Bang paard :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elinekwis

Bang paard :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 22:45

hoi allemaal!
ik doe sinds een paar maanden veel horsemanship met mijn paard, en ik merk dat hij heel erg bang is. ik weet niet waarom en ik wil graag dat hij zich veilig voelt. ik heb het idee dat hij liever niet met mij is. ik hoop dat iemand kan helpen want ik wil echt het beste voor hem
x

Maureen95

Re: Bang paard :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:52

Heb je zelf al ervaring met het opleiden van paarden? Hoelang heb je je paard al? Misschien is het handig om een instructeur te zoeken die je hierin verder kan helpen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:55

Is hij banger geworden sinds je met horsemanship training bent begonnen? Veel methodes die als NH verkocht worden zijn namelijk behoorlijk stressverhogend voor paarden, zeker als je als trainer niet precies weet hoe het moet en dus onvoorspelbaar bent in je correcties/druk verhogen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:08

Hoe reageert je paard als iemand anders met hem bezig is? Omdat je zegt dat je het idee hebt dat hij liever niet met jou is. Zou het kunnen dat je zelf onzekerheid uitstraalt?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:13

Wat versta je onder 'horsemanship'? Wat doe je precies? Als je paard bang van je wordt, dan stoppen, begeleiding vragen of een andere techniek zoeken die beter past bij jullie. Het is juist de bedoeling dat je paard meer vertrouwen krijgt, dat jullie beter communiceren met elkaar.

Elinekwis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 23:31

Maureen95 schreef:
Heb je zelf al ervaring met het opleiden van paarden? Hoelang heb je je paard al? Misschien is het handig om een instructeur te zoeken die je hierin verder kan helpen :)

ik heb niet echt ervaring met het opleiden, doe het vanaf youtube met mensen die veel bezig zijn met vrijheid. aangezien het via youtube is zijn de oefeningen heel basic. ik heb het paard nu 1,5 jaar. en misschien is het inderdaad slim om een instructeur te vinden.
x

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:33

Ah dat verklaard. Wat ik weet dat je vanuit filmpjes kijken het wel leert, maar vooral theoretisch. Dus je weet wel wat je moet doen, maar zonder goede ondersteuning weet je vaak niet precies hoe de uitwerking kan zijn. Daarom is het fijn om er eens iemand bij te hebben die weet hoe je zoiets aan moet pakken :)

Elinekwis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 23:35

xyzutu2 schreef:
Is hij banger geworden sinds je met horsemanship training bent begonnen? Veel methodes die als NH verkocht worden zijn namelijk behoorlijk stressverhogend voor paarden, zeker als je als trainer niet precies weet hoe het moet en dus onvoorspelbaar bent in je correcties/druk verhogen.

ja, maar ik ben sinds het oefenen ook steeds alerter geworden opzijn gedrag. voor dat ik iets met hem deed was ik niet zo bewust van zijn gedrag dus het kan ook zijn dat ik het pas nu opmerk. ik doe qua horsemanship weinig met druk en als ik hem correct zet ik hem achteruit of laat ik hem uit mijn ruimte.

x

Elinekwis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 23:38

Mjelleke schreef:
Hoe reageert je paard als iemand anders met hem bezig is? Omdat je zegt dat je het idee hebt dat hij liever niet met jou is. Zou het kunnen dat je zelf onzekerheid uitstraalt?

ik ben de enige die met hem werkt. een vriendin van mij gaat wel vaak mee en doet ook wel wat met hem maar ze is nog niet heel lang met paarden bezig maar als zij met hem bezig is reageerd hij helemaal niet. het zou inderdaad kunnen dat ik onzeker ben maar eigenlijk weet ik altijd wat ik wil en ben ik ook niet bang dat er iets gebeurd ofzo.

Elinekwis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 23:41

Lindsey_99 schreef:
Wat versta je onder 'horsemanship'? Wat doe je precies? Als je paard bang van je wordt, dan stoppen, begeleiding vragen of een andere techniek zoeken die beter past bij jullie. Het is juist de bedoeling dat je paard meer vertrouwen krijgt, dat jullie beter communiceren met elkaar.

ik doe met hem vooral grondwerk dus ik weet niet of ik horsemanship correct heb gebruikt. als ik merk dat hij bang is laat ik hem in mijn cirkel en probeer hem gerust te stellen en probeer het opnieuw en als ik echt merk dat hij bang wordt stop ik, wat achteraf gezien misschien niet de beste oplossing is maar ik vind het ook sneu om hem nog banger te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:50

Misschien is Irwin Insights iets voor je. Dat is een manier van omgaan met je paard waarin je de personal space van je paard respecteert, waardoor paarden sowieso al relaxter worden, en je het paard de keuze geeft om iets te doen of niet. Dit is wel heel zwart/wit natuurlijk, het is eigenlijk iets uitgebreider doordat je samen naar een middenweg zoekt om een oefening wél uit te voeren, maar zo op bokt is het even het makkelijkst uit te leggen. Zoek op YouTube naar Chris Irwin als het je wat lijkt, hij heeft een reeks filmpjes voor Bit Magazine gemaakt en wordt steeds bekender in Nederland :) In welke regio zit je?

Elinekwis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 00:08

Citaat:
Misschien is Irwin Insights iets voor je. Dat is een manier van omgaan met je paard waarin je de personal space van je paard respecteert, waardoor paarden sowieso al relaxter worden, en je het paard de keuze geeft om iets te doen of niet. Dit is wel heel zwart/wit natuurlijk, het is eigenlijk iets uitgebreider doordat je samen naar een middenweg zoekt om een oefening wél uit te voeren, maar zo op bokt is het even het makkelijkst uit te leggen. Zoek op YouTube naar Chris Irwin als het je wat lijkt, hij heeft een reeks filmpjes voor Bit Magazine gemaakt en wordt steeds bekender in Nederland :) In welke regio zit je?

ik ga het opsoeken! klinkt goed! mijn paard is al wat ouder dus hij heeft van mij eigenlijk altijd de keus of hij iets wilt of niet dus ik denk dat dit bij ons past. ik zit in regio Noord-Holland omgeving Haarlem.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:25

Feather light horsemanship is ook zeker de moeite waard om te checken. Zij leert paarden zelf hun ontspanning en trots te zoeken door op de juiste momenten te belonen. Natuurlijk ook vrij kort door de bocht, en er zijn veel meer trainers die deze methode gebruiken, maar zeker een richting om je eens in te verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:28

Elinekwis schreef:
Citaat:

ik ga het opsoeken! klinkt goed! mijn paard is al wat ouder dus hij heeft van mij eigenlijk altijd de keus of hij iets wilt of niet dus ik denk dat dit bij ons past. ik zit in regio Noord-Holland omgeving Haarlem.

Dan zit je in de buurt van Irwin Insights Nederland, de 'hoofdvestiging' van Irwin Insights in NL! :) Er is zowel een website als een Facebook pagina van en het zijn hele toffe mensen. Als je nog vragen hebt mag je me ook een pb sturen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:00

Elinekwis schreef:
Lindsey_99 schreef:

ik doe met hem vooral grondwerk dus ik weet niet of ik horsemanship correct heb gebruikt. als ik merk dat hij bang is laat ik hem in mijn cirkel en probeer hem gerust te stellen en probeer het opnieuw en als ik echt merk dat hij bang wordt stop ik, wat achteraf gezien misschien niet de beste oplossing is maar ik vind het ook sneu om hem nog banger te maken.

Angst bevestigen en "belonen" is zeker niet de beste oplossing, angst als antwoord/oplossing op jouw hulpen is wat je echt niet wil bereiken.
Maar als je in je training op dat punt komt ben je vermoed te sterk begonnen. Maak je stappen en hulpen kleiner in het begin.
Angstig paard dichtbij je hebben is potentieel gevaarlijk voor jouw, angstig paard houdt slechter rekening met jouw positie t.o.v. hem en dan is over jouw heen lopen mogelijk. Liever gestructureerd aan het werk zetten, zodat die via beweging (afvloeien spanning, want adrenalinestoot vertaald zich naar willen rennen) en aanzetten denkend deel hersenen tot rust kan komen en leren dat er eigenlijk niks aan de hand is.

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:31

Ik zou jullie goed kunnen begeleiden.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:44

Als je paard bang is. Zou ik gewoon ontzettend veel 'undermanding time' doorbrengen. Ga bij haar in de stal zitten, ga bij haar in de paddock zitten, ga bij haar in de wei zitten en vraag helemaal niets van haar. Dat is in mijn ogen een ontzettend effectieve manier om je paard te leren kennen en om je paard te laten zien van: o als ze er is, is het niet altijd nare dingen doen. Want in zijn ogen zijn het nog nare dingen. Dit zou ik rustig opbouwen naar dingen die hij leuk vind om te doen. Als ik iets geleerd heb is het wel dat paarden zo kunnen opbloeien door dingen te doen waar ze in uitblinken. En dit vind ik altijd door tricktraining incl. voerbeloning. Op deze manier kunnen ze echt opbloeien en genieten van samenzijn. Ook vinden ze het vaak leuk omdat ze zelf dingen mogen inbrengen. (Van mij tenminste!) Meedenken word ontzettend beloond en proberen word ook beloond. Dit heeft mijn wat schuwere lusitano merrie echt doen opbloeien.