Wat te doen de dag voor wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reina_Lucia

Wat te doen de dag voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 13:38

Hoi Bokkers,

Ik heb Vrijdag mijn 1e B dressuur wedstrijd, maar ik heb eigenlijk geen idee of het wel handig is om de dag van te voren nog een keer te trainen. Ik hoor van verschillende mensen dat het handig is omdat je dan de moeilijkere punten nog even kan oefenen (Bij mijn pony is dat rechter stelling en het evenwicht in de overgangen). Maar van mijn Instructrice kreeg ik juist de tip om de dag van te voren niks te doen om spierpijn te vermijden. Wat lijkt jullie het handigste?

Groetjes Sarah :D
Laatst bijgewerkt door Reina_Lucia op 20-01-19 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kairos

Re: Wat te doen de dag voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:40

Ik zou alleen nog wat puntjes oefenen waarvan je al weet dat je er moeite mee hebt, maar niet echt de hele proef intensief trainen, want je moet het grootste werk er toch al ruim van tevoren in hebben zitten, maar als je paard bv moeite heeft met linkerstellling, zou je daar gewoon wat oefeningen van mee kunnen pakken in de training.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:42

Even kort longeren. Rustig tempo dat hij zijn rug laat dansen. Dan heb je geen spierpijn. En is hij toch even in beweging geweest.

X_Willemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:43

Ik zou inderdaad zoals je instructice zegt geen zware training meer doen maar hooguit een rustige training en voornamelijk goed losrijden/los maken.
Als er punten zijn die nu nog niet goed gaan, gaat het je niet in een training lukken om deze op te lossen.

Veel Succes morgen!

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:47

Ik train meestal de dag voor de wedstrijd lang en laag. En soms nog wat kleine onderdeeltjes.

Maar soms heeft ze ook gewoon vrij die dag ervoor, merk geen verschil als ik wel of niet de dag ervoor rijd.

Succes vrijdag!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:48

in principe als je b wedstrijd gaat starten, zit de basis er toch in. Een dag van te voren alle moeilijke dingen gaan oefenen, dan lijkt het mij dat je niet klaar bent voor wedstrijd. Ik zou gewoon lekker rustig werken of even longeren.

Elodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:52

Met het jonge paard wat ik nu start doe ik of wat licht werk of hij staat stil een dag voor wedstrijd, met hem rij ik sowieso maar zo'n drie keer in de week. Ligt er ook een beetje aan hoe hij aanvoelt eerder die week, als hij erg fris aanvoelt stap ik er graag nog wel even op de dag voor wedstrijd. Het paard wat ik hiervoor startte reed ik het liefst wel wat fanatieker de dag van tevoren, zij was vaak (extra)heet en scherp op wedstrijd. Het is afhankelijk van wat voor jou en je paard werkt. Het is goed om te waken voor spierpijn inderdaad, en zoals hierboven al iemand mooi zegt, als er punten zijn die niet goed gaan ga je die ook niet 1 dag voor je wedstrijd ineens kunnen oplossen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:53

Ik ging altijd even op buitenrit! Lekker even koppie leegmaken. Had ie toch beweging, geen spierpijn en het werkte voor ons altijd goed :).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 14:14

Ik doe van alles de dag van te voren.
Soms train in, niet anders als normaal. Ik train niet zo zwaar. Als ik een les volg wel.
Ik ga ook wel eens een buitenrit je doen. En soms heb ik geen tijd om nog te rijden dus staan ze stil.

Laatst vond ik het handig om m'n jonge paard nog wel te longeren, halster en lijn en even de energie eruit. Scheelt net een stukje op de concour dag.

Ik zou dus even zelf uit gaan vinden wat werkt.
Een effectieve training werkt niet meer. Een moeilijk punt gaat niet van de 1 op de andere dag over. Dat moet je gewoon vast meenemen in je training. Je kan wel iets trainen wat jij lastig vind of nog even de proef door rijdeen. Vind voor jezelf uit wat voor jullie werkt!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 14:24

Lekker longeren ( kort) actief maken met overgangen :)

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 14:26

Ik probeer altijd rondje bos te doen en anders een dagje vrij. Maar wat voor de een wel werkt werkt voor de ander niet. Dit zal je dus moeten uitproberen

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 14:35

Ik reed daags ervoor altijd lekker los. Lang en laag, voltes, slangenvoltes, s-jes, galopje links en rechts om, soms nog wat wijken en er weer af. Pony weer lekker de wei op en klaar voor die dag.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 15:03

Niks :D

Ja witte benen wassen en alles klaar leggen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 15:12

Ik ga de dag voor een wedstrijd altijd naar buiten als dat lukt, even flink beentjes strekken op strand.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 15:15

Ik maak altijd een buitenritje.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 15:18

Zelf ga ik meestal wel rijden of longeren, zodat ze lekker los in de spieren is. Vindt ik prettig, maar je moet er met de tijd achter komen wat voor jullie werkt!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:09

Ik denk dat je er alleen achter kan komen wat werkt voor jullie door te doen. Elk paard is anders. Mijn paard is bijvoorbeeld het best na een vrij intensieve training. Mijn vorige paard deed ik juist altijd heel relaxt ontspannen lang en laag rondje.

Succes in ieder geval met je wedstrijd!

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:12

Ik rij ook altijd lang en laag, dan is ze de volgende dag altijd net iets meer aan mijn hulpen vind ik. Succes!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:17

lekker naar buiten, sprongetje maken, vrij laten springen of aan de longe laten lopen. Ik heb altijd zoiets van: als je 1 dag van te voren nog moet oefenen,gaat er iets niet goed :D

Maar er zijn natuurlijk paarden, waar het misschien nodig is, om nog even goed dressuurmatig te trainen.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:33

Ken je paard.
Als ik een dag van te voren ga springen of buitenrijden dan weet ik dat ik mijn paard niet fijn heb lopen tijdens de wedstrijd, hij wordt altijd heftig tijdens het springen of buitenrijden. Ik train hem net zoals anders, maar dat past het beste bij mijn paard. Ik start in de Z en dat is niet te vergelijken met de B.
Gewoon lekker gaan rijden en niet te veel vragen, wat moeilijk gaat los je niet op in een dag, daarvoor train je.
Probeer wat uit en dan kom je er achter wat de beste voorbereiding is voor je paard
Stilzetten is niet ideaal.
A

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:35

Als het je eerste wedstrijd is, zou ik vertrouwen op de ervaring van je instructrice en inderdaad niet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:29

Ligt aan je paard, die van mij was juist niet fijn na een buitenrit omdat hij erg kijkerig was in het bos en zich dus juist sterk maakte.. Ik deed vaak ff longeren dag ervoor of gewoon even heel kort wat losrijden. Maar soms had ik ook gewoon privéles, maar dan deden we het iets rustiger aan :+

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:45

Dit verschilt echt per paard. Mijn fries heeft altijd vrij de dag vooraf, zodat ze lekker wakker is voor de proeven. Mijn kwpn'er moet ik echt normaal trainen de dag ervoor, anders gaan we als een gazelle door de ring :=

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:47

Nogal afhankelijk van je paard en je 'probleem.

Intensief rijden doe in pertinent niet de dag voor de wedstrijd. Vaak rij ik juist helemaal niet.
Soms ga ik er heel even op zitten met een heel specifiek doel. Bijvoorbeeld reactie op een hulp. Maar dan probeer ik heel specifiek kort te focussen: doel even echt aan te pakken, belonen en stoppen. Dat kan echt in 15 minuten gedaan zijn.
Over het algemeen kun je weinig meer veranderen op die laatste dag. hooguit verpest :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:49

Wat voor mijn paard altijd de toverformule was, was de dag ervoor op buitenrit. Dan liep ze heerlijk de volgende dag.