Wat te doen met een bange maar soms ook boze pony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BrechtCarlos

Wat te doen met een bange maar soms ook boze pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 17:55

Hoihoi,

4.5 jaar geleden kocht ik mijn eerste pony, een grote shetlander. Al snel bleek deze pony erg sensibel en angstig en dit uitte zich in niet laten vangen. Met veel training, les en een maandje uit logeren had ik een superbrave pony. Ja, hij bleef wat sensibel, maar ik heb heerlijke ritjes met hem kunnen maken.

Het probleem met de pony is dat hij aan de ene kant heel angstig is, maar aan de andere kant ook echt dominant gedrag vertoont en naar kinderen echt niet lief is. Ik vind het moeilijk wat ik hiermee moet. Als hij probeert te bijten of in de wei dreigend om me heen loopt, heb ik tot nu toe best streng opgetreden. Hier schrikt hij dan weer zo erg van dat hij even helemaal van slag is. Maar als ik dit gedrag niet corrigeer, wordt het erger. Hoe pak je dit aan?

Verder is de pony poeslief hoor. Hij doet het ook alleen naar mensen op de grond. Met rijden is hij heel braaf en kunnen kinderen echt alles met hem!! Maar als je met hem wandelt loopt hij dus standaard met zijn oren in de nek. Goed, lang verhaal kort, hoe ga je om met een bange pony die soms iets doet wat niet oke is? Ik ben benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken. Ik heb al veel grondwerk lessen met hem gehad.

Groetjes

StalNollie

Re: Wat te doen met een bange maar soms ook boze pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:31

Accepteren dat het geen kinderpony is of gaat worden. Kinderen geven gewoon nog andere signalen af die niwt alle ponys kunnen plaatsen.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 18:37

StalNollie schreef:
Accepteren dat het geen kinderpony is of gaat worden. Kinderen geven gewoon nog andere signalen af die niwt alle ponys kunnen plaatsen.

Heb je gelijk in hoor! Hij wordt momenteel ook niet meer gereden oid door kinderen omdat ik zag dat hij hier niet blij van werd. Echter loopt hij met mij mee ooket de oren in zijn nek. Hij doet verder niets, maar wat moet ik hier mee. In de wei kan hij ook voor 3 sec boos en dreigend naar je toe lopen en als je hier niets aan doet wordt het erger. Als ik even iets van 'eh!' zeg is het wel meteen klaar, maar hier schrikt hij dan weer zo erg van.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:40

Gewoon hem wegsturen met je lichaam. Jou ruimte( hoe: dat zul je nog wel weten van je grondwerk lessen dat is namelijk basis)
Misschien heeft de pony gezien zijn eerdere gedrag wat meegmaakt en de link met stemverheffing gelegd op negatief reageren.

Oren in nek heb ik ook een die dit altijd doet maar bedoelt daar totaal niks mee dus dat laat ik zo

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:42

hmm, lastig

Mijn dominante shetlander merrie loopt met wandelen ook standaard met een chagrijnig gezicht als ze achter me aan moet lopen.
Als ik haar echter voorop laat lopen (bijv met lange lijnen of gewoon een leadrope waarbij ik naast haar flank loop) vindt ze het wel leuk.
Maar dat kan natuurlijk alleen als je wel zelf de leiding blijft houden.
Ik kan mijn pony wel altijd voor druk opzij laten wijken en ik blijf het tempo bepalen.

Het is misschien een keer het proberen waard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:58

Wat zegt de rest van zijn lichaamstaal? Oren zijn deel van het geheel, maar niet alles. Loopt hij ontspannen mee of niet? Waar kijkt hij naar en hoe kijkt hij? Spanning in de rug, zwiept 'ie met zijn staart? Als je daar per keer op let kun je misschien ook iets meer merken wanneer hij echt boos of bang is.

Een manier van corrigeren die in elk geval goed werkt bij bv poetsen is niet reageren op het gedrag zelf maar iets vragen. Pasje opzij of achteruit werkt meestal goed. Dan bevestig je toch jouw positie, maar op een manier die geen schrik uitlokt maar juist meewerking. (En daarna als het goed gaat ook belonen - en als het met tegenzin gaat iets meer vragen.)

In de wei werkt dat minder goed - daarbij kan het helpen om meer rust in te bouwen (als hij snel angstig is en je loopt rechtstreeks op hem af en hij reageert daarop dan is de makkelijkste manier om het probleem op te lossen even wat meer tijd te nemen, en daarna naar een plaats naast hem te lopen.)
Maar als het gedrag uit hemzelf komt zou ik toch grenzen aangeven.
Maar je kunt kijken hoe klein je het kunt maken. Je hoofd rechtop houden, je schouders breed en rechtstreeks in de ogen kijken kunnen al heel prima een grens aangeven. Als hij dan stopt en niet wegloopt is dat genoeg, en dan maak je jezelf weer wat kleiner en minder direct. En werkt het niet, dan maak je het groter.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 20:18

Shadow0 schreef:
Wat zegt de rest van zijn lichaamstaal? Oren zijn deel van het geheel, maar niet alles. Loopt hij ontspannen mee of niet? Waar kijkt hij naar en hoe kijkt hij? Spanning in de rug, zwiept 'ie met zijn staart? Als je daar per keer op let kun je misschien ook iets meer merken wanneer hij echt boos of bang is.

Een manier van corrigeren die in elk geval goed werkt bij bv poetsen is niet reageren op het gedrag zelf maar iets vragen. Pasje opzij of achteruit werkt meestal goed. Dan bevestig je toch jouw positie, maar op een manier die geen schrik uitlokt maar juist meewerking. (En daarna als het goed gaat ook belonen - en als het met tegenzin gaat iets meer vragen.)

In de wei werkt dat minder goed - daarbij kan het helpen om meer rust in te bouwen (als hij snel angstig is en je loopt rechtstreeks op hem af en hij reageert daarop dan is de makkelijkste manier om het probleem op te lossen even wat meer tijd te nemen, en daarna naar een plaats naast hem te lopen.)
Maar als het gedrag uit hemzelf komt zou ik toch grenzen aangeven.
Maar je kunt kijken hoe klein je het kunt maken. Je hoofd rechtop houden, je schouders breed en rechtstreeks in de ogen kijken kunnen al heel prima een grens aangeven. Als hij dan stopt en niet wegloopt is dat genoeg, en dan maak je jezelf weer wat kleiner en minder direct. En werkt het niet, dan maak je het groter.

Oh hij is niet continu bang hoor. Het is in alle dingen die hij kent en voorspelbaar zijn een super braaf paard. Geen held maar wel gewoon ontspannen. Zijn lichaam is ook wel gewoon ontspannen, totdat ik hem corrigeer. Dan gaat zijn nek omhoog, laat hij zijn oogwit zien en dan wordt hij strak. En het is echt niet dat ik hem heel hard op zijn flikker geef, juist niet.

Bedankt voor de tip om iets van hem te vragen. Klinkt als een goede manier, ik denk dat ik er wel iets mee kan. Tijdens het wandelen zet ik hem ook wel eens stil of een pasje terug als hij met oren in de nek loopt.

In de wei heb ik een aardig goed 'systeem'. Een beetje Hempfling achtig en ik krijg hem eigenlijk altijd redelijk snel te pakken zonder dat ik achter hem aan hoef. Maar als hij ziet dat ik de wei in loop kan hij echt boos aan komen lopen. Hier 'zeg' ik dan wat van, waarvan hij een beetje onder de indruk is. Meestal blijft hij dan staan en kan ik hem prima pakken. Bedankt voor je tips over het kleiner maken. Ik ga het proberen!

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 20:20

gerlindie schreef:
hmm, lastig

Mijn dominante shetlander merrie loopt met wandelen ook standaard met een chagrijnig gezicht als ze achter me aan moet lopen.
Als ik haar echter voorop laat lopen (bijv met lange lijnen of gewoon een leadrope waarbij ik naast haar flank loop) vindt ze het wel leuk.
Ik kan mijn pony wel altijd voor druk opzij laten wijken en ik blijf het tempo bepalen.

Precies hetzelfde! Grondwerk is geen probleem als ik maar niet te dichtbij hem loop (cirkel van 1 m om hem) Dus inderdaad, als hij voor me loopt of echt 2 m achter me gaat het wel. Als ik ga draven wordt het trouwens erger. Soms heb ik het idee dat het dominante gedrag een manier is om met zijn spanning om te gaan. Het gebeurt namelijk als je bij zijn hoofd wil poetsen, je gaat aandraven of echt iets moeilijks van hem vraagt.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:03

BrechtCarlos schreef:
gerlindie schreef:
hmm, lastig

Precies hetzelfde! Grondwerk is geen probleem als ik maar niet te dichtbij hem loop (cirkel van 1 m om hem) Dus inderdaad, als hij voor me loopt of echt 2 m achter me gaat het wel. Als ik ga draven wordt het trouwens erger. Soms heb ik het idee dat het dominante gedrag een manier is om met zijn spanning om te gaan. Het gebeurt namelijk als je bij zijn hoofd wil poetsen, je gaat aandraven of echt iets moeilijks van hem vraagt.

Mijn pony loopt trouwens ook altijd met haar oren in haar nek op mij af als ik haar uit de wei haal.
Maar ik heb haar wel geleerd dat zij naar mij toe moet komen, en niet andersom.
Zodra ze bij mij in de buurt komt, loopt ze eigenlijk altijd eerst een rondje om me heen, om daarna schuin naast me te komen staan.
Vervolgens kan ik zo het touw om haar nek leggen/steekt ze zelf haar neus in het halster, en gaat ze vrolijk mee.
Waarschijnlijk hebben die oren in de nek toch wat met haar dominantie te maken, maar op deze manier vind ik het niet zo erg, aangezien ik haar dus wel te pakken krijg zonder achter haar aan te hoeven lopen en ze zelf haar neus in het halster doet.

Cchiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:39

Hoe consequenter jij bent hoe makkelijker het voor hem wordt. Hij hoeft dan namelijk niet uit zijn stekker van angst te gaan als jij hem op het juiste moment, kort herinnert aan de verhoudingen.
Doet hij iets wat niet mag, dan weet hij na 2 keer precies welke reactie hij daarop krijgt van jou.
Kortom, als jij hem altijd op dezelfde manier corrigeert, en daarin dus heel consequent bent is hij helemaal niet bang.
Dan is hij hoogstens onder de indruk en op zijn teentjes getrapt. Als hij echt bang zou zijn, zou hij het gedrag waarvoor hij gecorrigeerd werd al achterwege gelaten hebben.

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 14:39

Hoe is je eigen gemoedstoestand als je hem corrigeert? Belangrijk om dit zonder emoties te doen. En blijf zo zacht als kan.wij mensen doen veel vanuit emoties zoals frustratie of boos of onzekerheid. Hier reageren de paarden niey fijn op. Aangezien je pony sensibel Is reageert hij heftiger. Ik werk zelf ook op de manier van Hempfling en heb dit verder uitgewerkt naar mijn eigen stijl.