gewoon rustig zeker als ze op de wei staan.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 15:47

Die van mij staan niet op de wei want dat heb je hier niet. Wel hebben ze onbeperkt hooi. Ik ga nu toch twijfelen om t misschien toch door te blijven zetten met oefenen. Alleen als dit maanden duurt betekent het dat ik al die tijd niet kan rijden en dat is voor mijn ruin met bloed best een probleem..

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 15:49

Ik ben gewoon bang dat 1 zich verwond tijdens het oefenen. Mijn ruin ging al met 1 been over de staldeur heen. Nou stond mijn moeder erbij om het in de gaten te houden maar een ongeluk is snel gebeurd

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:52

Kan je ze niet beiden meenemen, de ander in de bak erbij laten als je gaat rijden, en naar buiten mee als handpaard?

Die van mij hebben het ook wel een beetje (staan met zn 2en) maar meer dan een beetje onrust is het gelukkig niet.

Een shetje erbij zou kunnen. Ik heb dat nog niet gedaan omdat ik denk: wat als ik ze dan allebei tegelijk eens mee wil nemen? Dan staat de shet weer alleen :+ dan moet je eigenlijk 2 shets hebben..

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:06

Een pony erbij misschien wel, maar voor een ezeltje zou ik (voor dit doel) niet kiezen.
Heb hier 2 paarden en 2 ezels en die kunnen wel goed samenleven, maar als puntje bij paaltje komt, kiest paard voor paard en ezel voor ezel, dus ik denk niet dat de band met een ezel groot of goed genoeg zal zijn voor het kalmeren van het achterblijvende paard.
Natuurlijk, een eventuele extra pony is ook niet per definitie een succes, vrees ik, want als de band daarmee ook niet sterk is, zal het paard alsnog opgewonden zijn als zijn vriend paard verdwijnt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:17

Ja dat wordt een gezelschapspony erbij, en als je niet oplet een gezelschapspony voor de gezelschapspony want als je met de twee paarden gaat rijden? Staat juist d pony alleen.
Een ezel zou ik niet doen want die heeft andere wormen dan de paarden en andere zorg. Qua voer en vacht.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 17:23

Ja lastig hoor en t is voornamelijk dat ik kan rijden. Ben vorige keer met beiden gegaan maar dat is eigenlijk veelste gevaarlijk een paard van 1'70 aan een lijntje meenemen al heb k hier geen verkeer. En idd als de band met een ezel niet groot genoeg is dan is een shetlander idd beter al zijn die hier wel lastiger te vinden vandaar mijn gedachte van een ezel

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:17

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:18

De kortste klap is een pony erbij. Zijn er geen opknappers meer in de buurt?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:35

abukir schreef:
Ja lastig hoor en t is voornamelijk dat ik kan rijden. Ben vorige keer met beiden gegaan maar dat is eigenlijk veelste gevaarlijk een paard van 1'70 aan een lijntje meenemen al heb k hier geen verkeer. En idd als de band met een ezel niet groot genoeg is dan is een shetlander idd beter al zijn die hier wel lastiger te vinden vandaar mijn gedachte van een ezel

Zie mijn profiel :D mijn shire ging supergoed als handpaard (ook nog bitloos). Uiteindelijk is het voor het handpaard niet heel veel anders dan rijden, mijn mening toch. Zeker als je geen verkeer hebt, dan zou ik daar wel mee willen experimenteren :)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:55

Een shet is ook niet altijd de oplossing. Kan wel helpen maar ik heb ook wat in dezelfde situatie gezeten. Shet erbij gezet maar als er 1 van de 3 weg gaat, is het toch altijd nog wat onrust. Gelukkig breken ze de boel niet af en ondertussen door het regelmatig te doen, is het ook niet meer zo'n probleem. Maar ook met 3 blijft het een 'kudde'. Als je er 1tje uit de kudde weghaalt, dan zijn de andere 2 toch ook vaak nog ongerust. Het voordeel was wel dat de shet wel rustig bleef omdat er nog 1 van mijn warmbloeden bij bleef. Waardoor die dan uiteindelijk ook weer kalmeerde.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:21

Stom gezeur is dat altijd. Mijn ervaring is dat 4 paarden het meest ideaal is. Dan kan je met eentje en twee weg zonder gezeur. Maarja

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 21:38

Ja twee erbij is niet helemaal mijn planning inderdaad. Ik denk dat ik toch maar verder ga zoeken voor een paardje erbij,maar het aanbod is hier niet zo groot als in Nederland en ik wil gewoon geen jong ding erbij..En haar altijd meenemen vind ik ook niks omdat ik dan mijn ruin tekort ga doen die werkt heel graag.En met haar ben ik nog aan het opbouwen omdat ze een erg ongeluk ( ze is 10 meter naar beneden gevallen van een berg)heeft gehad en de eigenaresse haar erna een jaar in de box heeft gezet zonder er naar om te kijken.

teddybearr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:30

Maar, als je er eentje bij neemt dan heb je toch hetzelfde probleem? De 2 die achterblijven misschien niet, maar de ene die je meeneemt toch wel? Of is dat het probleem niet?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:50

Om die reden heb ik er 2 mini's bij genomen.. Ik wil zowel alleen als met beide rijpaarden tegelijk weg kunnen, en op deze manier staat er nooit iemand alleen. Ik kan nu gewoon weer in mijn eentje op pad.

Ook dit moest trouwens wennen hoor, ik heb de mini's nu sinds september en ik kan pas sinds maart weer alleen op pad, de mini's moesten echt even onderdeel van de kudde worden.