Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ibbel schreef:Er zijn drie regels voor rijden met B rijbewijs:
a) de MTM van de trekkende auto plus de MTM van de trailer samen mogen niet meer dan 3500 kg zijn. Met een trailer van 1200 kg mag je auto dus een MTM van 2300 kg hebben. Daar komen de meeste middenklassers niet aan, dus geen probleem.
b) de auto moet het gewicht van trailer plus paard kunnen trekken. Hou er rekening mee dat die 613 vermoedelijk niet het werkelijke gewicht is, en dat die trailer best wel eens 700 kg leeg zou kunnen wegen. Dan mag je nog een paard van 500 kg meenemen. Beetje KWPNer weegt meer dan dat. Ga dus er maar even van uit dat je altijd met 1200 kg aan de haak zult rijden. Het is fijn als je auto wat reserve heeft, dus een trekkende auto die 1400/1500 kg mag hebben is altijd fijner dan één die max die 1200 kg mag hebben.
c) je auto moet de kogeldruk aan kunnen. Bij een anderhalfpaardstrailer is die meestal 75 kg.
Jet schreef:Als je niet gewend bent met een paard in een trailer te rijden, zou ik denk ik iemand zoeken die professioneel paarden vervoert, een paardentaxi dus.
Het rijden met paarden is echt heel anders dan met een gewone aanhanger ( mocht je dat wel gewend zijn)!
meisje2000 schreef:Mijn oude trailer mtm 1200kilo. Mijn auto is 1450 en mag 1500 trekken. 1200+1450 is 2650 en mag ik dus met een b rijbewijs rijden omdat het gewicht niet boven de 3500 kilo komt.
.
Jet schreef:Ik ging er vanuit dat ze een trailer gingen huren om het paard op te halen. Dat heb ik dus verkeerd gelezen.
Dan nog, als ze al snel een paard gaan kopen en dat willen vervoeren, hebben ze geen tijd denk ik om te gaan oefenen met het rijden met een trailer. Dat kan dan altijd later nog.
Gypsy, er zijn ook paardentaxi's die wel met spoed op te roepen zijn. Bij mij is het wel afhankelijk van mijn werk voor een baas of ik op dat moment kan, maar als ik wel kan, kan dat ook middernacht of hoe laat dan ook hoor.
Nu lees ik het bericht nog eens na en lijkt het te gaan om twee paarden, dan wordt het verhaal met B-rijbewijs heel anders, dat zal niet gaan lukken als je ze samen wil vervoeren. Bedenk dan ook dat jullie misschien samen op pad willen als het allemaal leuk blijkt te zijn, dat red je niet met een trailer met MTM 1200 kg.
Jet schreef:Ik lees ook niet dat ze ze samen willen vervoeren, maar ik kan me goed voorstellen dat ze dat in de toekomst wel willen. Samen op wedstrijd, samen naar het strand of bos, samen op vakantie met de paarden, noem maar op.
Jet schreef:Ik ging er vanuit dat ze een trailer gingen huren om het paard op te halen. Dat heb ik dus verkeerd gelezen.
Dan nog, als ze al snel een paard gaan kopen en dat willen vervoeren, hebben ze geen tijd denk ik om te gaan oefenen met het rijden met een trailer. Dat kan dan altijd later nog.
cissy schreef:meisje2000 schreef:Mijn oude trailer mtm 1200kilo. Mijn auto is 1450 en mag 1500 trekken. 1200+1450 is 2650 en mag ik dus met een b rijbewijs rijden omdat het gewicht niet boven de 3500 kilo komt.
Is het gewicht of het gewicht+laadvermogen van je auto 1450 kg. Kan me niet voorstellen nl dat het correct is wat je zegt. Persoonlijk denk ik dat je het laadvermogen bent vergeten mee te tellen.