Schrikt voor mijn gevoel van niks

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wesjewhister

Schrikt voor mijn gevoel van niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 21:40

Beste mede paarden mensen,
Sinds ongv 2 maanden ben ik een paard van 8 jaar die net zademak is gemaakt aan het trainen. Dit gaat tot nu toe heel goed en ze maakt grote sprongen vooruit.
Maar maandag ging het anders. Ik begon zoals ik altijd beginnen rustig poetsen en opzadelen en daarna eerst longeren zodat het ‘ergste’ energie eruit is ( na tip van mijn instructrice ) ( ze wordt trouwens door de stal zelf ook ergens op de dag los gegooid zodat ze al eerder wat beweging heeft), nadat ik had gelongeerd ging ik rijden. Ik loop rustig met haar naar de bak en stap zoals altijd rustig op in de zelfde hoek en neem er genoeg tijd voor dat ze niet gespannen wordt.
En nu komt het
Ik loop rustig door de bak en laat haar wat stelling oefeningen doen, na dit draaf ik aan en zeg ik haar op de volte. Ze springt aan in galop en neemt volledig de controle over. Uit eindelijk kan ik haar terug krijgen en probeer ik aan te draven op de andere hand, hier gebeurt precies het zelfde ( ze galoppeerd aan en neemt de controle over ) ik krijg er sneller terug naar draf maar dat vind ze niet leuk en ze begint te bokken en te stijgeren. Ik val achter over omdat ze hard met haar hals/ hoofd tegen mijn hoofd aankomt en ik krijg van haar achterbenen twee harde trappen in mijn ribben. Met mij en mijn paard is alles nu oké, maar ik snap niet waarom ze dit heeft gedaan ( het half ophol slaan en mij eraf bokken ) ik moet wel zeggen dat ze erg schrikkerig is maar alles op stal was rustig en naar mijn mening was er geen reden om te schrikken maar ik weet dat niet want ik kan niet in het hoofd van mijn paard kijken.

Wie o wie kan mij helpen en misschien vertellen wat de aanleiding kan zijn ( misschien het weer , best warm op eens en ze mogen nog niet naar buiten, maar ik weet het niet -O- ) help mij alsjeblieft :) *\o/*

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:46

Hey hey, als eerste, naar dat het is gebeurt, dat sowieso. Ik lees dat ze word losgegooit, maar hoeveel uur komt ze verder nog buiten per dag? Ik snap wel als een paardje maar 2 uurtjes buiten komt, en jij dan wilt gaan rijden, dat zij graag beweegt, bokt en wilt rennen. Enkel ben jij hier de dupe van. Misschien inderdaad iets aan de zijlijn wat ook anders is? Als het vaker gebeurt, zou ik toch wel maatregelen nemen, zo te horen is het namelijk niet ''even een bokje''.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:25

Het is een paard dat net ingereden is.
Ik denk dat je daar je antwoord al hebt. Soms zit daar wel eens een storing bij, zeker als het lente wordt. Geen big issue van maken en volgende keer wat beter op je hoede zijn. Als ze zo nodig wil galopperen kun je beter volgende keer gewoon blijven galopperen totdat jij de galop weer onder jouw controle hebt. Terug nemen staat van een fris paard staat vaak wel garant aan een ontploffing.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:12

Sizzle schreef:
Het is een paard dat net ingereden is.
Ik denk dat je daar je antwoord al hebt. Soms zit daar wel eens een storing bij, zeker als het lente wordt. Geen big issue van maken en volgende keer wat beter op je hoede zijn. Als ze zo nodig wil galopperen kun je beter volgende keer gewoon blijven galopperen totdat jij de galop weer onder jouw controle hebt. Terug nemen staat van een fris paard staat vaak wel garant aan een ontploffing.

Mee eens.

Al zou ik heel hard mijn best doen het dier veel meer en in een kudde naar buiten te krijgen. Die energie moet eruit en dat lukt niet met een uurtje losgooien.. Bovendien is zoveel uur eenzame opsluiting ontzettend zielig..

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:30

Auw wat een nare val. Beterschap.

Wat krijgt het paard aan voer? Gezien de energie en schrikreacties zal ik daar eens na kijken. Krachtvoer is niet echt nodig en heb je alleen maar last van. Goed hooi is eigenlijk voldoende met eventueel wat vitamine en mineralen aanvulling.

Verder is het natuurlijk lastig oordelen zo van achter de computer. Ik zou er alleen met begeleiding opgaan en misschien aan de longeerlijn. Touwtje om de hals zodat jij deze vast kunt pakken en wat steviger kan zitten. Daarnaast langer longeren en zodra je erop zit "fanatiek" blijven rijden. Dus benen eraan en stoer de bak door. Ik heb er ook 1 die graag " schrikt" maar dat is eigenlijk meer omdat ik dan even niet op let. Rijd ik stoer de bak door dan is er eigenlijk niks aan de hand, laat ik het afweken krijg ik direct een schrikreactie.

Succes

Goof

Re: Schrikt voor mijn gevoel van niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:40

Zoals je het schetst klinkt het mij niet als schrikken, maar als teveel energie en dat kwijt moeten.
Paard komt zo te lezen weinig buiten en los en kan dus weinig even echt de bene strekken en de energie eruit bokken. Ze is nog piepjong, dit is redelijk normaal gedrag.
Ik sluit me aan bij hierboven; paard lekker naar buiten in een kudde.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:51

Meer in de buitenlucht, lekker ergens op het land gooien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:51

Paard komt te weinig buiten.

Mijn paarden hebben altijd vrije uitloop en zijn in het voorjaar ook altijd koekoek.
Dus in jouw geval: jong paard, vrijwel alleen maar opgesloten staan, en ook nog eens lente... dat is vragen om ongelukken.

Lekker op zoek naar een leuk plekje waar je paard meer buiten komt dus!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:54

Goof schreef:
Zoals je het schetst klinkt het mij niet als schrikken, maar als teveel energie en dat kwijt moeten.
Paard komt zo te lezen weinig buiten en los en kan dus weinig even echt de bene strekken en de energie eruit bokken. Ze is nog piepjong, dit is redelijk normaal gedrag.
Ik sluit me aan bij hierboven; paard lekker naar buiten in een kudde.

Dit idd.
Mijn jonge 5 jarige schrikt ook snel. Maar als die niet buiten geweest is kan ik verwachten dat die ook niet luistert en liever galop doet, als dat dan niet mag gaat die zomaar in rengalop of schrikt van een stukje zon of geluid en kiest vluchten, lig ik er gegarandeerd naast.
Als die buiten gestaan heeft is die veel rustiger te rijden. Dan mag er een geluid zijn of stukje zon. Hij kijkt, schrikt soms eventjes maar gaat niet vluchten.

Om deze reden gaan mijn beide paarden verhuizen naar 24/7 Weidegang.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:57

Je zou het longeren mijns inziens beter kunnen schrappen, want daar bouw je juist conditie/energie mee op. En als je zo geconcentreerd bent op de ontspanning, ben je eigenlijk onbewust juist spanning aan het opbouwen. Dagelijks zoveel mogelijk vrije beweging in de vorm van weidegang zal wonderen doen, zowel geestelijk als lichamelijk.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:07

Wat krijgt hij voor voer? Kan ook zijn dat het daardoor komt. Veel brok hebben ze niet nodig. Mijn paard was meer schrikkerig op pavo dan nu op vitaminebrok.