Ik rij al jaren voor een man met een hoop eigen paarden. Met mijn leeftijd en ervaring zie ik hier dan ook geen problemen in. Ik heb duidelijke afspraken met deze man en mijn stalgenoten (zijn er maar 2, dus dat is ook weinig), stalgenoten rijden ook voor deze man. De ene is wat ouder dan ik, de ander is het onderwerp...
Een leuke meid van 15/16? Een flink stuk jonger dan ons en ook veel minder ervaring. Reden voor de eigenaar om haar niet alleen te laten rijden, daar moet altijd een van ons bij zijn. Meestal ben ik dat.
Ze rijdt een vrij pittig paardje en dit doet ze heel erg goed, maar hij is erg vlug. Ze heeft er al een paar keer naast gelegen, staat dan ook altijd vrolijk op. Ik geef af en toe een aanwijzing, maar ik probeer dit voornamelijk gevoelsmatig te doen. Ik ben geen instructrice, heb hier geen papieren voor (en ben ook niet voornemens dit te gaan halen), maar ik wil haar wel op een veilige en verantwoorde manier laten rijden, dus waarom zou ik mijn kennis niet delen?
Nu ben ik misschien iets té veilig volgens sommigen. Altijd een cap op, geen touwen laten slingeren want daar zou een paard in kunnen stappen. Etc. etc.
Nu ben ik ziek, die lieve meid vraagt me regelmatig hoe het met me gaat en ze heeft een keer gereden met mijn stalgenoot. Vertelde enthousiast dat ze met bijzetteugel heeft gereden, dat het heel erg goed ging en toen begon ik na te denken.
Ik kan werkelijk geen bijzetteugel bij ons op stal bedenken, behalve dan die touwtjes om mee te longeren, nou dan kan je net zo goed pakjetouw nemen
Net zo flexibel. In mijn ogen levensgevaarlijk. Maar ik weet 95% zeker dat het niet gaat om een martingaal, thiedemann, gogue of dergelijke... Heb ook geen idee van de achterliggende gedachte omdat ze de pony eigenlijk heel keurig rond rijdt en hij alleen even uit de verbinding schiet als hij iets ziet of hoort. Nouja, zoals ik al zei, in mijn ogen levensgevaarlijk. (en geheel offtopic)Ik heb er direct maar niets van gezegd, misschien valt het mee en ik ga haar plezier niet meteen via de app bederven, zo zonde.
Maar wat ben ik in deze situatie van haar? Stel dat er iets gebeurt, terwijl zij op deze manier is gaan rijden? Hoe zien wet en verzekering dit? Ik ben wel de aanwezige meerderjarige...
Ik ben benieuwd of jullie mij hiermee kunnen helpen.
Is voor nu niet heel erg relevant natuurlijk.