Trailer, kiezen voor anderhalf of 2-paards?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Trailer, kiezen voor anderhalf of 2-paards?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 16:25

Hoi iedereen,
ik ben momenteel aan het rondkijken om mijn eerste trailer te kopen (nieuw of 2dehands) en ben al bij enkele bedrijven gaan informeren.
Mijn situatie als volgt: ik heb 2 eigen paarden waarvan 1 niet meer bereden wordt dus eigenlijk ook nooit op de trailer hoeft. Ik zou in principe dus maar 1 paard moeten vervoeren voor wedstrijden (dus nooit beide samen).
Ik dacht eerst om een 2-paards trailer te kopen omdat die volgens mij een betere wegligging hebben, maar volgens de bedrijven die ik heb gesproken zijn de anderhalf-paard trailers veel verbeterd tov vroeger en liggen deze net zo stabiel achter de auto.

Ik vond wel dat er enorm veel plaats was bij de anderhalf trailers, maar volgens de verkopers vinden paarden dit net fijner en gaan ze ook meer schuin staan en zo stabieler. En omdat er meer plaats is, kan je ook in je trailer zelf gemakkelijker opzadelen wanneer het regent ofzo.
.Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Qua vermogen of rijbewijs maakt onze keuze niets uit, onze auto kan 3500kg trekken.

Duhelo

Re: Trailer, kiezen voor anderhalf of 2-paards?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 17:11

Ik vervoer 1 paard met lange stangen in een 2 paardstrailer. Vinden ze duidelijk fijner dan in 1 vak,dus ik zou kiezen voor anderhalf(of 2 paards met lange stangen ́)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 17:18

Er zijn evenveel paarden die flippen in een anderhalfpaards, omdat ze geen steun hebben, als paarden die flippen in een 2-paards omdat ze die ruimte nu net wel willen hebben om breed te gaan staan.
Het merendeel van de paarden maakt het geen fluit uit.

Als je zeker wilt weten of jouw paard in cat. 1 (wil geen anderhalf paards) cat 2 (wil geen 2-paards) of in cat 3 (maakt 'm niets uit) valt, zal je eerst moeten proefrijden in huurtrailers. Zowel in een anderhalf paards als in 2-paardstrailers.

Als het je paard verder niet uitmaakt zou ik een 2-paardstrailer kopen. Heel handig als je nog eens iets anders wilt vervoeren, hooi wilt halen, etc.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:27

Ibbel schreef:
Als het je paard verder niet uitmaakt zou ik een 2-paardstrailer kopen. Heel handig als je nog eens iets anders wilt vervoeren, hooi wilt halen, etc.

Om deze reden heb ik een tweepaards
(heb ook 2 paarden, maar de 2e is een mini als gezelschap)

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:36

Ik mis wel eens het opzadelen in de trailer bij een tweepaards ;)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:48

Ik zou gaan voor een 1,5 paards of een tweepaards waarbij je het middenschot ook weg kunt laten wanneer je één paard erin vervoert.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:55

Santos_05 schreef:
Ik mis wel eens het opzadelen in de trailer bij een tweepaards ;)

Maar dat zou je dus kunnen oplossen door zoals hierboven gezegd "lange stangen" erbij aan te schaffen. ;)

Zou zelf ook voor die ruimte gaan hoor, zeker als het voor de auto die hem moet trekken niets uitmaakt. Zoals eerder gesuggereerd, je kunt met die ruimte donders veel andere leuke dingen doen behalve paardjes teleporteren. (Mijn paard snapt er helemaal niks van dat hij een hokje inloopt, er later weer uitloopt, en hij dan ineens TOTAAL ergens anders is.) :')

En ook handig, als je eens met een maatje ergens een mooie bos/strand/veldrit wilt maken en er met een trailer heengaat, kun je beide paardjes in 1 trailer laden (mits de paarden daar ook mee instemmen uiteraard). Scheelt ook weer brandstoffies enzo.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het wat kan uitmaken wat betreft de breedte van de trailer en de stalling. Een vriendinnetje die heeft een anderhalfpaards omdat hij dan precies de schuur in kan (deur is niet breder) en onderdak kan staan. Maar als je ook daar geen beperkingen bij hebt zou ik inderdaad voor de tweepaards gaan.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 20:02

De trailer zou ofwel thuis ofwel op stal staan, maar op beide plaatsen gewoon buiten, zonder afdak..
Ik denk dat ik inderdaad beter voor een 2paards ga, je weet nooit wat de toekomst zou brengen.
Heeft er iemand ervaring met een trailer waar ze schuin in staan, zoals bij foutras?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:23

Ik heb een 1.5 en ben er blij mee. Een voordeel dat hier nog niet genoemd werd is dat je hem veel gemakkelijker met de hand op zijn plaats kunt duwen (tenminste als de bodem verhard is.)

Maar ik geef toe , de hoofdreden is dat ik geen 2-paards mag trekken.

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:28

Het voordeel is dat je geen slechte keus kunt maken ;)

Ik heb zelf voor een 1,5 paards gekozen omdat ik er doorgaans, net als jij, eentje in heb. Mijn paard is erg groot en past prima in een 1,5. Ik heb aan de binnenkant van die steunkussens laten zetten zodat hij daar tegenaan kan leunen.

Een 1,5 is makkelijker te verplaatsen en opzadelen is heel handig. Ik mis in de mijne alleen een zadelkamer :)

Succes met je keuze!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:04

koend schreef:
Ik heb een 1.5 en ben er blij mee. Een voordeel dat hier nog niet genoemd werd is dat je hem veel gemakkelijker met de hand op zijn plaats kunt duwen (tenminste als de bodem verhard is.)

Ik heb daar ooit de hulp van een paard voor ingeschakeld. :')

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:09

Het verschil in prijs is soms ook verwaarloosbaar. En ik kan mijn 2 paards ook verplaatsen met de hand. Neuswiel goed ver naar beneden draaien zodat de voorste 2 wielen van de grond zijn, zodat draaien makkelijker gaat.
Ik heb zowel een tussenschot als lange stangen. En we zijn bijvoorbeeld ook verhuisd met de trailer :D

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:57

Sanet schreef:
En ik kan mijn 2 paards ook verplaatsen met de hand. Neuswiel goed ver naar beneden draaien zodat de voorste 2 wielen van de grond zijn, zodat draaien makkelijker gaat.

Dit doe ik ook inderdaad, met 4 wielen op de grond is het echt rot om te draaien, dan is het echt sleuren geblazen, met maar 2 wielen op de grond is het een stuk makkelijker!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:15

Ik heb sinds 1,5 jaar voor het eerst een 2 paards, voorheen altijd 1,5 paards gehad. Bij de 2 paards die ik nu heb, heb ik 2 sets balken, als we met een veulen op pad gaan zet ik 'm om 2 paards maar meestentijds ga ik met 1 paard op pad en daar heb ik een set balken voor dat ik 'm op 1,5 paards kan zetten 1.40m zodat het paard ruimer staat en ik toch kan opzadelen in de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:27

Kijk eens bij ifor, die hebben zowel anderhalf, als kleine 2paards (HB506) als grotere 2paards (HB511). De kleine is iets korter en smaller dan de grote.

Het voordeel bij ifor is dat je de tussenschotten er afzonderlijk uit kan halen, en de middenstang ook indien gewenst. Je kan een HB511 dus gebruiken als 1 grote trailer met 2 lange stangen voor borst en kont maar ook als 2-paards. Dit kan met de HB506 ook hoor, maar denk dat die voor jouw formaat paard te klein is. Met de middenstang erin kan je echter niet in de trailer opzadelen.

Hun anderhalf heeft zelf ook een ledig gewicht van 800-850kg en is redelijk ruim volgens mij.
Hoewel ik 95% van de tijd ook maar 1 paard vervoer heb ik toch bewust een 2-paards gekozen. Het is des te makkelijker om hooi te vervoeren (er kunnen 30-35 pakjes hooi/stro in bijvoorbeeld), ik moet geen tig keer heen en terug rijden als ik mijn tinker en/of mini's ook een keer mee moet vervoeren want dat kan in hooguit 2x rijden. En het is gewoon leuk als je eens met iemand ergens heen wil, dat die dan ook mee kan.
Heb je beiden je BE, dan kan je zelfs afwisselen: de ene rijdt heen, de ander terug en delen in de kosten bijvoorbeeld.
Ik gebruik de vrije plek op wedstrijd ook om mij om te kleden bijvoorbeeld: deurtje dicht, klep dicht en ff snel omwisselen.

Zadelkamer zou ik wel afraden. Die pakt best veel plaats in. Heb je een stamper zoals de mijne, dan vrees ik dat die niet lang proper zal blijven, het is heel krap tussen stang/kamerwand (tussenschot moet opzij om paard er voorwaarts uit te halen als je voorlader hebt) en in het slechtste geval trappen ze er doorheen. Mijn materiaal/tuig ligt allemaal gewoon in de kofferbak van de auto.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 11:58

Sluit me helemaal aan bij Ibbel:
Hier 2 paarden met 2 verschillende smaken. De één is 20 jaar voorbeeldig en relaxed mee geweest op een anderhalf paards trailer maar brak de boel af in een 2 paards.
De ander heb ik 3 jaar wekelijks met te veel spanning vervoerd in een anderhalfpaards trailer (zonder zadelkamer). Een 2 paard (met en zonder zadelkamer) gaf acuut verbetering.

Zelfde persoon, zelfde auto, zelfde rijstijl. Niets van te zeggen dus.

Verplaatsen van 1,5 of 2 maakt hier niets uit. En bij de 2 paards kan het schot er uit en heb een setje lange stangen. Dat is vaak een optie.

Kun je de oude eigenaren vragen hoe het paard voorheen fijn reisde? Anders huren inderdaad om het zeker te weten.

Ik heb bij de aanschaf van mijn 2ehands trailer een tijdje mogen proef rijden. NU heb ik hier wel al vaker trailers gekocht en was ik ook echt voor een specifiek probleem op zoek. Weet niet of ze dat overal doen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 12:57

Ik heb mijn paard zien vervoerd worden in een 2 paards-trailer en in een B-vrachtwagentje. Als ik zie hoe gemakkelijk en relax hij is met alles, maakt dat vervoer hem ook weinig uit :+
Ik ga voor de zekerheid voor een 2 paards, je weet nooit wat er nog gebeurd in de toekomst :) met voorkeur voor schuin vervoeren zoals bij fautras

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:11

Naar mijn mening zijn beide opties goede. Het gaat vooral uit naar je eigen voorkeur en wat je uit wilt geven.
En zoals al gezegd is maakt het qua stabiliteit niet uit.