Veulen Bijt, Druk gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipeert

Veulen Bijt, Druk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 21:57

Hallo!

Ik heb 3 verzorg paarden, één daarvan is een veulen. Dit veulen is ongeveer 8 maanden oud.
Ik wil haar nu rustig beleren om aan het halster te wennen maar ze bijt en stijgend als ze haar zin niet krijgt.
Ze is heel nieuwsgierig en snuffelt wel aan het halster. Soms doet ze haar neusje er wel door maar als ze geen beloning krijgt of het duurt haar te lang gaat ze slaan en haalt ze uit om te bijten.

Vandaag is een mede verzorger hard door haar gebeten.

We kunnen haar soort van aaien. Maar dan gaat ze ook heel snel over naar bijt gedrag en slaan.

Wie heeft er tips voor mij?

Ze staat nog bij haar moeder.

Ik zelf heb niet veel ervaring hiermee. Ze word beleerd met halster in de stal.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:04

Is ze de nog nooit gehalstert? En zo ja. Waarom niet?

Bijten afstraffen idem als steigeren. Gewoon behandelen als een groot paard.. en verder.... geduld

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:07

Kabayo schreef:
Is ze de nog nooit gehalstert? En zo ja. Waarom niet?

Bijten afstraffen idem als steigeren. Gewoon behandelen als een groot paard.. en verder.... geduld

Nee....De eigenaar heeft niet veel met paarden zijn vrouw
wel maar helaas komt zij nooit meer (het is uit). Daarom was die merrie ook gedekt.

Het veulen heeft wel ooit een halster omgehad maar er is nooit wat mee gedaan,
en eerder konden we ook niet bij haar in de buurt komen.

Hoe kan ik afstraffen? ik wil ook niet dat ze een slechte ervaring linkt aan het halster.

Anne.

Re: Veulen Bijt, Druk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:11

Hoe is het veulen gehuisvest? Staan ze op stal? Staan ze buiten? Heeft het veulen leeftijdsgenootjes?

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:12

Anne. schreef:
Hoe is het veulen gehuisvest? Staan ze op stal? Staan ze buiten? Heeft het veulen leeftijdsgenootjes?

Geen leeftijd genootjes.
Staat in stal samen met de moeder. Word binnenkort afgespeend.
Gaan bijna elke dag naar buiten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:13

Lastige leeftijd en kan beter door een ervaren persoon gedaan worden. Normaal doe je dit vrij vlot na geboorte en bouw je meelopen en aanraken spelenderwijs op naast de moeder.

Dit is de leeftijd waarop ze veulen ABC al horen te kennen en verder met leeftijdsgenootjes horen te spelen en wat oudere paarden als voorbeeld horen te hebben. Als mens dit nu oplossen, ook nog zonder ervaring, wordt niks.

Zeker niet straffen of als volwassen paard gaan behandelen. Beestje heeft geen idee wat je wil. Het is alsof ik chinees tegen jou ga praten en jij alles moet volgen. Dat kan niet als je het niet hebt geleerd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:18

superpony schreef:
Lastige leeftijd en kan beter door een ervaren persoon gedaan worden. Normaal doe je dit vrij vlot na geboorte en bouw je meelopen en aanraken spelenderwijs op naast de moeder.

Dit is de leeftijd waarop ze veulen ABC al horen te kennen en verder met leeftijdsgenootjes horen te spelen en wat oudere paarden als voorbeeld horen te hebben. Als mens dit nu oplossen, ook nog zonder ervaring, wordt niks.

Zeker niet straffen of als volwassen paard gaan behandelen. Beestje heeft geen idee wat je wil. Het is alsof ik chinees tegen jou ga praten en jij alles moet volgen. Dat kan niet als je het niet hebt geleerd.

Het bijten moet je echt wel afstraffen hoor.. niet denken. Ach het is een veulen, wat lief

Ts heb je niet een handige snelle vader? Die hebben het halster meestal zo om :) En dan dagelijks om en af doen

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:19

superpony schreef:

Ja, ik heb dat ook tegen de eigenaar gezegd. Alleen toen dat veulen geboren werd was ik daar nog niet. Ik wil het ook voorstellen om haar naar een lokatie te sturen of dat er iemand komt om haar te beleren in dat opzicht.
Misschien moet ik eerst het aaien beter doorpakken?

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:20

Kabayo schreef:
superpony schreef:

Het bijten moet je echt wel afstraffen hoor.. niet denken. Ach het is een veulen, wat lief

Ts heb je niet een handige snelle vader? Die hebben het halster meestal zo om :) En dan dagelijks om en af doen

Mijn vader heeft niks met paarden. En dat veulen kan een kreng zijn. Ze is soms heel lief maar op veel momenten in de stal keert ze de kont naar je toe om te trappen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:23

Hmm daar zou ik niet vrolijk van worden. Op dit moment heb ik ook een veulen van april 2018. Die heeft ook ontzettend getrapt. Maar die heb ik een flinke trap onder zn hol gegeven. Nooit meet getrapt. Veulen zijn leuk lief en klein maar kunnen heus wel respect hebben.

Ik zou er een ervaren iemand bijhalen. Evt een instructrice? Aaien heeft weinig zin denk ik. Dan kan je beter halsteren en vastzetten en lekker poetsen. Ik lees zeer weinig respect van het veulen.

Maar eerst punt 1 aanpakken. Halster om.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:25

Mijn nu 2 jarige was tot 7 maand ook nooit aan halster geweest. Verder nooit problemen mee gehad. Halster om en mee leren lopen naast een ander paard.

Bijten is een no go, tik op de neus hier.
Kont toekeren geef ik ze hier trap voor de billen, maar die van mij zijn A ponys :P

Komen ze wel buiten??

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:26

Nynkster schreef:
Mijn nu 2 jarige was tot 7 maand ook nooit aan halster geweest. Verder nooit problemen mee gehad. Halster om en mee leren lopen naast een ander paard.

Bijten is een no go, tik op de neus hier.
Kont toekeren geef ik ze hier trap voor de billen, maar die van mij zijn A ponys :P

Komen ze wel buiten??

Ze komt elke dag buiten. Tik op de neus krijg ik nog een uithaal. Zal morgen weer proberen verder te komen met haar.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:27

Kiwipeert schreef:
Geen leeftijd genootjes.

Bijna elke dag naar buiten. Dus niet iedere dag. En sowieso een uur of 12 met moeder in een hokkie.
Daar zou ik ook van gaan bijten :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:28

Acht maanden en je hebt het over beloning en wanneer ze dat niet krijgt dan bijt ze. Mijn tip, uit de buurt blijven en aan mensen met iets meer verstand overlaten voor het dier helemaal verknald is.

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:29

Anne. schreef:
Kiwipeert schreef:
Geen leeftijd genootjes.

Bijna elke dag naar buiten. Dus niet iedere dag. En sowieso een uur of 12 met moeder in een hokkie.
Daar zou ik ook van gaan bijten :=

Ze komt alleen niet buiten als het land te nat is. Dan verkloot ze het hele land. voor de rest komt ze altijd buiten.
De eigenaar is bezig om een stalletje voor haar te maken zodat ze ook haar eigen stal heeft :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:30

Mijn paarden staan normaal ook 24/7 buiten. Maar van een keer een dag binnen gaan ze niet dood. Als het de hele dag rotweer is gaan ze gewoon binnen. Dat is geen reden om te bijten hoor anne. Gewoon gebrek aan respect en opvoeding.

Als een tik geven een uithaal betekent zou ik gewoon nog een hijs geven. Veulen hoort niet de baas te zijn.
Sta je een beetje stevig in je schoenen ts?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:32

bigone schreef:
Acht maanden en je hebt het over beloning en wanneer ze dat niet krijgt dan bijt ze. Mijn tip, uit de buurt blijven en aan mensen met iets meer verstand overlaten voor het dier helemaal verknald is.

Volgens profiel is TS 19. Dan zou je toch wel genoeg ervaring kunnen hebben om een veulen beetje de baas te worden? :') Beetje afhankelijk of TS bang aangelegd is of niet. Maar toen ik 16 was ging ik ook gewoon met veulens om en dat is altijd goed gegaan. Bokt wil altijd overal ervaren mensen bij sturen en altijd instructie. Boerenverstand doet ook veel denk ik dan :')

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:32

Nynkster schreef:
Mijn paarden staan normaal ook 24/7 buiten. Maar van een keer een dag binnen gaan ze niet dood. Als het de hele dag rotweer is gaan ze gewoon binnen. Dat is geen reden om te bijten hoor anne. Gewoon gebrek aan respect en opvoeding.

Als een tik geven een uithaal betekent zou ik gewoon nog een hijs geven. Veulen hoort niet de baas te zijn.
Sta je een beetje stevig in je schoenen ts?

Omdat ik niet super veel ervaring heb niet. En het is mijn paard niet. Er zijn 2 andere verzorgers die alleen maar zeiken dat ik het niet goed doe en vooral niet moet slaan maar dat begin ik te negeren. Daarom ga ik ook hier mijn vraag stellen over hoe jullie hier mee om zouden gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:34

Blijft dat veulen dan na het spenen in z‘n uppie staan?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:35

Hoe oud zijn die andere verzorgers?
Het doet me een beetje denken aan penny achtige praktijken. Paard nooit een tik verkopen want dat is natuurlijk zielig. Ze moeten het toch leren en als hij straks groot is durft niemand er meer bij.

Heb je geen vriendinnen die stevig in de schoenen staan? Als paard zo zn gangetje blijft gaan wordt t straks gevaarlijk voor jou en voor de andere verzorgsters

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:35

Sizzle schreef:

nee, ze kan haar moeder wel gewoon zien anders flipt ze helemaal. De eigenaar wil niet dat ze zich verwond.
Ze krijgt alleen haar eigen stal. 20 meter van haar moeder af.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:36

Ik vul hem even in hoor.. afspenen = veulen in een eigen stal?

En leuk dat de eigenaar zijn land wilt sparen, ik begrijp het oprecht ook.. Maar dit is toch geen doen voor een veulen? Dat beest heeft energie voor 10 en wordt nu al gesommeerd zich te gedragen als een volwassen paard. Geen wonder dat hij die energie botviert op de momenten dat hij even uit de stal mag.

En jij kan er niets aan veranderen natuurlijk, TS.. dat begrijp ik ook wel. Lijkt me heel frustrerend.

edit: ik schrijf overigens nergens dat het veulen mag bijten omdat hij sneu is in stal. Wat dat betreft is een tik geven echt niet het einde van de wereld. Moederpaard doet ook niets zachtzinnige als iets haar niet bevalt ;)
Laatst bijgewerkt door Anne. op 21-02-19 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:37

Nynkster schreef:
Hoe oud zijn die andere verzorgers?
Het doet me een beetje denken aan penny achtige praktijken. Paard nooit een tik verkopen want dat is natuurlijk zielig. Ze moeten het toch leren en als hij straks groot is durft niemand er meer bij.

Heb je geen vriendinnen die stevig in de schoenen staan? Als paard zo zn gangetje blijft gaan wordt t straks gevaarlijk voor jou en voor de andere verzorgsters

die andere 2 zijn 20 ofzo?
Die andere die is gebeten is wel van het aanpakken die gaf gelijk een flinke mep nadat ze was gebeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:39

Kiwipeert schreef:
Sizzle schreef:

nee, ze kan haar moeder wel gewoon zien anders flipt ze helemaal. De eigenaar wil niet dat ze zich verwond.
Ze krijgt alleen haar eigen stal. 20 meter van haar moeder af.

In z‘n uppie dus.
Een afgespeend veulen heeft niets aan de moeder. Buitengewoon sneu en dan zal ze die frustratie nog meer op jullie uitleven.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:40

Anne. schreef:
Ik vul hem even in hoor.. afspenen = veulen in een eigen stal?

En leuk dat de eigenaar zijn land wilt sparen, ik begrijp het oprecht ook.. Maar dit is toch geen doen voor een veulen? Dat beest heeft energie voor 10 en wordt nu al gesommeerd zich te gedragen als een volwassen paard. Geen wonder dat hij die energie botviert op de momenten dat hij even uit de stal mag.

En jij kan er niets aan veranderen natuurlijk, TS.. dat begrijp ik ook wel. Lijkt me heel frustrerend.

edit: ik schrijf overigens nergens dat het veulen mag bijten omdat hij sneu is in stal. Wat dat betreft is een tik geven echt niet het einde van de wereld. Moederpaard doet ook niets zachtzinnige als iets haar niet bevalt ;)

Dat moet die van mij ook.
Ze mag lekker doen wat ze wil maar als ik dat wil doet ze normaal. Geen discussie. Daarmee is een veulen echt niet zielig. Ik denk oprecht dat een veulen beter een keer een dagje op stal kan staan dan met de knieen in de drek.