Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:05

corine1981 schreef:
Enfin, ik heb liever een dochter die van paarden houdt en straks lekker de puberteit in de stal doorbrengt dan elders :x


Ik zag op stal vaak gebeuren dat zodra er een vriendje kwam paarden vergeten werden, echt zonde. Maar stond dan ook op een vrij luxe stal

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:44

ravellie schreef:
5 vind ik echt te jong voor fanatiek rijles trouwens, maar dat is een mening.

Onze dochter is nu 9 en laat nu echt interesse zien.
Ze heeft nu priveles aan de longeerlijn.
Ze heeft een goede cap op, rijbroek en rijlaarzen.
Als ze echt doorwil en fanatieker word schaf ik ook een bodyprotector aan


Dat 5 te jong is was mijn mening ook := Maar achteraf ging het prima.
Wel navraag gedaan over lichamelijke gevolgen, en die zijn er dus eigenlijk niet, voor het bekken of de benen kan het dus geen kwaad zoals vaak beweerd wordt. Probleem is vooral de fijne motoriek waardoor het bij hele jonge kinderen moeilijk aan te leren is juiste hulpen te geven. Maar bij een kind wat dus snel een goede motoriek heeft is het geen probleem. Ze mocht ook vrij snel naar een les van een uur op de manege. Dat heb ik wel even aangekeken, want dat is nogal wat voor zo’n ukkie, en de rest van de kinderen zijn een stuk ouder (gemiddeld 9 - 10 in haar les), maar ging ook prima, en ze vind het geweldig. Inmiddels nu ze 6 is rijdt ze ook F proefjes, ook dat gaat hartstikke goed.

Privéles heeft ze ook, op mijn tinker, gewoon los, ze is handig zat. Privéles uiteraard maar een half uurtje. Paard is wel veel te groot voor haar, wat zeker niet ideaal is, maar ik heb geen kleintje voorhanden en deze is ongelooflijk braaf. En reageert ook prima op hele kleine beentjes waarbij alleen haar zolen onder het zadel uit komen :')
Bodyprotector moet ze ondanks dat hij zo braaf is wel echt aan, 1.56 is voor zo’n gup nou eenmaal een heel eind naar beneden. Ze is er nooit afgevallen overigens. Wel van manegepony’s, daar heeft ze oa weleens 3x in een les naast gelegen, maar mevrouwtje wilde écht geen andere pony.

Vanwege deze verhouding moet ze dus een bp aan:

Afbeelding

Afbeelding

En hier heeft ze hem niet aan :+

Afbeelding

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:14

Mijn mening.. Ik vind iedereen overbeschermend tegenover hun kruisgespuis.. Een cap en laarsjes zijn genoeg.. Mijn eigen kruisgespuis hebben wel wat gehobbeld, maar nooit met les.. Dat vonden ze niets.. Verder dan dat is het nooit gegaan.. En als ik nu oma zou worden en m'n klein kruisgespuis wil knolhollen, dan zijn een cap en laarsjes ook voldoende..

Dat overdreven gedoe dat het dan ineens gevaarlijk zou zijn.. Pffffffff.. Get a life..

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:30

De mijne heeft een cap op, en dat is het verder qua veiligheids maatregelen. Nu is ze ondertussen 11 maar ook toen ze kleiner was was dat het. Die van mij reed dr eerste "les" toen ze net geen 4 was.(ok het was vooral 20 minuiten stappen en een paar pasjes draf en voor de rest knuffelen en poetsen)

Overigens met springen gaat er wel een bodyprotector aan, maar goed die moet ik ook om als ik ga springen vanuit de club waar we staan :+

Enne TS zeg dat nou niet te hard met ballet klinkt lekker veilig, dat dacht ik van turnen ook tot ze paar weken terug dr bovenarm brak(boven kant dus gedeelte dat aan dr schouder zit) {:)-:( door een knullige val....

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:34

Een oude spijkerbroek, skinnyfit en gewoon een oude jas maatje groter ivm de bodyprotector.
en ook een oude trui of shirt!.Een cap en een bodyprotector en korfjes steigbeugels ook op een manage pony!

Afbeelding
Afbeelding

en heel soms voor de foto ook wel eens zo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus ja we doen aan veiligheids dingen , maar als het heel warm is dan beperken we het ook wel eens tot een minimum ( van sint krijgt ze chaps voor over haar schoenen) of gewone ( regen/tuin )laarzen.

nu heb ik afgelopen zomer wel geinvesteerd in een bp die een betere pasvorm heeft, omdat ze zelf best dun is.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:41

Ik geef al 25 jaar les aan kinderen vanaf 5 jaar.
Een cap is verplicht (uiteraard) En ik vind van die lage regenlaarzen te gevaarlijk.
Liefst rijlaarzen. En ik heb sinds 2 jaar van die korfjes aan de beugels.
Nou die had ik veel eerder moeten aanschaffen.!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:49

rainbow8 schreef:
Mijn mening.. Ik vind iedereen overbeschermend tegenover hun kruisgespuis.. Een cap en laarsjes zijn genoeg.. Mijn eigen kruisgespuis hebben wel wat gehobbeld, maar nooit met les.. Dat vonden ze niets.. Verder dan dat is het nooit gegaan.. En als ik nu oma zou worden en m'n klein kruisgespuis wil knolhollen, dan zijn een cap en laarsjes ook voldoende..

Dat overdreven gedoe dat het dan ineens gevaarlijk zou zijn.. Pffffffff.. Get a life..


Totdat je je eigen kind keihard van een pony af ziet vallen. Dan is het toch wel fijn dat er zoiets als een body protector bestaat. Moet ik er wel bij zeggen dat het bij mijn laatste valpartij niks uit had gemaakt omdat ik op mijn knie landde. Maar onze dochter heb ik op haar eigen pony na die val nooit meer zonder body protector laten zitten. En het hielp want de keer dat ze daarna weer viel waren er geen tranen maar was het opstappen en gelijk weer wegrijden. Ze had zich amper bezeerd toen.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:49

Mijn zoon (nu 3) rijdt al vanaf een paar weken oud met mij samen. Sinds hij kan zitten en zich vast kan houden, rijdt hij ook regelmatig op onze Shet. Hij draagt een cap en verder gewoon simpel laarsjes. Hij is mini, dus het meeste past hij niet en een bodyprotector vind ik op onze paarden niet nodig. Hij rijdt nooit met beugels, dat vind ik dan wel weer gevaarlijk, altijd op een rijdeken of dekje met voltigesingel. Vind ik ook veel beter voor zijn houding en zit.

Toen ik begon met paardrijden was ik 9 en ik begon gewoon met een goedkope rijbroek en van die plastic rijlaarzen van een paar Mark. Cap ook gewoon een simpel en veilig model. Het hoeft echt niet duur te zijn om prima te voldoen.

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:50

Ik heb zelf altijd alleen een cap L, rijlaarzen en een legging aangehad als kind zijnde.

Als ik straks kinderen zou hebben is dat hetzelfde en geen bodyprotector. Mijn zusje ging die pas dragen toen ze op springles ging en daarna ging crossen.

Dankzij de decathlon kan je wel super goedkoop paardrij kleren en materialen kopen.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:50

SusanH schreef:
rainbow8 schreef:
Mijn mening.. Ik vind iedereen overbeschermend tegenover hun kruisgespuis.. Een cap en laarsjes zijn genoeg.. Mijn eigen kruisgespuis hebben wel wat gehobbeld, maar nooit met les.. Dat vonden ze niets.. Verder dan dat is het nooit gegaan.. En als ik nu oma zou worden en m'n klein kruisgespuis wil knolhollen, dan zijn een cap en laarsjes ook voldoende..

Dat overdreven gedoe dat het dan ineens gevaarlijk zou zijn.. Pffffffff.. Get a life..


Totdat je je eigen kind keihard van een pony af ziet vallen. Dan is het toch wel fijn dat er zoiets als een body protector bestaat. Moet ik er wel bij zeggen dat het bij mijn laatste valpartij niks uit had gemaakt omdat ik op mijn knie landde. Maar onze dochter heb ik op haar eigen pony na die val nooit meer zonder body protector laten zitten. En het hielp want de keer dat ze daarna weer viel waren er geen tranen maar was het opstappen en gelijk weer wegrijden. Ze had zich amper bezeerd toen.

En je bent zelf nooit gevallen als kind zijnde ofzo?? Ik heb m'n dochter zien vliegen en neerkomen en er was niets wat ik had kunnen doen.. Met vallen en opstaan word je groot.. Vroeger was knolhollen een elite sport, nu word het onder de gevaarlijke sporten gerekend.. Maar goed oversteken en fietsen kan ook gevaarlijk zijn..

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:53

Tja, ik reed ook gewoon vanaf zwemdiploma B en zonder bodyprotector, gewoon goedkoop Casco capje en van die rubberen rijlaarzen en hobbelen maar.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:00

Geen kinderen hier, maar wel een broertje van 9. Hij begon op zijn 6e met ''paardrijden''. Dit was nog wel heel 'veilig'. Gewoon rondjes stappen met iemand ernaast. Niks bijzonders. Een jaar later wilde hij echt rijden, dus startte hij in de beginnersles. Tsja, toch hield ik mijn hart vast toen hij er voor het eerst afviel... Hoe vaak ik er zelf ook vanaf gedonderd ben na 9 jaar rijden, toch blijft het spannend zo'n kleintje op het paard.

Wij hebben hem ook idd ingepakt met een goede bp. Ondertussen is hij helaas gestopt omdat hij het toch te spannend vond..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:03

Ja ben zelf vaak gevallen vroeger. Maar het is een zinloze vergelijking want toen bestonden body protectors nog niet. Weet zeker dat ik er 1 aan had gemoeten als ze toen al hadden bestaan. Zo zijn er wel meer dingen die we vroeger niet gebruikten en nu wel. Er is een verschil tussen je kind in bubbeltjesplastic verpakken of passende voorzorgsmaatregelen nemen zodat je kind veilig de grenzen op kan zoeken.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:04

Dat moet ieder toch voor zich weten? Mijn dochter rijdt veel(en zeg niet tegen haar dat ze wat "rondhobbelt" want ze is bloedserieus bezig) en ik vind kwalitatief goed spul dat tegen een stootje kan wel belangrijk(en dat hoeft niet per se duur te zijn. Ze woont bijvoorbeeld in een thermorijlegging die geen drol kostte). Ze rijdt bovendien niet altijd op de meest brave pony's en die bodyprotector heeft zijn nut bij haar wel bewezen.
Mij hoor je niet als een kind zonder bodyprotector rijdt en ik vind iemand die zijn of haar kind wel een bodyprotector laat dragen geen overbezorgde ouder. Vindt het ook raar om iemand zo weg te zetten.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:06

Een cap, bodyprotector en veiligheidsbeugels.
Wenste soms ook wel dat hij op dammen ging of zo iets. :D
Aan de andere kant is het ook weer ontzettend leuk om hem blij te zien rijden.

En natuurlijk een rijbroek en rijlaarzen. :)

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:29

capopjekop schreef:
Toen ik begon met rijden op de manege was dat zonder cap getuige de foto's :+ bizar als je er over nadenkt.

Bijzonder ook in combinatie met je boktnaam :=

Rainbow8, leven en laten leven staat er in je onderschrift. Dan mogen moeders die hun kinderen wel wat extra willen beschermen dat zelf weten toch?

Als ik zelf ooit kinderen zou hebben zou ik er ook alles aan doen om de risico’s zo klein mogelijk te houden. Dus ook een bodyprotector en beugel korfjes, naast de gewone outfit natuurlijk. Je hoort vaak genoeg nare verhalen.

Anoniem

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:49

Ik ben begonnen op een manege en daar was het destijds echt niet gebruikelijk om een bodyprotector te dragen hoor. Scheelde dat het een manege met alleen paarden was en je er pas vanaf 9 mocht rijden, maar toch. Ik reed dus zonder bp en met de goedkoopste cap die mijn ouders van een collega op de kop konden tikken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:06

Siesjuh schreef:
Mijn zoon (nu 3) rijdt al vanaf een paar weken oud met mij samen. Sinds hij kan zitten en zich vast kan houden, rijdt hij ook regelmatig op onze Shet. Hij draagt een cap en verder gewoon simpel laarsjes. Hij is mini, dus het meeste past hij niet en een bodyprotector vind ik op onze paarden niet nodig. Hij rijdt nooit met beugels, dat vind ik dan wel weer gevaarlijk, altijd op een rijdeken of dekje met voltigesingel. Vind ik ook veel beter voor zijn houding en zit.

Toen ik begon met paardrijden was ik 9 en ik begon gewoon met een goedkope rijbroek en van die plastic rijlaarzen van een paar Mark. Cap ook gewoon een simpel en veilig model. Het hoeft echt niet duur te zijn om prima te voldoen.


dat is lastig mijn dochter had met 2 jaar een passende BP,ze zijn er wel maar je moet goed zoeken!
(gewoon een chineese, betaalbaar en dus ook nog goed van kwalitijd bleek later)!
Afbeelding

en die heeft ze altijd aan gehad, en hij heeft haar wel eens beschermd met een totaal onverwachts ongeluk toen er de hangen van een staldeur af sprongen toen een trekpaard zijn staart schuurde, daar zat veel kracht achter.... en zij ving dus de deur op in volle kracht, Haar capje en bodyprotector hebben haar enorm beschermd tegen letsel. hoe dat bleek na de rontgen foto's op de eerste hulp.Slechts een hersenschudding en een paar blauwe plekken! Haar capje en bp zijn vervangen ze waren helemaal kapot Cap en gescheurd BP. En ze zijn echt heel belangrijk ook in de omgang en op stal kan er zomaar spontaan iets misgaan ook bij het aller braafste paard op stal!
Zeg ik erg dankbaar want ze had gemakkelijk hersenletsel kunnen hebbenen in een rolstoel kunnen zitten!
Laatst bijgewerkt door kwita op 27-11-18 15:39, in het totaal 2 keer bewerkt

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:30

@ kwita volgens mij zegt Siesjuh niet dat de bodyprotectors niet te koop zijn maar dat ze het niet nodig vind op haar paarden ;)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:37

dieseltje09 schreef:
@ kwita volgens mij zegt Siesjuh niet dat de bodyprotectors niet te koop zijn maar dat ze het niet nodig vind op haar paarden ;)

Het is misschien niet handig van mij opgeschreven dat klopt maar goed lezen.
Dat dacht ik ook bij ons....Het aller braafste paard op een moment dat iedereen die op een stal loopt kan overkomen!. gewoon zomaar binnen 30 seconden :o

voor iedereen die het onzin vind, medische diagnoses kunnen veel geld kosten en blijven kosten.Dan valt het aanschaf bedrag in het niet met alle leed en letsels die voorkomen hadden kunnen worden!.( al moet je dat wel kunnen relativeren, het zijn ook geen wonder middelen !)

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:55

rainbow8 schreef:
Mijn mening.. Ik vind iedereen overbeschermend tegenover hun kruisgespuis.. Een cap en laarsjes zijn genoeg.. Mijn eigen kruisgespuis hebben wel wat gehobbeld, maar nooit met les.. Dat vonden ze niets.. Verder dan dat is het nooit gegaan.. En als ik nu oma zou worden en m'n klein kruisgespuis wil knolhollen, dan zijn een cap en laarsjes ook voldoende..

Dat overdreven gedoe dat het dan ineens gevaarlijk zou zijn.. Pffffffff.. Get a life..


Ik ben zelf ook van de tijd dat helemaal niemand ook maar van een bodyprotector had gehoord, en manegelessen gewoon zonder cap gereden werden. Behalve met springen dan, dan legden we de caps op de rand van de bak en zette je je cap op zodra er over een hindernis gegaan werd.
Maar ik zat ook zonder gordels achterin een auto, dat was ook heel normaal in die tijd. Die auto had niet eens gordels achterin.
Tegenwoordig zou iedereen dat laatste onverstandig vinden (zeker met 5 kinderen op de achterbank en nog een baby op schoot bij een volwassene in de passagiersstoel). Toen heel normaal, en gelukkig is dat veranderd. Omdat het vroeger normaal was en kinderen toen ook groot werden, wil niet zeggen dat iets anders niet verstandiger is.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:32

Trouwens, toen ik begon heb ik een half jaar met een legging, regenlaarsjes en een 2e hands cap van 5€ gereden :')

Anoniem

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:59

Of een bodyprotector nodig is ligt er imo ook wel een beetje aan in wat voor situatie je je kinderen laat paardrijden. Als je een driejarige hebt die achter je aan dendert op stal zou ik die ook bij gewoon rondlopen lekker een bp en cap op-/omdoen, gewoon omdat je maar nooit weet en met een bp in ieder geval vitale organen beschermt tegen een eventuele trap ofzo.

Als je je kind op een manege rondjes laat hobbelen op zeer brave paarden met een ervaren instructrice in het midden vind ik het imo wel iets anders. Zou dan echt geen bp kopen terwijl je niet weet of je kind het na 5 weken nog wel leuk vindt.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:43

kwita schreef:
Een oude spijkerbroek, skinnyfit en gewoon een oude jas maatje groter ivm de bodyprotector.
en ook een oude trui of shirt!.Een cap en een bodyprotector en korfjes steigbeugels ook op een manage pony!

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

en heel soms voor de foto ook wel eens zo

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dus ja we doen aan veiligheids dingen , maar als het heel warm is dan beperken we het ook wel eens tot een minimum ( van sint krijgt ze chaps voor over haar schoenen) of gewone ( regen/tuin )laarzen.

nu heb ik afgelopen zomer wel geinvesteerd in een bp die een betere pasvorm heeft, omdat ze zelf best dun is.

Die stickertjes op die pony, goud! :') :D

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 22:26

Haha, leuk om jullie reacties te lezen!

Mijn titel had ik misschien anders kunnen verwoorden. Ik had hem al een paar keer verandert. Na meerdere pogingen wist ik het niet meer :=

Ik was zelf vroeger nooit bang. Als ik nu denk aan hoe ik was. Pfff, hoop niet dat mijn dochter zo wordt. Arme (mijn) ouders!

Kijken jullie ook naar merk als je wat koopt? Ik bedoel dan meer bodyprotector en cap. Decahtlon heeft ook van alles. Maar dit soort dingen vind ik toch lastig in daar te kopen