Kan tepels niet schoonmaken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElskaIsland

Kan tepels niet schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 16:43

Hoi Bokkers,
Mijn merrie heeft vieze tepels die ik graag schoon wil maken, maar ik mag niet aan haar tepels komen, dan trapt ze naar voren... Heeft iemand een idee hoe ik dit (veilig) kan aanpakken?

groet,
Elska Island

Anoeska27

Re: Kan tepels niet schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:13

Gewoon heel rustig aanpakken, steeds iets dichterbij komen. Niet verwachten dat het met een half uurtje bekeken is, ik ken maar weinig merries die het vanaf het eerste moment toe lieten. Ga niet alle velletjes en prut eraf trekken, dan zit je straks met een ontsteking en mag je er zeker niet meer aankomen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:35

Bind een zachte (poets)handschoen aan een stok (niet strak op de stok zodat je haar per ongeluk zou kunnen prikken, maar ruim) en ga haar daarmee aaien. Eerst gewoon op de normale plekken. Je legt de handschoen op haar lijf en haalt hem pas weg bij een teken van ontspanning. Dat blijf je doen tot de poetshandschoen geen indruk meer maakt. Dan breid je het uit naar verschillende plekken en uiteindelijk ook naar het uier. Wanneer ze de handschoen accepteert kun je het uiteindelijk vervangen door je handen.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 17:38

fjordnina schreef:
Bind een zachte (poets)handschoen aan een stok (niet strak op de stok zodat je haar per ongeluk zou kunnen prikken, maar ruim) en ga haar daarmee aaien. Eerst gewoon op de normale plekken. Je legt de handschoen op haar lijf en haalt hem pas weg bij een teken van ontspanning. Dat blijf je doen tot de poetshandschoen geen indruk meer maakt. Dan breid je het uit naar verschillende plekken en uiteindelijk ook naar het uier. Wanneer ze de handschoen accepteert kun je het uiteindelijk vervangen door je handen.

Dat klinkt super, ga ik proberen, dank je!

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 17:38

Anoeska27 schreef:
Gewoon heel rustig aanpakken, steeds iets dichterbij komen. Niet verwachten dat het met een half uurtje bekeken is, ik ken maar weinig merries die het vanaf het eerste moment toe lieten. Ga niet alle velletjes en prut eraf trekken, dan zit je straks met een ontsteking en mag je er zeker niet meer aankomen.

Dank je wel Anoeska27

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:57

Warm water er op spuiten zachtjes?

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 21:51

Suzanne F. schreef:
Warm water er op spuiten zachtjes?

Kan ook inderdaad nog. Bedankt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:18

Ik mocht er bij mijn merrie ook niet aankomen.
Ben gaan oefenen met een clicker. In haar geval wist ze al wat een clicker inhield hihi. Click is lekkers en daar werkt ze graag aan mee ;-)
Click, lekkers, buik aanraken geen reactie, click lekkers. En zo steeds een stukje verder richting uier.
Binnen de kortste keren mocht ik er gewoon aanzitten. Oke ze stond wel op de click te wachten. Maar dat had ik uitgebreid totdat ik klaar was.
Ondertussen gebruik ik de clicker al bijna 3 jaar niet meer, mag nu gewoon de viezigheid ertussen uit halen.

Bij mijn veulen wilde ik dat niet, dus vanaf kleins af aan al aangezeten. Oke die is het andere uiterste, die gaat er gewoon voor staan. Die muts geniet ervan whaha

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:19

ik maak het uier van mijn merrie's schoon vanaf achter tussen de benen door. Gewoon niet kriebelen maar duidelijk lekker peuteren, vooral tussen de 2 helften zit altijd rommel. Ik ros ook wel met een vochtige spons Mijn merrie's vinden het beide wel lekker. Als je er goed dicht achter staat slaan ze je ook niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:23

pillow schreef:
ik maak het uier van mijn merrie's schoon vanaf achter tussen de benen door. Gewoon niet kriebelen maar duidelijk lekker peuteren, vooral tussen de 2 helften zit altijd rommel. Ik ros ook wel met een vochtige spons Mijn merrie's vinden het beide wel lekker. Als je er goed dicht achter staat slaan ze je ook niet.

Ik benader d'r ook van achteren ja. Belangrijkste vind ik dat je je merrie laat aangeven wanneer het genoeg is geweest. Krab/peuter er wat velletjes af en als ze het zat is laat je d'r weer met rust. De rest komt wel een andere keer. Maar die volgende keer zal ze dan er vertrouwen in hebben dat je rekening houdt met haar signalen dat het wel weer genoeg is geweest.

Overigens komt mijn merrie uit zichzelf naar mij toe wanneer ze jeuk heeft. En wanneer ze vindt dat ik wel weer ben uitgefrunnikt wandelt ze weer weg :')

Jans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:22

Erg voorzichtig doen. Ik kreeg een keer een heel harde trap van een paard. Paarden hebben verschillende karakters en als ze niet willen dan delen ze trappen uit.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:24

misschien gewoon niet schoonmaken... Zolang er niks ontstoken is de natuur haar werk laten doen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:28

Ik neem het uier en de spenen altijd mee als ik de staarten was; beide merries hebben er absoluut geen problemen mee. Dat maak ik ook gewoon nat en met wat shampoo wrijf ik het mooi schoon, daarna goed uitspoelen.
Zelfs mijn Welsh merrie die zeer gevoelig is, en die ik nauwelijks normaal kon poetsen toen ik haar kocht, vind het prima.

Ook zonder wassen kan ik er gerust aankomen. Maar dan wel even een kleine 'voorbereiding'; als ik zo flats ineens met m'n koude handen tussen die tieten ga wroeten dan zijn ze nogal euh, beledigd (en als vrouw zijnde begrijp ik dat ook nog wel, hahaha).

Heeft er misschien ook mee te maken dat beide merries enkele veulens hebben gehad (de shet heeft er 6 gehad, en daar heb ik ook een periode zelf de melk van gedronken).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:47

Ik heb mijn welshje ook wel eens de schrik van haar leven bezorgd door zonder na te denken mijn hand tussen haar tietjes te steken. :') Mijn andere merrie vind het prima, wist ik veel... Arme dier gilde het uit. :+

Als je rustig naar de uier toe aait en je hand (of de handschoen op de stok, goed idee) weghaalt als ze ontspant komt het wel goed.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:50

Dat is dan vast Welsh merrie eigen. :') echt een op en top dramaqueen kan die van mij zijn. Bomproof en inmiddels kan ik er zelf altijd alles wel mee. Maar; je moet haar écht als een prinsesje behandelen. Correcties vind ze best, als het terecht is en er een mondelinge waarschuwing aan vooraf is gegaan.
De shet merrie en ruin zijn daarentegen soms wat lomper, en worden er ook niet echt warm of koud van.

Paar jaar geleden waren we op een sgmw marathon tijdens de vetcheck, vlak voor we de hindernissen in zouden gaan. Pony was in topconditie en best rustig, mooi halthouden máár heeft wel in de gaten dat ze zo haar favoriete onderdeel in mag. Nu heeft ze al een hekel aan DA's, maar dit was nogal een lompe kerel....
Zonder enige waarschuwing klopte hij op haar kont, pony ging zitten in het lamoen.
Vervolgens naar voren, hartslag en longen luisteren met stethoscoop, ook nogal lomp. Pony rolde met haar ogen en liet zich zo, ingespannen en al in het lamoen gewoon vallen.

:') Schaamde me op dat moment echt ff kapot. Gelukkig was meneer de DA nog wel zo kien dat hij droogjes opmerkte: 'hmm, stap maar ff rustig rond, en dan laat ik zo mijn assistente wel opnemen; als ik die hartslag nu ga opschrijven ga je niet meer mogen starten' :+ _/-\o_ :')

Sorry beetje offtopic misschien. Maar een vreemde zou van haar ook niet zomaar aan het uier mogen zitten gok ik zo.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:59

O mijn god wat een dramaqueen indeed! :') Ik zie het helemaal voor me!

Mijn kleintje zou niet grappig zijn als ze 1.70 was. Ze heeft mijn vorige stalhouder (schat van een man) meermaals aangevallen. Die is meer van fight dan faint. :oo

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:30

Gypsy schreef:
Ik heb mijn welshje ook wel eens de schrik van haar leven bezorgd door zonder na te denken mijn hand tussen haar tietjes te steken. :') Mijn andere merrie vind het prima, wist ik veel... Arme dier gilde het uit. :+

Als je rustig naar de uier toe aait en je hand (of de handschoen op de stok, goed idee) weghaalt als ze ontspant komt het wel goed.

_O-
Ik heb beeld....

Dat is wel een beetje het punt als je altijd paarden gewend bent die het goed vinden.
Toen ik m'n stippel kocht gaf de verkoper netjes aan dat ze gewend was dat je overal aan zat en dat is bij haar ook nooit een probleem geweest.

Maar je moet wel altijd overal aan kunnen komen. Als je ze het nog moet leren als er een probleem is, heb je pas een probleem.
Voor TS: kun je er wel een thermometer in stoppen? Is anders ook wel handig om even te oefenen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:58

met een spons met lauw water deppen en laten weken , elke dag weer tot het de vieze troep los laat

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:58

Pompadour, volgens mij is het probleem niet zozeer het vuil maar dat ze er niet aan kan komen. Als het met de hand kan dan is de spons ook geen probleem meer. Maar zomaar een natte spons erop zetten zal best eens niet zo best kunnen eindigen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:35

pompadour schreef:
met een spons met lauw water deppen en laten weken , elke dag weer tot het de vieze troep los laat

Dagen in de week zetten? Zo vuil zal het wel niet zijn, ik krabbel het er zo af.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 02:23

Is het al gelukt?