Right brained introvert paard gemotiveerd krijgen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mb123x

Right brained introvert paard gemotiveerd krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 17:03

Heey allemaal.. ik heb een tinker die echt HELEMAAL nergens om geeft, zo doet ze teminste. Ze is een right brained introvert paard. Eerder kon ik nog wel wat met haar doen, maar tegenwoordig is het zo erg! Ik kan helemaal niks met haar, ze is niet aan mijn been en niet meer voor uit te branden.. ik heb een agility hope (sommige weten wat dit is) maar ze wilt haar benen niet eens optillen, en trapt hem dus onder uit. Op buitenrit (wat ze normaal het liefst deed) zelfs dan krijg ik haar niet meer gemotiveerd om wat te doen. Het enige wat ze leuk vind is vrijheidsdressuur. En ik van dat natuurlijk ook heel leuk maar vind het rijden natuurlijk ook heel leuk, maar ik zit echt met me handen in het haar, want ze heeft geen gebreken (meerdere keren onderzocht) en heb alles geprobeert om haar gemotiveerd te krijgen.... wie heeft de ultieme tip???? :(:)

troi

Re: Right brained introvert paard gemotiveerd krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:20

Pssm 1 en 2 getest? Dat zou ik eerst doen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:02

Op buitenrit gaan, in het midden doen wat zij leuk vindt, dus vrijheidsdressuur, wel aan de hand denk ik, weer opzadelen en weer naar huis rijden. Misschien een idee?

Mb123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 20:23

Monique1963 schreef:
Op buitenrit gaan, in het midden doen wat zij leuk vindt, dus vrijheidsdressuur, wel aan de hand denk ik, weer opzadelen en weer naar huis rijden. Misschien een idee?

Hmm, kan het eens proberen!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:33

Mb123x schreef:
Heey allemaal.. ik heb een tinker die echt HELEMAAL nergens om geeft, zo doet ze teminste. Ze is een right brained introvert paard. Eerder kon ik nog wel wat met haar doen, maar tegenwoordig is het zo erg! Ik kan helemaal niks met haar, ze is niet aan mijn been en niet meer voor uit te branden.. ik heb een agility hope (sommige weten wat dit is) maar ze wilt haar benen niet eens optillen, en trapt hem dus onder uit. Op buitenrit (wat ze normaal het liefst deed) zelfs dan krijg ik haar niet meer gemotiveerd om wat te doen. Het enige wat ze leuk vind is vrijheidsdressuur. En ik van dat natuurlijk ook heel leuk maar vind het rijden natuurlijk ook heel leuk, maar ik zit echt met me handen in het haar, want ze heeft geen gebreken (meerdere keren onderzocht) en heb alles geprobeert om haar gemotiveerd te krijgen.... wie heeft de ultieme tip???? :(:)

Is het wel ene Right Brain? Ik heb een echte Right Brain pony gehad. Mijn pony was vooral heel bang, sloot zich af.. Maar kon ook ineens ontploffen. Verwerken was op 'snooze' stand (ogen op half zeven).. Ik denk eerder dat zij als ik het zo lees een Left Brain Introvert is.. Een Right Brain straalt veel wantrouwen uit, is vaak angstig. Dat haal ik hier niet uit..

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:45

Neem les van iemand die je helpt de signalen van je paard correct te interpreteren. Dat is namelijk niet te doen vanachter de computer!
In welke regio zit je?

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:48

Klinkt mij zo ook eerder als left brain ipv right brain. In dat geval werkt belonen heel goed. Dit kan door rust geven, aaien, snoepje geven, ... Door op het juiste moment te belonen kan je haar gemotiveerd krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:50

Ik ben het met Troi eens: als je een paard hebt dat alleen vrijheidsdressuur wil doen (vrijheidsdressuur = rustige bewegingen in stilstand) en het is een Tinker, en het gaat steeds slechter tot het punt dat ze zelfs buiten nu niet meer wil lopen, dan zou ik meteen een PSSM 1 test doen en als daar niets uitkomt PSSM 2, en dan pas gaan nadenken over verandering van training.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:54

Even er van uitgaan dat er medisch niks is:

Wat doe je bij vd, wat je onder het zadel niet doet? Werk je met voerbeloning? Mss ohz ook eens proberen? Wellicht kan je vd oefening door laten vloeien ohz?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:07

Ja ik dacht ook direct aan voerbeloning.
Maar misschien kun je wat filmpjes maken als je bezig bent, is voor jezelf ook fijn, kom je er misschien achter of je wat doet waardoor ze ontmoedigd raakt, ze kunnen namelijk al snel overvraagd zijn.

Mb123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 21:32

Letizia schreef:
Even er van uitgaan dat er medisch niks is:

Wat doe je bij vd, wat je onder het zadel niet doet? Werk je met voerbeloning? Mss ohz ook eens proberen? Wellicht kan je vd oefening door laten vloeien ohz?

Het voer is denk ik wel voor haar een interresant iets tijdens het vrijheidsdressuur denk ik :j maar voer onder het rijden ging absoluut niet goed, dan denk ze elke keer wanneer ik iets goed vind dat ze stil kan staan en dan eten krijgt, en dan wou ze niet meer lopen. Maar wat het vooral is is dat ze bij vrijheidsdressuur echt goed moet nadenken, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat zou krijgen, heb namelijk al best wat geprobeerd..

Mb123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 21:33

Ilsiie schreef:
Neem les van iemand die je helpt de signalen van je paard correct te interpreteren. Dat is namelijk niet te doen vanachter de computer!
In welke regio zit je?

Regio meppel, ik kan het wel eens erover hebben met mijn lesgever!

Mb123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 21:34

Gizeppie schreef:
Mb123x schreef:

Is het wel ene Right Brain? Ik heb een echte Right Brain pony gehad. Mijn pony was vooral heel bang, sloot zich af.. Maar kon ook ineens ontploffen. Verwerken was op 'snooze' stand (ogen op half zeven).. Ik denk eerder dat zij als ik het zo lees een Left Brain Introvert is.. Een Right Brain straalt veel wantrouwen uit, is vaak angstig. Dat haal ik hier niet uit..

Hmmm.. ik heb dat schema van parelli opgezocht, maar met de left brained kant heeft ze helemaal niks overheen? Ze onploft gelukkig niet, maar ze is wel heel teruggetrokken meestal, ze klapt snel dicht, en afgesloten...

Mb123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 21:37

Gizeppie schreef:
Mb123x schreef:

Hey! Ik keek nu dat schema nog eens... en zie dat ik het denk ik helemaal verkeerd heb begrepen dat left en right kanten.. ik denk nu idd ook een left brained, maar ze doet alsof ze niet bang is maar toch is het aan veel dingen duidelijk dat ze wel bang is!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:39

Toch denk ik dat je paard geen Right Brain is.. Mijn pony was qua gedrag heel anders en absoluut gemotiveerd en wilde heel graag please. Dat doet jou pony juist niet. Ik heb momenteel nog een paard die wel een Left Brain is en die reageert net zoals jou paard.. Klapt dicht, niet voor of achteruit te krijgen soms.. Ik motiveer hem door afwisseling, maar niet over zijn grenzen te gaan. Ene dag doe ik iets met pionnen, andere dag met balkjes, dag daarna ga ik weer rijden, dan weer iets anders.. Veel afwisseling maakt wel verschil merk ik..

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:42

Is ze getest op pssm ?
Symptomen doen wel een belletje rinkelen ..

Mb123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 22:03

Gizeppie schreef:
Toch denk ik dat je paard geen Right Brain is.. Mijn pony was qua gedrag heel anders en absoluut gemotiveerd en wilde heel graag please. Dat doet jou pony juist niet. Ik heb momenteel nog een paard die wel een Left Brain is en die reageert net zoals jou paard.. Klapt dicht, niet voor of achteruit te krijgen soms.. Ik motiveer hem door afwisseling, maar niet over zijn grenzen te gaan. Ene dag doe ik iets met pionnen, andere dag met balkjes, dag daarna ga ik weer rijden, dan weer iets anders.. Veel afwisseling maakt wel verschil merk ik..

Ja klopt idd left brained... had het helemaal verkeerd begrepen *D wel een uitdaging dus om het leuk te houden?

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:11

Doe eens normaal... ‘left brain’, ‘right brain’. We hebben het over een paard he...? Niet over een dolfijn of een primaat.
Zijn ‘brain’ is zo groot als je vuist.
Zeg maar: niet zo heul groot....
ze doen dingen zoals ze doen. Niet al te veel met een menselijke bril overanalyseren.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:18

En ook niet te snel gaan.....bij de introverte types meer "Whoa" en bij de extraverte meer "Go". Mijn merrie is wel een Left brain introvert en die heeft heeeeel veeeel tijd nodig.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 11:31

Mb123x schreef:
Gizeppie schreef:

Ja klopt idd left brained... had het helemaal verkeerd begrepen *D wel een uitdaging dus om het leuk te houden?

Left brains staan erom bekend, dat ze veel afwisseling nodig hebben. Dus een oefening een paar keer doen en dan naar het volgende. Mijn Left Brain is gek op materiaal. Daar maak ik m gemotiveerd mee, maar ook met snoepjes. Hij heeft enorme moeite met trailerladen, maar zodra hij 1 stap op de klep zet beloon ik hem door hem de hemel in te prijzen en snoepje te geven. Ik had hem binnen een half uur twee in die trailer.. Bij mijn Right Brain moest ik juist niet te veel willen, want anders kreeg hij kortsluiting..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 11:40

Ik heb een RBI. Wat bij haar helpt is uitnodigen, stimuleren om zelf dingen te doen, en dan te belonen. En heel goed kijken en lezen. Introverte paarden hebben de neiging om dingen wat op te kroppen, vooral de koudbloed versie. Communiceren en goed luisteren is belangrijk, en als je ze uitnodigt, en de keus geeft om te stoppen wanneer ze genoeg hebben, willen ze vaak best wel. Hier gaat alles best wel op vrijwillige basis (nu heb ik wel een paard wat zoals een echte right brainer well een will to please heeft en best veel go) en dat werkt eigenlijk heel goed. Als ik haar wil dwingen klapt ze dicht en wil ze niets meer, en nu gaat ze steeds meer gewoon proberen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 11:49

Heel apart hoe je alle posts over PSSM negeert, terwijl dat wel een wezenlijk punt is om te checken!

Mb123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 11:49

Avalanche81 schreef:
Ik heb een RBI. Wat bij haar helpt is uitnodigen, stimuleren om zelf dingen te doen, en dan te belonen. En heel goed kijken en lezen. Introverte paarden hebben de neiging om dingen wat op te kroppen, vooral de koudbloed versie. Communiceren en goed luisteren is belangrijk, en als je ze uitnodigt, en de keus geeft om te stoppen wanneer ze genoeg hebben, willen ze vaak best wel. Hier gaat alles best wel op vrijwillige basis (nu heb ik wel een paard wat zoals een echte right brainer well een will to please heeft en best veel go) en dat werkt eigenlijk heel goed. Als ik haar wil dwingen klapt ze dicht en wil ze niets meer, en nu gaat ze steeds meer gewoon proberen.

Maar hoelang duurt het bij hou voor dat ze er bij jou klaar mee zijn? Bij mij zou dat echt een stap zijn...

Mb123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 11:50

Waratje schreef:
Heel apart hoe je alle posts over PSSM negeert, terwijl dat wel een wezenlijk punt is om te checken!

Ik ga die tests laten doen, zolang ik daar geen uitslag van heb heb ik er niet zo veel over te zeggen...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 11:51

Mb123x schreef:
Avalanche81 schreef:

Maar hoelang duurt het bij hou voor dat ze er bij jou klaar mee zijn? Bij mij zou dat echt een stap zijn...

Wat bedoel je met "voordat ze er klaar mee zijn?" Die snap ik niet.