Met sporen rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_Aura
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-03-19

Met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 15:10

Ik heb een IJslander en als ik met haar buiten rij gaat het erg goed en luistert ze goet naar m’n been, maar als ik in de bak rij, luistert ze heel erg slecht naar mijn been en ook als ik een tikje geef met m’n zweep. Ik zit erover te denken om sporen te nemen. Mijn vragen zijn: Of iemand tips heeft? Of sporen zielig zijn of niet? En of ik misschien sporen moet kopen?

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:11

Een klein prikje met sporen waar je paard op reageert is een stuk minder zielig dan steeds maar blijven schoppen/been geven zonder sporen. Dus ik zou zeggen probeer het eens. Leen ze anders eerst eens van iemand.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:23

Zou het gewoon even proberen.

Let wel op dat je ze goed gebruikt! Dus niet alleen maar op je sporen rijden.

In deze situatie zou ik altijd eerst kuithulp geven, geen reactie, strenger kuithulp, nog geen reactie, lichtjes inwerken met je spoortje. Nog geen reactie, iets strenger. Als ze wel voorwaarts reageert (als ie in galop schiet ondanks dat je draf vraagt, belonen! Je wilt een voorwaartse reactie), druk eraf, zowel met de kuit als spoor (dat is de beloning)

En daarna als ze afzakt, vertraagd, je de overgang opnieuw doet, weer beginnen met kuithulp enzovoort. Anders is ie zo lui gereden op je spoortje en reageert ie daar ook niet meer op.

Succes!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:24

Ik zou eerst zelf leren om veel consequenter te zijn in de bak. Mijn pony reageerde ook slecht en traag, maar nu ik zelf consequenter ben en niet 'lui meer rij wordt er ook goed gereageerd.
Het probleem ligt niet bij het niet voelen van je been maar op de reactie, sporen is symptoom bestrijding.

Ik ben zelf ook eerder van een tikje met de zweep dan maar blijven drijven of schoppen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:35

Zoals hierboven gezegd, consequent zijn. Been = reactie. Geen reactie? Iets duidelijker kuithulp. Nog geen reactie? Duidelijke kuithulp en duidelijke tik met de zweep, liefst met losse teugel. Paard vliegt vooruit? Uitbundig belonen !
Met een dergelijk paard zou ik in de bak ook heel veel afwisselen zodat hij zijn aandacht erbij moet houden. Eventueel met balkjes werken.
Als je paard niet aan je been is en je rijdt met sporen heb je veel kans dat hij na een tijdje je sporen ook gaat negeren.

Fwis

Berichten: 35
Geregistreerd: 16-01-16

Re: Met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:52

Heb je les? :) Ik denk dat het prettig zou zijn om dit met een kundige instructeur aan te pakken: met vriendelijkheid, consequent en duidelijk zijn.

Duidelijk zijn houdt ook in dat je beenhulpen niet per ongeluk inwerken op het moment dat je niet de bedoeling hebt om te drijven.

Je kunt je paard alleen lichter maken aan je beenhulp als je benen buiten de beenhulpen om ook niet per ongeluk verwarrende signalen afgeven. Misschien bij jou niet aan de orde, maar dat ziet je instructeur dan meteen :)

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:12

Fwis schreef:
Heb je les? :) Ik denk dat het prettig zou zijn om dit met een kundige instructeur aan te pakken: met vriendelijkheid, consequent en duidelijk zijn.

Duidelijk zijn houdt ook in dat je beenhulpen niet per ongeluk inwerken op het moment dat je niet de bedoeling hebt om te drijven.

Je kunt je paard alleen lichter maken aan je beenhulp als je benen buiten de beenhulpen om ook niet per ongeluk verwarrende signalen afgeven. Misschien bij jou niet aan de orde, maar dat ziet je instructeur dan meteen :)




niets aan toe te voegen ;)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:59

Als je je afvraagt of sporen zielig zijn of niet heb je sowieso nooit geleerd hoe je ermee om moet gaan. Niet aan beginnen dan dus! Ik ga ook mee met de reactie van Fwis. Verder is het zaak je paard te motiveren voor het werk in de bak. Dus maak het niet te lang en te moeilijk. Beter een half uurtje pittig doorrijden dan een uur aanmodderen. Veel (schijn)overgangen rijden, niet te lang in dezelfde gang blijven en niet te moeilijke figuren maken. Maar, als ik je andere berichten zo zie, neem ook eens een lesje van iemand die je naast de andere puntjes kan helpen/ervaring heeft met de gangen.