Ik zit met het volgende. Ik heb nu een jaar een 2 jarige shetlandmerrie en sinds juni een KWPN merrie. In de zomer staan ze allebei uiteraard in de kudde op de wei. Mijn shetlander stond voordat ik mijn paard had altijd 's winters met een andere shet in een uitloop en daarnaast direct ook een uitloop met een ander paard, naast de uitloop de longeercirkel/paddock waar regelmatig paarden staan dus eigenlijk stond ze nooit alleen.
Nu heb ik een andere (nog grotere
) uitloop voor mijn shet Kelsey en mijn KWPN samen. Die uitloop is wat meer afgezonderd van de rest van de paarden op de pensionstal, de uitloop is niet direct naast een andere stal e.d., wel kunnen ze paarden zien van ong. 5 meter afstand in de paddocks. Nou kan de KWPN prima even alleen staan als ze lekker te eten heeft enz. Maar mijn shetlander paniekt wel een beetje zonder maatje, na 5 minuten staat ze al onrustig te doen en probeert met een been over het hekwerk te raken (in hekwerk zitten lage delen zodat paarden daardoor kunnen eten). Als ze alleen in de paddock staat gaat ze ook steigeren tegen het hek op etc, dit is inmiddels wel minder gelukkig.We gaan nu toch wel richting de winter toe dus ik zoek wel een manier hoe ik haar kan laten wennen om even alleen te zijn. Ik moet toch gewoon van de winter aan het werk kunnen met mijn paard zonder constant te checken of Kelsey niet aan het uitbreken is. En uiteraard heb ik ook geen zin in dat Kelsey zichzelf verwond.
Ben benieuwd naar tips en advies hoe ik dit nu eens kan aanwennen. Welke afleiding kan ik bieden? Sowieso 24/7 hooi beschikbaar maar tot nu toe zorgt dat niet voor afleiding. Misschien dat ik dan haar dagelijkse vitamine brok kan aanbieden? Maar dat is natuurlijk al weer naar 10 min op. Nou brand los zou ik zeggen ik ben benieuwd