"aggresieve"/dominante ex-draver (plotse gedragsverandering)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jadetjexoxo

"aggresieve"/dominante ex-draver (plotse gedragsverandering)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 19:29

Hallo! Ik loop sinds enkele weken tegen wat problemen op met m'n dravertje.

Even een situatieschets. Forever is een 9 jarige ex-draver. Hij heeft van ong. 4 jaar tem. 8 jaar intensief in de drafdrennen (aangespannen) gelopen. Van z'n 8 tot z'n 9 iets minder intensief. Daarna heeft hij enkele maanden stil gestaan. Ik ben hem vanaf augustus beginnen verzorgen en het trainen opgebouwd (grondwerk en longeren) dit ging redelijk goed. Hij moest natuurlijk wennen aan alle nieuwe dingen maar op zich ging alles oke.

Eind november is hij van zn "thuisstal" (Hij is daar geboren en heeft daar dus 9 jaar geleefd) verplaatst naar een nieuwe stalling. Hij paste zich direct goed aan. Hier heeft hij dagelijks weidegang, een ruime box van ong 4m bij 4m. Hij krijgt id ochtend een schep pavo + hooinet en 's avonds pulp + hooinet.

De laatste paar weken begon hij in gedrag te veranderen. Tijdens het poetsen werd hij heel gevoelig ter hoogt vd schoft tem. de lendenen en id stal werd hij wat humeurig. (lees oren plat en beetje wegdraaien) Dit gedrag is de laatste 2 a 3 dagen geëscaleerd.. Ik kon hem vandaag na 45min proberen niet uit de stal krijgen (dreigen, wegkijken, naar voren schieten, wegdraaien) en toen iemand anders het wou proberen heeft hij die persoon vol in zijn borstkas gebeten. Ook is het poetsen een regelrechte ramp, de oren gaan al plat vanaf hij een borstel ziet komen, ik moet hem vrij kort zetten en er een extra touw bijnemen om hem te begrenzen en zo ietswat te kunnen poetsen. Tijdens het longeren protesteert hij iets meer en tijdens grondwerk is hij wat opdringerig maar dit valt al bij al nog mee.

Woensdag komt nu de hoefsmid langs, en ik ben ook ah kijken om misschien een osteopaat te laten komen. Maar dit vind de eigenaar eigenlijk zever. Als ik een osteo wil laten komen moet ik dat zelf betalen (ik ben bereid om dit te doen)

Ik vroeg mij af of jullie hier ervaring mee hebben? Is hij gewoon dominant en moet ik daaraan gaan werken? Of kan het zijn dat hij ergens een blokkade heeft en is de osteo de oplossing? Of misschien is het een samenloop van omstandigheden? Ik ben op dit moment gewoon heel erg geschrokken van zijn gedrag.

alvast bedankt!!

edit: ik train hem om omgeschoold te worden tot recreatief rijpaard. Ik heb al 1x op hem gezeten op de vorige stalling. Heb nu net dit weekend m'n nieuw zadeltje kunnen ophalen, dit heeft nog niet op hem gelegen door z'n gedrag

BlackBeautyZ

Re: "aggresieve"/dominante ex-draver (plotse gedragsverandering)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:43

lastig te zeggen.. sommige paarden hebben echt even de tijd nodig om te kunnen wennen op een nieuwe plek. maar als je paard echt mensen gaat ''aanvallen'' dan gaat het toch echt een stapje te ver. als ik jou was zou ik er een gedragscoach bijhalen. die kan bekijken of de reactie uit pijn of ongemakken komt, of dat jij misschien iets moet doen aan je energie/houding of dat het paard nog even de tijd nodig heeft om zijn plekje te vinden op de nieuwe locatie.

succes TS, blijf wel goed opletten met dit paard, zou jammer zijn als hij jou te grazen neemt...

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 19:45

BlackBeautyZ schreef:
lastig te zeggen.. sommige paarden hebben echt even de tijd nodig om te kunnen wennen op een nieuwe plek. maar als je paard echt mensen gaat ''aanvallen'' dan gaat het toch echt een stapje te ver. als ik jou was zou ik er een gedragscoach bijhalen. die kan bekijken of de reactie uit pijn of ongemakken komt, of dat jij misschien iets moet doen aan je energie/houding of dat het paard nog even de tijd nodig heeft om zijn plekje te vinden op de nieuwe locatie.

succes TS, blijf wel goed opletten met dit paard, zou jammer zijn als hij jou te grazen neemt...

Dankjewel, gedragscoach had ik nog niet aan gedacht. Ik let op hoor! Ik kan m heel goed inschatten wel, die man die hij gebeten heeft had niet snel genoeg door dat For ah dreigen was... Maar ik geef m niet op hoor, ik weet hoe lief hij kan zijn ik voel gewoon dat er iets niet goed zit. Ik blijf zoeken

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:53

Natuurlijk is hij niet 'gewoon dominant'. Dat had er allang in moeten zitten als dit wel het geval was.
Er is duidelijk iets waar hij mee zit. Dit kan een stukje wennen na verhuizing zijn, een stukje medisch of een stukje psyche(wellicht bij zichzelf of bij zijn ruiter) of een combinatie.

Hier speelt echter wel een ander puntje: jij bent niet de eigenaar.
Kan de eigenaar er wel alles mee?
Ik vind eigenlijk dat jij geen geld moet stoppen in een ander zn paard. Ik snap dat jij daar natuurlijk ook profijt van hebt maar dit is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Als die niet de juiste voorzorgsmaatregelen treft om het paard gezond te houden, dan moet je daar wat meer afstand van nemen.
Want zo wordt het wellicht erg makkelijk voor de eigenaar om te profiteren van jou en dat is niet netjes.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:59

Klinkt helemaal als de mijne toen ik die kocht, die zat echt heel erg vast in haar lijf bleek achteraf, paard kon ook poetsen niet eens meer verdragen en viel zelfs kinderen aan (vorige eigenares en haar broer en zus waren resp. 14, 13 en 11). Dus ik zou er gewoon vanuit gaan dat het paard pijn heeft tot het tegendeel bewezen is, dus niet gaan poetsen, hooguit een doek of borstel erover halen. Echter wel jezelf wapenen met een zweep of zo, zodat je je kan verdedigen als je in de box gaat. Ik weet niet of het paard ook voldoende vrije beweging heeft, en weidegang met andere paarden?

Ik zou nu zeker niet beginnen met zadel of zo, osteo lijkt me een goed idee. Mss kijk je best voor een osteo die ook DA is, misschien wil de eigenaar daar dan wel advies van aannemen. Want als de situatie is zoals van mijn merrie indertijd, kan het een werk van lange adem zijn om dit weer goed te krijgen. Ik heb de mijne nu 8 jaar, is meestal een heel braaf paard, maar kan op onverwachte momenten toch lelijk uit de hoek komen voor iets schijnbaar onbenulligs.

Begeleiding (horsemanship/gedragstherapie) kan idd ook wel van pas komen, want je moet het natuurlijk veilig houden, bij mij was dit ook de eerste stap, want had al 2 lelijke beten opgelopen toen ik haar kocht, ik wou erger voorkomen.

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 20:01

LENTI schreef:
Natuurlijk is hij niet 'gewoon dominant'. Dat had er allang in moeten zitten als dit wel het geval was.
Er is duidelijk iets waar hij mee zit. Dit kan een stukje wennen na verhuizing zijn, een stukje medisch of een stukje psyche(wellicht bij zichzelf of bij zijn ruiter) of een combinatie.

Hier speelt echter wel een ander puntje: jij bent niet de eigenaar.
Kan de eigenaar er wel alles mee?
Ik vind eigenlijk dat jij geen geld moet stoppen in een ander zn paard. Ik snap dat jij daar natuurlijk ook profijt van hebt maar dit is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Als die niet de juiste voorzorgsmaatregelen treft om het paard gezond te houden, dan moet je daar wat meer afstand van nemen.
Want zo wordt het wellicht erg makkelijk voor de eigenaar om te profiteren van jou en dat is niet netjes.

Ik ben niet de eigenaar maar draag wel volle verantwoordelijkheid. De eigenaar is nl 87 en beetje vd oude stempel.. zolang het paard eet en functioneert is er volgens hem niks ad hand.. Zijn 1e oplossing was dan ook: "verkopen of slacht" en "osteopaten zijn kwakzalvers" Het paardje komt naar mij als de eigenaar sterft, omdat ik hem nu qua kosten niet kan dragen. Ik denk idd ook dat er iets verkeerds zit aangezien ik er hiervoor letterlijk alles mee kon..

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:06

ik ben bang dat je zal moeten luisteren naar de eigenaar... wat nu als er een DA, gedragscoach of osteo komt en die constateert dat er iets mis is en dat er meer behandelingen nodig zijn. ben je bereid deze te betalen? klinkt misschien even heel hard maar ik denk dat je er vanuit moet gaan dat je er met een behandeling nog niet bent.

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 20:07

BlackBeautyZ schreef:
ik ben bang dat je zal moeten luisteren naar de eigenaar... wat nu als er een DA, gedragscoach of osteo komt en die constateert dat er iets mis is en dat er meer behandelingen nodig zijn. ben je bereid deze te betalen? klinkt misschien even heel hard maar ik denk dat je er vanuit moet gaan dat je er met een behandeling nog niet bent.

Dat snap ik, maar ik kan het mezelf ook niet vergeven als hij m verkoopt/laat inslapen terwijl ik ergens weet dat er nog opties tot behandelen zijn. Ik ben bereid behandeling te betalen... ik wil m niet kwijt

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:12

heb je al eens met de eigenaar overlegd wat hij er van zou vinden als jij alles betaald? ook al gelooft hij niet in een osteo?

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 20:14

BlackBeautyZ schreef:
heb je al eens met de eigenaar overlegd wat hij er van zou vinden als jij alles betaald? ook al gelooft hij niet in een osteo?

Ik gaf aan dat ik graag een osteo wou laten komen, hij zat nogal in z'n eigen gedachten dus heb niet doorgevraagd. Morgen gaat hij zelf eens langs, hij wil mss wel een veearts eens laten komen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:16

Allereerst, de term exdraver bestaat niet. De draver is een ras :) . Hij is een ex-koerspaard.

Waarom is hij gestopt met koersen? Een paard met veel pijn loopt geen koersen, dat is topsport, daar moeten ze topfit voor zijn.

Ik zag in je andere topic dat hij singelnijd had, had hij dit al tijdens het koersen of is dit sinds het omscholen?

Wat vraag je in de omscholing? Werk op de volte en/Of rechtrichten?

Hoe ging de oude eigenaar met hem om en hoe jij?

Heb je ervaring in het omscholen van dravers?

En is dit Forever Kievietshof?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:17

Klinkt toch wel als pijn of ongemak. Alleen zal het lastig zijn om zonder veel expertise de oorzaak te vinden.
Kijk goed wat hij wel tolereert, wat hij fijn vindt en wat niet, misschien kom je dan een stapje verder.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:17

Ik zou eerder een dierenarts laten komen bij zo'n paard dan een osteo. Als zijn gedrag zo is omgeslagen lijkt me daar echt wel iets aan de hand. Dus laat hem morgen zelf maar kijken en hopen dat ie de va belt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:22

Voor mij lijkt dit ook sterk op pijnsymptomen.
Je kunt eventueel eens kijken voor een dierenarts die ook osteopaat is.
Als je het paard gratis mag verzorgen is eens een osteopaat of dierenarts betalen nog niet het einde vind ik. Natuurlijk duidelijk zijn en je eigen grenzen aangeven. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je gekke bedragen aan andermans paard gaat uirgeven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:39

Als het gedrag zo veranderd in relatief korte tijd denk ik aan pijn en niet aan dominantie.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:01

Kan je het paard ook niet onderhouden als je hem nu voor een symbolisch bedrag kunt overnemen? Of wil de eigenaar er nog een smak geld voor hebben? Dan mag jij zeker eerst zorgen dat die gedragsproblemen (als het al een gedragsprobleem is) opgelost zijn. Want zo wil niemand hem.
Ik snap echt dat je dit wilt doen hoor, maar eigenaar is verantwoordelijk. Hij kan met 1 knip in de vingers jou dat paard ontnemen als verzorger/bijrijder zijnde.
Zeg niet dat ie dat nooit zou doen want dat dacht ik ook van mijn verzorgpaard eigenaar. Maar helaas. Zo is heel vaak mn hart gebroken.

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 21:07

ruitje schreef:
Allereerst, de term exdraver bestaat niet. De draver is een ras :) . Hij is een ex-koerspaard.

Waarom is hij gestopt met koersen? Een paard met veel pijn loopt geen koersen, dat is topsport, daar moeten ze topfit voor zijn.

Ik zag in je andere topic dat hij singelnijd had, had hij dit al tijdens het koersen of is dit sinds het omscholen?

Wat vraag je in de omscholing? Werk op de volte en/Of rechtrichten?

Hoe ging de oude eigenaar met hem om en hoe jij?

Heb je ervaring in het omscholen van dravers?

En is dit Forever Kievietshof?

ex-koerspaard dan, bedoelde hetzelfde :)
De eigenaar werd te oud en had zich erg gehecht aan dit paardje en wou hem daarom op "pensioen" zetten en houden.
Singelnijd had hij al sinds het koersen.
ik longeer hem od volte (intervaltraining) en in gw gewoon de basis (leiden, stoppen, achteruit etc)
De eigenaar ging vrij "ouderwets" met hem om, halster bleef dag en nacht aan, paarden gingen niet met soortgenoten buiten en enkel op kleinere stukken weide, ze kregen pure haver/mengeling, for kende geen hooi, het materiaal was ook vd oudere stempel. De mentaliteit van de man is ook: "zolang ze eten en mesten is er niks ad hand en moeten ze gewoon meer werken/lopen/draven"
Ik heb geen ervaring, maar laat mij wel informeren en begeleiden
Dit is niet forever Kievitshof :)

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 21:09

LENTI schreef:
Kan je het paard ook niet onderhouden als je hem nu voor een symbolisch bedrag kunt overnemen? Of wil de eigenaar er nog een smak geld voor hebben? Dan mag jij zeker eerst zorgen dat die gedragsproblemen (als het al een gedragsprobleem is) opgelost zijn. Want zo wil niemand hem.
Ik snap echt dat je dit wilt doen hoor, maar eigenaar is verantwoordelijk. Hij kan met 1 knip in de vingers jou dat paard ontnemen als verzorger/bijrijder zijnde.
Zeg niet dat ie dat nooit zou doen want dat dacht ik ook van mijn verzorgpaard eigenaar. Maar helaas. Zo is heel vaak mn hart gebroken.

Neen ik spaar nu atm om hem binnen enkele jaren verantwoord te kunnen overnemen. met de eigenaar ben ik bezig met het opstellen van een contractje :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:13

Ik zou de da ook verkiezen boven de osteopaat.

Het paard wat ik kende dat zo deed zat boordevol maagzweren.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:17

Ik geloof niet in een paard wat ineens dominant word op latere leeftijd.

Wel kunnen dieren enorm veranderen door pijn/ongemak...dus als de eigenaar een DA laat komen...is dat alleen maar goed! eerst het medische aspect uitsluiten dan kun je daarna altijd nog met de rest aan de slag

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 21:18

studiemiep schreef:
Ik geloof niet in een paard wat ineens dominant word op latere leeftijd.

Wel kunnen dieren enorm veranderen door pijn/ongemak...dus als de eigenaar een DA laat komen...is dat alleen maar goed! eerst het medische aspect uitsluiten dan kun je daarna altijd nog met de rest aan de slag

Heb hem misschien kunnen overtuigen een van zijn bevriende veeartsen op pensioen For te laten nakijken. Morgen komen ze sowieso eens kijken. Vreemde is wel dat de stalbazin daarjuist wel zn halster aankreeg...

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:34

Met het gegeven dat paard nooit hooi kreeg/krijgt én gevoelig werd op zn lichaam alvorens aggressief te worden, zou ik zeker eens laten kijken naar maagzweren.

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 21:35

freetorun schreef:
Met het gegeven dat paard nooit hooi kreeg/krijgt én gevoelig werd op zn lichaam alvorens aggressief te worden, zou ik zeker eens laten kijken naar maagzweren.

Op de originele post kun je zien dat ie nu dagelijks 2 volle hooinetten krijgt! De eigenaar zal een bevriende veearts die net op pensioen is eens naar hem laten kijken om te checken of alles nog oke is. Ik ben ook op zoek naar een instructeur om me te hlepen ih grondwerk, misschien doe ik daar iets verkeerd. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:50

Het kan zijn dat hij maagzweren heeft? Of uiteraard iets anders medisch, maar een rantsoen van alleen haver is niet goed natuurlijk.

Wat ook kan is dat hij moet wennen aan de stalling die jij hem nu bied, heeft hij een open box waardoor hij constant soortgenoten ziet en staat hij nu in de kudde? Als hij 9 jaar lang alleen heeft gestaan kan het zijn dat hij zich nu gigantisch onprettig voelt omdat hij steeds paarden om zich heen heeft. Ken er meer die dat hadden. Als dat zo is zou ik kijken of je daarin wat kan veranderen en hem nu ook wat tijd alleen gunnen, dan kan je later kijken of hij die stap wel aan kan.

Halster aanhouden, wij hebben ze alle 85 al 30 jaar met halster aanstaan, zeker met dit soort gedrag zou ik daar voor kiezen.

Een draver omscholen kan best lastig zijn, heb er enkele met dit soort gedrag getraind. Waar je voor moet waken is dat je ze, ondanks hun waarschijnlijk terechte gedrag vanwege pijn of onbegrip, niet gaat bevestigen in dat gedrag.

Ik had er die niet normaal naast me konden lopen, nooit geleerd. Die aanvielen met longeren, want dat hadden ze nooit geleerd. Of die je de box uit sloegen, want pijn/gedrag/onbegrip.

Dravers echter, zijn enorm leerbaar, bevestig je iets 3 of 4 keer, dan heb je een patroon. Dan is het dus niet meer ' ik val je aan want ik heb pijn' , maar ' ik val je aan want dat is nou eenmaal wat ik doe ' .

In zijn oude setting kreeg hij waarschijnlijk gewoon direct lik op stuk op zijn gedrag, nu niet.

Wil niet zeggen dat je niet ook naar de oorzaak moet kijken, want dat moet je zeker!! Maar ik lees zoveel liefde uit jouw berichten, dat ik denk dat je misschien teveel bezig bent met de oorzaak.

Want je aanvallen is nooit oke, hoeveel pijn ze ook hebben. En dat kun je hem best vertellen terwijl je ondertussen ook opzoek gaat naar de oorzaak.

Anders loop je de kans dat straks de oorzaak weg is, maar het aangeleerde gedrag blijft.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Dravers zijn fantastische gevoelige dieren, maar ook heel erg slim. En het is bij dit ras een kunst om ze niet te beledigen maar wel een grens aan te geven.
Als dat je lukt, heb je een maatje voor het leven :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:03

Ik zou je paard laten onderzoeken op maagzweren. Als hij altijd al singelnijd had en ook nog geen hooi heeft gehad. Dikke kans dat hij maagzweren heeft. Een paard wat ineens omslaat is in mijn ogen vrijwel altijd fysiek iets niet in orde.