ik heb deze zomer mijn allerliefste haf Amigo 19 jaar. 19 jaar mijn maatje, lief en leed gedeeld - letterlijk, en dus ook al zoveel tijd dezelfde pony onder mn kont.
We zijn samen opgegroeid van kind tot volwassene die we nu zijn.
Ik reed wel nog andermans paarden af en toe, maar 9 vand e 10 keer reed ik met hem.
Amigo is een echte haf; koppig, erg eigenwijs, maar mijn liefste beste vriend. We kennen elkaar door en door.
Vorig jaar kwam Rain erbij. T was liefde op t eerste gezicht en ook zij kon me aardig pruimen.
In t begin wat strubbelingen gehad in omgang, maar je moet elkaar leren kennen uiteraard. Ze is nu net geen 1,5 j bij mij. Tss haar en Amigo gaat het TOP! Alsof hij jaren op haar heeft gewacht, hij is veel rustiger geworden, ook met rijden.
Tussen haar en mij gaat het goed, vooral op de grond, naast elkaar. Ze luistert naar wat ik zeg, doet wat ik zeg, komt als ik haar roeop... Vooral sinds ze hier een jaar was ongeveer, gaat t echt veel beter.
Ding is onder het zadel.... Ik ben nu 34 j, 2 jonge kinderen en helaas niet meer de jonge durfal van weleer. Ik heb geen/niet genoeg zelfvertrouwen as ik haar berijd. Allé, t is te zeggen, ne keer we rijden en effectief weg zijn, is t ok. Maar dat opzadelen, opstappen, ... dat geeft me onbewust stress en dat voelt ze.
Ze is compléét het tegenovergestelde van Amigo qua karatker en dat zal ik geweten hebben.
Hoe kan ik mezelf ertoe brengen om meer zelfvertrouwen te hebben, meer vertrouwen in haar.
De ritten gaan an sich steeds goed. Ook hier doet ze wat ik vraag, ze is érg gevoelig en ook hier weer een wereld van verschil met mn aloude vertrouwde haf.
Ik ben er al 3-tal keer afgevallen, maar 2 van de 3 x was niet haar schuld (zoals schrikken van een bokkend paar vor haar neus); De laatste keer bokte ze mij eraf, maar ik ben quasi zeker dat dit aan mij lag. Ik was onzeker geworden over iets dat weer tss mn oren hing.
Op mn haf kruip ik met t grootste zelfvertrouwen. Zaak is dat ik datzelfde vertrouwen zou moeten meenemen bij haar. En stoppen met vergelijken tss oud en nieuw, om t zo te zeggen.
Ma hoe begin je daaraan?
Wees aardig, aub. Rain is braaf en fijn te rijden, maar heeft enkele werkpunten. Vorige eigenares zegt dat ze me test en kijkt hoever ze kan gaan. ik merk wel aan kleine dingen dat ze een leidend persoon nodig heeft die er STAAT! Wat ik dus volledig ben bij mn haf, maar zij kan mij o zo onzeker maken