Paarden sleuren mij mee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amberrr123

Paarden sleuren mij mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 18:44

Hoi ik heb een probleem met mijn paarden uit wei halen want als ik ze als laatste van wei haal dan sleuren ze mij achter zich aan beter gezegd ze gaan rennen ik probeer dan ze even heel streng aan te pakken maar dat werkt ook niet en zelf ben ik niet heel sterk dus ze sleuren mij mee tot ik maar gewoon los moet laten
Iemand tips om dit af te leren??

mika11

Re: Paarden sleuren mij mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:50

Misschien één voor één binnen halen?
Dat doen wij ook, 7 paarden hier.
's Avonds halen we ze één voor één binnen, en in de ochtend weer op dezelfde manier naar buiten.
Als je je paarden kent, weet je welke je het beste als laatste kunt binnen halen.

Rex_Rolfo

Troost je, het heeft met kracht niets te maken. Geen enkele mens is sterker dan een paard.

Lange termijn: neem grondwerkles zodat de paarden leren om je te respecteren.
Korte termijn: hoofdstel met bit gebruiken.

IsabelleN

Ik vrees dat je veel strenger zal moeten doorpakken... Anders zou niemand meer een paard als laatste uit het weiland kunnen halen. Ga eens te rade bij een prof, bv. een hengstenhouder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:12

Rex_Rolfo schreef:
Troost je, het heeft met kracht niets te maken. Geen enkele mens is sterker dan een paard.

Maar bij een paard wat staat te drammen krijg je het hoofdstel toch haast niet aan.Dit is een vervelend probleem.

Dionne_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:20

Niet de krachtstrijd aangaan, want die win je toch niet. Verdiep je in grondwerk (bijv. Parelli) of neem les. En dan consequent toepassen en streng zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:36

Grondwerk is altijd goed,
maar ik ben voorstander van instant oplossingen want dit is gewoon respectloos en gevaarlijk natuurlijk.

Wat je kan doen: halstertouw of hengstenketting om de neus, en in elk geval paarden met een zweep begeleiden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:37

Rex_Rolfo schreef:

Korte termijn zou ik voor een hengstenketting gaan.

Lange termijn inderdaad grondwerk. Dat hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Je kunt beginnen met een stukje wandelen. Als jij dan een keer stil gaat staan, mag je paard je niet voorbij lopen. Doet hij dat wel, zet je hem direct een aantal passen terug. Dit herhaal je net zo lang tot ze je niet meer voor bij lopen.
Of bijvoorbeeld wanneer je de stal uit gaat: doe de deur open, maar blijf in de ingang staan. Zo lang jij daar staat, mag je paard er niet langs of in jouw persoonlijke ruimte komen. Ook hier terug zetten wanneer ze dat wel doen.
Het zijn simpele dingen die je dagelijks tegen komt, maar waar je wel test wie nou eigenlijk het leiderschap heeft

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:47

Idd beginnen met 1 voor 1 binnenhalen.
En gewoon heel heel consequent zijn.
In het begin kan het nodig zijn om een hengstenketting te gebruiken of halstertouw over de neus en eventueel een zweepje mee.
En dan verder 1 principe er heel goed inpeperen: jij gaat voor en ze mogen niet voorbij je schouder. Doen ze dit wel dan mogen ze weer achteruit. Willen ze daarover discussiëren dan mag er best een tik bij om het duidelijk te maken.
Het kan goed zijn dat je de eerste keren hierdoor een stuk langer bezig bent met binnen zetten omdat je voor elke pas voorwaarts weer 1 achteruit moet zetten.
Indien ze het principe van achter je schouder blijven nog helemaal niet kennen ga dit dan eerst een paar keer 'gewoon' oefenen en niet bij het binnen zetten.
Timing is bij dergelijke oefeningen wel belangrijk dus vraag er begeleiding bij als het nodig is.
Pas als 1 per 1 goed gaat weer met 2 tegelijk.
Dit valt op te lossen maar heeft even geduld en doorzettingsvermogen nodig.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:58

Je hebt nog maar één berichtje geschreven dus het is wat lastig inschatten maar je komt op me over alsof je nog niet zoveel ervaring hebt dus ik zou even iemand met paardenverstand erbij halen om je uit te leggen wat je moet doen.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:01

Wat ik vaak doe als ik paarden binnen moet zetten die erg sterk zijn, is het halster vastpakken. Dus ene hand touw en andere hand halster. Zodra ze harder gaan lopen en je krijgt ze niet stilgezet, draai je om, en doordat je het halster vasthebt gaat dit makkelijker. Dan weer lopen en telkens herhalen als ze harder gaan lopen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:12

Het voordeel van halster vasthouden is dat je het hoofd makkelijker opzij trekt. Je zet automatisch je elleboog in de hals en trekt zo het stuur (hoofd) naast de motor (lijf). Met het hoofd recht voor het lijf is een paard echt sterk.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:20

Rex_Rolfo schreef:
Het voordeel van halster vasthouden is dat je het hoofd makkelijker opzij trekt. Je zet automatisch je elleboog in de hals en trekt zo het stuur (hoofd) naast de motor (lijf). Met het hoofd recht voor het lijf is een paard echt sterk.

Dit inderdaad, ik heb ook wel eens een tank van 1.80 naar binnen moeten halen en die wist dat hij sterk was. Halster vast en ik liep zo naar stal, alleen halstertouwtje vast en ik ging het hele erf over :+

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:27

Let wel op met het halser vasthouden. Als het paard z'n hoofd omhoog gooit heb je je hand vaak niet snel genoeg los en dat vindt je schouder niet heel prettig zeg ik uit ervaring. Ik pak zelf liever het touw kort vast en daarmee het hoofd naar je toe trekken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:29

Ik heb dan weer liever een langer touw ( meter of 4) en in dien nodig handschoenen aan.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:05

Het meeste is al gezegd, haal er idd is iemand bij met meer ervaring. Om is te laten zien hoe je dat het beste doet en het jou te leren. En anders bij de eerste pas dat ze willen doordrammen een paar passen achteruit zetten. En net zo lang herhalen tot ze met een los touwtje mee lopen. De eerste paar keren gaat dat misschien makkelijker met een hengstenketting of strop om de neus. En om de beurt binnen zetten, de lastigste eerst.
Het halster vast pakken vind ik ook makkelijk maar dat is bij de grote paarden toch vooral omdat ik zelf ook erg groot ben. Denk dat het anders lastiger is.

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:51

Waar zit je met je paarden? Ik kan je helpen als je dat wilt.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:29

Halster touw vastklippen aan de zijkant van het halster. Zo kun je ook het hoofd makkelijk omtrekken als het paard te snel wil gaan.
Verder een lang halstertouw pakken en indien het paard voorbij je schouder wilt komen het touw voor zijn neus ronddraaien. Als hij dan toch doordenderd komt hij met zijn neus tegen het rondzwiepende touw aan.., maar dat is dan zijn keuze...
Leren ze echt heel snel dit

EHE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:47

doe je halstertouw over ze neus of door zijn mond heen, dan heb je iets meer te vertellen. verder moet je duidelijk zijn dat ze achter je moeten blijven.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:52

Wij pakken ze met 6a7 tegelijk. Ja 1 persoon 6a7 paarden. Dan heb je nou eenmaal rangorde. Als je dit gedrag niet fijn vind moet je ze idd 1 voor 1 pakken

amberrr123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 20:04

amberrr123 schreef:
Hoi ik heb een probleem met mijn paarden uit wei halen want als ik ze als laatste van wei haal dan sleuren ze mij achter zich aan beter gezegd ze gaan rennen ik probeer dan ze even heel streng aan te pakken maar dat werkt ook niet en zelf ben ik niet heel sterk dus ze sleuren mij mee tot ik maar gewoon los moet laten
Iemand tips om dit af te leren??

hoi, heel erg bedankt allemaal voor het helpen het gaat nu al stukken beter ik ben nu bezig met grondwerk en ze respecteren me al veel meer ze lopen nu als schatjes mee de wei uit <3 O:)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:17

Heel goed bezig +:)+
Voelt goed nietwaar :)

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:19

1 voor 1 binnen halen en zodra ze hun kracht in gaan zetten stil blijven gaan staan en zelf pak ik ze dan ook niet met zijden handschoentjes aan tenzij ze ergens van zijn geschrokken en daarom weg willen
Ook idd grondwerk is heel goed *\o/*

StrongBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:47

misschien kan je je halstertouw aan de zijkant van het halster bevestigen. zodat als je paard weg rent dat je hem makkelijk op een volte zetten en verbeteren/straffen
succes