Sinds ongv 2 maanden ben ik een paard van 8 jaar die net zademak is gemaakt aan het trainen. Dit gaat tot nu toe heel goed en ze maakt grote sprongen vooruit.
Maar maandag ging het anders. Ik begon zoals ik altijd beginnen rustig poetsen en opzadelen en daarna eerst longeren zodat het ‘ergste’ energie eruit is ( na tip van mijn instructrice ) ( ze wordt trouwens door de stal zelf ook ergens op de dag los gegooid zodat ze al eerder wat beweging heeft), nadat ik had gelongeerd ging ik rijden. Ik loop rustig met haar naar de bak en stap zoals altijd rustig op in de zelfde hoek en neem er genoeg tijd voor dat ze niet gespannen wordt.
En nu komt het
Ik loop rustig door de bak en laat haar wat stelling oefeningen doen, na dit draaf ik aan en zeg ik haar op de volte. Ze springt aan in galop en neemt volledig de controle over. Uit eindelijk kan ik haar terug krijgen en probeer ik aan te draven op de andere hand, hier gebeurt precies het zelfde ( ze galoppeerd aan en neemt de controle over ) ik krijg er sneller terug naar draf maar dat vind ze niet leuk en ze begint te bokken en te stijgeren. Ik val achter over omdat ze hard met haar hals/ hoofd tegen mijn hoofd aankomt en ik krijg van haar achterbenen twee harde trappen in mijn ribben. Met mij en mijn paard is alles nu oké, maar ik snap niet waarom ze dit heeft gedaan ( het half ophol slaan en mij eraf bokken ) ik moet wel zeggen dat ze erg schrikkerig is maar alles op stal was rustig en naar mijn mening was er geen reden om te schrikken maar ik weet dat niet want ik kan niet in het hoofd van mijn paard kijken.
Wie o wie kan mij helpen en misschien vertellen wat de aanleiding kan zijn ( misschien het weer , best warm op eens en ze mogen nog niet naar buiten, maar ik weet het niet
) help mij alsjeblieft