Ik zit met een dilemma, mijn twee shetlanders staan dag en nacht buiten. Ze hebben wel de beschikking over een schuilstal, maar staan hier weinig in (alleen met hooi eten). Nu twijfel ik of ik ze met veel regen of zoals nu met de wind een regendeken zal opdoen. Ze hebben een dikke wintervacht, maar die wind is zo gruwelijk koud. Aan de ene kant wil ik de natuurlijke vacht niet verstoren, aan de andere kant gaat het echt aan mijn hard als ik die wind voel.
Ik hoor graag hoe jullie er over denken.
En zo werd de bejaarde stalpony een redelijk tevreden buitenpony. Het is natuurlijk wel een merrie dus er valt altijd wel wat te zeiken over het weer maar ze doet d'r best. Zonder deken vertikt ze 't om een voet buiten de deur te zetten, en wordt ze bovendien veel te mager. Daarnaast heeft mijn pony een manenboog (die ik vanaf oktober laat groeien waardoor ze er tot het voorjaar uitziet als slonzige bospony) en zijn haar manen niet heel dik, dus niet heel bruikbaar als isolatiemateriaal. Bij sneeuwstormen enzo krijgt ze dus ook een halsstuk op. Ze is nu 28. Als je twijfelt: probeer het en kijk of je verschil ziet. Mijn IJslander kan bij voorbeeld redelijk goed overweg met vorst maar mist, waterkou en vooral wind vindt hij naar. Wordt hij erg moe van (vooral van wind). Dus dan krijgt hij een deken op ja. Bij wind vanaf ongeveer 3 Bft wel minimaal 1200D anders waait het er los doorheen. Kan ik wel vinden dat hij een IJslander is en dat hij er DUS tegen moet kunnen. En hij gaat er ook niet dood van maar comfortabel is het ook niet. Het verschil tussen wel of geen deken is groot genoeg om te beslissen dat hij er eentje op krijgt bij omstandigheden waarvan ik inmiddels weet dat hij er eentje moet hebben.