Water tijdens vorstperiode

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Water tijdens vorstperiode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 00:56

Als het gaat vriezen sluiten wij hier alle buitenkranen e.d. af zodat de boel niet bevriest. Dat betekent meteen ook dat de automatische drinkbakken in de stal en in het weiland niet meer gebruikt kunnen worden.

Ik zet dan bij de pony's een speciekuip die ik 2x per dag vul met 2 grote tuingieters water. Maar als het pittig vriest bevriest het water in die speciekuip natuurlijk ook.

Het drinkwater in onze kippenren houd ik ontdooid door hun waterbak op een electrisch plaatje te zetten. Dat ding zorgt er middels verwarming voor dat het water vloeibaar blijft.

Bestaat zoiets ook voor grotere bakken zoals een speciekuip o.i.d.? Heb het nog niet kunnen vinden.

Lindsey_99

Re: Water tijdens vorstperiode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 01:22

Twee speciekuipen in elkaar scheelt een hoop, helemaal met een laagje piepschuim of bubbelplastic ertussen. Water neem ik warm mee van huis in een paar van die 15 liter emmers met deksel.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:03

Ik kijk er ook zo naar uit... -O-

Hier ook speciekuipen die gevuld moeten worden vanuit de badkamer... Iemand nog tips tegen het snel dichtvriezen? Werkt het om er een flesje zout water in te leggen?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:04

Vooral niet met warm water vullen. Warm water bevriest namelijk sneller dan koud water!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:07

Uit de wind zetten, dat scheelt het meeste. Wellicht van de grond af ook.
Bij mij bevriezen de bakjes (ventiel) en dus niet de leiding. Ik heb een aftakking waar ik evt. water vanaf kan pakken zodat ik niet ze ver hoef te lopen met emmers. Die aftakking zit net boven de grond verpakt in dubbelfolie, daar omheen stro en daarover een speciekuip zodat het niet nat wordt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:13

Marcel75 schreef:
MarjaR schreef:
Als het gaat vriezen sluiten wij hier alle buitenkranen e.d. af zodat de boel niet bevriest. Dat betekent meteen ook dat de automatische drinkbakken in de stal en in het weiland niet meer gebruikt kunnen worden.

Ik zet dan bij de pony's een speciekuip die ik 2x per dag vul met 2 grote tuingieters water. Maar als het pittig vriest bevriest het water in die speciekuip natuurlijk ook.

Het drinkwater in onze kippenren houd ik ontdooid door hun waterbak op een electrisch plaatje te zetten. Dat ding zorgt er middels verwarming voor dat het water vloeibaar blijft.

Bestaat zoiets ook voor grotere bakken zoals een speciekuip o.i.d.? Heb het nog niet kunnen vinden.

ja

Je bent lekker bezig met oneliners op dit moment. Voegt niets toe aan het topic. Daarom TEM ik nog maar een keer.

Stal waar de leasepony van onze dochter staat laten ze 1 slang de hele dag lopen. Als er niemand op stal is loopt het water de sloot in. Zo zorgen ze dat de leiding niet bevriest, en ze altijd water kunnen bijvullen. Is dat bij jullie geen optie? Anders idd 2 speciekuipen, en isoleren.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:18

Flesje met flink wat zout en lauwwarm water tot de 3/4e vullen. Zo blijft ie drijven en bevriest het minder snel. In grote bakken 2 of 3 doen.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:28

Een lifehack die ik daarvoor een keer heb gezien is een groot plastic melkpak half vullen met water en daar een hoop zout in doen. Dat pak doe je dan in de waterton, als de bovenlaag van het water dan bevriest, is het pak als het goed is niet bevroren. De paarden kunnen dan het pak naar beneden duwen met hun neus, waardoor er een open gat in het ijs vrijkomt. Dan kunnen ze nog van het water onder t ijs drinken :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:57

Voorkomen dat het bevriest tijdens vorst zal natuurlijk niet lukken maar zelf deed ik het volgende;
- Bal in het water (zodat het water in beweging blijft)
- Hooi/stro in het water

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:59

Een paar borrelballen erin die in vijvers gebruikt worden.

Heb je wel stroom voor nodig

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:28

amado7 schreef:
Vooral niet met warm water vullen. Warm water bevriest namelijk sneller dan koud water!

Ik vulde mijn bak altijd met heet water s avonds en in de ochtend was die van mij de enige die niet bevroren was of er zat maar een dun laagje op ipv dat het 1 grote ijsbonk was geworden.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:37

Hier zijn de bakken met koud water ook helemaal dicht gevroren en die met warm water niet. Nu wordt dat wel lauw, omdat er natuurlijk steenkoud water nog in zit. Maar mijn ervaring is savonds warm vullen geeft het minst overlast. Plus uit de wind zetten en op een zonnige plek.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:47

Uit de wind in de zon zetten, 2 kuipen in elkaar met iets ertussen als isolatie (oude kranten of stro is al prima), bij voorkeur van de grond af (leg 4 bakstenen eronder en je hebt het al iets hoger) en zorg dat je wakken blijft slaan. Dan komt er misschien een dun laagje ijs op, maar dit kunnen ze vaak met de neus wel kapot krijgen. Een bal erin schijnt ook te helpen tegen het vastvriezen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Dit klinkt ook wel heel interessant!
SEtequila schreef:
Een lifehack die ik daarvoor een keer heb gezien is een groot plastic melkpak half vullen met water en daar een hoop zout in doen. Dat pak doe je dan in de waterton, als de bovenlaag van het water dan bevriest, is het pak als het goed is niet bevroren. De paarden kunnen dan het pak naar beneden duwen met hun neus, waardoor er een open gat in het ijs vrijkomt. Dan kunnen ze nog van het water onder t ijs drinken :+

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:10

Het is even een investering, maar leidingen isoleren en warmtelint er langs leggen en verwarmde waterbakken installeren. Heb dit enkele jaren geleden gedaan, maar ben er zo ontzettend blij mee! Er bevriest niets meer en dus geen gesleep meer met water.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:20

Ik laat idd ook de kraan druppelen in een spacybak, deze leidingen zijn ook diegene naar de waterbakken dus zolang het blijft stromen vriest het ook niet snel dicht. Maar als het echt meerdere dagen hard vriest dan wordt het dus ook voor mij met zon waterzak in de kruiwagen heen en weer lopen. Voordat er waterbakken waren in de stallen van de paarden gebruikte ze grote hoekvoerbakken die ze vulden met water, dus bij bevroren leidingen gebruik ik deze ook gewoon want ik kreeg ze er niet...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:25

Wij doen de buitenkranen dicht, en gaan met jerrycans aan de slag.

Meteen een goede training voor je bikini-figuur :+

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 16:59

Bedankt voor alle reacties. Zitten zeker bruikbare tips tussen!

Toch zelf ook nog even verder gezocht.
Er blijken electrische verwarmingsmatten te bestaan, zie bijv. https://www.hokkendomein.nl/detail/441685/verwarmingsmat-30cm-x-50cm.htm.

Zo'n ding zou misschien op de bodem van een grote speciekuip kunnen en dan een kleinere kuip met water er bovenop. Ben benieuwd of zo'n mat warmte genoeg zou geven om het water in de kleinere kuip ontdooid te houden.
Heeft iemand hier misschien ervaring daarmee?

Edit: ik heb dus wel stroom in de buurt van mijn waterbakken, anders zou dit niet werken.

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:47

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:58

Wij hebben nu verwarmde drinkbakken, maar ik heb vorig jaar gemerkt dat rubberen speciekuipen veel fijner werken dan de standaard plastic versie

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:41

BoydS schreef:
Wij gebruiken deze: https://www.agradi.nl/h2go-bag-waterzak ... sKEALw_wcB

Bevalt me goed! 1x per dag vullen en klaar.

Denk dat je de vraag niet goed hebt gelezen, gaat om water tijdens de vorstperiode, dus hoe zorg dat je het water in de bakken ijsvrij blijven en dergelijke ;)

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:45

SusanH schreef:
[. Als er niemand op stal is loopt het water de sloot in. Zo zorgen ze dat de leiding niet bevriest, en ze altijd water kunnen bijvullen. Is dat bij jullie geen optie? Anders idd 2 speciekuipen, en isoleren.

Ik heb hier echt heel veel moeite mee, dat is gewoon pure verspilling van goed water.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:05

Ik heb gelukkig een vorstvrijedrinkbak voor de paarden die geen stroom of waterleiding nodig heeft. De schapen hebben een rubber drinkbak, dus daar krijg je het ijs ook makkelijk uit. De kippen krijgen als nodig een bakje of een andere drinker dan de grote die ze nu hebben en waarvan de drinknippel inderdaad wel wil bevriezen. Kleinere kan gewoon een lading warm water uit de thermos in.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:41

Ik heb gehoord dat je een plastieke fles half met cola moet vullen en dat in het water dan moet leggen. De fles zou steeds wat in beweging blijven waardoor het water niet bevriest.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar als het kouder wordt en overdag ook blijft vriezen ga ik het wel eens uitproberen.

Nu maken de paarden zelf het ijslaagje kapot omdat het maar een dun laagje is maar als het continue kouder wordt dan wordt de ijslaag te dik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:41

Dunner stukje in het ijs krijg je ook door er een bal in te leggen, bewegen en dus vorstvrij houden doet het eigenlijk nooit, maar als ze de bal wegduwen zit er wel een zwakke plek in het ijs onder. Maatje voetbal is passend voor de meeste maten paarden/pony neus en dat is met een fles meestal niet zo. Heb je ijs in je bak, haal dat er dan elk dag uit (en let op waar je het neergooit), ijs doe je in water om het af te koelen en dat wil je in de winter eigenlijk juist niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:45

MarjaR schreef:
Bedankt voor alle reacties. Zitten zeker bruikbare tips tussen!

Toch zelf ook nog even verder gezocht.
Er blijken electrische verwarmingsmatten te bestaan, zie bijv. https://www.hokkendomein.nl/detail/441685/verwarmingsmat-30cm-x-50cm.htm.

Zo'n ding zou misschien op de bodem van een grote speciekuip kunnen en dan een kleinere kuip met water er bovenop. Ben benieuwd of zo'n mat warmte genoeg zou geven om het water in de kleinere kuip ontdooid te houden.
Heeft iemand hier misschien ervaring daarmee?

Edit: ik heb dus wel stroom in de buurt van mijn waterbakken, anders zou dit niet werken.

Klopt, dit werkt erg goed!
Bol.com heeft de matjes nog wat goedkoper: http://bit.ly/warmtematje