Paard draait om en steigert op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L_Ruiter

Paard draait om en steigert op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 17:29

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een half jaar mijn Tinker ruin Daan in bezit, al ken ik hem al wat langer omdat ik hem daarvoor geleast heb. Waar ik vooral voor ben gevallen bij hem is dat hij totaal niet bang aangelegd is. Hij schrikt (vrijwel) nooit en ook als ik onzeker/angstig ben, neemt hij dit vrijwel niet over. In de bak geeft hij me een veilig gevoel en is hij fijn te rijden. Natuurlijk kan hij wel eens koppig zijn, maar dat is vaak snel opgelost.

Nu zou ik heel graag wat vaker met hem op buitenrit gaan ter afwisseling, maar hier gaat het mis. Tijdens buitenrit lijkt het wel alsof er soms ineens een soort kortsluiting in zijn hoofd ontstaat waardoor hij zo snel mogelijk stopt, omdraait en weg wilt lopen. Als ik hem dan tegen houd, gaat hij steigeren. Om draaien en naar voren rijden lukt niet, want daar is hij gewoon te sterk voor. Wat ik nu doe is mijn handen kruisen en vast zetten tot hij stil staat en er dan zo snel mogelijk af springen en aan de hand meenemen, tot hij braaf is en er weer op gaan. Nu vind ik dit een zeer gevaarlijke situatie, gezien ik met buitenrijden gewoon tussen het verkeer rijd.

Het is geen schrikreactie, want zoals ik eerder al aangaf, is hij eigenlijk nergens bang voor. Als ik met hem aan de hand naar buiten ga, dan kijkt hij me soms aan met blikken die kunnen doden, maar draait zich dan niet om. En als hij dan toch probeert om te draaien, kan ik hem aan de hand wél tegenhouden. Aan de hand is hij braver dan wanneer ik erop zit. Hij lijkt het eerste stukje vanaf stal naar buiten meestal helemaal niet leuk te vinden, maar gaandeweg lijkt hij het wel steeds leuker te vinden.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben en/of misschien de gouden tip hebben? Ik begrijp vooral niet zo goed waar dit gedrag vandaan komt. Het lijkt echt alsof er ineens een knop omgaat in zijn hoofd, heel apart.

Groetjes,
Lisa

lotthje

Re: Paard draait om en steigert op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:33

Ik volg even. Loop tegen hetzelfde probleem aan, ookal ligt het bij mij ook een stukje aan mezelf en m'n eigen opgebouwde onzekerheid.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:38

Verlatingsangst? Ben je wel eens met een maatje van hem naar buiten geweest ipv alleen? Scheelt dat?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:40

Ik heb dit ook een tijd gehad met mijn kwpn’er. Het gebeurde vaak toen ik hem nog niet zo lang had en we dus nog geen goede combinatie waren. Intussen zijn we ontzettend naar elkaar toegegroeid door veel vertrouwen op te bouwen met grondwerk en het rijden in de bak. Doet hij dit ook als je samen met een ander paard op rit gaat? Als die van mij dit deed dan zette ik hem achterwaarts in de richting waar we naar toe gingen, een flink aantal meters. Daarna omdraaien en verder rijden. Die van mij doet dit nu nooit meer. Ik denk deels omdat we elkaar als combinatie veel beter snappen en aanvoelen en deels omdat hij door heeft gehad dat het geen zin heeft wat hij doet. Je zegt ook dat je onzeker kan zijn en dat je tinker dit niet overneemt, maar ik denk dat hij dit wel degelijk overneemt door onder andere dit gedrag te vertonen. Kun je niet een tijdje met een ander paard op rit gaan en in de tussentijd dmv grondwerk of het rijden in de bak meer als combinatie kunnen groeien?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:43

Ik heb hetzelfde gehad met mijn allereerste paard. Bij hem was het gewoon ondeugend zijn en uitproberen. Ik was zelf nog niet zo kundig en hij voelde dat.
Mijn moeder is toen steeds meegegaan op buitenrit. Ze ging achter me aan op haar fiets en had een zweepje in haar handen. Als het paard om wilde draaien, begon ze flink met de zweep te dreigen en gaf hem desnoods een flinke tik. Dat hielp goed. Het omdraaien werd steeds minder.
Ondertussen nam ik dressuurlessen om mijn eigen rijvaardigheid te verbeteren. Het heeft mij op deze manier prima geholpen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:46

Ik heb ook merrie gehad die dat deed. Die liet ik gewoon flinke meters achter uit gaan of draaide haar gewoon door dat we weer op het punt waren waar we begonnen. Was gewoon ondeugendheid/ze had geen zin meer.

misschien een idee om even tijdelijk iemand mee te nemen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:13

Wanneer hij zich omdraait, achterwaarts laten lopen. Hebben ze een hekel aan dus grote kans wanneer je dit een aantal keer doet na lastig gedrag dat hij het oppikt. Ga je toch de goede kant op alleen andersom.

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 18:20

Bedankt voor jullie reacties! *\o/*

Saaams schreef:
Verlatingsangst? Ben je wel eens met een maatje van hem naar buiten geweest ipv alleen? Scheelt dat?

Jazeker, beide keren dat ik nu buiten heb gereden, met mijn instructrice en haar paard, die ook Daan z'n paddock-maatje is geweest. Maar helaas gebeurt het ook dan...

MonteKarlo schreef:
Ik heb dit ook een tijd gehad met mijn kwpn’er. Het gebeurde vaak toen ik hem nog niet zo lang had en we dus nog geen goede combinatie waren. Intussen zijn we ontzettend naar elkaar toegegroeid door veel vertrouwen op te bouwen met grondwerk en het rijden in de bak. Doet hij dit ook als je samen met een ander paard op rit gaat? Als die van mij dit deed dan zette ik hem achterwaarts in de richting waar we naar toe gingen, een flink aantal meters. Daarna omdraaien en verder rijden. Die van mij doet dit nu nooit meer. Ik denk deels omdat we elkaar als combinatie veel beter snappen en aanvoelen en deels omdat hij door heeft gehad dat het geen zin heeft wat hij doet. Je zegt ook dat je onzeker kan zijn en dat je tinker dit niet overneemt, maar ik denk dat hij dit wel degelijk overneemt door onder andere dit gedrag te vertonen. Kun je niet een tijdje met een ander paard op rit gaan en in de tussentijd dmv grondwerk of het rijden in de bak meer als combinatie kunnen groeien?

Dat achteruit rijden in de richting waar je naartoe gaat is misschien wel een goede inderdaad! Dan heeft hij hopelijk daarmee door dat het geen zin heeft. Alleen ben ik bang dat hij dan gaat steigeren...
Ik kan inderdaad nogal eens onzeker zijn en spanning opbouwen, dus het zou goed kunnen dat hij dat dan toch overneemt buiten. Het gekke is alleen dat hij juist omdraait op momenten dat ik die spanning laat varen omdat het dan een stuk goed is gegaan. Maar wellicht dan toch spanning idd..

Storm schreef:
Ik heb hetzelfde gehad met mijn allereerste paard. Bij hem was het gewoon ondeugend zijn en uitproberen. Ik was zelf nog niet zo kundig en hij voelde dat.
Mijn moeder is toen steeds meegegaan op buitenrit. Ze ging achter me aan op haar fiets en had een zweepje in haar handen. Als het paard om wilde draaien, begon ze flink met de zweep te dreigen en gaf hem desnoods een flinke tik. Dat hielp goed. Het omdraaien werd steeds minder.
Ondertussen nam ik dressuurlessen om mijn eigen rijvaardigheid te verbeteren. Het heeft mij op deze manier prima geholpen.

Ik vermoed dat het bij mijn paard idd ook meer te maken heeft met eigenwijsheid/dominantie/ondeugend zijn, dan angst. Op momenten dat ik mijn spanning en waakzaamheid laat varen omdat het een stuk goed is gegaan, doet hij het namelijk juist. Zal eens kijken of ik mijn moeder zover kan krijgen of ze dit ook eens wilt proberen :D Op deze manier dan toch duidelijker grenzen stellen.

speedfiets_2 schreef:
Ik heb ook merrie gehad die dat deed. Die liet ik gewoon flinke meters achter uit gaan of draaide haar gewoon door dat we weer op het punt waren waar we begonnen. Was gewoon ondeugendheid/ze had geen zin meer.

misschien een idee om even tijdelijk iemand mee te nemen?

Achteruit laten lopen had ik nog niet aan gedacht, ga ik zeker proberen. Doordraaien is hij helaas te sterk voor en kan ik hem (nog) niet mee 'overdonderen' zeg maar. Maar dat achteruit laten lopen kan ik eens proberen. Alleen hopen dat hij dan niet juist daardoor gaat steigeren...

bigone schreef:
Wanneer hij zich omdraait, achterwaarts laten lopen. Hebben ze een hekel aan dus grote kans wanneer je dit een aantal keer doet na lastig gedrag dat hij het oppikt. Ga je toch de goede kant op alleen andersom.

Dit is inderdaad de meest genoemde tip, dus ga ik zeker proberen! Alleen dus bang dat hij dan juist gaat steigeren...
Laatst bijgewerkt door L_Ruiter op 18-02-19 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 18:23

Denken jullie dat het zou helpen om een slofteugel eraan te hangen? Gewoon helemaal los en dan alleen als hij omdraait en wilt steigeren dat ik hem dan kan gebruiken? Ik lees er hele verschillende dingen over

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:40

Jouw paard is in ieder geval introvert, dat betekent dat hij spanning in hele kleine signalen zal laten zien en wanneer jij dat niet ziet en af kunt laten vloeien zal je paard op een zeker moment ontploffen. Buiten heeft hij jouw leiderschap meer nodig dan in de bak en als je hem dat (nog) niet kunt bieden is dat eerst een werkpunt.

Het eerste stukje weg van stal kan wat onzekerheid zijn, als jij consequent en zeker rijdt zal dat met de tijd beter worden.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:47

In plaats van een slofteugel zou ik een thiedeman kiezen. Recent ook zelf onderzoek gedaan naar de beste tijdelijke hulpteugel na een val van mijn paard tijdens onze eerste echte bosrit (met maatje) maar paard gaat zo ongecontroleerd hard puur omdat hij zijn hoofd omhoog doet en tegen die onderhals valt niks te beginnen. 1 verborgen bankje in de bosjes en ik lag ernaast.
Ik ga dus binnenkort een thiedeman proberen, die schijnt in te werken op moment dat paard hoofd omhoog doet (onderhals aanzet) en doet niks als ie lekker ontspant.
Het doet meer dan een martigaal en je hebt meer comfort dan met een slof. Bij een slof heb je dubbele teugels vast en bestaat de kans dat je hem helemaal dubbel trekt en dan kan hij zn evenwicht verliezen en achterover klappen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:05

MonteKarlo schreef:

Ik doe idd hetzelfde als jij.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 07:40

L_Ruiter schreef:
Denken jullie dat het zou helpen om een slofteugel eraan te hangen? Gewoon helemaal los en dan alleen als hij omdraait en wilt steigeren dat ik hem dan kan gebruiken? Ik lees er hele verschillende dingen over

Dat is pure symptoom bestrijding. Dit steigergedrag ga je er helaas niet zo uitkrijgen. En ze kunnen gewoon door een slofteugel heen steigeren en dan ben je nog verder verder van huis.

Dit vraagt rijkunst. Ook een groot sterk lomp paard moet jij uit belans kunnen trekken. Je moet je zelf leren aan te voelen wanneer hij steigert en net voor dat punt uit balans halen. Links rechts links rechts en gas erop aan het werkt zetten op een kleine volte bijvoorbeeld. Als ie al gesteigerd heeft dan doordraaien en of achteruit.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 08:19

Dit gedrag herken ik wel. Mijn paard deed dit ook, doet het nu niet meer bij mij maar bij anderen wil hij het nog wel eens proberen. Komt vanuit onzekerheid van het paard, niet zozeer angst. Als jij zekerder optreedt en echt de leiding neemt op die stukken dan hoeft ie niet onzeker te zijn en loopt hij gewoon door.
Zweepje mee, lekker doorstappen en hem niet eens de kans geven om stil te gaan staan. Afremmen is been, geen reactie is een tikje. Desnoods zet je hem op deze stuk dan even in draf als je merkt dat hij wilt gaan draaien. Streng toespreken maar in je stem rustig en zeker blijven. Niet stilstaan om hem te laten kijken (alleen als er natuurlijk echt iets is wat hij eng vindt, maar je zei dat dat niet zo snel was), gewoon gang houden.
Als je een hulpteugel wilt gebruiken dan een martingaal zodat hij iets lastiger kan keren, maar het echt oplossen zit hem gewoon in de leiding over nemen zodat hij niet wilt keren.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 08:38

Ik heb dit met een paard van mijn vriendin ook een tijdje gehad. Hij ging stil staan schoot achteruit en als ik hem dan weer vooruit wou rijden kwam hij omhoog. Tijdje gedacht dat het angst was, maar nee meneer probeerde me gewoon uit. Dan maar spoortjes om en zweepje mee. Zodra hij al afremde been geven, geen reactie spoortjes en als hij dan nog niet reageerde flinke tik met de zweep. Na 4/5 buitenritten was het opgelost.

edit: Nu vindt hij de buitenritten geweldig!

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 09:31

Google eens op one rein stop. Deze noodstop heb ik mijn sterke haflinger ook aangeleerd. Eenmaal goed aangeleerd, kun je deze makkelijk inzetten om je paard tot stilstand te krijgen. Plus dat ze niet kunnen stijgeren en bokken op het moment dat het hem in zet. Ik zou hem in jou geval telkens inzetten als hij dit gedrag vertoont...

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:01

Wat jammer dat ik hier alleen maar onaardige oplossingen lees :(

Als je je inleest in paardengedrag en stress signalen zal je veel verder komen in je relatie met hem. Tinker zijn over het algemeen binnenvetters. Die houden alle kleine dingetjes die ze niet leuk vinden in, of ze laten het een heel klein beetje zien zoals “blikken die kunnen doden” wat je zelf omschrijft als je ernaast loopt. Die blik zie je niet als je erop zit. Misschien zwaait ie wel met zn staart, misschien bijt ie op zn tong/houdt zn kaak strak. Misschien is zn nekpositie hoog. Zijn zn oren naar achter als je gaat buitenrijden? Of loopt hij extra sloom het stalterrein af richting buiten? Allemaal signalen over hoe hij zich voelt. En als daar niks me gedaan wordt en zijn gevoelens erger worden met de meter, dan gaat hij uiteindelijk actie ondernemen, en voor de leek is dit ‘uit het niets!’.

Ik gok dat hij je nog niet vertrouwd buiten en hij liever thuis bij zijn vrienden blijft. Verlatingsangst en onzekerheid.

Ipv het oplossen in het zadel met attributen en truukjes, zou ik aan jullie relatie gaan werken als ik jou was. Doe eens wat grondwerk, natural horsemanship, of vrijheidsdressuur, of ga eens ergens heen wandelen dat hij dan daar gras kan eten. Ga eens lekker samen rondhangen en niksen :) via google en youtube kan je genoeg filmpjes vinden. Er zijn ook boeken over vrijheidsdressuur/clickerttaining, of boeken zoals 101 natural horsemanship oefeningen.

En om het aan te sterken kan je op de terugweg van een wandeling of buitenrit even kort de bak in gaan om wat werk te doen, zodat ‘naar huis’ ook ‘bakwerk’ gaat betekenen in zijn hoofd, en hij minder snel naar huis gaat haasten.

Maar dat ben ik. Succes!
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 19-02-19 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:03

Je geeft aan dat hij het vooral doet als jij juist gaat ontspannen. Wat doe je dan? Laat je de teugels doorgangen? Blijft je been er af? Of doe je nog meer?

Het komt over als een paard dat buiten erg onzeker is en jouw leiding nodig heeft. Als jouw leiding weg valt gaat bij hem de vlucht reactie aan. Blijf dus met je aandacht helemaal bij hem en de situatie en blijf er aan rijden. Blijf hem leiding geven zodat hij op zijn eigen tempo kan wennen aan de situatie. En ga er vooral naast lopen als de situatie zo is dat er geen ruimte voor fouten is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:05

Wat ik lees is het gewoon een heel stout paard die handig misbruik maakt van zijn eigenaar die net niet de juiste leiding geeft.
Grondwerk oké, maar een flinke tik op het juiste moment, doet in dit geval ook wonderen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:48

Achterwaarts laten lopen zou ik niet zo snel doen.
TS schrijft dat ze tussen het verkeer door moet, dus daar is helemaal geen ruimte voor.
Ook zijn er paarden die achterwaarts blijven lopen en het tegen je gaan gebruiken, kan voor gevaarlijke situaties zorgen.

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 10:50

Bedankt voor al jullie reacties en hulp! Ik vind het alleen maar fijn om van verschillende mensen verschillende visies te leren kennen :) Ik vind het allemaal Eye-openers en ga er eens goed over nadenken welke visie ik denk dat het beste bij ons past. Aan onze relatie werken is natuurlijk altijd goed, dus daar ga ik sowieso mee bezig. Verder denk ik dat ik toch nog maar even wacht met hulpteugels en dergelijke, want dat is inderdaad vooral symptoombestrijding zoals al gezegd is. De one rein stop ga ik zeker proberen aan te leren, dit lijkt me een ongevaarlijk en niet ingrijpend iets om toch meer veiligheid te geven, bedankt voor die tip!

En Woepsie90, wat jij zegt zou best wel eens kunnen kloppen, ook hier ga ik eens even goed over nadenken.

Nogmaals dank allemaal voor het meedenken!!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:52

Dit paard gaat niet zo graag van huis/ kudde De meeste paarden doen dat liever niet. Het is geen natuurlijk gedrag. Maar dat is rijden sowieso niet dus je zult wel moeten zorgen dat je de leiding houdt anders kun je er beter niet op gaan zitten want dan ben je niet alleen een gevaar voor jezelf en je paard maar ook nog voor een ander. Maar als je zelf je paard goed aanvoelt dan merk je dat het wat trager van huis weg stapt als dat het stapt als je naar huis toe gaat. Doe je hier niets mee en laat je het traag vertrekken dan is dat de eerste keuze van je paard., dit kan ook tot stilstaan komen, achteruit lopen , omhoog komen. Alles wat er voor zorgt dat je paard kiest wat er gaat gebeuren en jij niet. Dus zorg dat je paard altijd fijn voorwaarts is zodat je ook meteen ingrijpt als het ook maar minimaal vertraagd of anderszins zelf keuzes maakt en het voorwaarts houdt. Hoe trager en terughoudender je paardis en hoe later je reageert hoe voorwaartser je zult moeten rijden en als je dat nog niet lukt zul je eerst aan je eigen rijden /aanvoelen/ controleren moeten werken alvorens de straat op te gaan. Je paard moet meteen terug en naar voren gaan als jij dat vraagt. Daarbij moet je paard zich ook laten opsluiten tussen hand en been. Omdraaien is al 30 stappen verder dus dan heb je heel veel signalen en controle gemist. Je paard neemt de ruimte die jij het geeft dat kun je het paard niet verwijten. Voor de meeste mensen is een goed opgeleid paard beter omdat ze zelf het paard nog niet aanvoelen of te angstig zijn of niet zo alert op een paard willen zitten dat ze elk minimaal controleverlies signaleren en reageren en beheersen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:27

Vind je paard het wel leuk om op buitenrit te gaan?

Mijn vorige paard vertoonde ook soortgelijk gedrag. Heb er 2 a 3 ja vanalles mee geprobeerd, maar niets hielp.
In de bak was ie het liefste paard dat er bestond. Kon heel fanatiek dressuren, gaf mij vertrouwen met springen, een kindje van 8 kon ermee stappen en een 12 jarig meisje reed er zo mee weg.
Maar buiten niet. Heb hem uiteindelijk verkocht aan iemand die er dressuur mee wil rijden en waar soms ook een jonger meisje wat dressuur en springen mee wil doen.

Denk dat hij het gewoon niet leuk vind buiten, en waarom zou ik dan per se willen dat ie buiten rijd?

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 09:34

Rizette schreef:
Dit paard gaat niet zo graag van huis/ kudde De meeste paarden doen dat liever niet. Het is geen natuurlijk gedrag. Maar dat is rijden sowieso niet dus je zult wel moeten zorgen dat je de leiding houdt anders kun je er beter niet op gaan zitten want dan ben je niet alleen een gevaar voor jezelf en je paard maar ook nog voor een ander. Maar als je zelf je paard goed aanvoelt dan merk je dat het wat trager van huis weg stapt als dat het stapt als je naar huis toe gaat. Doe je hier niets mee en laat je het traag vertrekken dan is dat de eerste keuze van je paard., dit kan ook tot stilstaan komen, achteruit lopen , omhoog komen. Alles wat er voor zorgt dat je paard kiest wat er gaat gebeuren en jij niet. Dus zorg dat je paard altijd fijn voorwaarts is zodat je ook meteen ingrijpt als het ook maar minimaal vertraagd of anderszins zelf keuzes maakt en het voorwaarts houdt. Hoe trager en terughoudender je paardis en hoe later je reageert hoe voorwaartser je zult moeten rijden en als je dat nog niet lukt zul je eerst aan je eigen rijden /aanvoelen/ controleren moeten werken alvorens de straat op te gaan. Je paard moet meteen terug en naar voren gaan als jij dat vraagt. Daarbij moet je paard zich ook laten opsluiten tussen hand en been. Omdraaien is al 30 stappen verder dus dan heb je heel veel signalen en controle gemist. Je paard neemt de ruimte die jij het geeft dat kun je het paard niet verwijten. Voor de meeste mensen is een goed opgeleid paard beter omdat ze zelf het paard nog niet aanvoelen of te angstig zijn of niet zo alert op een paard willen zitten dat ze elk minimaal controleverlies signaleren en reageren en beheersen.

Dit is zeker iets waar we mee kunnen oefenen, bedankt! Klinkt inderdaad ook wel als een logisch verhaal en heeft volgens mij ook weer met leiderschap te maken zoals in eerdere reacties ook naar voren kwam.

Dilan93 schreef:
Vind je paard het wel leuk om op buitenrit te gaan?

Mijn vorige paard vertoonde ook soortgelijk gedrag. Heb er 2 a 3 ja vanalles mee geprobeerd, maar niets hielp.
In de bak was ie het liefste paard dat er bestond. Kon heel fanatiek dressuren, gaf mij vertrouwen met springen, een kindje van 8 kon ermee stappen en een 12 jarig meisje reed er zo mee weg.
Maar buiten niet. Heb hem uiteindelijk verkocht aan iemand die er dressuur mee wil rijden en waar soms ook een jonger meisje wat dressuur en springen mee wil doen.

Denk dat hij het gewoon niet leuk vind buiten, en waarom zou ik dan per se willen dat ie buiten rijd?

Dit vind ik een moeilijke. Hij lijkt het namelijk meestal wel leuk te vinden als we eenmaal een stukje op pad zijn. Hij wordt dan voorwaarts en heeft z'n oortjes naar voren. Maar dat kan natuurlijk ook spanning zijn... Volgende keer buiten zal ik eens goed op zijn gedrag letten. Ik zou het wel enorm jammer vinden als hij buiten rijden niet leuk zou vinden, had voor mezelf al besloten dat hij tot z'n dood bij mij mag blijven en ik mis het buiten rijden enorm...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:55

Snap dat dat best een domper is. Ik had ook nooit het plan gehad om mijn vorige paard te verkopen. Daarom heb ik meer dan een jaar aangemodderd in de bak, terwijl ik het helemaal niet leuk vond. Had zelf geen plezier meer in het hebben van een paard en dat vond ik voor hem ook sneu.

Maar hoeft natuurlijk niet per se dat jouw paard het niet leuk vind hoor ;) meer iets om in je achterhoofd te houden, mocht je echt geen aanleiding kunnen vinden voor het gedrag