Vragen ivm para dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Vragen ivm para dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 18:07

Hoi allemaal :-)

Allereerst sorry als ik het verkeerd heb geplaatst! Gezien de meeste vragen over wedstrijden gaan heb ik het hier maar neergegooid.

Al een tijdje loop ik met een aantal vragen ivm de para dressuur. Heb online al het antwoord op een aantal van deze vragen kunnen terugvinden, maar een aantal helaas niet. Daarom vroeg ik me af of er een bokker is die (nauw) betrokken is bij de para dressuur en voor mij wat dingen kan uitklaren! Iemand uit België heeft de voorkeur, gezien ik daar ook woon.

- Wat moet er gebeuren voor je para dressuur mag starten? Heb al gevonden op Bokt dat je door een soort ‘keuring’ moet bij fysiotherapeuten en zij dan beslissen of je para dressuur mag starten en in welke grade. Krijg je dan een soort certificaat of startpas, of hoe zie ik dat?

- Binnen een grade is er niet echt een onderverdeling qua niveau/moeilijkheidsgraad (behalve de novice proef dan). Als ik kijk naar de proeven van de grade V zitten daar toch best wat ‘moeilijkere’ oefeningen in (schouderbinnenwaarts, verzamelde gangen, middengangen, galopwissel…). Ik veronderstel dat niet elke ruiter/amazone meteen op dat niveau mee kan draaien. Wat doen deze ruiters/amazones voordat ze die oefeningen beheersen met hun paard? Gewoon starten in de reguliere dressuur (evt met aanpassingen voor hun beperking) en wanneer ze er klaar voor zijn toch in de para dressuur aan de start komen?

- Aansluitend op de vorige vraag: er zijn vanzelfsprekend (althans hier in België) een heel stuk minder para dressuurwedstrijden dan gewone wedstrijden, en het deelnemersveld is daarnaast ook kleiner. Hoe zit dat juist qua doorgroeien naar internationale wedstrijden en kampioenschappen? Worden er ook selecties e.d. verreden?

Alvast bedankt voor de mensen die kunnen antwoorden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:11

Para dressuur zijn eigenlijk allemaal nationale cyclus. :)
Een grade krijgen is ook nog niet zo simpel. Eenmaal je die krijgt kan je een para-licentie aanvragen en kan je inschrijven.

De para-ruiters die ik ken startte idd regulier met dispensaties voor ze para gingen rijden. :)

Er zijn voor het doorgroeien en kampioenschappen ook gewoon selecties. :)

IlBuono

Re: Vragen ivm para dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:21

Je wordt inderdaad ingedeeld in een grade aan de hand van een keuring door een arts (die dus eigenlijk bepaalt wat je kan zeg maar), je krijgt dan een keuring en moet dan je licentie aanvragen voor paradressuur, net zoals je voor gewone dressuur doet.
Je rijd je proef in het niveau van je grade, hoe je ernaar opbouwt hangt een beetje af van jezelf, de pararuiter die bij mij op stal staat rijd regulier al hoger dus die startte direct in grade V, je kan niet eerst grade III rijden als je paard nog niet klaar is voor grade V zeg maar, dat train je dan gewoon regulier. Of je daar een aanpassing voor nodig hebt/krijgt bij het reguliere niveau hangt af van jouw beperking en wat je hiervoor nodig hebt.

Er zijn er hier een pak minder ja, doorgroeien naar internationaal is eigenlijk al vanaf dat je ik geloof 2x 62% scoort dat je mag internationaal starten, hierbinnen groeien is natuurlijk gewoon 'beter' worden. Selecties zijn er voor EK's en WK's, het BK moet je ook een x percentage nationaal gescoord hebben en dan mag je dit meedoen. Als je nog vragen hebt mag je ze altijd stellen, ruiter bij ons op stal rijd sinds vorig jaar para zowel nationaal als internationaal dus weet er ondertussen wel wat van ;)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 18:49

Bedankt voor de snelle antwoorden :D ben al een heel stuk wijzer!!

Hoezo is het niet makkelijk om een grade te krijgen, zijn ze erg streng qua toekennen dan? :)
Ik heb zelf een beperking aan mijn arm (Erbse Parese) maar kan deze eigenlijk relatief goed gebruiken (op wat verminderde kracht en motorische functie na). Heb ook altijd regulier dressuur gereden en ook een aantal keer gestart. Geen hulpmiddelen nodig met rijden, maar qua lichaamshouding en bij moeilijkere oefeningen die enige sterkere ondersteuning vanuit teugelhulpen vereisen zit het wel in de weg en dat zie ik ook terugkomen op protocollen helaas.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:54

Ja ze zijn streng. Voor wat jij beschrijft schat ik de kans klein in dat je een grade if zelfs een compensatie krijgt. :)