Overkapping buitenbak vraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke86

Overkapping buitenbak vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 22:48

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik hebben eind vorig jaar een leuke woning gekocht, met 2 hectare grond, en 12 ruime stallen, met een zwaar verwaarloosde bak en paddock..
Nou is het de bedoeling dat we de buitenbak gaan overkappen, we wonen ver buiten het dorp, niemand zou er last van hebben, maar ik denk dat wij hiervoor een vergunning aan (weet ik bijna zeker) moeten vragen, heeft iemand hier ervaring mee..? En hoe groot is de kans dat we groen licht krijgen..?

Groetjes Nienke

Romeo2007

Re: Overkapping buitenbak vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:53

Contact opnemen met de gemeente is de beste stap :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:56

Soms kun je dat voor elkaar krijgen, bvb wanneer er een agrarische bestemming op het perceel zit. Of wanneer er grote schuren gestaan hebben of nog staan. Burgerwoning maak je zeer vaak geen kans of je moet een bedrijf hebben waarbij je kunt aantonen dat een indoorhal van levensbelang is voor het voortbestaan , succes

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 23:01

Bigone, er zit een agrarische bestemming op, en er heeft romney loods naast gestaan op de plek waar nu de paddock is gemaakt.. ( dit is straks naast de bak) en er staan 2 grote schuren en 1 kleiner stenen hok op ons perceel.

En ben van plan een kleinschalige stalling op te zetten, en dan vind ik een overdekte baan wel zo fijn

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:03

Sowieso de gemeente vragen. 9/10x is er een vergunning nodig. Ookal woon je ver van het dorp :)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:25

Dat heeft te maken met het bouwblok, hoe groot is het bouwblok en is de bak die er nu ligt geplaatst met vergunning? Je mag alleen bouwen binnen het bouwblok en hoeveel dat is weten jullie neem ik aan wel. Er is altijd een vergunning nodig. Ligt de buitenbak in het bouwblok dan is er een kans dat het wel lukt, anders kan het nog wel eens heel lastig worden, gemeentes zijn er niet zo happig op. Mocht de bak die er nu ligt zonder vergunning zijn dan moet je je afvragen of je wel slapende honden moet wakker maken, grote kans dat de bak die er nu ligt helemaal weg moet.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 10-02-19 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 23:38

De bak heeft al een vergunning, het was voorheen een mini manege hier, dus dat is allemaal gelukkig wel goed. 1 van de 2 grote loodsen gaat in het voorjaar plat. (Maar komt wel een nieuwe voor terug)Dus dat word weer opnieuw bebouwd, en eerlijk gezegd zou ik de papieren erbij moeten pakken om te kijken hoeveel we mogen bouwen op dit perceel. Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.. bedankt voor je reactie!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:40

Nienke86 schreef:
De bak heeft al een vergunning, het was voorheen een mini manege hier, dus dat is allemaal gelukkig wel goed. 1 van de 2 grote loodsen gaat in het voorjaar plat. (Maar komt wel een nieuwe voor terug)Dus dat word weer opnieuw bebouwd, en eerlijk gezegd zou ik de papieren erbij moeten pakken om te kijken hoeveel we mogen bouwen op dit perceel. Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.. bedankt voor je reactie!

Dan zou ik naar de gemeente gaan en gewoon vragen wat mogelijk is, mochten ze moeilijk doen kun je namelijk ook weer afspraken maken om dan eventueel wat te slopen. Geen een gemeente is hetzelfde, de een zou er niet moeilijk omdoen terwijl je bij de ander niks voor elkaar krijgt. Maar een vergunning is sowieso nodig.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 23:48

Super! Bedankt voor je reactie, wij gaan ons er even in verdiepen!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:37

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:51

Even vergunningcheck doen bij het Omgevingsloket:
https://www.omgevingsloket.nl/

Maar gezien de oppervlakte en hoogte zal een WABO-vergunning noodzakelijk zijn. Het gaat namelijk niet alleen om de locatie (wel/niet bij bebouwing enz) maar ook om de afmetingen. Boven een bepaald oppervlak en/of hoogte is er een vergunningplicht.
Je aanvraag zal dan ook vergezeld moeten gaan van tekeningen een constructieve berekening. Dat kan de aannemer die de overkapping zal gaan plaatsen wel aanleveren.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:57

xsensibel schreef:
Sowieso de gemeente vragen. 9/10x is er een vergunning nodig. Ookal woon je ver van het dorp :)

Dan ben ik wel heel erg benieuwd naar al die één op de tien keren dat er volgens jou geen vergunning voor nodig zou zijn, welke situaties zijn dat?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:17

GDG schreef:
xsensibel schreef:

Dan ben ik wel heel erg benieuwd naar al die één op de tien keren dat er volgens jou geen vergunning voor nodig zou zijn, welke situaties zijn dat?

Wanneer er een schuur staat die toevallig 20/40 is en hoog genoeg kun je daar zonder vergunning een binnenbak van maken, dat is de enigste manier om het zonder vergunning te doen.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:28

bigone schreef:
GDG schreef:

Wanneer er een schuur staat die toevallig 20/40 is en hoog genoeg kun je daar zonder vergunning een binnenbak van maken, dat is de enigste manier om het zonder vergunning te doen.

Exact. Óf de vergunning is er al maar er is nooit iets mee gedaan. Zo’n verhaal heb ik ook al eens gehoord

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:29

Bij mij in de omgeving zijn er zelf binnenbakken in kassen gemaakt. Je kan het zo gek niet verzinnen

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:34

Niet alleen moet de hal mogelijk zijn vlgs. Het bestemmingsplan, maar ook het gebruik. Als de bestemming agrarisch is, dan is nog niet gezegd dat een pensionstal of iets dergelijks mogelijk is. Je kunt kijken op ruimtelijkeplannen.nl voor nadere info over het geldende bestemmingsplan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:01

bigone schreef:
GDG schreef:

TS wil een buitenbak overkappen, dat betekent dat daar dus geen schuur staat. Dus nee, dat is niet één van die zogenaamde keren dat het niet nodig zou zijn.

xsensibel schreef:
Óf de vergunning is er al maar er is nooit iets mee gedaan. Zo’n verhaal heb ik ook al eens gehoord

Nee, dan heb je dus wél een vergunning nodig, alleen heb je die al dus hoef je hem niet meer aan te vragen. Is dus ook al geen voorbeeld, ik ben nog steeds benieuwd naar correcte voorbeelden.

xsensibel schreef:
Bij mij in de omgeving zijn er zelf binnenbakken in kassen gemaakt. Je kan het zo gek niet verzinnen

Nogmaals: het gaat om het overkappen van een (bestaande) buitenbak wat volgens jou in één van de tien gevallen zonder vergunning zou kunnen. Een bak in een kas is geen buitenbak dus ook dit voorbeeld gaat niet op.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:00

Hoe groot is de kans ongeveer dat je ook daadwerkelijk een vergunning krijgt?
Zit er nog een verschil tussen letterlijk een dak boven de (bestaande, met vergunning) rijbak of een compleet dicht opgemetselde binnenbak?

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 10:24

Heb geen idee of daar verschil tussen zit, maar men schoonvader kent iemand bij de gemeente dus hij gaat even vissen, dus we wachten het even af.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:25

Gewoon een vergunning vragen. Dan weet je waar je aan toe bent

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:18

GDG schreef:
xsensibel schreef:

Nogmaals: het gaat om het overkappen van een (bestaande) buitenbak wat volgens jou in één van de tien gevallen zonder vergunning zou kunnen. Een bak in een kas is geen buitenbak dus ook dit voorbeeld gaat niet op.

Het is maar waar je een probleem van wilt maken :j

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:47

Ik snap sowieso niet waarom je niet eerst de gemeente vraagt wat de mogelijkheden zijn voordat je hier vraagt of dit misschien zonder vergunning kan.
Zoals je ziet krijg je hier allerlei reacties waar je helemaal geen donder mee opschiet.

Dit geldt overigens niet alleen voor dit topic.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 13:24

Dionnevdkaal schreef:
Ik snap sowieso niet waarom je niet eerst de gemeente vraagt wat de mogelijkheden zijn voordat je hier vraagt of dit misschien zonder vergunning kan.
Zoals je ziet krijg je hier allerlei reacties waar je helemaal geen donder mee opschiet.

Dit geldt overigens niet alleen voor dit topic.

En het is niet eens maandag..

Ik vraag gewoon naar mensen met eventueel ervaring.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:37

ben je in geschreven bij de kamer van koophandel .Voor het opzetten van pensioen stal?

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:51

Wij hebben een overdekte rijbaan, maar ook voor deze bebouwing moet je vergunningen aanvragen en die kunnen net zo moeilijk worden afgegeven als dichte bebouwing. Voor de illustratie wij zijn een bedrijf met de juiste bestemmingen en hebben 7 jaar discussie gevoerd met de gemeente voor groen licht. Bij ons hielp het een goede landschapsarchitekt in de hand te nemen ipv alleen een goede bouwtekenaar.