Opfok slecht ......

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Edhunter

Opfok slecht ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 11:28

Weet niet of het hier onder valt....

Wij hebben onze 2 jarige merrie uit de opfok gehaald en ze was in een erbarmelijke staat.....
Wij gingen 1 A 2 x per maand kijken hoe het met de merrie in de opfok ging.
Alleen in de maand september was daar niets van gekomen door allerlei omstandigheden.
Begin oktober gingen wij weer op zoek en we hadden het idee om haar voor 1 november op te halen omdat meestal het weer slechter wordt en dan pakken ze flink in.
Maar we konden onze merrie niet vinden in het weiland......... We waren bezorgd en zijn alle weiland bij langs geweest om te zoeken en we waren ongerust... We zijn richting. De boerderij gereden en zagen in de verte ook paarden lopen. ( op zondag ben je niet welkom ) Dus dachten we een vos te zien die op ons paard leek......... Toch bleven wij ongerust en hebben de volgende ochtend gebeld met de opfok waar de merrie liep. Toen kregen wij te horen dat ze ziek was en al een week op stal stond!!!!!!! Ze hadden de dierenarts er bij gehaald en die wist ook niet wat ze mankeerde ... Ze was erg mager en sloom en kon niet zo goed lopen. De dierenarts had bloedonderzoek, mestonderzoek gedaan ( geen wormen) antibiotica gespoten, pijnstillers en metacam en elke dag een spuit antibiotica.........
Wij wisten hier dus NIETS van !!! De opfokker beloofde ons dat het paard weer gezond onze kant op zou komen....... Na 3 weken hebben wij haar opgehaald omdat de toestand niet verbeterde! Hij had intussen de da er nog een paar keer laten komen... Thuis gekomen hebben we alle symptomen op een rijtje gezet en kwamen tot de conclusie en in overleg met onze eigen da dat de merrie maagzweren zou moeten hebben. We hebben haar op Omeprazol gezet en ze kwam in 3 weken kilo's aan en ging niet meer liggen van de pijn na het eten!!! Ze groeit nog steeds en ziet er stralend uit ondanks dat we er nog niet zijn.
Nu kregen wij van de dierenarts even een rekening voorgeschoteld die er niet om loog !
Wij zitten nu met het feit dat wij niet van plan zijn de rekening te betalen omdat ten eerste wij niet in kennis zijn gesteld dat het paard ziek was en op stal stond en dat de opfok eigenaar ons beloofd had het paard weer gezond af te leveren... Dit is niet gebeurd.
Daar komt bij dat de paarden totaal geen gras in het land hadden van de zomer en hij vertelde dat de paarden naar een ander stuk weiland zouden gaan waar wel gras was ( augustus) hij op ze bijvoeren met kuil ( bruine troep). Ik heb overal foto's van gemaakt.
We hebben hem op het woord gelooft dat het paard in beter grasland zou komen samen met de groep.
Onze merrie was nogal onderdanig en niet zo hanig om ook hooi/ kuil te gaan eten... Het water was smerig...
Aangezien de eigenaar van het opfokbedrijf beloofde dat het allemaal goed zou komen moet je daar op kunnen vertrouwen! Tenslotte heb je een contract waarbij hij de zorg an de paarden overneemt..
Wij hebben hem zelfs nog netjes betaald, maar het paard was gewoon verhongerd en had maagzweren !

Hoe zouden jullie handelen??

BigOne

Re: Opfok slecht ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:32

Voor de rekening juridische hulp inschakelen en mijn mening, wanneer je in augustus de rotzooi zag die ze te eten kregen waarom niet toen ingegrepen. Hier hebben jullie echt zelf dikke steken laten vallen .

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:37

Welke opfok is dit (mag per pb)?
Wat staat er precies in je contract mbt contact met da/eigenaar?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:40

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:45

Dit is dus een gevaar als je je dieren uitbesteed.. Je kunt mensen niet altijd op hun mooie woorden en ogen geloven..
Zelf hoe dan ook altijd de regie in handen houden..door bijvoorbeeld altijd te komen kijken.. geregeld.. Kun je optijd in grijpen als dat nodig is. Of in gesprek gaan en dit blijven controleren..

Maar het blijft natuurlijk niet goed dat je als opfok bedrijf, niet je klanten op de hoogte brengt van ziekte en behandelingen, en de beesten horen gewoon voldoende beweging en voeding te krijgen..

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:51

Als ik jou was geweest had ik al in augustus duidelijk aangegeven dat dit niet door de beugel kon.
Maar ik snap wel dat je de opfokkers geloofd als ze je zeggen dat de paarden op een andere wei gaan staan en extra voer gaan bijkrijgen. Het is geen makkelijke zomer geweest voor die mensen.. waar mijn jonkie stond hebben zelfs het stalgeld enkele maanden hoger moeten zetten omdat ze de weides moesten bijsproeien en bij moesten voeren..

Nuja, ontopic.. of je die kosten gaat moeten betalen of niet zal van je contract afhangen. Bij ons stond bv. een clausule in dat de opfok de dierenarts mocht bellen indien nodig en dat daar onze toestemming niet voor nodig was.

Heb je dit al met de opfok zelf besproken? Misschien kan je aankaarten dat ze de paarden in augustus al zouden verhuizen, dat dit niet gebeurd is, dat ze je niet verwittigd hebben als de da gebeld werd,...? Wie weet willen ze wel een regeling treffen om een deel van de kosten te betalen?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:51

Even voor de duidelijkheid, wil je rekening van hun DA niet betalen, dus die zij er bij hebben gehaald? Of die van je eigen DA die de maag problemen heeft vast gesteld?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:54

zorro schreef:
Even voor de duidelijkheid, wil je rekening van hun DA niet betalen, dus die zij er bij hebben gehaald? Of die van je eigen DA die de maag problemen heeft vast gesteld?

Ik neem aan van hun DA.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:07

Ik denk ook dat je ten eerste het getekende contract moet doorlezen. Je hebt best kans dat daarin staat dat de opfokeigenaar op eigen initiatief de dierenarts mag bellen wanneer hij/zij denkt dat dit nodig is.

Mocht je daar niet uit kunnen komen dan kun je altijd nog juridische hulp inschakelen, misschien iemand uit je kennissen kring

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:10

DemDeempel schreef:
Mocht je daar niet uit kunnen komen dan kun je altijd nog juridische hulp inschakelen, misschien iemand uit je kennissen kring

Maar waarom zou je Juridische Hulp erbij halen? Paard is ziek en de opfok heeft er een DA bijgehaald. Wat had TS anders gewild? Oke, eerst overleg, dat snap ik, dat is fout maar daar kan je weinig meer mee doen. Had de opfok er geen DA bij moeten halen dan?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:17

Ik gók dat je die dierenartskosten 'gewoon' zult moeten betalen.

De meeste pensionstallen en opfokbedrijven die ik ken hebben in hun contract staan dat indien nodig de dietenarts gebeld wordt, waarbij de dietenartskosten voor de eigenaar van het paard zijn.

Ik vind het slordig, op zijn allerminst, dat jullie niet ingelicht zijn op het moment dat de beslissing om een dierenarts te bellen viel.

Ik denk wel dat je zelf toch echt ook iets meer erbovenop had kunnen zitten.
Als je in augustus constateert dat het niet helemaal geweldig is, dan check je binnen een week even, en eventueel een week later nog een keer.
Hetzij door langs te gaan, hetzij door te bellen en te vragen hoe het staat.

Als het opfokbedrijf jullie sinds augustus niet gezien heeft, en nooit een berichtje heeft gehad of wat dan ook, dan snap ik een heel klein beetje dat ze niet heel direct contact opnemen als het allemaal niet ernstig lijkt in hun ogen. (Moment dierenarts inschakelen is wat mij betreft wel echt moment om contact op te nemen)

Ik vind het netjes en van goede wil getuigen dat ze -op hun eigen manier- hun best hebben gedaan om het paard gezond terug af te leveren.
Vermoedelijk, afgaande op jouw verhaal, met onvoldoende kennis om dat in dit specifieke geval correct te doen, maar geen onwil.

Kortom, ik vind dat er aan beide kanten steken zijn laten vallen...

Maar een jurist ben ik niet.
Dus hoe het allemaal juridisch zit, geen idee.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:22

Het gaat er om dat wij echt wel bij het paard zijn gaan kijken!!! Wij zijn niet nalatig daar in geweest en ja wij hebben de opfok daar over op aangesproken en tuurlijk mag een dierenarts gebeld worden, MAAR als je paard ziek is vinden jullie het logisch dat je het pas na 1 week weet en wat als ik een week later was gaan kijken ?? Moet een opfok bedrijf je daar dan niet van in kennis stellen ??? En idd elk bedrijf had het moeilijk afgelopen zomer! Maar dan ligt toch de verantwoording bij het bedrijf ! Jij geeft je paard uit handen en moet ervan uitgaan dat het goed verzorgt wordt. En contact ja is mondeling.
Wij kwamen 2 x per maand kijken . En ja per telefoon is gezegd dat alles goed was en iemand die 500 paarden in het land heeft weet toch echt wel of er iets aan de hand is of niet ... E wij zijn door ziekte binnen de familie niet in september gaan kijken .... En MOET je kunnen vertrouwen op blauwe ogen !!!!

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:24

Peelie schreef:
zorro schreef:

Ik neem aan van hun DA.

Nee dat kost ons niets!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:26

Bij de stal waar ik sta staan er 90 in de opfok.
Wanneer er iets mis is ligt het eraan hoe ernstig.... een dik kogeltje of mini-wondje wordt even aangekeken een dag of 2 voordat direct de eigenaar gebeld wordt. Dat ligt aan de situatie uiteraard.

Anders wordt er wel degelijk contact opgenomen met de eigenaar met het verhaal wat er mis is en of ze een arts mogen laten kijken. Bij spoed of indien de eigenaar niet bereikbaar is wordt er wel degelijk een arts ingeschakeld. Het ligt er ook aan of een eigenaar de arts van stal wilt hebben of een eigen arts wil laten komen.

Ik mag aannemen dat er na de eerste keer dat jullie het zagen en de arts geweest is er wel over het arts bezoek gesproken is ? En dat er daarna nog diverse malen een arts komt kijken lijkt me logisch wanneer het dier niet opknapt maar dat wisten jullie toen al. In de 3 weken daarna heeft de arts meerdere malen nog een bezoek gebracht, dat is toch prima als je weet dat je dier ziek is ? En als je paard niet opknapt en je weet dat dan ga je óf zelf een arts bellen óf je paard ophalen in overleg
Als een arts meerdere malen moet komen en medicatie toedient krijg je een aardige rekening ja.
En waarom moet de opfok die betalen ? Het is jouw paard.

Het is niet goed dat ze laat aan de bel trekken maar de rekening is echt voor jullie lijkt me, je dier is ziek.

En heel eerlijk: Als ze wel op tijd gebeld hadden toen ze ziek werd en dat ze naar stal moest en de vraag hadden gesteld zullen we een arts bellen....had je ook gezegd : laat de arts maar komen of niet soms ?

maar 500 in de opfok????? dan kun je werkelijk nooit alles goed in de gaten houden..... wat een aantal!!!
Als ik zie hoeveel tijd het hier kost om 3x per dag alles na te lopen....

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:29

Je hebt zelf je eigen dierenarts erbij gehaald, dus dan vind ik ook dat je zelf de rekening moet betalen.

Anders had je het opfokbedrijf langer de tijd moeten geven om het met hun dierenarts op te lossen, vind het van het opfokbedrijf al heel netjes dat je die kosten niet hoeft te betalen. (Al had ik het paard ook opgehaald overigens, maar dan betaal ik wel zelf de rekening van mijn eigen dierenarts.)

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:29

Mariska88 schreef:
Dit is dus een gevaar als je je dieren uitbesteed.. Je kunt mensen niet altijd op hun mooie woorden en ogen geloven..
Zelf hoe dan ook altijd de regie in handen houden..door bijvoorbeeld altijd te komen kijken.. geregeld.. Kun je optijd in grijpen als dat nodig is. Of in gesprek gaan en dit blijven controleren..

Maar het blijft natuurlijk niet goed dat je als opfok bedrijf, niet je klanten op de hoogte brengt van ziekte en behandelingen, en de beesten horen gewoon voldoende beweging en voeding te krijgen..

als ik elke dag zou moeten kijken .....
Dan mag een dag wel 72 uur hebben ! Als een opfokbedrijf niet de wil of ze hebben onkunde over verzorgen van een paard dan mogen ze in mijn ogen geen opfok bedrijf zijn .
Laatst bijgewerkt door Edhunter op 03-01-19 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:31

mavantos schreef:
Je hebt zelf je eigen dierenarts erbij gehaald, dus dan vind ik ook dat je zelf de rekening moet betalen.

Anders had je het opfokbedrijf langer de tijd moeten geven om het met hun dierenarts op te lossen, vind het van het opfokbedrijf al heel netjes dat je die kosten niet hoeft te betalen. (Al had ik het paard ook opgehaald overigens, maar dan betaal ik wel zelf de rekening van mijn eigen dierenarts.)

Sorry ??
De opfok hebben wij wel betaald !!!! En als je niet weet wat er aan de hand is ga jij een paard niet zo maar verplaatsen ... Rhino moest eerst uitgesloten zijn voordat ik haar tussen de drachtige merries zet.
En onze eigen da was gratis !
Wij hebben in de opfok geen da erbij gehaald zoals je kon lezen

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:33

Edhunter schreef:
mavantos schreef:

Sorry ??
De opfok hebben wij wel betaald !!!! En als je niet weet wat er aan de hand is ga jij een paard niet zo maar verplaatsen ... Rhino moest eerst uitgesloten zijn voordat ik haar tussen de drachtige merries zet.

Dat is toch ook logisch dat je de opfok betaald? Alleen als je de dierenartsrekening van de dierenarts die het opfokbedrijf heeft laten komen niet hoeft te betalen is dat heel netjes van het opfokbedrijf.

Dat je dan zelf de rekening van je eigen dierenarts moet betalen lijkt mij heel normaal. Je mag blij zijn dat jouw dierenarts direct gevonden heeft waar het aan lag :j

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:36

Edhunter schreef:
mavantos schreef:

Sorry ??
En onze eigen da was gratis !
Wij hebben in de opfok geen da erbij gehaald zoals je kon lezen

Zeg, doe eens normaal en ga even een toontje lager zingen met al je uitroeptekens en vraagtekens.

Je hebt zelf aardig wat steken laten vallen om hier juridisch echt iets mee te kunnen/sterk te staan. Het is heel vervelend dat het zo gegaan is, maar leer er je les uit.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:38

TS, ik denk dat je best wel wat rustiger mag reageren. We proberen je hier alleen maar te helpen hoor..

Maar even.. hebben jullie enkel een mondelinge overeenkomst en niets op papier?

En is jouw paard dan wel behandeld door jouw DA? Want van zodra de ik mijn DA erbij haal moet ik betalen hoor.. Al zeker als het paard ingespoten moet worden met het een of ander.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:39

Autumnn schreef:
DemDeempel schreef:

Maar waarom zou je Juridische Hulp erbij halen? Paard is ziek en de opfok heeft er een DA bijgehaald. Wat had TS anders gewild? Oke, eerst overleg, dat snap ik, dat is fout maar daar kan je weinig meer mee doen. Had de opfok er geen DA bij moeten halen dan?

ik bedoele juridische hulp om het contract beter te begrijpen. En dan niet een advocaat maar gewoon iemand die wat meer verstand heeft van contracten. En dus de juridische vaardigheden die daarbij komen kijken zegmaar.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:49

Wij hebben ook een kleinschalige opfok. En bij ons is ook de afspraak bij ziekte dat de dierenarts gebeld wordt. Maar daarna wordt wel meteen ook de eigenaar gebeld. Eerst de acute hulp die nodig is en dan eigenaar op de hoogte.
Dit paard stond al week op stal dus eigenaar had allang op hoogte gesteld kunnen worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:54

Ts, nogmaals, je schuift het nu af op de opfok, ze hebben 500 paarden? Dan zullen ze echt niet slecht zijn want anders waren de weides zo leeg. Jij hebt zelf paarden en ook in Augustus al geconstateerd dat het niet goed ging qua eten en qua paard, dan grijp je toch in. En dan niet jezelf helemaal vrijpleiten door te zeggen ja, ik kon niet wegens ffamilieomstandigheden. Dan was je op een andere zaterdag gegaan. Zij hebben blijkbaar gezien dat je paard niet gezond was, een da erbij gehaald die dus de verkeerde conclusie heeft getrokken. Want het waren maagzweren. Jouw da had het een stuk gemakkelijker want veel oorzaken waren al uitgesloten door de da van de opfok. Was dat niet gebeurt had die dezelfde onderzoeken gedaan en had je ook de rekening gehad. Wees blij dat je paard nog leeft betaal de rekening en houd de vinger aan de pols voor een volgend keer. ook wanneer je meteen op de hoogte was gesteld had je dezelfde rekening gehad want dan was er ook een da bij gekomen.

En je had al geen vertrouwen in de goede zorgen want je hebt foto's van de weilanden, smerig kuil en vies water gemaakt en toch laat je de merrie daar, onbegrijpelijk.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 03-01-19 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:55

genja schreef:
Wij hebben ook een kleinschalige opfok. En bij ons is ook de afspraak bij ziekte dat de dierenarts gebeld wordt. Maar daarna wordt wel meteen ook de eigenaar gebeld. Eerst de acute hulp die nodig is en dan eigenaar op de hoogte.
Dit paard stond al week op stal dus eigenaar had allang op hoogte gesteld kunnen worden.

Dat bedoel ik dus.

Wij hebben meer het vermoeden gehad dat deze persoon geprobeerd heeft met een paar " kunstgrepen" het paard op te laten knappen en dan ons te bellen, omdat hij wel degelijk nalatig is geweest met de berichtgeving over ons paard.
Ook dit vond de toen behandelende dierenarts totaal niet correct en wist niet beter dat wij ervan afwisten

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:56

Ik snap de situatie nog steeds niet volledig. Van welke dierenarts heb je een rekening voorgeschoteld gekregen?

Misschien moet je toch eens zoeken naar een dierenarts met juridische kennis of één die werkt als expert voor het gerecht en hier inlichtingen vragen.
Ik denk namelijk wel dat je deze schade kunt verhalen op de eigenaar van de opfok (maar of het de moeite is om een rechtzaak aan te spannen is natuurlijk een andere discussie)
Maagzweren hebben meestal wel een oorzaak en zijn niet zomaar 'ziek worden'. Zeker als het dier zo mager is geworden, kan het zeker onstaan zijn door onvoldoende (ruw)voer en/of stress.