Wat ben ik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Wat ben ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 18:33

Juridisch gezien met name...

Ik rij al jaren voor een man met een hoop eigen paarden. Met mijn leeftijd en ervaring zie ik hier dan ook geen problemen in. Ik heb duidelijke afspraken met deze man en mijn stalgenoten (zijn er maar 2, dus dat is ook weinig), stalgenoten rijden ook voor deze man. De ene is wat ouder dan ik, de ander is het onderwerp...

Een leuke meid van 15/16? Een flink stuk jonger dan ons en ook veel minder ervaring. Reden voor de eigenaar om haar niet alleen te laten rijden, daar moet altijd een van ons bij zijn. Meestal ben ik dat.
Ze rijdt een vrij pittig paardje en dit doet ze heel erg goed, maar hij is erg vlug. Ze heeft er al een paar keer naast gelegen, staat dan ook altijd vrolijk op. Ik geef af en toe een aanwijzing, maar ik probeer dit voornamelijk gevoelsmatig te doen. Ik ben geen instructrice, heb hier geen papieren voor (en ben ook niet voornemens dit te gaan halen), maar ik wil haar wel op een veilige en verantwoorde manier laten rijden, dus waarom zou ik mijn kennis niet delen?

Nu ben ik misschien iets té veilig volgens sommigen. Altijd een cap op, geen touwen laten slingeren want daar zou een paard in kunnen stappen. Etc. etc.

Nu ben ik ziek, die lieve meid vraagt me regelmatig hoe het met me gaat en ze heeft een keer gereden met mijn stalgenoot. Vertelde enthousiast dat ze met bijzetteugel heeft gereden, dat het heel erg goed ging en toen begon ik na te denken.
Ik kan werkelijk geen bijzetteugel bij ons op stal bedenken, behalve dan die touwtjes om mee te longeren, nou dan kan je net zo goed pakjetouw nemen :+ Net zo flexibel. In mijn ogen levensgevaarlijk. Maar ik weet 95% zeker dat het niet gaat om een martingaal, thiedemann, gogue of dergelijke... Heb ook geen idee van de achterliggende gedachte omdat ze de pony eigenlijk heel keurig rond rijdt en hij alleen even uit de verbinding schiet als hij iets ziet of hoort. Nouja, zoals ik al zei, in mijn ogen levensgevaarlijk. (en geheel offtopic)

Ik heb er direct maar niets van gezegd, misschien valt het mee en ik ga haar plezier niet meteen via de app bederven, zo zonde.

Maar wat ben ik in deze situatie van haar? Stel dat er iets gebeurt, terwijl zij op deze manier is gaan rijden? Hoe zien wet en verzekering dit? Ik ben wel de aanwezige meerderjarige...

Ik ben benieuwd of jullie mij hiermee kunnen helpen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 18:35

Okee even los van alles, misschien heeft ze er zelf 1 die ze mee had genomen? Nieuw gekocht en uitgeprobeerd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 18:38

laraxXxemma schreef:
Okee even los van alles, misschien heeft ze er zelf 1 die ze mee had genomen? Nieuw gekocht en uitgeprobeerd?

Daarom zeg ik, niet geheel relevant en misschien valt het mee...

Maar ik wil graag weten wat ik ben in zo'n situatie.

Mloui

Re: Wat ben ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 18:40

Ten eerste, ik ben absoluut geen jurist. Maar je bent geen eigenaar van het paard, noch van de accommodatie. Volgens mij ben jij juridisch niet aansprakelijk mocht er wat gebeuren. Dat zal de eigenaar van het paard zijn verwacht ik.

wHoogendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 18:43

Waarom vraag je niet gewoon welke bijzetteugel ze gebruikt heeft? Dat is een heel normale vraag die je puur uit interesse zou kunnen stellen. Wie weet wordt je dan gerustgesteld of merk je dat je voorgevoel klopt. In ieder geval denk ik dat dat meer duidelijkheid geeft. Succes

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 18:45

Mloui schreef:
Ten eerste, ik ben absoluut geen jurist. Maar je bent geen eigenaar van het paard, noch van de accommodatie. Volgens mij ben jij juridisch niet aansprakelijk mocht er wat gebeuren. Dat zal de eigenaar van het paard zijn verwacht ik.

Daar ging ik in de eerste plaats ook vanuit, maar omdat ik ook deels voor begeleider optreed ben ik gaan twijfelen. En als ik zeg: "Doe eens zus." of "Probeer eens zo." Ben ik dan niet automatisch in de rol van instructeur?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 18:45

Wendy_Segaar schreef:
Waarom vraag je niet gewoon welke bijzetteugel ze gebruikt heeft? Dat is een heel normale vraag die je puur uit interesse zou kunnen stellen. Wie weet wordt je dan gerustgesteld of merk je dat je voorgevoel klopt. In ieder geval denk ik dat dat meer duidelijkheid geeft. Succes

Komt wel als ze weer terug is van vakantie ;) Is voor nu niet heel erg relevant natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:02

Volgens mij ben je helemaal niets voor en van haar en is de eigenaar geheel aansprakelijk als er wat gebeurd.

Hoppit

Jij bent denk ik enkel toegewijd en begaan met dat meidje/paard :)
Loslaten of er over in gesprek me dunkt, maar aangezien jullie leuk klikken zo te horen lijkt in gesprek me helemaal niet zo'n verkeerde. Denk ook niet dat ie verkeerd zou vallen oid.

beatje

Janine1990 schreef:
Mloui schreef:

Daar ging ik in de eerste plaats ook vanuit, maar omdat ik ook deels voor begeleider optreed ben ik gaan twijfelen. En als ik zeg: "Doe eens zus." of "Probeer eens zo." Ben ik dan niet automatisch in de rol van instructeur?

Je bent toch geen betaalde instructeur voor haar?Dus ben je gewoon iemand die met haar samen rijd een goede kennis?Vriendin?
De eigenaar vd paarden is altijd verantwoordelijk ook als jij er eens naast ligt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 19:08

beatje schreef:
Je bent toch geen betaalde instructeur voor haar?Dus ben je gewoon iemand die met haar samen rijd een goede kennis?Vriendin?
De eigenaar vd paarden is altijd verantwoordelijk ook als jij er eens naast ligt.

Ik ben inderdaad geen betaalde instructeur, maar wel het dichtst daarbij eigenlijk.

Voor mij persoonlijk is het gewoon helder, als ik er naast lig dan ligt eventuele aansprakelijkheid bij de eigenaar. Maar nu hebben we een soort driehoeksverhouding. Eigenaar is natuurlijk niet constant bij de paarden, die heeft ook andere dingen te doen. Dus mag ze alleen onder mijn toezicht, of dat van een stalgenoot rijden omdat wij meerderjarig zijn, en voornamelijk omdat wij veel meer ervaring hebben.

En stel nu dat er iets gebeurt, vraag ik me af hoe een verzekering dat ziet. Kunnen die mij aanmerken als instructeur zonder diploma? Waardoor ik mogelijk (gedeeltelijk) hoofdelijk aansprakelijk wordt gehouden naast de eigenaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 19:10

Hoppit schreef:
Jij bent denk ik enkel toegewijd en begaan met dat meidje/paard :)
Loslaten of er over in gesprek me dunkt, maar aangezien jullie leuk klikken zo te horen lijkt in gesprek me helemaal niet zo'n verkeerde. Denk ook niet dat ie verkeerd zou vallen oid.

Daar ben ik ook helemaal niet bang voor hoor, hooguit wat andere stalgenoot ervan vind dat ik weer eens iets onveilig vind. Maar dat is een zorg voor later, ze gaat straks eerst op vakantie. En gezien de situatie (weinig ervaring, geen makkelijk paard) gun ik het haar om met een lekker gevoel op vakantie te gaan wat het paardrijden betreft.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:14

Zolang jij je niet als instructeur uitgeeft of er voor laat betalen ben je geen instructeur.als eigenaar ben je verzekeringstechnisch altijd aansprakelijk.
Als je zelf les krijgt van een instructeur en je dondert van je paard ga je de schade daar toch ook niet verhalen?
De eigenaar van de paarden wil gewoon misschien dat er ervaren mensen in haar buurt zijn om te voorkomen dat ze domme dingen doet.Maar daarmee ben je nog niet verantwoordelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 19:16

beatje schreef:
Zolang jij je niet als instructeur uitgeeft of er voor laat betalen ben je geen instructeur.als eigenaar ben je verzekeringstechnisch altijd aansprakelijk.
Als je zelf les krijgt van een instructeur en je dondert van je paard ga je de schade daar toch ook niet verhalen?
De eigenaar van de paarden wil gewoon misschien dat er ervaren mensen in haar buurt zijn om te voorkomen dat ze domme dingen doet.Maar daarmee ben je nog niet verantwoordelijk.

Daar heb je niet altijd keuze in he? Dat bepaalt je zorgverzekering wel... ;)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:29

Is toch hetzelfde op een manege, daar is een instructrice ook niet verantwoordelijk en zelfs menig manege eigenaar schuift die verantwoordelijkheid af door “ rijden op eigen risico” borden te plaatsen.. Maar ik ben geen jurist, mijn inziens ben jij echter niet verantwoordelijk.
Vraag het anders eens na bij de rechtswinkel of een jurist hoe dit zit.. dan ben je zeker.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:39

Voor zover ik weet : Jij vraagt geen geld, dus dan ligt het anders, volgens mij ben je dan niet aansprakelijk en is het een vriendendienst.

Eigenaar paard is aansprakelijk, maar dat heeft hier en daar ook weer haken en ogen, gezien je vrijwillig opstapt enzo. Hoe dat precies zit weet ik ook niet, maar ik denk niet dat jij ergens aansprakelijk voor bent.