Te korte trailer, groot paard staat erg krap. Oplossingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ineminne96

Te korte trailer, groot paard staat erg krap. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 17:24

Hi!

Wij hebben onlangs een tweede hands trailer gekocht (Mustang Elite). Deze trailer is extra lang en hoog, voor onze grote merrie.
De eerste keer met haar op deze nieuwe trailer hebben we helaas een heel onaangename ervaring gehad. Tijdens het rijden is ze uitgeschoven en ze lag dus neer op de grond. Gelukkig is het een heel rustig paard en ging het tijdens het oefenen vandaag heel erg goed om haar terug op de trailer te krijgen. Ze is dus zeker niet bang of in paniek.
Wat ik wél merkte vandaag is dat ze echt 'vast' staat tussen de voor en achterstang. Ik vroeg mij af of ze hier net veel steun van krijgt, of dat ze haar balans verliest doordat ze ze zich niet echt kan herzetten.
Het tussenschot stond vast (we hebben nog geen lange stangen), we hebben een rubberen bodem die niet glijdt, haar hoofd stond losjes, ze had nog genoeg bewegingsruimte, voor de voorstang is de trailer heel erg groot en kan ze dus gemakkelijk bewegen met haar hoofd, ze kan naar buiten kijken en het is een tussenschot waarbij de onderkant van plastiek is, dus ze kan zich wel een beetje breder zetten.
We zijn uiteraard erg verschoten en zoeken nu hoe we het voor haar aangenamer en vooral stabieler kunnen maken in de trailer. Het is zoiso wel een paard dat héél erg gemakkelijk uitschuift, ook in de wei en op wandeling, desondanks blote voetjes.

Iemand ervaringen en/of tips? Zou een langer tussenschot (en zo dus een grotere ruimte tussen voor en achterstang) helpen of net niet?

Oscar
Forumcoördinator

Re: Te korte trailer, groot paard staat erg krap. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:29

Heb je dat tussenschot perse nodig?
Zonder tussenschot (en met meer dan voldoende ruimte voorin) zou je ook de voorstang nog wat naar voren kunnen plaatsen.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 17:33

Dankjewel voor je reactie!
We zouden graag twee paarden meenemen, maar momenteel vervoeren we enkel haar. We zouden inderdaad het tussenschot eruit kunnen laten, maar we hebben (nog) geen lange voor en achterstangen, dus dat is op dit eigenlijke moment helaas geen directe oplossing. Daar zijn we uiteraard wel mee bezig! Maar ik vroeg mij af of er buiten dat nog oplossingen zijn die we al meteen kunnen uitproberen en of dat de beperkte ruimte tussen voor en achterstang eigenlijk een oorzaak kan zijn van de onbalans van ons paard.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:37

't Is lastig om dat zo in te schatten, maar ik heb een paard gehad dat altijd aan het paniekeren ging als het tussenschot er tussen stond. Misschien ooit (bij een vorige eigenaar?) een vervelende ervaring gehad, of gewoon behoefte aan meer ruimte...... moeilijk om in een paardenhoofd te kijken.
Kun je zelf geen langere stang maken, of laten maken? Iemand die een beetje kan slijpen en lassen maakt dat zo voor je in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:58

Een paard moet naar voren/achteren kunnen wiegen om de juiste balansverdeling te kunnen vinden over de voor/achterbenen in een rijdende trailer. Als een paard vastgeklemd staat tussen de voor-en achterstang dan kan hij zijn gewicht niet meer boven zijn benen verschuiven in bochten en bij optrekken/afremmen. Dan is de kans groot dat ze ze onderuit schuiven, bijvoorbeeld omdat ze in een poging om naar achteren te wiegen gaan 'zitten'op de achterstang waardoor de achterbenen naar voren glijden, of doordat ze alles op proberen te vangen door steeds de benen te verplaatsen in bochten en bij optrekken/afremmen om ze goed onder de massa te krijgen in die richting, wat de kans vergroot dat ze uitglijden.
Maar wel een erg lastig probleem, zeker als je al een extra lange trailer hebt. Ik denk dat schuin zetten dan inderdaad ook de enige optie is.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:06

Je schrijft dat de trailer voorin erg ruim is. Dan lijkt mij de oplossing dat je de borststangbevestiging maar voren verplaatst.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:17

Dan gaat je kogeldruk toch veranderen?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:33

De voorstang naar voren verplaatsen is ivm kogeldruk niet heel handig.

Wij hebben ook een heel lang paard. Een tinker van bijna 1.80. We hadden een atec XL en kregen de stangen net aan dicht maar door zijn hoogte staken zijn billen dan over de stang heen waardoor de klep niet goed dicht ging :'). Hij had ook 0 ruimte om te bewegen wat niet goed is.

Nu hebben we een Nugent trailer. Deze heeft zowel voor als achterstangen verstelbaar. Maar van zichzelf is deze trailer al zó ruim. Dat we hem zelfs niet op de ruimste maat hoeven te hebben :)
Ideale trailers voor grote paarden, ook ivm hoge laadvermogen.

Maargoed, dat geeft voor jou trailer geen oplossing. Alleen vervoeren en schot eruit is dan het enige wat je kan doen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:56

Kogeldruk heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Ik denk (maar er zijn anderen die hier heel erg veel meer verstand van hebben) dat als je de tussenwand eruit haalt en de voorstang iets verschuift, dat je dan al heel veel winst haalt doordat je paard iets schuiner kan gaan staan en voorin net wat meer ruimte heeft. Ik zou denken dat je stang een centimeter of 10 naar voren verplaatsen bij een tweeasser/tandemasser niet gigantisch veel impact heeft, maar voor de zekerheid zou ik inderdaad ook de kogeldruk meten. Of even er iemand bij halen die er verstand van heeft en met je mee kijkt, dat is nooit verkeerd. Of eerst eens kijken of het voldoende is om het tussenschot eruit te halen, misschien geeft dat al genoeg ruimte en hoef je helemaal niet verder te experimenteren.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:13

@cp112 :
Wij hebben ook een heel lang paard. Een tinker van bijna 1.80. Serieus?? Een tinker van 1.80??

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:17

Láng is niet hetzelfde als hoog...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:50

Bix schreef:

Klopt, maar onze is echt heel erg lang :j veel langer dan een kwpner van dezelfde maat.

jaime_andrea schreef:
@cp112 :
Wij hebben ook een heel lang paard. Een tinker van bijna 1.80. Serieus?? Een tinker van 1.80??

Ja echt, 1.78 om precies te zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:54

Voor de beeldvorming hoe groot deze trailer is. Paard links dus bijna 1m80. Paard rechts 1.57
Het is een voorlader vandaar dat ik zo de foto kon maken en nog alles in beeld had.

Duidelijk te zien hoe hoog deze trailer al is. De lengte ga ik niet op de foto kunnen krijgen maar op de ruimste stand kan hij met gemak een pas naar voren en naar achteren maken.

Voor ts niet meer van toepassing dit maar voor de bokkers die twijfelen mbt lengte of nog zoeken naar een trailer voor een groot paard is dit zeker een aanrader.

Afbeelding

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:17

Een verlengde en verhoogde tinker, dat waren vast dure opties :))

Dat ziet er inderdaad wel heel ruim uit zo!
Zo te zien is het dak ook wat meer 'vierkant' dan de meeste moderne trailers?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:24

Misschien toch beter uitkijken naar een andere trailer en dan van tevoren echt goed uitzoeken of de ruimte voor je paard groot genoeg is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:31

Oscar schreef:
Een verlengde en verhoogde tinker, dat waren vast dure opties :))

Dat ziet er inderdaad wel heel ruim uit zo!
Zo te zien is het dak ook wat meer 'vierkant' dan de meeste moderne trailers?

Klopt :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:41

cissy schreef:
Dan gaat je kogeldruk toch veranderen?

Bijna alle trailers hebben tegenwoordig verstelbare voor en achterstangen en icm bewegende lading ( het paard wat een stap naar voren of naar achteren doet), heb je nooit een vaste waarde voor de kogeldruk.Een zadelkamer in de punt geeft ook al een veranderde waarde , maar ik weet mensen die jonge paarden los (!) in de trailer vervoeren.Dan heb je pas variatie in kogeldruk en in mijn optiek heeft de verplaatsing van de borststang niet heel veel impact op de kogeldruk.Hoewel je hier heel veel "interessante theoretische" verhalen op los kunt laten

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 10:01

Dankjewel voor alle jullie reacties en tips! We gaan inderdaad eerst eens proberen met het tussenschot eruit te laten of schuin te zetten. Als dat geen optie is gaan we terug naar de trailerdealer om te bekijken of de voorstang een 10-tal cm naar voren kan. Die zal inderdaad ook wel goed kunnen inschatten wat het effect daarvan is op de kogeldruk!
Een andere trailer is helaas nu niet echt een oplossing. Maar we hebben heel bewust voor deze gekozen net omdat hij zo groot is (extra lang en hoog), dus ik weet niet of we daar nog veel extra in zouden winnen met een andere trailer!

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:29

Flink schrikken als ze niet overeind blijven. Ik zou me niet teveel zorgen maken over die kogelvrij, als je paard 10 cm verder naar voren staat, komt het centrum van zijn massa dat verdeeld is over het hele paard (4 benen) nauwelijks naar voren. Mijn paarden staat t meest relaxed als ze in alle richtingen een voetje bij kunnen zetten. Eigenlijk zou even met paard moeten rijden in een langer model om te kijken of t wat uithaalt, sommige vinden t gewoon moeilijk om smal te staan. Succes iig.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:31

Ik heb ook een groot slagschip kwpn (1,84) en wij hebben de trailer ook wel beetje omgebouwd dat hij er in past.. en de voorstang hoger en stukje naar voren gezet en de achterstang stuk hoger en meer naar achter. Qua hoogte past hij er net in maar in de lengte miste hij net die paar cm.

wij hebben onze trailer helemaal opnieuw opgebouwd en alles extra dik en stevig gemaakt. Hij weegt toch al gauw 750 kilo. Hij staat er goed in nu maar het blijft er stom uit zien zon joekel in een trailer. :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:05

Waak er wel voor dat je paard niet te ruim komt te staan. Hier een paard dat een keer de voorstang los heeft geduwd (ook een schip van 180) die daardoor teveel ruimte kreeg en zo de hele achterklep er in 1x uitsloeg. Normaal kan dat niet maar door teveel ruimte kon die teveel kracht zetten

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:46

cp112 schreef:
Bix schreef:

Klopt, maar onze is echt heel erg lang :j veel langer dan een kwpner van dezelfde maat.

jaime_andrea schreef:
@cp112 :

Ja echt, 1.78 om precies te zijn.

Gaaf deze maat. Zie je haast nooit.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:43

Hier een trekpaard van 1.80m. Voorheen in een gewone 2paardstrailer vervoerd, maar toen wel het tussenschot opzij gezet (kon er niet meer uit) en dan de langstang erachter. Stond als een huis zo stil! Zat er bij hem voor mijn gevoel meer in dat hij opzij kan stappen, niet perse naar voren op achter.
Vorig jaar een nieuwe trailer gekocht (iFor HB511) en nu staat ie gewoon aan 1 kant en staat nog meer ontspannen erin dan voorheen. Poept zelfs amper meer en loopt nu voor me uit erop. +:)+
Afbeelding
De stangen zitten nog niet op z'n grootst, dus nog ruimte over voor en achter.

Hopelijk is een langstang een (tijdelijke?) oplossing, of idd de voorstang verplaatsen. Succes!

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 16:39

lieve bokkers, we zijn met jullie suggesties aan de slag gegaan, maar stoten nu op een nieuwe vraag! Om even te schetsen wat we de voorbije weken hebben gedaan. Als eerste hebben we nog niet opnieuw gereden, omdat we onze merrie ook de tijd willen geven om terug helemaal vertrouwd te geraken met de trailer na het incident. We hebben dus de trailer gewoon open in de wei laten staan en af en toe met haar geoefend om er op te gaan. Dit doet ze ongelooflijk goed, het is echt belachelijk (positief bedoeld natuurlijk!) hoeveel vertrouwen ze heeft. Ze gaat zonder probleem mee op de trailer. De eerste keer na het incident hadden we nog geen andere baren, dus hebben we gewoon geoefend op het vertrouwen. Het is toen dat we hebben opgemerkt dat ze onrustig wordt op het moment dat we de stang achter haar sluiten. Daarom hebben we nieuwe stangen besteld zoals meerdere van jullie hadden voorgesteld. Hiermee kunnen we nu het tussenschot achter scheef zetten, waardoor ze meer ruimte krijgt.
Als we nu de stangen dicht doen achter haar, blijft ze veel rustiger. Waar we nu echter wél tegen aan lopen, is het feit dat ze nu ineens denkt dat ze zich kan omdraaien... Ze probeert dit ook echt en leunt dan zo hard tegen de buitenkant van de trailer of het tussenschot, dat ze de grip op haar voorbenen verliest en zo uit evenwicht komt. Dit maakt haar uiteraard onrustig. De eenvoudige oplossing hiervoor is natuurlijk het touw aan haar halster kort genoeg houden dat ze wel nog kan bewegen, maar niet ver genoeg om zich proberen om te draaien.

Desondanks deze (waarschijnlijk werkzame) oplossing, willen we toch proberen om haar te leren dat ze zich niet kan omdraaien, zodat ze dit later ook niet probeert als we toch aan het rijden gaan en er om de een of andere reden iets misloopt met het halstertouw. Hebben jullie hier ook tips voor?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:02

Heb helaas ook geen concrete tip. Maar wellicht is het interessant om eens een camera op te hangen en te observeren wat er gebeurd als je rijdt. Wellicht kan je op basis van deze beeldende veel beter zien en inschatten welk probleem je moet oplossen.