Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
StalNollie schreef:Accepteren dat het geen kinderpony is of gaat worden. Kinderen geven gewoon nog andere signalen af die niwt alle ponys kunnen plaatsen.
Shadow0 schreef:Wat zegt de rest van zijn lichaamstaal? Oren zijn deel van het geheel, maar niet alles. Loopt hij ontspannen mee of niet? Waar kijkt hij naar en hoe kijkt hij? Spanning in de rug, zwiept 'ie met zijn staart? Als je daar per keer op let kun je misschien ook iets meer merken wanneer hij echt boos of bang is.
Een manier van corrigeren die in elk geval goed werkt bij bv poetsen is niet reageren op het gedrag zelf maar iets vragen. Pasje opzij of achteruit werkt meestal goed. Dan bevestig je toch jouw positie, maar op een manier die geen schrik uitlokt maar juist meewerking. (En daarna als het goed gaat ook belonen - en als het met tegenzin gaat iets meer vragen.)
In de wei werkt dat minder goed - daarbij kan het helpen om meer rust in te bouwen (als hij snel angstig is en je loopt rechtstreeks op hem af en hij reageert daarop dan is de makkelijkste manier om het probleem op te lossen even wat meer tijd te nemen, en daarna naar een plaats naast hem te lopen.)
Maar als het gedrag uit hemzelf komt zou ik toch grenzen aangeven.
Maar je kunt kijken hoe klein je het kunt maken. Je hoofd rechtop houden, je schouders breed en rechtstreeks in de ogen kijken kunnen al heel prima een grens aangeven. Als hij dan stopt en niet wegloopt is dat genoeg, en dan maak je jezelf weer wat kleiner en minder direct. En werkt het niet, dan maak je het groter.
gerlindie schreef:hmm, lastig
Mijn dominante shetlander merrie loopt met wandelen ook standaard met een chagrijnig gezicht als ze achter me aan moet lopen.
Als ik haar echter voorop laat lopen (bijv met lange lijnen of gewoon een leadrope waarbij ik naast haar flank loop) vindt ze het wel leuk.
Maar dat kan natuurlijk alleen als je wel zelf de leiding blijft houden.
Ik kan mijn pony wel altijd voor druk opzij laten wijken en ik blijf het tempo bepalen.
Het is misschien een keer het proberen waard.
BrechtCarlos schreef:gerlindie schreef:hmm, lastig
Mijn dominante shetlander merrie loopt met wandelen ook standaard met een chagrijnig gezicht als ze achter me aan moet lopen.
Als ik haar echter voorop laat lopen (bijv met lange lijnen of gewoon een leadrope waarbij ik naast haar flank loop) vindt ze het wel leuk.
Maar dat kan natuurlijk alleen als je wel zelf de leiding blijft houden.
Ik kan mijn pony wel altijd voor druk opzij laten wijken en ik blijf het tempo bepalen.
Het is misschien een keer het proberen waard.
Precies hetzelfde! Grondwerk is geen probleem als ik maar niet te dichtbij hem loop (cirkel van 1 m om hem) Dus inderdaad, als hij voor me loopt of echt 2 m achter me gaat het wel. Als ik ga draven wordt het trouwens erger. Soms heb ik het idee dat het dominante gedrag een manier is om met zijn spanning om te gaan. Het gebeurt namelijk als je bij zijn hoofd wil poetsen, je gaat aandraven of echt iets moeilijks van hem vraagt.